Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Oppskrifter, bøker og andre tema > Oppskrifter > Kake/dessert og snacks

Pringles chips lagd av linfrø!

Kake/dessert og snacks Her kan du poste dine lavkarbo-oppskrifter av desserter, snacks, lavkarbokaker og andre lavkarbovennlige godterier.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 26-03-12, 21:52   #1
Yrla
Seniormedlem
 
Yrla sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Innlegg: 4.612
Yrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt av

Pringles chips lagd av linfrø!

Dette er så oppfinnsomt at jeg måtte vise dere hva denne vidunderdama har klart å lage: http://mjuuugly.blogg.no/1330589470_...les_chips.html



Til 2 fulle brett "pringles" trenger du:

♦ 1 dl kverna, gule linfrø
♦ 3 dl vann
♦ 2 gulrøtter
♦ 3-4 ss næringsgjær
♦ 1 liten løk
♦ Saft fra 1/4 sitron
♦ Salt, pepper og annet krydder hvis du har noen favoritter!



Slik gjør du:
- Kvern linfrøene. Jeg bruker Magic Bullet'en min til dette, men hvis du ikke har en miniblender/hakker så kverner du linfrøene i foodprosessor så godt det lar seg gjøre.
- Blend alle ingrediensene i en foodprosessor.
- Det er viktig at blandingen får stå å svelle i ca 30 minutter!
- Lag små chips ved hjelp av ei teskje. En teskje per chips.
- Snu chipsene etter noen timer og tørk videre i ca 12 timer. Tørkes på 41 grader i dehydrator eller i ovn på 50 grader med døren på gløtt til chipsen er knasende sprø!
- Chipsen holder seg sprø i en kakeboks, men bør ikke oppbevares lenger en en uke.

__________________
Do what you like!
Yrla er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Gammel 26-03-12, 23:05   #2
Wonder woman
Medlem
 
Wonder woman sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2008
Hvor: Uti havgapet
Alder: 49
Innlegg: 447
Wonder woman er ny på veien

Sv: Pringles chips lagd av linfrø!

Wow, det har jeg lyst å prøve å lage!

__________________
Wonder woman er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 26-03-12, 23:57   #3
Mat for sjelen
Medlem
 
Mat for sjelen sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2012
Innlegg: 371
Mat for sjelen er virkelig snillMat for sjelen er virkelig snillMat for sjelen er virkelig snillMat for sjelen er virkelig snill

Sv: Pringles chips lagd av linfrø!

OMG!! Dette så godt ut...
Men tørking i over 12 timer...??
Den som venter på noe godt og så videre, men hva med strømregninga

__________________
Tove

Ta en titt innom bloggen min for flere bilder, oppskrifter og kanskje litt matinspirasjon - og kikk gjerne også på boken min...
http://sjelemat.blogspot.com/
Mat for sjelen er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo/LCHF Svar med sitat
Gammel 27-03-12, 09:03   #4
Bravo
Medlem
 
Bravo sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2011
Innlegg: 262
Bravo er ny på veien

Sv: Pringles chips lagd av linfrø!

Hvor får man evt tak i gule linfrø? Helsekost? Og hva er næringsgjær?

Bravo er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 27-03-12, 10:47   #5
Imse
Seniormedlem
 
Imse sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2005
Hvor: Hedmark
Innlegg: 9.680
Imse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastisk

Sv: Pringles chips lagd av linfrø!

Opprinnelig lagt inn av Bravo, her.

Hvor får man evt tak i gule linfrø? Helsekost? Og hva er næringsgjær?

Regner med at de gule linfrøene fås på helsekost. Næringsgjær fås på helsekost. De skal visstnok gi ostesmak..

Imse er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketogent 0-20 Svar med sitat
Gammel 27-03-12, 12:39   #6
kamp
Seniormedlem
 
kamp sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2008
Innlegg: 1.762
kamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt av
Wink

Sv: Pringles chips lagd av linfrø!

Opprinnelig lagt inn av Imse, her.

Regner med at de gule linfrøene fås på helsekost. Næringsgjær fås på helsekost. De skal visstnok gi ostesmak..


Det heter nutritional yeast - http://www.iherb.com/KAL-Nutritional...4-g/19095?at=0

Brukes ofte av vegeterianere eller folk som ikke tålre melk til å lage noe som gir ostesmak. (jeg lager blant annet ostesaus av den)

__________________
Paleolitisk lav Oksalat kosthold
kamp er avlogget   Min kostholdsfilosofi: eat real food - paleo Svar med sitat
Gammel 27-03-12, 12:50   #7
Lillemy71
Seniormedlem
 
Lillemy71 sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2010
Innlegg: 2.372
Lillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastisk

Sv: Pringles chips lagd av linfrø!

Må man ha gulrøtter i tro??

Kan jo også kjøpe ferdig malt linfrø dersom man ikke har noe å male med.

__________________
Easy isn't always simple
Keep an open mind, but not so open that your brain falls out


Lillemy71 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketose Svar med sitat
Gammel 27-03-12, 12:55   #8
Dietta
Seniormedlem
 
Dietta sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2009
Hvor: Buskerud
Alder: 58
Innlegg: 5.921
Dietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastisk

Sv: Pringles chips lagd av linfrø!

Opprinnelig lagt inn av kamp, her.

Det heter nutritional yeast - http://www.iherb.com/KAL-Nutritional...4-g/19095?at=0

Brukes ofte av vegeterianere eller folk som ikke tålre melk til å lage noe som gir ostesmak. (jeg lager blant annet ostesaus av den)

Hvis jeg forstår det riktig, så er næringsjæren tilsatt for å gi ostesmak.
Vil det funke å bruke finrevet ost i stedet ?

__________________
Den som venter på no' godt.....
Dietta er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Jeg er ikke tjukk - bare litt for kort.... Svar med sitat
Gammel 27-03-12, 12:56   #9
Lillemy71
Seniormedlem
 
Lillemy71 sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2010
Innlegg: 2.372
Lillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastisk

Sv: Pringles chips lagd av linfrø!

Opprinnelig lagt inn av Dietta, her.

Hvis jeg forstår det riktig, så er næringsjæren tilsatt for å gi ostesmak.
Vil det funke å bruke finrevet ost i stedet ?

Tja det spørs, da må du i såfall steke chipsene. Disse skal bare tørkes siden det er raw food.

__________________
Easy isn't always simple
Keep an open mind, but not so open that your brain falls out


Lillemy71 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketose Svar med sitat
Gammel 27-03-12, 13:04   #10
Bravo
Medlem
 
Bravo sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2011
Innlegg: 262
Bravo er ny på veien

Sv: Pringles chips lagd av linfrø!

Ikke meningen å kuppe tråden her, men har et spørsmål til: Har gule linfrø en annen smak enn de mørke, evt andre egenskaper i bakst f.eks, eller er det kun fargen som er forskjellen på dem?

Bravo er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 27-03-12, 13:06   #11
Lillemy71
Seniormedlem
 
Lillemy71 sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2010
Innlegg: 2.372
Lillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastisk

Sv: Pringles chips lagd av linfrø!

Opprinnelig lagt inn av Bravo, her.

Ikke meningen å kuppe tråden her, men har et spørsmål til: Har gule linfrø en annen smak enn de mørke, evt andre egenskaper i bakst f.eks, eller er det kun fargen som er forskjellen på dem?

Her er det dama som har lagt ut denne oppskriften på bloggen sin skriver:

Sitat:

Jeg bruker gule linfrø fordi de har en mildere og bedre smak enn de brune og de gir et bedre resultat utseendemessig, men har du kun brune linfrø så bruk det.

__________________
Easy isn't always simple
Keep an open mind, but not so open that your brain falls out


Lillemy71 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketose Svar med sitat
Gammel 27-03-12, 13:21   #12
Dietta
Seniormedlem
 
Dietta sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2009
Hvor: Buskerud
Alder: 58
Innlegg: 5.921
Dietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastisk

Sv: Pringles chips lagd av linfrø!

Opprinnelig lagt inn av Lillemy71, her.

Tja det spørs, da må du i såfall steke chipsene. Disse skal bare tørkes siden det er raw food.

Det har du selvfølgelig rett i, tenkte ikke så langt jeg (Kan det være alderen kanskje......)
Har aldri hørt om nutritional yeast før, men ser jo at det er et produkt som kan brukes til mye forskjellig. Hm..... Mulig ny Iherb pakke på gang snart

__________________
Den som venter på no' godt.....
Dietta er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Jeg er ikke tjukk - bare litt for kort.... Svar med sitat
Gammel 27-03-12, 13:28   #13
Lillemy71
Seniormedlem
 
Lillemy71 sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2010
Innlegg: 2.372
Lillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastisk

Sv: Pringles chips lagd av linfrø!

Opprinnelig lagt inn av Dietta, her.

Det har du selvfølgelig rett i, tenkte ikke så langt jeg (Kan det være alderen kanskje......)
Har aldri hørt om nutritional yeast før, men ser jo at det er et produkt som kan brukes til mye forskjellig. Hm..... Mulig ny Iherb pakke på gang snart

Driver å bestiller her jeg Helt avhengig av Iherb jo

__________________
Easy isn't always simple
Keep an open mind, but not so open that your brain falls out


Lillemy71 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketose Svar med sitat
Gammel 27-03-12, 13:32   #14
Dietta
Seniormedlem
 
Dietta sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2009
Hvor: Buskerud
Alder: 58
Innlegg: 5.921
Dietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastisk

Sv: Pringles chips lagd av linfrø!

Opprinnelig lagt inn av Lillemy71, her.

Driver å bestiller her jeg Helt avhengig av Iherb jo

Ha, ha. Da er vi to som bestiller Anhengige her også. Lurer bare på hva jeg skal "fylle" opp kvota med Nå starter jo hyttesesongen, så det blir vel noe som er greit å ha stående på 2 steder.
Lurer også på hva jeg kan erstatte gulrot med - paprika kanskje ?

__________________
Den som venter på no' godt.....
Dietta er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Jeg er ikke tjukk - bare litt for kort.... Svar med sitat
Gammel 27-03-12, 15:18   #15
Yrla
Seniormedlem
 
Yrla sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Innlegg: 4.612
Yrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt av

Sv: Pringles chips lagd av linfrø!

Opprinnelig lagt inn av kamp, her.

Det heter nutritional yeast - http://www.iherb.com/KAL-Nutritional...4-g/19095?at=0

Brukes ofte av vegeterianere eller folk som ikke tålre melk til å lage noe som gir ostesmak. (jeg lager blant annet ostesaus av den)

eller denne som ved første øyekast ser ut til å ha mindre karber men større populæritet og bedre pris http://www.iherb.com/Now-Foods-Nutri...284-g/688?at=0

__________________
Do what you like!
Yrla er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Gammel 27-03-12, 16:04   #16
Dietta
Seniormedlem
 
Dietta sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2009
Hvor: Buskerud
Alder: 58
Innlegg: 5.921
Dietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastisk

Sv: Pringles chips lagd av linfrø!

Opprinnelig lagt inn av Yrla, her.

eller denne som ved første øyekast ser ut til å ha mindre karber men større populæritet og bedre pris http://www.iherb.com/Now-Foods-Nutri...284-g/688?at=0

Den har jeg akkurat bestilt

__________________
Den som venter på no' godt.....
Dietta er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Jeg er ikke tjukk - bare litt for kort.... Svar med sitat
Gammel 27-03-12, 16:22   #17
kamp
Seniormedlem
 
kamp sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2008
Innlegg: 1.762
kamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt av

Sv: Pringles chips lagd av linfrø!

Opprinnelig lagt inn av Yrla, her.

eller denne som ved første øyekast ser ut til å ha mindre karber men større populæritet og bedre pris http://www.iherb.com/Now-Foods-Nutri...284-g/688?at=0

Og bare 1/3 av mengen Så den andre er billigere vist man bruker mye av den (slik jeg gjør )

__________________
Paleolitisk lav Oksalat kosthold
kamp er avlogget   Min kostholdsfilosofi: eat real food - paleo Svar med sitat
Gammel 27-03-12, 16:38   #18
Yrla
Seniormedlem
 
Yrla sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Innlegg: 4.612
Yrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt av

Sv: Pringles chips lagd av linfrø!

Opprinnelig lagt inn av kamp, her.

Og bare 1/3 av mengen Så den andre er billigere vist man bruker mye av den (slik jeg gjør )

et øyekast var visst ikke særlig brukbart,

__________________
Do what you like!
Yrla er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Gammel 18-04-12, 19:14   #19
Timona
Medlem
 
Timona sin avatar
 
Medlem siden: May 2009
Innlegg: 245
Timona er på en erverdig vei

Sv: Pringles chips lagd av linfrø!

Er det noen av dere som har forsøkt å lage disse? Er det mulig å erstatte gulrøttene med noe annet?
Ser spennende ut

Timona er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 18-04-12, 19:18   #20
shailene
Seniormedlem
 
shailene sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2011
Hvor: Oslo
Innlegg: 983
shailene er virkelig snillshailene er virkelig snillshailene er virkelig snillshailene er virkelig snillshailene er virkelig snill

Re: Pringles chips lagd av linfrø!

Må jo gå an å bruke minimais istedet. Da blir det kanskje mer som tortillachips?

shailene er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 18-04-12, 20:25   #21
Yrla
Seniormedlem
 
Yrla sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Innlegg: 4.612
Yrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt av

Sv: Pringles chips lagd av linfrø!

det blir sikkert godt

__________________
Do what you like!
Yrla er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Gammel 19-04-12, 06:31   #22
Timona
Medlem
 
Timona sin avatar
 
Medlem siden: May 2009
Innlegg: 245
Timona er på en erverdig vei

Sv: Re: Pringles chips lagd av linfrø!

Opprinnelig lagt inn av shailene, her.

Må jo gå an å bruke minimais istedet. Da blir det kanskje mer som tortillachips?

Det var lurt! Det skal jeg prøve. Om det er flere som har forsøkt å lage disse, kom gjerne med tips. Jeg må steke disse i ovn, og er spent på hvor lang steketid jeg må bruke.

Timona er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Spaghetti lagd av mais ? Kathja Spørsmål om matvarer og oppskrifter 3 10-10-11 00:07
Forskjell på linfrø og linfrø? Human Ketolysekuren 21 30-03-11 18:30
Vond ettersmak av mat lagd med fiberhusk. sistegang Spørsmål om matvarer og oppskrifter 1 29-01-11 21:02
Jeg har lagd iskremen fra boka ... geysirland Ketolysekuren 7 20-08-07 00:23
Jeg har lagd de Polarbrød lappene Lovehandle Ketolysekuren 2 30-07-07 18:54


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 21:41.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no