Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Kostholdsfilosofier > Ketolysekuren

Ketose - Garantert vekttap?

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 02-08-05, 20:03   #1
Chumpsy
Medlem
 
Medlem siden: Jul 2005
Innlegg: 146
Chumpsy er ny på veien

Ketose - Garantert vekttap?

Hvis man følger kuren. er man garantert vektnedgang?
Noen som har opplevd at de ikke har gått ned selv om de har gjort alt riktig?

Chumpsy er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolysekuren Svar med sitat
Gammel 02-08-05, 20:26   #2
Matilde
Medlem
 
Matilde sin avatar
 
Medlem siden: May 2005
Hvor: Åmot i Buskerud
Alder: 42
Innlegg: 217
Matilde har en fantastisk aura rundt segMatilde har en fantastisk aura rundt seg
Talking

Jeg er ganske så sikker på at du garantert vil gå ned endel kilo. Ketosen gjør at kroppen går over til effektiv fettforbrenning og det er jo det den gjør når du er i ketose, nemlig å brenne fett! altså går man ned..

Jeg har ikke hørt om noen som har fulgt kuren og ikke gått ned noe særlig tror jeg. Følger man kuren ordentlig, tar de vitaminene man trenger, drikker mye vann, spiser grønnsaker, fett og proteiner, og holder seg på 15 karbs om dagen, så tror jeg du er garantert å gå ned!

__________________




og "kappløpet" med Thula og Studentberta:








Jeg vil heller angre på ting jeg gjør enn å angre på ting jeg aldri fikk gjort! (som å nyte livet som slank, hihi...*knis* )


MOM- maker of miracle
Matilde er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolysekuren! Svar med sitat
Gammel 02-08-05, 20:40   #3
mofe
Seniormedlem
 
mofe sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2004
Innlegg: 14.144
mofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastisk

Jeg vet at Nille her inne har vansker med å gå ned, selv om hun er i ketose. Hun må i tillegg passe på kaloriene.

__________________
.
mofe er avlogget   Min kostholdsfilosofi: - Svar med sitat
Gammel 02-08-05, 20:44   #4
Iset
Seniormedlem
 
Iset sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Sola
Alder: 44
Innlegg: 10.031
Iset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastisk

En stor årsak til at man kanskje ikke går ned selv om man følger kuren og er i ketose, er SØTSTOFFER! Feks lettbrus, sukkerfri gele, sukkerfri sjokolade, drops, etc. Jeg merker ingenting når jeg spiser dette, men mange går ikke ned i vekt om de bruker slikt.

__________________
Endelig i mål: minus 77 kg!
(Startvekt: 135 kg og 174 cm høy (bmi 44) - vekten i dag: 58 kg (bmi 19)
Iset er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Vektoperert veganer Svar med sitat
Gammel 02-08-05, 20:45   #5
mofe
Seniormedlem
 
mofe sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2004
Innlegg: 14.144
mofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastisk

Opprinnelig lagt inn av Iset

En stor årsak til at man kanskje ikke går ned selv om man følger kuren og er i ketose, er SØTSTOFFER! Feks lettbrus, sukkerfri gele, sukkerfri sjokolade, drops, etc. Jeg merker ingenting når jeg spiser dette, men mange går ikke ned i vekt om de bruker slikt.



Og at man ikke spiser nok grønnsaker kan også spille inn.

__________________
.
mofe er avlogget   Min kostholdsfilosofi: - Svar med sitat
Gammel 02-08-05, 21:17   #6
Nille
Administrator
 
Nille sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Alder: 67
Innlegg: 16.021
Nille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastisk

Opprinnelig lagt inn av Chumpsy

Hvis man følger kuren. er man garantert vektnedgang?
Noen som har opplevd at de ikke har gått ned selv om de har gjort alt riktig?

Ketose gir ingen garanti for vekttap. Hvis det gjorde det ville jeg ikke vært mer enn ei tynn flis nå !! Jeg har som mofe sier stort sett vært i ketose de siste 2 årene, uten at jeg har tatt av mer enn en 15 kg. Det siste året har jeg vel tatt av 2 kg tenker jeg jeg har IKKE hatt "spisedager" eller "juksedager" - jeg har bare en ødelagt forbrenning etter ungdomsår med uvettige kurer og jojo-slanking. Det kan også være andre fysiske årsaker til at man ikke tar av. Diagnostiserte og udiagnostiserte sykdommer som gjør at kroppen ikke funker slik den skal. Medisinering er en annen årsak. Men dette er så induviduelt og komplekst at det ikke er hensiktsmessig å gå i detaljer her.

På langt nær de fleste som opplever at de IKKE går ned på ketolysekuren har IKKE gjort det riktig.

De har enten ikke klart å telle alle karbene og spist for mye (mer enn de har trodd), - såkalte "spisedager" (en dag i uka hvor en "slår seg litt løs" og bryter reglene), - er bannlyst så lenge denne kuren varer. Eller de har som Iset sier, fått i seg for mye kunstig søtstoff (som mange ikke tåler). De har ikke drukket nok vann eller spist nok grønnsaker. (grønnsaker er veldig viktig for at kuren skal funke). Eller de har vært i for liten aktivitet.

Så gjør du det riktig og følger retningslinjene i boka, - og du ikke har medisinske årsaker som gjør det vanskelig, - så SKAL du ta av med kuren.

Man vil alltid oppleve platåer underveis, - dvs. at vekttapet stanser opp en periode. Dette kan vare fra 1 til 4-6 uker. Det er bre kroppen som må områ seg litt og bli vant til det nye regimet. Som regel er det kroppen som holder vann, da det er det eneste den klarer å "spare". Når den opplever at den får stadig tilførsel på mat, vil den slippe vannet. Mange opplever et "whoosh", at du mister 0.5 - 2 kg i løpet av et døgn.

Varer platået lengre enn 6 uker må man se på hva man spiser. Spiser man for lite eller for mye ? Feil mat ? Telt karber feil altså. Har man tatt det lille kakestykket alle sier at "kan da ikke skade" ?? Da oppdager man hvordan det skader. Kuren virker ikke slik den skal om en ikke følger reglene !! Har man spist riktig, - mengde og type mat, kan man prøve å øke karber eller minske karber. Så er neste spørsmål - spiser jeg noe kroppen min ikke vil ha/tåler ? Man må prøve seg frem. Hva med aktivitet ?? Sitter en på rumpa ? Da er det det og bevege seg !! Det står om dette på et par sider av boka. (Har lånt den vekk så jeg kan ikke gi sidetallet)

Og virker ikke det ? Da bør man sjekke om det kan være fysiske årsaker.

Ble litt mye dette, men håper det ga deg noen ideer

__________________
Life is short ~ break the rules ~ forgive quickly ~ kiss slowly ~ love truly ~ laugh uncontrollably ~and never regret anything that made you smile
Nille er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Gammel 03-08-05, 01:44   #7
Chumpsy
Medlem
 
Medlem siden: Jul 2005
Innlegg: 146
Chumpsy er ny på veien

Tusen takk for utfyllendes svar.. Jeg har stor tro på denne kuren.. etter teorien å dømme ser det meget bra ut... jeg har kommet til det såkalte vektplatå der vekten har stått stille i 2mnd... så her håper jeg at kuren kan hjelpe meg videre... skal ned masse...

Men kjære Nille, jeg håper virkelig at det kommer til å komme seg etterhvert. siden du er så flink...

Chumpsy er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolysekuren Svar med sitat
Gammel 03-08-05, 02:03   #8
mofe
Seniormedlem
 
mofe sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2004
Innlegg: 14.144
mofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastisk

Sitat:

Så gjør du det riktig og følger retningslinjene i boka, - og du ikke har medisinske årsaker som gjør det vanskelig, - så SKAL du ta av med kuren.

Ville bare presisere at dette gjelder kun for de som er overvektige!

__________________
.
mofe er avlogget   Min kostholdsfilosofi: - Svar med sitat
Gammel 03-08-05, 03:39   #9
Chumpsy
Medlem
 
Medlem siden: Jul 2005
Innlegg: 146
Chumpsy er ny på veien

Åjada.... har mange mange kg å ta av....

Chumpsy er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolysekuren Svar med sitat
Gammel 03-08-05, 10:04   #10
Nille
Administrator
 
Nille sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Alder: 67
Innlegg: 16.021
Nille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastisk

Opprinnelig lagt inn av mofe

Ville bare presisere at dette gjelder kun for de som er overvektige!

Selvfølgelig. Chumpsy har fortalt hvor mye hun har igjen å ta av, - og da svarer man jo ut fra det

__________________
Life is short ~ break the rules ~ forgive quickly ~ kiss slowly ~ love truly ~ laugh uncontrollably ~and never regret anything that made you smile
Nille er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Gammel 03-08-05, 11:44   #11
Lennor
Ubekreftet Medlem
 
Medlem siden: Jun 2005
Hvor: Østlandet
Alder: 47
Innlegg: 157
Lennor er et fyrlysLennor er et fyrlysLennor er et fyrlysLennor er et fyrlysLennor er et fyrlys

Da må jeg bare melde meg inn her på denne tråden med et ørlite spørsmål...


Har tidligere ytret bekymring fordi jeg er i ketose men ikke har gått ned... Kan det være fordi jeg drikker en del Sprite light? Prøver å drikke vann, men ikke sååå godt..

__________________













I dag er første dagen i resten av mitt liv
Så deilig at jeg får oppleve den



Lennor er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolysekur Svar med sitat
Gammel 03-08-05, 11:52   #12
silje
Seniormedlem
 
silje sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2005
Hvor: Oslo
Alder: 44
Innlegg: 1.432
silje er en virkelig god ressurssilje er en virkelig god ressurssilje er en virkelig god ressurssilje er en virkelig god ressurssilje er en virkelig god ressurssilje er en virkelig god ressurssilje er en virkelig god ressurssilje er en virkelig god ressurssilje er en virkelig god ressurssilje er en virkelig god ressurssilje er en virkelig god ressurs

hmm...

jeg kan jo si at jeg har vært i ketose siden jeg starta i midten av april.
jeg har også trimma hver dag. i starten gikk jeg mye, nå løper jeg 30-45 minutt hver dag.
jeg går likevel svært sakte ned....
men det går på ned

silje

silje er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 03-08-05, 12:44   #13
Nille
Administrator
 
Nille sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Alder: 67
Innlegg: 16.021
Nille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastisk

Opprinnelig lagt inn av Lennor

Da må jeg bare melde meg inn her på denne tråden med et ørlite spørsmål...


Har tidligere ytret bekymring fordi jeg er i ketose men ikke har gått ned... Kan det være fordi jeg drikker en del Sprite light? Prøver å drikke vann, men ikke sååå godt..

Joa, jeg tåler IKKE kunstig søtstoff i det hele tatt. Jeg legger ikke på meg, men jeg går ikke ned heller...... Det er det flere som erfarer her inne. Light produkter med kunstig søtstoff og lavkarbo varer/barer kommer inn under dette dessverre.....

Må også legge til at jeg har samme erfaring som Silje. Vekta gikk veldig seint ned selv om jeg var i ketose, men det kom mer av at jeg nærmet meg målvekten. Kroppen vår har en annen mening enn oss hva den er og stritter i mot. De siste 5 kiloene kan det ta uhyggelig laaaaaang tid å få vekk dessverre, uansett hvor riktig man gjør det.

Jeg slanker meg ikke lenger og har akseptert at min kropp trives best med 5 kilo mer enn jeg egentlig ville vil ha. Og regner med å ligge rundt 64-65 kg og ike 60 som i utgangspunktet var ønsket mitt. Og enten du tror det eller ei, - jeg er faktisk fornøyd med det og trives med kroppen min slik den er !

__________________
Life is short ~ break the rules ~ forgive quickly ~ kiss slowly ~ love truly ~ laugh uncontrollably ~and never regret anything that made you smile
Nille er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Gammel 03-08-05, 13:12   #14
hede
Seniormedlem
 
hede sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2005
Hvor: Stavanger
Alder: 51
Innlegg: 682
hede har veldig mye å være stolt avhede har veldig mye å være stolt avhede har veldig mye å være stolt avhede har veldig mye å være stolt avhede har veldig mye å være stolt avhede har veldig mye å være stolt avhede har veldig mye å være stolt avhede har veldig mye å være stolt avhede har veldig mye å være stolt av

Sitat:

Og enten du tror det eller ei, - jeg er faktisk fornøyd med det og trives med kroppen min slik den er !

og det er det flere som er...

__________________
KROPP&HELSE
hede er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo for vektnedgang Svar med sitat
Gammel 03-08-05, 13:27   #15
Nille
Administrator
 
Nille sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Alder: 67
Innlegg: 16.021
Nille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastisk

__________________
Life is short ~ break the rules ~ forgive quickly ~ kiss slowly ~ love truly ~ laugh uncontrollably ~and never regret anything that made you smile
Nille er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Gammel 03-08-05, 13:48   #16
Chumpsy
Medlem
 
Medlem siden: Jul 2005
Innlegg: 146
Chumpsy er ny på veien

Nille, hvis du bare er 5 kg fra mål er det helt topp.. vet ikke hvor mange kg du har tatt av deg, men det er jo helt supert. Gratulerer.
kroppen vil jo alltid stritte imot.... for den tror at din opprinnelige vekt er det normale.. og vil komme tilbake til det, mens du vil ned.....
så det er beste er tålmodighet og da vil det løsne seg... har lest det et sted..

Chumpsy er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolysekuren Svar med sitat
Gammel 03-08-05, 13:58   #17
Nille
Administrator
 
Nille sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Alder: 67
Innlegg: 16.021
Nille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastisk

Jeg har tatt av 15 og ville i utgangspunktet ned 5 til. Det tok 2 år å ta av 15 og kroppen min lar seg nok ikke overtale nei ! Men nå har jeg slått meg til ro med mine 15. Jeg har nådd mitt justerte mål. Slutta å slanke meg for leeeeeenge siden !! Nå bare nyter jeg !

Nå spiser jeg det jeg har lyst på (og siden lavkarbo kostholdet er så inngrodd nå er det lavkarbo jeg spiser uansett - har ikke lyst på andre ting) og satser på trening for å stramme opp. Om det skulle forsvinne noen kilo er er bare en bonus. Nå er det ikke sikkert jeg oppdager det engang, siden jeg har slutta å veie meg og !!

.... hvor var det jeg la den vekta tro ???

__________________
Life is short ~ break the rules ~ forgive quickly ~ kiss slowly ~ love truly ~ laugh uncontrollably ~and never regret anything that made you smile
Nille er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Gammel 21-09-05, 13:57   #18
NK
Juniormedlem
 
NK sin avatar
 
Medlem siden: May 2004
Hvor: Tønsberg
Alder: 54
Innlegg: 37
NK er ny på veien

Tror nok de fleste som kjører dietter som baserer seg på å være i ketose eller nærheten av ketose og ikke mister ønsket mengde fett i ønsket tempo gjør en annen feil enn akkurat dette med å få i seg litt kunstig søtning her og der eller 3-15gram for mye karbo pr dag osv det er en annen plass feilen ligger.

Med en slik diett så øker man som regel fett inntaket radikalt fra det man har spist tidligere , fett er det mest energitette næringsstoffet man spiser med 9kalorier i motsetning til karbo og protein som har 4kalorier.
Dermed så skal det ikke så mye fett til før man har gått over grensen kalorimessig og dermed ikke mister fett.

Det er faktisk sånn at kalori INN skal stå i forhold til kalori UT , spiser man mer kalorier enn man forbrenner , ja da blir man tyngre , spiser man motsatt da mister man vekt.
De som går over fra et gæærnt kosthold og inn på en diett der man spiser minimalt--> 0 karbo vil i de fleste tilfeller rase ned i vekt den første tiden , kroppen får bedre insulinfølsomhet , du mister vann og andre ting bidrar til økt forbrenning og alt ser fint ut , selv om enkelte i denne fasen spiser mer kalorier enn de i følge naturloven skal forbrenne pr dag , når de derimot er kommet godt inn i dietten og kroppen ahr vent seg til dette og gjerne har tatt av seg en viss mengde fett/veske/evnt muskler så kommer man gjerne til et punkt der ting stopper opp , om ikke før så bør man ihvertfall da begynne å gå mer kritisk til verks med tanke på å analysere hvor mye man EGENTLIG får i seg av kalorer totalt pr dag , ligger du da i + så stopper det opp.

Jeg kjenner kroppsbyggere som er i ketose året rundt og bygger muskler/legger på seg fett i ketose , det er ikke noen hellig "sone" man er inne i det er bare et bytte av prioritert næring til energi i kroppen og kalorier inn/ut regelen er fortsatt ikke opphevet.

NK er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Kostholdsfilosofi: Mørk sjokolade + rødvin Svar med sitat
Gammel 21-09-05, 18:06   #19
dolphy
Medlem
 
dolphy sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2005
Alder: 39
Innlegg: 284
dolphy har en fantastisk aura rundt segdolphy har en fantastisk aura rundt seg

...nå ble jeg en smule undrende/bekymra.. Jeg skal ned bare 6 kg.. Og jeg er ikke fryktelig overvektig men vil bare tilbake i min gamle fasong, ettersom de kiloene jeg har gått opp er konsentrert rundt magen og såkalte "håndtak". Vil jeg ikke klare å gå ned selv om jeg kommer i ketose? driver jeg å prøver forgjeves
Uansett har jeg jo lyst på et sunt kosthold, men er det bortkasta å prøve å komme i ketose??

__________________
Alt som ikke dreper gjør deg sterkere!
dolphy er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Blodtypedietten/lavkarbo Svar med sitat
Gammel 21-09-05, 20:16   #20
Nille
Administrator
 
Nille sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Alder: 67
Innlegg: 16.021
Nille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastisk

Ta det med ro du Dolphy !
Det er vitenskaplig bevist at du tåler mer kalorier når du er i ketose og inntar en del fett enn når du ikke er i ketose. At du får i deg nok (godt) fett spiller en viss rolle her. Spiser du magert vil ikke ketosen ha samme effekt, og da har herren her rett ang kaloriene. På langt nær de fleste tar av i ketose, selv om det finnes unntak. Det er derfor bl.a. Atkins sier at det ikke er nødvendig å telle kalorier. Atkins har tross alt et erfaringsgrunnlag ved behandling av 70000 pasienter i løpet av 30 år. Flere tunge forskningsrapporter har truffet konklusjonen at Atkins faktisk HAR rett m.h.t. fett/ketose - de var overrasket, men måtte bare bøye eg for resultatene. Den optimale sammensetningen av en ketogen diett viste seg å være 70-75% fett, 20- 25% protein og 5 % karber. Dette gjelder på en diett på rundt 20-35 karber pr dag. Etterhvert som karbetallet øker, må fettandelen senkes. Ellers legger man i versta fall på seg.

Hvis du orker å lese:

Sitat:

One last study was really a blowout. It reported on a group of obese adolescents put on a controlled carbohydrate diet with no restriction on calories for three months and meticulously monitored throughout that period. By design, the regimen was based on the Atkins approach. The group was compared to a control group put on a low-fat diet. The teens lost significantly more weight on the controlled carbohydrate diet than on the low-fat diet. The written records indicated that at the end of the trial, the adolescents in the controlled carbohydrate arm had averaged 1,830 calories daily, while those in the low-fat arm had consumed 1,100 calories. The controlled carbohydrate group averaged 21.7 pounds lost, compared to 9.1 pounds for the low-fat group, and a significant improvement in body mass index compared to the low-fat dieters.8

Opprinnelig lagt inn av Nutrition Journal

DESPITE THE POPULAR MYTH, ALL CALORIES ARE NOT CREATED EQUAL

Researchers Say Low-Carbohydrate Diets Have Metabolic Edge

In a recent paper published in the Nutrition Journal, researchers from SUNY Downstate Medical Center show that calorie for calorie, low-carbohydrate, high-protein diets are generally more effective for weight loss than low-fat diets. Their data goes against a longstanding belief in the nutrition community, which for years has held that only calories count in the battle to lose weight.

“There are numerous examples of low-carbohydrate diets being more effective than low-fat diets with the same number of calories. It doesn’t always happen but it can happen,” said Dr. Richard Feinman of the Department of Biochemistry, SUNY. “The nutritional establishment has been reluctant to accept this, because they say it violates the laws of thermodynamics. However, they have not really looked seriously at thermodynamics. If they had, they would see that these results are possible, and according to the second law of thermodynamics, are also to be expected.”

Feinman and Fine reviewed the existing literature on studies that compared low-carbohydrate and low-fat nutritional approaches. In doing so, they found a sufficient number of reports in the literature to establish the existence of a metabolic advantage. Clinical studies from such well-established research facilities as Duke and Harvard¹-², among others, were reviewed and analyzed. The researchers tabulated results from 10 studies, demonstrating that low-carbohydrate diets can lead to greater weight loss than isocaloric low-fat diets.

To explain this metabolic advantage, Dr. Feinman and Dr. Eugene J. Fine suggest that carbohydrates are more quickly used as fuel for the body, whereas protein “burns” much more slowly. “Your body can make glucose from protein and, to a much lesser degree, from fat,” stated Dr. Feinman.“The process of making glucose from protein is slow, and to get the extra energy needed, your body will burn the fat that it has already stored. I think that's the bottom line.”

The researchers stress that the human body is not a storage locker. They compare it to a machine, and the efficiency of the machine is controlled by hormones and enzymes, which are impacted by nutrients. Carbohydrate consumption increases insulin and other hormones that regulate enzymes which can lead to storing fat rather than burning it.

Feinman, R.D., Fine, E.J., “A Calorie is a Calorie Violates the Second Law of Thermodynamics,” Nutrition Journal, 2004, 3(1): p. 9.



<LI>Selected References

Benoit, F.L., Martin, R.L., Watten, R.H., "Changes in Body Composition During Weight Reduction in Obesity: Balance Studies Comparing Effects of Fasting and a Ketogenic Diet," Annals of Internal Medicine, 63(4), 1965, pages 604-612.

  1. Young, C.M., Scanlan, S.S., Im, H.S., et al., "Effect on Body Composition and Other Parameters in Obese Young Men of Carbohydrate Level of Reduction Diet," The American Journal of Clinical Nutrition, 24, 1971, pages 290-296.
  2. Rabast, U., Kasper, H., Schonborn, J., "Comparative Studies in Obese Subjects Fed Carbohydrate-Restricted and High-Carbohydrate 1,000 Calorie Formula Diets," Nutritional Metabolsim 22 (1978) pp. 269-277.
  3. Lean, M.E.J., Han, T.S., Prvan, T., et al., "Weight Loss With High and Low Carbohydrate 1200 Kcal Diets in Free Living Women," European Journal of Clinical Nutrition, 51(4), 1997, pages 243-248.
  4. Skov, A.R., Toubro, S., Ronn, B., et al., "Randomized trial on protein vs carbohydrate in ad libitum fat reduced diet for the treatment of obesity," International Journal of Obesity, 23, 1999, pages 528-536.
  5. Golay, A., Allaz, A.F., Morel, Y., et al., "Similar Weight Loss With Low- or High-Carbohydrate Diets," The American Journal of Clinical Nutrition, 63(2), 1996, pages 174-178.
  6. Golay, A. et al., "Weight-Loss with Low or High Carbohydrate Diet?," International Journal of Obesity and Related Metabolic Disorders, 20(12), 1996, pages 1067-1072.
  7. Sondike, S.B., Copperman, N.M., Jacobson, M.S., "Low Carbohydrate Dieting Increases Weight Loss but not Cardiovascular Risk in Obese Adolescents: A Randomized Controlled Trial," Journal of Adolescent Health, 26, 2000, page 91.

Men uansett hva du gjør kan du ikke punktslanke kroppen din. Målrettet trenig virker til en viss grad, men en kombinasjon av kosthold og trening er et aller beste. Og så strammer du opp overalt da vettu !

__________________
Life is short ~ break the rules ~ forgive quickly ~ kiss slowly ~ love truly ~ laugh uncontrollably ~and never regret anything that made you smile
Nille er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Gammel 21-09-05, 21:27   #21
Amica
Seniormedlem
 
Amica sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2005
Hvor: Trondheim
Alder: 39
Innlegg: 2.499
Amica er veldig godt liktAmica er veldig godt liktAmica er veldig godt liktAmica er veldig godt liktAmica er veldig godt liktAmica er veldig godt liktAmica er veldig godt liktAmica er veldig godt likt

Men en ting - bruker dem ikke si at ketose (ketolysekuren) passer "best" for dem som skal ned 10 kg ++ ? Man begynner jo vedlike hold når man har ca.5 kg igjen..Men det er jo selfølgelig forskjell på å spise 15 gram karbiser om dagen, og være i ketose. Man kan jo fortsatt være i ketose på 30 gram om man er heldig..

Huuuuuum..

__________________
Vi slanker oss sammen! Hårek og Amicas journal
Styrer litt for meg selv or tida
-
noen kilo lost, noen to go!

Amica er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egendefinert Svar med sitat
Gammel 21-09-05, 21:35   #22
Nille
Administrator
 
Nille sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Alder: 67
Innlegg: 16.021
Nille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastisk

Opprinnelig lagt inn av Lita84

Men en ting - bruker dem ikke si at ketose (ketolysekuren) passer "best" for dem som skal ned 10 kg ++ ? Man begynner jo vedlike hold når man har ca.5 kg igjen..Men det er jo selfølgelig forskjell på å spise 15 gram karbiser om dagen, og være i ketose. Man kan jo fortsatt være i ketose på 30 gram om man er heldig..

Huuuuuum..

Ja, du har helt rett. ....

__________________
Life is short ~ break the rules ~ forgive quickly ~ kiss slowly ~ love truly ~ laugh uncontrollably ~and never regret anything that made you smile
Nille er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Gammel 27-09-05, 19:04   #23
Torkil
Seniormedlem
 
Torkil sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2005
Hvor: Arendal
Alder: 65
Innlegg: 1.714
Torkil er bare helt fantastiskTorkil er bare helt fantastiskTorkil er bare helt fantastiskTorkil er bare helt fantastiskTorkil er bare helt fantastiskTorkil er bare helt fantastiskTorkil er bare helt fantastiskTorkil er bare helt fantastiskTorkil er bare helt fantastiskTorkil er bare helt fantastiskTorkil er bare helt fantastisk
Smile

Opprinnelig lagt inn av Chumpsy

Hvis man følger kuren. er man garantert vektnedgang?
Noen som har opplevd at de ikke har gått ned selv om de har gjort alt riktig?

Hmmm, kremt . Er det garanti for å gå ned i vekt med ketolysekuren ? Jeg håper ikke jeg noe sted har vært så kategorisk, har jeg det, skal jeg rette det i den kommende reviderte utgave av boken.
De aller fleste vil gå ned med ketolysekuren. Les for øvrig det Nille har skrevet som jeg tilslutter meg, men jeg må innrømme at av de ca 5000 som har gått på ketolysekuren, vet jeg om noen ganske få, som ikke går ned i vekt, selv om de tilsynelatende gjør allt rett.
Men de er jammen veldig få.
Vennlig Hilsen
Torkil

Torkil er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolysekuren Svar med sitat
Gammel 22-04-18, 10:08   #24
ketosemann
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Apr 2018
Innlegg: 2
ketosemann er på en erverdig vei

Sv: Ketose - Garantert vekttap?

Ja de fleste er garantert vekttap om du beveger deg litt hver dag eller annenhver ca 30 min gange.Det gire opp ketose prosessen veldig.Jeg ser endel svar her der mange er så redde for det er så mye kalorier i fettet man spiser.Og derfor får for mye kalorier.Det som skjer når du spiser fett er du blir sykt mett hele dagen.Sult følelsen forsvinner når du går over i ketose. Da vill også blodsukkeret flater ut.De fleste med diabetes 2 spiser seg frisk på kuren.Der flertallet får helt normale verdier på kort tid også når det gjelder alle typer kolesterol.Da kroppen forbrenne fettet.Nå du i tillegg spiser 400 gram proteiner/kjøtt så vill kroppen bruke 100 gram bare på og forbrenne de 400. Magemåle ditt blir mindre da du konstant føler deg mett.De fleste av oss sliter med fedme pga av kosten vi spiser for mye sukker/karbohydrater.Der er 1 million nordmenn med insulinresistens.Med en kropp som har mista kontrollen på hormonet insulin . Det vi si et blodsukkeret som svinger veldig.Der kroppen svare med og pumpe ut en masse insulin for og kvitte seg med sukker i blodet når du spiser.Og de fleste føler en konstant sult også ubevisst så spiser man mer. Det vill si kroppen er ikke i balanse.Neste stadie er ofte diabetes 2 tidligere kalt sukker syke.Er vell ikke helt uten grunn der man i alt for ung alder på mange får det som ble reina som en gammelmanns sykdom før i tiden.Men i kestose så nekter du kroppen sukker og bytter drivstoff fra glukose til ketoner og man mister søt suget etter noen uker gjerne bare dager.Da kroppen får kontroll på blodsukkeret på kuren.Denne kure blei i mange år forska på på Haukeland sykehus i Bergen.Da med barn med epilepsi og man fant ut nesten 50 % fikk ikke anfall når de var på kuren. Man overvektige sliter med dårlig samvittighet og tror de spiser alt for mye.Men det er vell mer man har spist feil mat.Vi spiser oss feite på sukker.Her i norge ligger vi på nesten 40 kg reint sukker hver i året.Her spisser du deg rett og slett frisk du forbrenne 3 ganger mer fett enn på noen andre kurer.Der kroppen forbrenner i hovedsak fett og ikke spiser muskler.Når du går på andre dietter må du ofte regne med forbrenninga synker med 400 kalorier om dagen.Når kroppen går i spare modus under slankekur.På den kuren så øke heller forbrenninga og du trenger ikke bekymre deg for en kropp i sparemodus.Jeg vil også si en må ikke blande kuren her med kroppsbyggere som bruker den og spiser seg opp når de går på den.Jeg har venne som trener på denne måten i ketose, som bruker dette som den beste måten for dem som kroppsbyggere. Når de skal kvitte seg med fett på kort tid.En kroppsbygger som vil trene muskler kan fint bruke denne kuren da den er full av proteiner for å bygge seg muskler.Men mange sier de stagnere på den når de bare skal bygge muskler da da man ikke greier og yte maks i ketose på treninger.Men som en overvektig slanker med minst 10 kilo for mye er dette super kuren.


Sist redigert av ketosemann : 22-04-18 kl 10:28.
ketosemann er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Norge Svar med sitat
Gammel 22-04-18, 10:24   #25
ketosemann
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Apr 2018
Innlegg: 2
ketosemann er på en erverdig vei

Sv: Ketose - Garantert vekttap?

Mine egne erfaring jeg tåler ca 15 karboer om dagen.Når jeg får i meg mye fløte og grønt som er kilde jeg ønsker for disse 15.Så ligger jeg i god ketose men hender jeg drikker litt mye lett brus og noen av disse har ca 0.5 pr desiliter karber. Det vill si drikker jeg 1 1/2 liter brus en dag og ikke beveger meg. Så er det raskt 7-8 for mye men det finnes de med 0 så viktig og være nøye.Det samme med litt mel i sauser er fy for meg selv om det er ørlite.Så tror man må tenke nøye på hvor det kan det snike seg inn noen ekstra karber som man ikke får med seg.Det ødelegger for den gode flyten i ketolyse kuren.

ketosemann er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Norge Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 
Trådverktøy

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Alt du har ønsket å vite om ketose Nille Atkins kosthold 110 14-03-14 08:59
Ketose = vekttap????? Nirren Ketolysekuren 12 01-03-05 19:24
Hvilke medisiner påvirker egentlig ketose/ vekttap? Kalorine Induksjonen 5 28-07-04 14:09
Hvordan følge fase 2 - vedvarende vekttap HP Vedvarende vekttap 0 29-02-04 22:31


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 16:27.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no