Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Helserelatert > Fysisk og mental helse

Mer energi, gladere, ryddigere hjerne !

Fysisk og mental helse Her er forumet for temaer som angår den fysiske helsen vår, og temaer som er knyttet til det mentale (feks. målsetting og motivasjon, eller om en blir oppstemt eller nedstemt i prosessen ved å legge om livsstilen og kostholdet sitt ol.).

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 06-11-04, 09:57   #1
Marianne
Livsdesigner
 
Marianne sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2004
Hvor: Østlandet
Innlegg: 4.596
Marianne er bare helt fantastiskMarianne er bare helt fantastiskMarianne er bare helt fantastiskMarianne er bare helt fantastiskMarianne er bare helt fantastiskMarianne er bare helt fantastiskMarianne er bare helt fantastiskMarianne er bare helt fantastiskMarianne er bare helt fantastiskMarianne er bare helt fantastiskMarianne er bare helt fantastisk
Lightbulb

Mer energi, gladere, ryddigere hjerne !

Jeg har virkelig tro på at det å rydde og ha det ryddig er god mentalhygiene (heter det ikke det?). Når jeg har ryddet og vasket og setter meg ned - er jeg blidere, mer energisk og mer klartenkt - altså jeg husker ting, det er ikke sånn kaos i tankene mine heller. Ryddigere rom = ryddigere hjerne. Når rotet fjernes flyter energien (som jo er der selv om vi ikke ser den) rundt i huset lettere og jeg får mer energi. Ryddigere rom = mer energi. Når jeg har ryddet blir jeg gladere fordi det er fint å se rundt meg i huset. Ryddigere rom = gladere. Og så blir jeg veldig fornøyd med meg selv og det jeg har gjort og gladere i meg selv fordi jeg føler at det er tak i meg og jeg er energisk og flink. Ryddigere rom = gladere i meg selv. Og - jeg blir mindre stresset av å ha det ryddig fordi da trenger jeg ikke å få angst når det uventet ringer på !

Jeg tror også at jo mindre jeg gjør, jo mindre får jeg gjort - altså hvis jeg starter dagen med å smårydde litt eller gjøre noe, blir resten av dagen fylt av mye mer energi enn om jeg starter dagen med å sitte foran PC'n. Nå har jeg kombinert disse to i det siste . Jeg sitter foran pc'n med en gang jeg våkner, men så blir jeg ikke sittende for lenge, men spretter litt opp og ned og rydder litt og setter på en vaskemaskin innimellom. I det hele tatt tror jeg at når jeg ikke orker å reise meg opp for å gjøre ting i huset er det bare en dum form for selvsabotasje fordi jeg KAN og KLARER å stable beina foran hverandre og ROLIG begynne å rydde inn i oppvaskmaskinen. Og når jeg ROLIG har ryddet inn i oppvaskmaskinen - har jeg fått mer energi til å gjøre flere ting. Jeg snakker ikke om når man er fysisk syk eller deprimert, men en vanlig dag med bare lite energi. Energien kan man selv skape.


Jeg tror at når hjernen ser rot med øynene, tenker den : jeg er rotete, jeg har det rotete, jeg er et rotehue, jeg er ikke flink til å ha orden på livet mitt også videre. Jeg tror - og har erfart - at hvis jeg har det ryddig rundt meg og ryddig i papirer, så ordner ting i livet mitt seg mye lettere. Det blir ikke så mye rot rundt måltider og trim og forhold osv.

Ha en fin (og ryddig) dag!
marianne

__________________
Marianne

I expand my life to include the possibilities of miracles!
Marianne er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lindberg m/egne tilpasninger Svar med sitat
Gammel 06-11-04, 10:47   #2
Kristian
Seniormedlem
 
Kristian sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: M & R
Alder: 57
Innlegg: 1.443
Kristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt av

Det var veldig kloke ord fra deg marianne. Morgenstund har gull i munn heter det.

Jeg husker det var en som sa til meg en gang at det du gjør om morgene gjør du mange ganger så effektivt som det du får gjort senere på dagen, og det har han helt rett i for om morgenen arbeider du raskere og også nøyere. Setter du igang å rydde på morgenen så ender du kanskje opp med å vaske ned stuen men starter du å rydde om kvelden så blir det ofte til at du rydder bare det som er mest i øynefallende. Ikke sant...

Kristian er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins og jeg dietten Svar med sitat
Gammel 06-11-04, 12:53   #3
Nille
Administrator
 
Nille sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Alder: 67
Innlegg: 16.021
Nille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastisk

Du har så rett så rett Marianne ! Kloke ord dette, - som skal tas vare på og huskes ! Jeg har også lett for å sette meg ned ved PC'en med en gang jeg har stått opp. Plutselig har det gått en time eller to, - uten frokost eller dusj !

Mitt "nye" regime har vært å stå opp, dusje, lage frokost, vaske opp (har ikke maskin) - rydde og gjøre det trivelig rundt meg..... og SÅ sitte foran PC'en og ta resten av ryddingen slik du gjør - innimellom.

Jeg har en snill mann som vasker opp og vasker klær, - men rydding er han ikke så god på. Han har det med å spre seg utover alle steder. Jeg finner golfballer, peg'er og scorekort på de utroligste steder. Gensere og jakker henger over alle stoler...... Åpnede konvolutter ligger der de ble åpnet. Datating av forskjellig art flyter her og der. Men siden han rydder etter meg på soverommet, vasker opp og vasker/bretter mine klær, - så må jeg jo rydde etter han og ! Nå skal han være bortreist fra onsdag til søndag. Onsdag etter jobb har jeg storrengjøring og rydding....... og da behøver jeg ikke gjøre noe før han kommer hjem, med unntak av kakebaking til dåpen !!

PS Kom plutselig på at jeg har en veldig dårlig samvittighet. BØKENE MINE. Har vannvittig mye bøker... altfor mange i forhold til hylleplass. Og det ser så rotete ut !! Vet jeg må sortere, men jeg orker ikke tanken på å kaste noen !! Vi har ikke plass til flere bokhyller (de er i ALLE rom) og vår venn arkitekten som skal tegne ny stut/kjøkken med innebygde hyller tør vi ikke mase på, - siden han tegner for oss gratis... jaja jeg får leve med overfylte bokhyller en stund til da....

__________________
Life is short ~ break the rules ~ forgive quickly ~ kiss slowly ~ love truly ~ laugh uncontrollably ~and never regret anything that made you smile
Nille er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Gammel 06-11-04, 17:20   #4
Anne
Tar i mot hjelp....
 
Anne sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2004
Hvor: Østlandet
Innlegg: 22.191
Anne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastisk

Opprinnelig lagt inn av Nille


PS Kom plutselig på at jeg har en veldig dårlig samvittighet. BØKENE MINE. Har vannvittig mye bøker... altfor mange i forhold til hylleplass. Og det ser så rotete ut !! Vet jeg må sortere, men jeg orker ikke tanken på å kaste noen !!

Ifbm med div. flyttinger de siste årene har jeg kastet/gitt bort mye over 3 tusen bøker Mitt hjerte gråter, men det har ikke vært annen mulighet

Ellers så er jeg såååå enig med deg i alt du sier, Marianne. Et flott innlegg .

__________________
2007 var mitt år. 2008 ble enda bedre og 2009 var topp. 2010 ble et blandingsår, men nå kommer et fantastisk 2011 Prøver igjen for 2012... og på nytt i 2013...så kom 2014 med masse glede og tre nye barnebarnog nå er det 2017 og enda to nye barnebarn
Anne er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lindberg og MUP Svar med sitat
Gammel 07-11-04, 21:47   #5
Zoë
Medlem
 
Zoë sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2004
Alder: 53
Innlegg: 415
Zoë har veldig mye å være stolt avZoë har veldig mye å være stolt avZoë har veldig mye å være stolt avZoë har veldig mye å være stolt avZoë har veldig mye å være stolt avZoë har veldig mye å være stolt avZoë har veldig mye å være stolt avZoë har veldig mye å være stolt avZoë har veldig mye å være stolt avZoë har veldig mye å være stolt av

Yes!
Riktig innlegg til riktig tid, Marianne!
Satt akkurat å tenkte over tiltaksløsheten min ang. rydding i det siste, og innlegget ditt ga meg et aldri så lite spark i rumpa!
Takk

__________________





Zoë er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 07-11-04, 22:26   #6
magdalena
Seniormedlem
 
magdalena sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Langt Nord
Innlegg: 1.852
magdalena er en virkelig god ressursmagdalena er en virkelig god ressursmagdalena er en virkelig god ressursmagdalena er en virkelig god ressursmagdalena er en virkelig god ressursmagdalena er en virkelig god ressursmagdalena er en virkelig god ressursmagdalena er en virkelig god ressursmagdalena er en virkelig god ressursmagdalena er en virkelig god ressursmagdalena er en virkelig god ressurs

Jeg synes også du skriver mye bra her,Marianne. Jeg tenker også klarere etter en runde med støvsugeren eller vaskebøtta.Eller rett og slett sette ting dit de hører hjemme,altså rydde.Det hjelper masse på humøret mitt Når jeg vasker kopper f.eks,så tenker jeg over diverse problemer,og på den måten forsøker å unngå å ta de med i sengen,og gruble der.Vaske kopper er en hellig tid jeg har for meg selv,og jeg liker det!

__________________



Justice for Baby P!
magdalena er avlogget   Min kostholdsfilosofi: egenkomponert Svar med sitat
Gammel 20-12-04, 02:41   #7
mofe
Seniormedlem
 
mofe sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2004
Innlegg: 14.144
mofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastisk

Opprinnelig lagt inn av Kristian

Jeg husker det var en som sa til meg en gang at det du gjør om morgene gjør du mange ganger så effektivt som det du får gjort senere på dagen, og det har han helt rett i for om morgenen arbeider du raskere og også nøyere. Setter du igang å rydde på morgenen så ender du kanskje opp med å vaske ned stuen men starter du å rydde om kvelden så blir det ofte til at du rydder bare det som er mest i øynefallende. Ikke sant...

Så rart.. jeg har det sånn! Hvis jeg starter morran med å gjøre masse diverse dill, f.eks vaske opp eller sette på klær eller rydde, eller andre ting som stikke på butikken før andre har stått opp omtrent.. så får jeg en SÅ bra dag..

Merkelige greier det der.. Kanskje bare psyken "setter standard" for dagen ellernoe..

__________________
.
mofe er avlogget   Min kostholdsfilosofi: - Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Fakta og feiloppfatinger om Atkins Ernæringsmessige Tilnærming HP Atkins kosthold 22 24-06-08 16:56


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 19:24.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no