Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Barns kosthold

Spedbarn og tran

Barns kosthold Et karbohydratkontrollert kosthold er det optimale for alle - også for barna våre!

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 01-07-09, 19:07   #1
KatjaBlå
Juniormedlem
 
KatjaBlå sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2007
Alder: 36
Innlegg: 35
KatjaBlå er på en erverdig vei
Exclamation

Spedbarn og tran

Jeg har en sønn på seks uker, så nå er det på tide å begynne med omega-3 og d-vitamin tilskudd. Men jeg vil ikke benytte Möllers tran siden den er syntetisk, hva er alternativene? Eskimo-3? Eye-Q? Inneholder disse også nok d-vitamin (fiskeolje inneholder vel d-vitamin i seg selv?)? Eventuelt hvor mye skal jeg gi? Tran anbefales 2,5 ml. Leste på et eller annet forum at eye-q Ikke skulle gis til barn under 2 år, men aner ikke om denne personen hadde kompetanse eller kunnskap til å kunne uttale seg riktig om det.

__________________
"It's not the size of the dog in the fight, it's the size of the fight in the dog.”
- Mark Twain -


KatjaBlå er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Steinaldermat, lavkarbo Svar med sitat
Gammel 01-07-09, 19:55   #2
Kitt
Seniormedlem
 
Kitt sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Asker
Alder: 56
Innlegg: 18.153
Kitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastisk

Sv: Spedbarn og tran

Vel, begge mine gulpet opp igjen alle forsøk på å gi tran og liknende!

Sønnen er nå 15 år og 191cm høy med str46 i sko, så han led nok ingen nød!

Barnelegen vi kom i kontakt med senere fortalte at slikt ofte er alt for kraftig kost for spebarn.

Statens anbefalinger: Ernæringsrådet anbefaler tran fra fire ukers alder. Da skal de bare ha noen dråper. Men du skal altså bruke vanlig tran og ikke barnetran.

Ellers ville jeg ha spurt på apoteket i forhold til hvilken type de anbefaler.

__________________
Kitt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Syns "Less carbs" høres fornuftig ut! ;) Svar med sitat
Gammel 03-07-09, 22:28   #3
LPH
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Jun 2009
Innlegg: 1
LPH er på en erverdig vei

Sv: Spedbarn og tran

Vil bare gjøre oppmerksom på du burde velge et svært rent omega-3 produkt som er utvunnet av selve fiskekjøttet, og ikke leveren. Dette for å unngå farlige miljøgifter. Eskimo 3 er et svært godt alternativ.

LPH er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 14-07-09, 00:33   #4
Janis
Medlem
 
Janis sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2004
Hvor: Vestfold
Alder: 42
Innlegg: 308
Janis er en juvelJanis er en juvelJanis er en juvel

Sv: Spedbarn og tran

Syntetisk? Det har jeg aldri hørt.
Spør helsesøster, det burde hun vite om.

her så orker jeg ikke den tranen. Går i d-vitamin dråper her.

Janis er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 14-07-09, 11:55   #5
Photobscura
Supermoderator
 
Photobscura sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 44
Innlegg: 26.188
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: Spedbarn og tran

Fiskeoljen i Möllers er vel ekte nok den, men omega 3-en som er tilsatt er nok syntetisk, det gjelder dessverre stort sett alt av tilskudd du får kjøpt i butikken

__________________
“What matters most is how well you walk through the fire”
-Charles Bukowski

Siste rest, nytt forsøk:



Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat
Gammel 22-07-09, 01:36   #6
krokodillen
Medlem
 
krokodillen sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2009
Innlegg: 441
krokodillen er veldig godt liktkrokodillen er veldig godt liktkrokodillen er veldig godt liktkrokodillen er veldig godt liktkrokodillen er veldig godt liktkrokodillen er veldig godt liktkrokodillen er veldig godt liktkrokodillen er veldig godt likt

Sv: Spedbarn og tran

Vi gir Eskimo-3. Prøvde Möllers tran, men den likte ikke barnet vårt. Vi har også Eskimo-3 til oss selv, med annen smak enn barneutgaven.

At barn som ikke får tran vokser bra, beviser neppe noe, tran anbefales vel for andre behov enn lengdevekst?

krokodillen er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Litt fetere Fedon uten fruktose Svar med sitat
Gammel 22-07-09, 10:29   #7
Iset
Seniormedlem
 
Iset sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Sola
Alder: 44
Innlegg: 10.031
Iset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastisk

Sv: Spedbarn og tran

Opprinnelig lagt inn av Kitt, her.

Sønnen er nå 15 år og 191cm høy med str46 i sko, så han led nok ingen nød!

Statens anbefalinger: Ernæringsrådet anbefaler tran fra fire ukers alder. Da skal de bare ha noen dråper. Men du skal altså bruke vanlig tran og ikke barnetran.

Dette blir litt sånn "ei venninne røyket i hele svangerskapet, men ungen hennes var helt frisk og fin ved fødselen, så det er ikke så farlig med den røyken". If you know what I mean (du vet det er satt på spissen altså).
Dette med barnetran, hva betyr det? Hva er barnetran? Og noen dråper? Jeg ble anbefalt en teskje fra fire ukers alder, og det har jeg alltid fulgt. Men jeg har heller ikke brukt Møllers, jeg har brukt bla. Eskimo 3 kids (som fint kan brukes fra 4-6 ukers alder).

Opprinnelig lagt inn av Photobscura, her.

Fiskeoljen i Möllers er vel ekte nok den, men omega 3-en som er tilsatt er nok syntetisk, det gjelder dessverre stort sett alt av tilskudd du får kjøpt i butikken

Vitaminene i den er også syntetiske, da de ekte vitaminene går tapt under varmeprosessen. Nå skal vel heller ikke flerumettet fett varmes opp på den måten tranen gjør, så jeg stiller meg skeptisk til hele greia.

__________________
Endelig i mål: minus 77 kg!
(Startvekt: 135 kg og 174 cm høy (bmi 44) - vekten i dag: 58 kg (bmi 19)
Iset er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Vektoperert veganer Svar med sitat
Gammel 22-07-09, 12:11   #8
Viclin
Seniormedlem
 
Viclin sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2007
Innlegg: 1.407
Viclin er en juvelViclin er en juvelViclin er en juvel

Sv: Spedbarn og tran

Jeg pumpet litt melk og fylte litt i en flaske. I den puttet jeg tran, Biovit og Nypeekstrakt. Datteren min elsket det!
På den måten fikk jeg i henne tran, med lite søl. Tranen skilte seg litt fra resten, men blandet det bare godt sammen så gled det ned.

Den dag i dag elsker begge barna mine tran. De går selv og tar hver sin skje tran daglig, fra kjøleskapet.

Viclin er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 23-07-09, 02:08   #9
KatjaBlå
Juniormedlem
 
KatjaBlå sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2007
Alder: 36
Innlegg: 35
KatjaBlå er på en erverdig vei

Sv: Spedbarn og tran

Takk for bra svar! Når kan man forresten begynne med andre vitaminer? og hvilke vil du anbefale? Animal parade sine multivitaminer?

__________________
"It's not the size of the dog in the fight, it's the size of the fight in the dog.”
- Mark Twain -


KatjaBlå er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Steinaldermat, lavkarbo Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 
Trådverktøy

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Ut med Møllers tran og fiskeoljer!? Gamla Kosttilskudd 21 11-10-10 20:41
Tran på ketolysekuren? hexx Mer enn 30 kg overvekt 12 22-10-08 01:45
Ketolysepillene og TRAN Clarissa Ketolysekuren 4 24-02-08 18:30
Kan man ta to doser tran? Isalien Lavkarbo generelt 5 23-01-07 10:51
tran nøtta Kosttilskudd 7 06-11-05 21:32


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 00:07.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no