Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Spørsmål og svar

Karbohydrater på lavkarbodiett

Spørsmål og svar Hjelp oss å bli enda bedre!Still spørsmål, eller svar på det du kan.
Er du ny? Spør og les her først!

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 06-05-10, 21:12   #1
Jaudaa
Medlem
 
Medlem siden: Jan 2010
Hvor: Bergen
Innlegg: 422
Jaudaa har en fantastisk aura rundt segJaudaa har en fantastisk aura rundt seg

Karbohydrater på lavkarbodiett

Spørsmålet er enkelt og greit, hvor mye karbs er MAKS å innta når man er på lavkarbodiett?

Jaudaa er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Paleo Svar med sitat
Gammel 06-05-10, 21:16   #2
Gerd
Jeg kan og jeg vil!
 
Medlem siden: Jan 2007
Hvor: 1
Innlegg: 55.254
Gerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastisk

Sv: karbohydrater på lavkarbodiett

Det kommer an på retningen du skal følge.
Lavkarbo er en paraplybetegnelse, og allt mellom 0 og 150 karber dagen er lavkarbo

Gerd er avlogget   Min kostholdsfilosofi: 1 Svar med sitat
Gammel 06-05-10, 21:34   #3
Grovsnus
Medlem
 
Grovsnus sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Innlegg: 460
Grovsnus er virkelig snillGrovsnus er virkelig snillGrovsnus er virkelig snillGrovsnus er virkelig snill

Sv: karbohydrater på lavkarbodiett

Les her inne på forumet om de forskjellige filosofier. Eller finn deg ei bok og SETT DEG INN I den filosofien du velger. Det er så mange feller å gå i hvis du satser på "egenkomponert" uten å ha tilstrekkelig forkunskaper.
Mvh Grovsnus
Lykke til :-)
http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=2092


Sist redigert av Grovsnus : 06-05-10 kl 21:41. Årsak: Fant linken jeg savna
Grovsnus er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Er tilbake til en mellomting Ketolyse/Skaldemann Svar med sitat
Gammel 07-05-10, 16:27   #4
Jaudaa
Medlem
 
Medlem siden: Jan 2010
Hvor: Bergen
Innlegg: 422
Jaudaa har en fantastisk aura rundt segJaudaa har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Karbohydrater på lavkarbodiett

Ja altså, filosofien min som dere sier er at jeg skal bli "frisk" fra en kronisk sykdom, og IKKE slanke meg...jeg veier 80kg og er 184cm høy og vet at ved å holde unna karbs i kostholdet kan man holde unna syndrom..

MEN jeg føler jeg blir litt slapp enkelte dager pga jeg ikke får noe sukker/karbs, er dette bare en overgangsfase eller spiser jeg for lite?

Jaudaa er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Paleo Svar med sitat
Gammel 07-05-10, 16:43   #5
Imse
Seniormedlem
 
Imse sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2005
Hvor: Hedmark
Innlegg: 9.680
Imse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastisk

Sv: Karbohydrater på lavkarbodiett

Spis deg mett på hvert eneste måltid, ikke vær redd fett.

Ikke spis ferdigprodukter som pølser og karbonader da de inneholder potetstivelse som påvirker blodsukkeret verre enn hvitt sukker.

Spis rent kjøtt, fisk, fugl, smør, grønnsaker som vokser over jorden, fløte, rømme.. Dette er bare en rask innføring, prøv deg frem, lese deg opp. Kunnskap er viktig for å vite hva du driver med.

Jeg har ME og blir ekstra sliten av høy karbo. Jeg prøvde meg på Fedon Lindberg kost, men måtte gi opp fordi jeg ble sliten av litt for svingende blodsukker. Så jeg holder meg til ketogen kost.

Imse er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketogent 0-20 Svar med sitat
Gammel 07-05-10, 16:56   #6
arnakristin
Seniormedlem
 
arnakristin sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Drammen
Innlegg: 2.035
arnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt av

Sv: Karbohydrater på lavkarbodiett

Hei,
Lavkarbo er vektregulerende og ikke nødvendigvis kun for de som skal ned noen kilo, mange helse fordeler som kommer med på kjøpet.
Som Gerd sier så er lavkarbo en paraplybetegnelse på karboreduserte kosthold fra tilnærmet null til 150 kh pr dag. Så dersom du ikke har valgt en filosofi så bør du oppgi hvor mange kh du skal ligge på hver dag når du ber om hjelp og gode råd. Dette fordi man vil kunne gi ulike råd om man lever ketogent, dvs på ca 20 kh pr dag eller 150 kh pr dag. Jeg vil anta at så å si samtlige her inne ligger på under 72 kh, ref. Lutz (ref. boken: Bedre uten brød).
Dersom du ønsker kommentarer til kostholdet ditt så er det også viktig at du legger ut hva du spiser og hvor mye du spiser og drikker.
Det er ikke unormalt at man føler seg noe uvel i overgangen fra høykarbo til lavkarbo, for de aller, aller fleste varer det i kun noen dager men for noen få varer det i opp til 2 uker.
Her er inngangsporten til de ulike kostholdsfilosofiene her på forumet.
Bøker vedrørende lavkarbo kan du eventuelt låne på biblioteket.
En samling av nyttig informasjon vedrørende lavkarbo:
Til alle nybegynnere på lavkarbo…

arnakristin er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ketolyse Svar med sitat
Gammel 07-05-10, 20:16   #7
Jaudaa
Medlem
 
Medlem siden: Jan 2010
Hvor: Bergen
Innlegg: 422
Jaudaa har en fantastisk aura rundt segJaudaa har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Karbohydrater på lavkarbodiett

Takker for svarene jeg allerede har fått nå.
Skal prøve å si litt mer nå:

Jeg har sykdommen Ulcerøs Kolitt og har fått endel info om hva jeg bør spise/ikke spise. Men det blir liksom samme maten omigjen og omigjen og da blir jeg dritt lei maten.

Jeg spiser en del fileèr, fisk(laks,torsk, tunfisk, makrell etc etc), egg, bacon, mager kesam, cottage cheese. Grønnsaker og salat til hvert måltid.

Har veldig lyst på brødmat eller noe lignende slik at jeg kan bruke smør og pålegg på, som type leverpostei, kjøttpålegg, men siden det inneholder hvete er ikke det noe bra...

Jeg vet også at når man kutter ut karbohydratene må man bruke fett som ny energikilde. Men hvordan får jeg i meg nåkk fett?? Og hvor mye skal jeg ha i meg for ikke å bli slapp? Jeg føler jeg ikke kan trene skikkelig osv med dette kostholdet, selv om jeg vet at det er ypperlig kosthold til både slanking og å legge på seg.

Takker for all hjelp og tips dere gir meg

Jaudaa er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Paleo Svar med sitat
Gammel 07-05-10, 20:45   #8
Elizabethcita
Seniormedlem
 
Elizabethcita sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2009
Hvor: Nordmøre
Alder: 44
Innlegg: 501
Elizabethcita har en fantastisk aura rundt segElizabethcita har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Karbohydrater på lavkarbodiett

Jeg bruker dette "brødet" innimellom, og får veldig brødskivefølelse av det:

Solsikkebrød

3 egg
75g kremost
1/2 dl fløte
110g finmalte solsikkekjerner
1 ss fiberhusk (kjøpes på helsekost eller velassorterte matbutikker)
1/2 ts bakepulver
1 ts salt

Bland sammen i kjøkkenmaskin og smør røra utover i en firkant på bakepairkledt langpanne. Stek på varmluft 175g i 20 min.
Når den er litt avkjølt deles den opp i mindre firkanter m et pizzahjul.


-------------------------

Oppskriftsforumet her inneholder mange spennende oppskrifter. Kanskje det kan være et sted for inspirasjon og nye kombinasjoner i matveien, sånn at du ikke blir så matlei...

Jeg opplever forøvrig også at lavkarbo hjelper på helsa, da jeg blant annet har hypothyreose. Har fått mindre smerter og roligere mage, mindre kvalme osv... håper du finner den balansen som gjør DEG bedre!! Masse lykke til iallefall!

__________________


Elizabethcita er avlogget   Min kostholdsfilosofi: I samarbeid med lege Svar med sitat
Gammel 08-05-10, 00:01   #9
Jaudaa
Medlem
 
Medlem siden: Jan 2010
Hvor: Bergen
Innlegg: 422
Jaudaa har en fantastisk aura rundt segJaudaa har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Karbohydrater på lavkarbodiett

Skal prøve det brødet Elisabeth!

Takk takk kan gi en tilbakemelding når jeg har prøvd det!

Jaudaa er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Paleo Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Lavkarbodiett Larsen77 Spørsmål om matvarer og oppskrifter 2 15-12-09 09:49
Lavkarbodiett? annama Lavkarbo generelt 16 13-07-09 11:22
Lavkarbodiett og kolesterol? søtekrølle Spørsmål og svar 4 14-12-07 20:18


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 21:13.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no