Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Barns kosthold

Skolelunsj? Ja, særlig ...

Barns kosthold Et karbohydratkontrollert kosthold er det optimale for alle - også for barna våre!

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 27-06-11, 19:38   #26
Cyan
Supermoderator
 
Cyan sin avatar
 
Medlem siden: May 2005
Hvor: Oslo
Alder: 44
Innlegg: 3.060
Cyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastisk

Sv: Skolelunsj? Ja, særlig ...

Opprinnelig lagt inn av Dolsi, her.

Ikke hos oss. Der drikker vi kun vann og sukker. Yoghurt serverer vi aldri barna og vi har også oppfordret foreldrene til ikke å sende med yoghurt i barnehagen.
Prim kan ungene spise hjemme, vi serverer det ikke hos oss.

Vi markerer ikke bursdager med mat, bare fokus på barnet. Vi ber foreldrene om ikke å ta med noe til bursdager og det respekterer de alle sammen.

Kjempebra, og ingenting gjør meg gladere enn om min oppfatning av "normal" barnehagemat er feilaktig Håper dog at det er vann og melk dere serverer, og ikke vann og sukker

Cyan er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo + trening Svar med sitat
Gammel 27-06-11, 19:40   #27
Dolsi
Seniormedlem
 
Medlem siden: May 2010
Innlegg: 1.081
Dolsi er en juvelDolsi er en juvelDolsi er en juvel

Sv: Skolelunsj? Ja, særlig ...

Ikke noe vann og sukker nei.
Vi har en sukkerfri profil, så saft og jus har vi aldri. Tilsetter heller ikke sukker i noe.
Selv harvregrynsgrøten spises uten sukker og ingen protesterer på det.

Frotser i frukt og grønnsaker da, og det setter ungene pris på

Dolsi er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert Svar med sitat
Gammel 27-06-11, 20:14   #28
Cyan
Supermoderator
 
Cyan sin avatar
 
Medlem siden: May 2005
Hvor: Oslo
Alder: 44
Innlegg: 3.060
Cyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastisk

Sv: Skolelunsj? Ja, særlig ...

Jeg skjønte det altså, jeg bare forsøkte å være litt "morsom" rundt den lille skrivefeilen du hadde

Sitat:

Ikke hos oss. Der drikker vi kun vann og sukker

Cyan er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo + trening Svar med sitat
Gammel 27-06-11, 20:21   #29
Zillah
Seniormedlem
 
Zillah sin avatar
 
Medlem siden: May 2010
Hvor: sånn omtrent 62°47'7.85"N 7°31'26.92"Ø
Innlegg: 1.365
Zillah er veldig godt liktZillah er veldig godt liktZillah er veldig godt liktZillah er veldig godt liktZillah er veldig godt liktZillah er veldig godt liktZillah er veldig godt likt

Sv: Skolelunsj? Ja, særlig ...

Opprinnelig lagt inn av Dolsi, her.

Ikke hos oss. Der drikker vi kun vann og sukker.



Hehe

__________________

Zillah er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Mitt ideal: jeger- og sankerlivsstil. I praksis: det eg har råd til på butikken for å overleve. Svar med sitat
Gammel 28-06-11, 20:15   #30
Dolsi
Seniormedlem
 
Medlem siden: May 2010
Innlegg: 1.081
Dolsi er en juvelDolsi er en juvelDolsi er en juvel

Sv: Skolelunsj? Ja, særlig ...

Opprinnelig lagt inn av Cyan, her.

Jeg skjønte det altså, jeg bare forsøkte å være litt "morsom" rundt den lille skrivefeilen du hadde

Mente så klart vann og melk

Dolsi er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert Svar med sitat
Gammel 28-06-11, 21:17   #31
Photobscura
Supermoderator
 
Photobscura sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 44
Innlegg: 26.188
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: Skolelunsj? Ja, særlig ...

Opprinnelig lagt inn av BitTorres, her.

(...) og det burde dessuten vært gräddost, i og med at melkeprotein gir et større insulinbehov enn andre typer protein.

Bare litt på siden, er det noe spesielt med gräddost i forhold til melkeprotein?

__________________
“What matters most is how well you walk through the fire”
-Charles Bukowski

Siste rest, nytt forsøk:



Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat
Gammel 29-06-11, 03:49   #32
Cherry
Seniormedlem
 
Cherry sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2009
Hvor: Tromsø
Innlegg: 1.828
Cherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt av

Sv: Skolelunsj? Ja, særlig ...

Åh jeg blir så oppgitt over matpakkene til elevene mine noen ganger

Brødskive med nugatti er ganske vanlig hos enkelte. Det samme er baguetter, boller og skolebrød. Og sånn rett-i-koppen. Vi har vannkokere og mikroer på hvert klasserom så elevene har mulighet til sånn.

__________________

Cherry er avlogget   Min kostholdsfilosofi: A little bit of this, a little bit of that Svar med sitat
Gammel 29-06-11, 16:33   #33
Gøgga
Nytt Medlem
 
Gøgga sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Hvor: Jæren
Alder: 47
Innlegg: 3
Gøgga er på en erverdig vei

Sv: Skolelunsj? Ja, særlig ...

Det er desverre lite kunnsakp om kosthold i skolene. Jeg har en datter som ikke er veldig glad i brød, og heller har knekkebrød eller salat med i skolematen. Dette ble tatt opp på et møte med skolen, de mente knekkebrød gav for lite energi, og derme førte til at jenta ble slapp..... Da jeg spurte hva de ville anbefale som matpakke svarte de: kneip med brunost... Forstå det den som kan. Også på en tidligere skole ble vi kritisert for matpakkevalgene, da brød griser mindre, enn salater, middagsrester osv, når en spiser.

Jeg er selv lærer og ser helt klart et behov for fokus på riktig mat i skolene

__________________

Gøgga er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketose Svar med sitat
Gammel 29-06-11, 18:45   #34
Dolsi
Seniormedlem
 
Medlem siden: May 2010
Innlegg: 1.081
Dolsi er en juvelDolsi er en juvelDolsi er en juvel

Sv: Skolelunsj? Ja, særlig ...

De beste og mest spennende matpakkene jeg ser i barnehagen, er der barna har med seg salat, frukt og middagsrester.
Ungene setter da også pris på variasjon i matpakka si.
Tenk noe så kjedelig som kneipbrød med ost dag etter dag

Dolsi er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert Svar med sitat
Gammel 05-07-11, 00:48   #35
Trolltika
Medlem
 
Medlem siden: Jul 2009
Alder: 47
Innlegg: 192
Trolltika har en fantastisk aura rundt segTrolltika har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Skolelunsj? Ja, særlig ...

Her kom ferien litt for fort, så jeg fikk ikke oppdatert denne tråden med hva som ble resultatet av lunsjen. Jeg tok med meg "oppgittfjeset" mitt og snakka med den ene av de voksne i klassen, og da forsvant nugattien fortere enn fy fra lista over pålegg . SFO-lederen hørte på samtalen vår og gav meg 120% støtte i at smørbar sjokolade i allefall ikke hadde noe på skolen å gjøre.

I tillegg ble syltetøyet til "dessert", og ungene måtte spise minst en skive med annet pålegg før de fikk lov til å røre syltetøyet. Ikke fullgodt kosthold, men adskillig bedre enn utgangspunktet.

Trolltika er avlogget   Min kostholdsfilosofi: En kombinasjon av Lindberg og Hexeberg tenker jeg Svar med sitat
Gammel 05-07-11, 00:52   #36
Trolltika
Medlem
 
Medlem siden: Jul 2009
Alder: 47
Innlegg: 192
Trolltika har en fantastisk aura rundt segTrolltika har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Skolelunsj? Ja, særlig ...

Må forresten kommentere generelt litt om barnehage her, for min erfaring er at det er mye større fokus på sunn mat i barnehagene enn på skolen. Vet at det hendte at de lagde nye matpakker med grovbrød og pålegg til ungene som skulle på tur dersom det var loff og syltetøy i matpakken. Nå fikk ungene juice i barnehagen til begge ungene mine, men det skyldtes at enkelte unger hadde melkeintoleranse og juicen da ble ansett som et bedre alternativ enn saft.

Det var kaker eller is til bursdager, men totalt sett ble det faktisk mindre sukker der enn det min eldste har hatt tilgang på det siste skoleåret.

Trolltika er avlogget   Min kostholdsfilosofi: En kombinasjon av Lindberg og Hexeberg tenker jeg Svar med sitat
Gammel 05-07-11, 01:05   #37
Imp
Seniormedlem
 
Imp sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Hurum
Alder: 45
Innlegg: 1.075
Imp er et fyrlysImp er et fyrlysImp er et fyrlysImp er et fyrlysImp er et fyrlys

Sv: Skolelunsj? Ja, særlig ...

Opprinnelig lagt inn av Dolsi, her.

Tenk noe så kjedelig som kneipbrød med ost dag etter dag

Ja, det var det jeg fikk gjennom hele min skoletid. Det varierte kanskje noe med leverpostei, servelat, gulost og brunost, men der stoppet det. Er vel ikke så rart at jeg kjøpte gomorgenyoghurt de gangene jeg hadde penger til det.

__________________

(Tio)mamma til Snuppa 07 og Fjokken 10 og gift med Skycrane
Barna våre er et resultat av lavkarbo da jeg har PCOS
Og så er jeg minus 27 kg!



Imp er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 05-07-11, 01:06   #38
Imp
Seniormedlem
 
Imp sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Hurum
Alder: 45
Innlegg: 1.075
Imp er et fyrlysImp er et fyrlysImp er et fyrlysImp er et fyrlysImp er et fyrlys

Sv: Skolelunsj? Ja, særlig ...

Opprinnelig lagt inn av Trolltika, her.

Må forresten kommentere generelt litt om barnehage her, for min erfaring er at det er mye større fokus på sunn mat i barnehagene enn på skolen. Vet at det hendte at de lagde nye matpakker med grovbrød og pålegg til ungene som skulle på tur dersom det var loff og syltetøy i matpakken. Nå fikk ungene juice i barnehagen til begge ungene mine, men det skyldtes at enkelte unger hadde melkeintoleranse og juicen da ble ansett som et bedre alternativ enn saft.

Det var kaker eller is til bursdager, men totalt sett ble det faktisk mindre sukker der enn det min eldste har hatt tilgang på det siste skoleåret.

Det er også mitt inntrykk. Kommer til å ta med meg masse erfaring og pågangsmot i forhold til kosthold på skolen når vesla begynner der, men håper at det ikke blir nødvendig da..

__________________

(Tio)mamma til Snuppa 07 og Fjokken 10 og gift med Skycrane
Barna våre er et resultat av lavkarbo da jeg har PCOS
Og så er jeg minus 27 kg!



Imp er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 
Trådverktøy

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Orker ikke noe særlig mat i varmen mysil Ketolysekuren 26 06-06-11 17:47
Ikke ned no særlig i kg men i cm Super Ketolysekuren 4 31-03-07 22:18


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 16:00.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no