Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Helserelatert > Fysisk og mental helse

Sover du for lite?

Fysisk og mental helse Her er forumet for temaer som angår den fysiske helsen vår, og temaer som er knyttet til det mentale (feks. målsetting og motivasjon, eller om en blir oppstemt eller nedstemt i prosessen ved å legge om livsstilen og kostholdet sitt ol.).

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 15-12-04, 14:52   #26
Begod
Seniormedlem
 
Begod sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Nordland
Alder: 55
Innlegg: 1.900
Begod er bare helt fantastiskBegod er bare helt fantastiskBegod er bare helt fantastiskBegod er bare helt fantastiskBegod er bare helt fantastiskBegod er bare helt fantastiskBegod er bare helt fantastiskBegod er bare helt fantastiskBegod er bare helt fantastiskBegod er bare helt fantastiskBegod er bare helt fantastisk

Opprinnelig lagt inn av Ulex

Jeg lurte litt på det som sto om at lys hemmer kroppens produksjon av melatonin. Nord for polarsirkelen er det jo jæskla lyst hele sommeren, jo! Og det har det vært i mer enn 10.000 år altså, selv om det sikkert ikke bodde så mange der oppe under istidene...

Kan det være sånn at nordlige folkeslag (samer? eskimoer?) har utviklet større toleranse for lyse netter og produserer melatonin selv om det ikke er bekmørkt? Hvis ikke, så ligger slekta nordpå dårlig an!

Ulex

Tja, vi er våkne hele sommern( man skal ikkje sova bort sommernatta) og sover hele vintern.

Litt mer seriøst så tror jeg at vi nordboere har tilpasset oss dette på en eller annen måte.

__________________
Hvis du vet at noe ikke er bra for deg, så ikke spis det.
Begod er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Eat + DVP og egne erfaringer Svar med sitat
Gammel 15-12-04, 14:58   #27
Summer
Klar for nytt år!
 
Summer sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Mer sentralt
Innlegg: 12.767
Summer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastisk

Men seriøst: er det slik at jeg bygger mer muskler dersom jeg trener og tar meg en lur etterpå?
jeg pleier å meditere etterå for å få musklene til å slippe spenningene slik at de får mulighet til å bygge seg opp igjen,- men dersom jeg får veksthormon av å sove ,- så kan jeg jo ta en lur! _ Eller hvertfall ikke ha dårlig samvittighet for å sovne underveis i meditasjone..

__________________
Fremgang er umulig om du gjør ting slik du alltid har gjort ...

Summer er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavglykemisk lavkarbodiett fordi det gjør godt Svar med sitat
Gammel 15-12-04, 15:23   #28
Begod
Seniormedlem
 
Begod sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Nordland
Alder: 55
Innlegg: 1.900
Begod er bare helt fantastiskBegod er bare helt fantastiskBegod er bare helt fantastiskBegod er bare helt fantastiskBegod er bare helt fantastiskBegod er bare helt fantastiskBegod er bare helt fantastiskBegod er bare helt fantastiskBegod er bare helt fantastiskBegod er bare helt fantastiskBegod er bare helt fantastisk

Opprinnelig lagt inn av Lise

Men seriøst: er det slik at jeg bygger mer muskler dersom jeg trener og tar meg en lur etterpå?
jeg pleier å meditere etterå for å få musklene til å slippe spenningene slik at de får mulighet til å bygge seg opp igjen,- men dersom jeg får veksthormon av å sove ,- så kan jeg jo ta en lur! _ Eller hvertfall ikke ha dårlig samvittighet for å sovne underveis i meditasjone..

Søvn er svært viktig for muskelbygginggenerelt: Når du trener bryter du ned musklene , når du sover repareres skaden( det er i tidlig søvn vi er i gunstig oppbyggene fase) du har påført musklene og litt til slik at de kan motstå den belastningen du har påført de.

Hvis du bare sover vil du få en økning i veksthormon nivåene, men ikke muskelbygging.
Veksthormon har jo masse andre gode egenskaper( antialdringshormonet).

Sitat:

er det slik at jeg bygger mer muskler dersom jeg trener og tar meg en lur etterpå?

Ja, forutsetter at du trener og spiser på en slik måte at du får maksimalt utbytte av treningen. Dvs. en korttreningsøkt med tunge vekter. masse protein og noe fett. Noen mener at økningen i veksthormon ikke er det man skal vektlegge når målet er mer muskelmasse, Men at det viktigste er å stadig øke belastningen på musklaturen.
Selv prøver jeg å kombinere disse, særlig når jeg skal ned i fettprosent.

Beklager alt rotet i dette innlegget .skulle kansje bare sagt: JA.

__________________
Hvis du vet at noe ikke er bra for deg, så ikke spis det.
Begod er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Eat + DVP og egne erfaringer Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 17:15.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no