Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Helserelatert > Stoffskifte / hormonproblemer

Lavt stoffskifte, kan det hindre vektnedgang?

Stoffskifte / hormonproblemer Har du problemer med hormoner eller stoffskiftet? Her kan du snakke med likesinnede og dele erfaringer.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 11-08-11, 20:37   #1
hippocampus
Medlem
 
hippocampus sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2011
Hvor: Østfold
Alder: 45
Innlegg: 50
hippocampus er på en erverdig vei

Lavt stoffskifte, kan det hindre vektnedgang?

Kan lavt stoffskifte hindre en effektivere vektnedang når man bruker lchf kostholds filosofien?
bruker medisiner..

__________________




Min Journal
hippocampus er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo etter mitt hjerte og vekten selvfølgelig..... Svar med sitat
Gammel 11-08-11, 20:39   #2
vibsen
Medlem
 
Medlem siden: Jun 2011
Innlegg: 95
vibsen er ny på veien

Sv: Lavt stoffskifte kan det hindre vekt nedgang?

Opprinnelig lagt inn av hippocampus, her.

Kan lavt stoffskifte hindre en effektivere vektnedang når man bruker lchf kostholds filosofien?
bruker medisiner..

Lavt stoffskifte gjør et vanskeligere å gå ned i vekt uansett kostholdsfilosofi, men normalt er det lettere hvis man er godt medisinert. En del opplever redusert behov for medisiner på lavkarbo, og altså et bedre fungerende stoffskifte.

vibsen er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo under 50 g kh pr dag Svar med sitat
Gammel 11-08-11, 22:40   #3
smgj
Seniormedlem
 
smgj sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Hvor: Østfold
Alder: 50
Innlegg: 6.228
smgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisk

Sv: Lavt stoffskifte kan det hindre vekt nedgang?

LCHF kan virke positivt ifht LFHC. Som stoffskiftesyk er man overdisponert for diabetes - dersom det er den autoimmune varianten. LCHF vil redusere faren for å utvikle diabetes siden denne måten å spise på virker blodsukkerstabiliserende.

Når det gjelder vektreduksjon med stoffskiftesykdom så er det avhengig av en god medisinering. DVS at du i samarbeid med legen har funnet en medisin og et nivå som gjør deg symptomfri. Ikke alle oppnår dette på levaxin alene.

Du bør følge med kroppstemperaturen din. Mål (rektalt og med digitalt termometer - annet blir ikke nøyaktig nok) med en gang du står opp om morgenen en gang i blant. Er kroppstemperaturen din for lav over tid så er det ikke sikkert at medisinen er høy nok/virker godt nok.

__________________
Fant (og mistet igjen) matchvekta under candida- og eliminasjonsdiett ifm. stoffskiftesykdom. Forsøker nå å finne den igjen med inspirasjon fra Primal Blueprint
smgj er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Primal Blueprint - tåler begrenset melk (lett laktoseintolerant) og glutenholdig mel enda dårligere. Svar med sitat
Gammel 11-08-11, 23:31   #4
Lava
Seniormedlem
 
Lava sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Hvor: Filleby
Innlegg: 19.762
Lava er bare helt fantastiskLava er bare helt fantastiskLava er bare helt fantastiskLava er bare helt fantastiskLava er bare helt fantastiskLava er bare helt fantastiskLava er bare helt fantastiskLava er bare helt fantastiskLava er bare helt fantastiskLava er bare helt fantastiskLava er bare helt fantastisk

Sv: Lavt stoffskifte, kan det hindre vektnedgang?

Jeg har lavt stoffskifte og klarer gå ned i vekt uten problem, (når jeg spiser rett) men har ikke endret medisinbruken eller kjent andre fordeler. Blodprøvene viser nesten det samme.

Lava er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Prøver noe annet... Svar med sitat
Gammel 12-08-11, 08:23   #5
Lagom
Juniormedlem
 
Lagom sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2011
Hvor: Stavern
Alder: 45
Innlegg: 36
Lagom er på en erverdig vei

Sv: Lavt stoffskifte kan det hindre vekt nedgang?

Opprinnelig lagt inn av smgj, her.

Du bør følge med kroppstemperaturen din. Mål (rektalt og med digitalt termometer - annet blir ikke nøyaktig nok) med en gang du står opp om morgenen en gang i blant. Er kroppstemperaturen din for lav over tid så er det ikke sikkert at medisinen er høy nok/virker godt nok.

Kan lav kroppstemperatur være tegn på lavt stoffskifte?
Min mor fikk konstantert lavt stoffskifte for noen år siden, og både hun og jeg har alltid hatt 36,2 i kroppstemperatur så lenge jeg kan huske.

__________________

Bloggen min.
Min journal
Lagom er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Minst mulig karbo, mest mulig fett. Svar med sitat
Gammel 12-08-11, 08:48   #6
smgj
Seniormedlem
 
smgj sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Hvor: Østfold
Alder: 50
Innlegg: 6.228
smgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisk

Sv: Lavt stoffskifte kan det hindre vekt nedgang?

Opprinnelig lagt inn av Lagom, her.

Kan lav kroppstemperatur være tegn på lavt stoffskifte?
Min mor fikk konstantert lavt stoffskifte for noen år siden, og både hun og jeg har alltid hatt 36,2 i kroppstemperatur så lenge jeg kan huske.

Lav kroppstemperatur kan være et tegn, men ikke alene. Det kan hende at 36,2 er normalt i din familie. Selv ligger jeg mellom 36,7-37,1 nå når jeg er godt medisinert.

Lavt stoffskifte har mange ansikt hvorav svært få er definitive. Det er "summen" som vil avgjøre. Symptomene vil også avhenge av hvor langt framskredet problemet er. Disse kommer gjerne snikende over år, så de kan være veldig vanskelig å fange opp.

Symptomer sånn grovt fra hukommelsen:
Tørr hud/"fiskeskjell"
"Røyter" hår/tynnere hodehår
Trøtthet/slapphet/"giddalaushet"
Fysisk utmattet etter selv små anstrengelser/dårlig "form"
Kalde hender/føtter -"alltid frossen"
Redusert basaltemperatur
Muskelsvekkelse/muskelsmerter (nervopati)/ubestemt "gikt"
Emosjonelle endringer varierer i uttrykk men er veldig vanlig (irritabel, lei seg, gledesløs, lav sosial toleranse, lett "stresset" ... blir ofte forvekslet med depresjon eller utbrenthet hos legen)
Forhøyet kolesterol, høyere leververdier ved mer framskreden
Lav puls. Hos en del i kombinasjon med høyere blodtrykk
Manglende sexlyst, hos menn også impotens
Tarsal-/carpal-/cubital-syndrom på grunn av væskeopphoping i kroppen
"Pløsete" hud/uttrykk i ansiktet/"hengekinn"
"Tunge" øyne hvor området over øyelokket siger ned på øyelokket
Væskeansamling i hendene og leggene svært vanlig
Lett til høyere vektoppgang
"Umulig" å redusere vekta - selv med kontrollert kalorirestriksjon/hard trening
Redusert kne-refleks
Redusert hukommelse (må bruke lapper)
Deighud som det ikke går an å klype i (Vanligvis skal man kunne ta de ytterste millimetrene hud mellom fingrene også på lår og baksiden av overarmene. Dette forsvinner hos stoffskiftesyke og man får bare tak i hele fettlaget.)
Titinus/redusert hørsel
Uregelmessige blødninger - "avvik fra normalen"
Treg mage hos mange, men ikke alle
Ofte redusert apetitt eller endret
"Tykk følelse"/trykk i halsen
Økt snorking
Redusert/fraværende svette
I blod: B12-mangel
I blod: jernmangel (lav ferritin)
I blod: d-vitamin lavt i normalområdet eller under

Ved lengre framskredet: dårlig koordinasjon/balanse
Ved lengre framskredet: "demens" (glemmer ord, glemmer ting)
Ved lengre framskredet: redusert kroppshår (f.eks legger)
Ved lengre framskredet: ytre del av øyebrynene forsvinner

Og sikkert en hel haug til som jeg har glemt. Ingen har heldigvis alle symptomer. Men siden stoffskiftet kjører kroppen i lavgir vil man ofte få utslag der hvor kroppen er svakest fra før.

Ved mistanke bør man få målt
TSH, (ft3, )ft4 og anti-tpo

I tillegg bør man måle jern, d-vitamin, b12 da mangler her kan gi en del overlappende symptomer.

Om lavt stoffskifte blir konstatert bør man også følge opp kolesterol og eventuelle mangler av vitaminer/mineraler siden opptaket fra tarm blir redusert (redusert tarmaktivitet generelt) ved ubehandlet lavt stoffskifte.

__________________
Fant (og mistet igjen) matchvekta under candida- og eliminasjonsdiett ifm. stoffskiftesykdom. Forsøker nå å finne den igjen med inspirasjon fra Primal Blueprint

Sist redigert av smgj : 13-08-11 kl 10:45. Årsak: La til noen symptomer jeg hadde glemt
smgj er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Primal Blueprint - tåler begrenset melk (lett laktoseintolerant) og glutenholdig mel enda dårligere. Svar med sitat
Gammel 12-08-11, 08:54   #7
Lagom
Juniormedlem
 
Lagom sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2011
Hvor: Stavern
Alder: 45
Innlegg: 36
Lagom er på en erverdig vei

Sv: Lavt stoffskifte kan det hindre vekt nedgang?

Opprinnelig lagt inn av smgj, her.

Lav kroppstemperatur kan være et tegn, men ikke alene. Det kan hende at 36,2 er normalt i din familie. Selv ligger jeg mellom 36,7-37,1 nå når jeg er godt medisinert.

Lavt stoffskifte har mange ansikt hvorav svært få er definitive. Det er "summen" som vil avgjøre. Symptomene vil også avhenge av hvor langt framskredet problemet er. Disse kommer gjerne snikende over år, så de kan være veldig vanskelig å fange opp.

Symptomer sånn grovt fra hukommelsen:
Tørr hud/"fiskeskjell"
"Røyter" hår/tynnere hodehår
Trøtthet/slapphet/"giddalaushet"
Fysisk utmattet etter selv små anstrengelser/dårlig "form"
Kalde hender/føtter -"alltid frossen"
Redusert basaltemperatur
Muskelsvekkelse/muskelsmerter (nervopati)/ubestemt "gikt"
Emosjonelle endringer varierer i uttrykk men er veldig vanlig (irritabel, lei seg, gledesløs, lav sosial toleranse, lett "stresset" ... blir ofte forvekslet med depresjon eller utbrenthet hos legen)
Forhøyet kolesterol, høyere leververdier ved mer framskreden
Lav puls. Hos en del i kombinasjon med høyere blodtrykk
Manglende sexlyst, hos menn også impotens
Tarsal-/carpal-/cubital-syndrom på grunn av væskeopphoping i kroppen
"Pløsete" hud/uttrykk i ansiktet/"hengekinn"
"Tunge" øyne hvor området over øyelokket siger ned på øyelokket
Væskeansamling i hendene og leggene svært vanlig
Lett til høyere vektoppgang
"Umulig" å redusere vekta - selv med kontrollert kalorirestriksjon/hard trening
Redusert kne-refleks
Redusert hukommelse (må bruke lapper)
Deighud som det ikke går an å klype i (Vanligvis skal man kunne ta de ytterste millimetrene hud mellom fingrene også på lår og baksiden av overarmene. Dette forsvinner hos stoffskiftesyke og man får bare tak i hele fettlaget.)
Titinus/redusert hørsel
I blod: B12-mangel
I blod: jernmangel (lav ferritin)
I blod: d-vitamin lavt i normalområdet eller under

Ved lengre framskredet: dårlig koordinasjon/balanse
Ved lengre framskredet: "demens" (glemmer ord, glemmer ting)
Ved lengre framskredet: redusert kroppshår (f.eks legger)
Ved lengre framskredet: ytre del av øyebrynene forsvinner

Og sikkert en hel haug til som jeg har glemt. Ingen har heldigvis alle symptomer. Men siden stoffskiftet kjører kroppen i lavgir vil man ofte få utslag der hvor kroppen er svakest fra før.

Ved mistanke bør man få målt
TSH, (ft3, )ft4 og anti-tpo

I tillegg bør man måle jern, d-vitamin, b12 da mangler her kan gi en del overlappende symptomer.

Oisann, tror like godt jeg skal bestille en time hos legen jeg.
Der var det masse som stemte gitt.
Jeg har også fibromyalgi og har avskrevet endel av disse symptomene som endel av sykdommen min, selvom mange av disse ikke skal ha noe egentlig utslag ved fibromyalgi alene. Hmmm.
Tusen takk for svar, kan virkelig hende det er derfor jeg sliter med manglende vektnedgang.

__________________

Bloggen min.
Min journal
Lagom er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Minst mulig karbo, mest mulig fett. Svar med sitat
Gammel 14-08-11, 19:35   #8
BenteR
Seniormedlem
 
BenteR sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: 770 meter over havet
Innlegg: 4.055
BenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastisk

Sv: Lavt stoffskifte, kan det hindre vektnedgang?

Og blodprøvene bør absolutt tas fastende klokka åtte om morgenen.
Stoffskifteprøver forandrer seg utover dagen, og dagens leger gir ikke medisin utfra symptomer, men kun etter hva TSH sier.

__________________
En reise på 1000 mil begynner med 1 skritt.
BenteR er avlogget   Min kostholdsfilosofi: diabetiker, max 5 karbo pr.måltid Svar med sitat
Gammel 15-08-11, 09:25   #9
hippocampus
Medlem
 
hippocampus sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2011
Hvor: Østfold
Alder: 45
Innlegg: 50
hippocampus er på en erverdig vei

Sv: Lavt stoffskifte, kan det hindre vektnedgang?

uups sann..her var det mye som stemmer godt med det jeg har av opplevelser fra min egen kropp gitt... går på levaxin 75mg kansje jeg skulle sjekket ut om jeg trenger større doser.. dette med ledd vondter stemmer jo utrolig bra har jo også fått påvist artrose i begge knær kan det ha noe med det å gjøre tro??
tusen takk for all flott info

__________________




Min Journal
hippocampus er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo etter mitt hjerte og vekten selvfølgelig..... Svar med sitat
Gammel 15-08-11, 09:36   #10
hippocampus
Medlem
 
hippocampus sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2011
Hvor: Østfold
Alder: 45
Innlegg: 50
hippocampus er på en erverdig vei

Sv: Lavt stoffskifte, kan det hindre vektnedgang?

Nå har jeg faktisk bestilt time til blodprøve takning med alt av det du har nevnt over:TSH, (ft3, )ft4 og anti-tpo, Jern, D-vitamin og B12. + kolestrol og vit/mineraler. så får vi se om alt er som det skal hehe

__________________




Min Journal
hippocampus er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo etter mitt hjerte og vekten selvfølgelig..... Svar med sitat
Gammel 04-09-11, 09:13   #11
Zaphie
Juniormedlem
 
Zaphie sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2008
Hvor: Bodø
Alder: 51
Innlegg: 17
Zaphie er på en erverdig vei
Talking

Sv: Lavt stoffskifte, kan det hindre vektnedgang?

Opprinnelig lagt inn av hippocampus, her.

Nå har jeg faktisk bestilt time til blodprøve takning med alt av det du har nevnt over:TSH, (ft3, )ft4 og anti-tpo, Jern, D-vitamin og B12. + kolestrol og vit/mineraler. så får vi se om alt er som det skal hehe

Jeg har hatt lavt stoffskifte lenge, og bruker levaxin, men har ikke vært flink å sjekke jern etc. Jeg skal bestille time jeg og....

I tillegg vil jeg si at lavkarbo er perfekt for meg, og jeg går ned i vekt, ganske fort også. Jeg har begynt på kurs hos Line Holdal i Bodø, og hun er kjempeflink. Jeg kommer alltid til å følge dette kostholdet. Pappa har diabetes 2 og har også fått påvist fruktosemalabsobsjon.

Zaphie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo for livet Svar med sitat
Gammel 04-09-11, 09:21   #12
Dolsi
Seniormedlem
 
Medlem siden: May 2010
Innlegg: 1.081
Dolsi er en juvelDolsi er en juvelDolsi er en juvel

Sv: Lavt stoffskifte, kan det hindre vektnedgang?

Interessant lesning. Har lavt stoffskifte jeg også, fikk det påvist for 13 år siden.
Går på 150 mg levaxin daglig, men til tross for det så har jeg svært lav kroppstemperater og mange andre symptomer.
Ja, det er vanskelig for meg å gå ned i vekt, men det er heldigvis mulig.

Dolsi er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert Svar med sitat
Gammel 04-09-11, 17:51   #13
FrkMarge
Seniormedlem
 
FrkMarge sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Innlegg: 920
FrkMarge er et fyrlysFrkMarge er et fyrlysFrkMarge er et fyrlysFrkMarge er et fyrlysFrkMarge er et fyrlysFrkMarge er et fyrlys

Sv: Lavt stoffskifte, kan det hindre vektnedgang?

jeg har også lavt stoffskifte og har , på tross av såkalte fine prøver, fortsatt ganske mange av symptomene.
Jeg måler basaltempen hver morgen og har gjort det i flere mnd også før jeg gikk over på lchf og havnet i ketose.
Tempen min spratt opp 0,5 grader over natta g har holdt seg slik etterpå, men jeg har allikevel en ganske lav basaltemperatur... normalen ligger under 36 grader før El og ca 36,2 - 36,3 etter El.
Kanskje jeg skulle bedt pent om å forsøke å øke medisinene eller få tilført ekstra t3?
Noen som husker hva den t3-medisinen heter?

__________________



FrkMarge er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse/LCHF Svar med sitat
Gammel 04-09-11, 18:03   #14
Zaphie
Juniormedlem
 
Zaphie sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2008
Hvor: Bodø
Alder: 51
Innlegg: 17
Zaphie er på en erverdig vei

Sv: Lavt stoffskifte, kan det hindre vektnedgang?

Legen vet det. T3 altså. Men husk at det må du øke veldig veldig sakte. Hvor mye levaxin tar du? Ville fosøkt å øke det først

Zaphie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo for livet Svar med sitat
Gammel 04-09-11, 18:43   #15
FrkMarge
Seniormedlem
 
FrkMarge sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Innlegg: 920
FrkMarge er et fyrlysFrkMarge er et fyrlysFrkMarge er et fyrlysFrkMarge er et fyrlysFrkMarge er et fyrlysFrkMarge er et fyrlys

Sv: Lavt stoffskifte, kan det hindre vektnedgang?

Opprinnelig lagt inn av Zaphie, her.

Legen vet det. T3 altså. Men husk at det må du øke veldig veldig sakte. Hvor mye levaxin tar du? Ville fosøkt å øke det først

har hatt denne sykdommen nå i snart 15 år og verdiene mine hopper opp og ned som en jojo...
Pr i dag bruker jeg 75 ug Levaxin. Før har jag brukt alt mellom 100 til 0 med og uten Neo.mercanzole i tillegg. Fordi jeg har antistoffer som trigger både lavt og høyt stoffskifte, svinger verdiene mine veldig og er vanskelig regulere.
I dag har jeg et glass med 25ug i tillegg som jeg ta innimellom når jeg føler jeg trenger det. i snitt et par ganger i uka. (i samråd med lege såklart)

Problemet mitt er at mitt "velværeområde" på TSH og T3 er mye høyere enn normalområdet. Jeg har det flott med uleselig TSH og Ft3 på 30, når normalområdet er TSH på 0,5-1,5 og FT3 på < 19.
Sliter litt med å få lov til å være så høy.
Men med verdier særlig under dette føler jeg meg syk, har leddsmerter, tørre øyne, ødemer, lite overskudd og trenger 10-14 timers søvn pr døgn.

__________________



FrkMarge er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse/LCHF Svar med sitat
Gammel 04-09-11, 18:52   #16
BenteR
Seniormedlem
 
BenteR sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: 770 meter over havet
Innlegg: 4.055
BenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastisk

Sv: Lavt stoffskifte, kan det hindre vektnedgang?

T3 er Liothyroid, men veldig mange leger sterkt imot å gi det som tillegg. De tror blindt på Levaksinprodusentene om at Levaksin fikser alt, og bare blodprøvene er bra, så er pasienten frisk eller ha andre sykdommer, f.eks. psykiske problem
Det hjelper absolutt ingenting å få riktige blodprøver hvis man likevel føler seg helt elendig.
For i det hele tatt å få Lio, så må FT4 nivået ditt være høyt og FT3 ligge lavt.
Mitt FT4 ligger over referanseområdet som er på 11-22; jeg vipper mellom 22,6 pg 26,7
Mitt FT3 ligger mellom 3,9 og 4,2 mens referanseområdet sier det skal ligge mellom 3,1 og 6,8
TSH hos meg ligger mellom 3 og 5, og referanseområdet er 0,3 til 4,2, men siden jeg knasker levaksin til den store gullmedaljen skal TSH ideelt ligge mellom 0,5 og 1,5 ifølge Aker Sykehus.
Likevel oppfyller jeg visst ikke kriteriene for å få prøve Lio eller Erfa (naturlig thyroid som inneholder alle de livsviktige T`ene og ikke bare T4 som Levaksin inneholder.)
Jeg sliter med masse symptomer og problemer som følge av at stoffskiftet mitt er feil, men får altså ikke prøve noe annet i tillegg
Krysser fingrene for at dere andre har en mer liberal lege enn jeg har!
Jeg er forøvrig på jakt etter en ny fastlege, så hvis noen har tips om en fastlege som er villig til å se på hele pasienten og ikke bare et idiotisk referanseområde, så tar jeg med glede imot tips.
Reiser gjerne ganske langt, om jeg bare finner en lege som er villig til å hjelpe hele meg

Levaksin inneholder kun T4. Dette er et for-horhormon som må omdannes til virksomme hormoner i kroppen, bla. T3, før det har noen nytte for oss. Det tar lang tid fra man knasker en Levaksintablett til man har skikkelig virkning i kroppen siden den må omdannes først
Lio inneholder kun T3, og dette er et virksomt hormon som virker kjapt i kroppen. For mye av dette vil gi skikkelig ubehag, etter hva jeg har lest meg til, og man må ta medisinen i små doser fordelt over flere ganger til dagen for å slippe ubehag ved overdosering.

__________________
En reise på 1000 mil begynner med 1 skritt.

Sist redigert av BenteR : 04-09-11 kl 19:03.
BenteR er avlogget   Min kostholdsfilosofi: diabetiker, max 5 karbo pr.måltid Svar med sitat
Gammel 04-09-11, 19:11   #17
FrkMarge
Seniormedlem
 
FrkMarge sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Innlegg: 920
FrkMarge er et fyrlysFrkMarge er et fyrlysFrkMarge er et fyrlysFrkMarge er et fyrlysFrkMarge er et fyrlysFrkMarge er et fyrlys

Sv: Lavt stoffskifte, kan det hindre vektnedgang?

Det var forøvrig påAker (hormolabben) som tillot meg å få lov å ligge på "uleselig" TSH så lenge jeg hadde FT3 iallefall under 30... helst ned i 25.
Legen jeg går hos nå sender prøvesvarene til haukeland og der måler de overhode ikke FT3, bare FT4. Jeg aner ikke hvordan T3 nivået mitt er nå. Hvordan får jeg dem til å måle det? har spurt mange ganger nemlig!

__________________



FrkMarge er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse/LCHF Svar med sitat
Gammel 04-09-11, 19:18   #18
BenteR
Seniormedlem
 
BenteR sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: 770 meter over havet
Innlegg: 4.055
BenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastisk

Sv: Lavt stoffskifte, kan det hindre vektnedgang?

Du har som pasient rett til og kreve det. Jeg må også krangle litt for å få tatt FT3-prøver, men de gir seg når jeg blir litt ....morsk

Men FT3 ved Aker har et referanseoråde på 3,5 - 7,8? http://www.uus.no/labus/index.asp?Bo...r=212&Boknavn=

__________________
En reise på 1000 mil begynner med 1 skritt.

Sist redigert av BenteR : 04-09-11 kl 19:23. Årsak: feil i link
BenteR er avlogget   Min kostholdsfilosofi: diabetiker, max 5 karbo pr.måltid Svar med sitat
Gammel 04-09-11, 19:28   #19
FrkMarge
Seniormedlem
 
FrkMarge sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Innlegg: 920
FrkMarge er et fyrlysFrkMarge er et fyrlysFrkMarge er et fyrlysFrkMarge er et fyrlysFrkMarge er et fyrlysFrkMarge er et fyrlys

Sv: Lavt stoffskifte, kan det hindre vektnedgang?

Mulig de har det nå... De hadde kke det for en del år tilbake.
haukeland opererer også med andre refereanseverdier enn dem jeg "ble kjennt med", så er ganske forvirret på det området nå.
Jeg hadde på i en periode FT3 verdi på 45... Følte meg fortsatt i finfin form, men trengte kanskje litt lite søvn

__________________



FrkMarge er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse/LCHF Svar med sitat
Gammel 04-09-11, 19:37   #20
BenteR
Seniormedlem
 
BenteR sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: 770 meter over havet
Innlegg: 4.055
BenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastisk

Sv: Lavt stoffskifte, kan det hindre vektnedgang?

Det er viktig i å vite rette referanseområder når man tolker blodprøvene.
Her er link til prøver tatt ved Aker
http://www.uus.no/labus/index.asp?bok=%201&kap=7

Hvis du har så høye FT3 målinger i dag med de referanseområdene som er i dag, så er det en rimelig dustete lege som nekter å sjekke så gale prøver! Stå på, og krev og få tatt nye prøver!

Men du trenger absolutt ikke noe T3 tilskudd når du ligger så høyt allerede.

__________________
En reise på 1000 mil begynner med 1 skritt.
BenteR er avlogget   Min kostholdsfilosofi: diabetiker, max 5 karbo pr.måltid Svar med sitat
Gammel 04-09-11, 20:18   #21
FrkMarge
Seniormedlem
 
FrkMarge sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Innlegg: 920
FrkMarge er et fyrlysFrkMarge er et fyrlysFrkMarge er et fyrlysFrkMarge er et fyrlysFrkMarge er et fyrlysFrkMarge er et fyrlys

Sv: Lavt stoffskifte, kan det hindre vektnedgang?

Jeg har ikke det nå, det er noen år siden og begynnte sklart med Neo Mercanzole tvert...
Nå skulle jeg egentlig gått både på NM og Levaxin, men som prøver må man avstå fra NM
Jeg fikk regulert nivåene ned til midt på 20-tallet, men nå er det snart 3 år siden noen har gått med på å måle T3 på meg
Kommer til å be om det IGJEN neste gang jeg er hos legen, men tviler - de pleier ikke gjøre det sier de bare...

__________________



FrkMarge er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse/LCHF Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Kan for lite væske hindre vektnedgang? Kirsti120 Spørsmål og svar 7 09-04-11 20:09
Kan salt hindre vektnedgang? pesada Spørsmål og svar 15 26-01-11 17:14
Lavt stoffskifte og vektnedgang Zuma Stoffskifte / hormonproblemer 0 19-12-08 13:18
Kan for mye fløte hindre vektnedgang? høna Ketolysekuren 7 14-07-08 22:52
Rart at nøtter kan hindre vektnedgang. Zoë Lavkarbo generelt 14 26-08-07 00:49


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 01:31.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no