Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Helserelatert > Kosttilskudd

B-vitaminer

Kosttilskudd Spørsmål, tips og anbefalinger av vitaminer, mineraler og andre kosttilskudd.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 15-09-06, 23:46   #26
BBB
Medlem
 
BBB sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2005
Hvor: Østlandet
Alder: 49
Innlegg: 52
BBB er på en erverdig vei

Sv: b-vitaminer

Opprinnelig lagt inn av jeef-micro

Mistenker du lavt stoffskifte? i så fall behøver du ikke å ta de prøvene... Du kan jobare be legen om en full sjekk av helsa di da... uansett hvor mange blodprøver du tar så er det bare ett stikk og det er ikke så mye blod som det ser ut som i de glassene... Det er snakk om noen milliliter, og du har flere liter å ta av

Skal til legen (fastlegen) til uka og spørre om Metformin, og evt be om glucosebelastning. Men i juli tok jeg et smørbrødliste med blodprøver hos privatlege, men aner ikke hva han sjekket. Men det var da han henviste meg til gyn for ultralyd (PCOS).
Kanskje jeg kan be om svarprøvene fra i sommer.

__________________
BBB
Den som ikke gjør noe for andre, gjør heller ikke noe for seg selv.

Johann Wolfgang von Goethe



BBB er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Fedonlig Svar med sitat
Gammel 15-09-06, 23:46   #27
Nille
Administrator
 
Nille sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Alder: 67
Innlegg: 16.021
Nille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastisk

Sv: b-vitaminer

Nei jøss, du behøver da ikke ta alt det der. Jeg har hatt lavt stoffskifte i mange år, men ble tatt av medisinene for noen år siden (av forskjellige årsaker). Jeg har fremdeles en del symptomer, selv om prøvene er normale.Og prøvene blir bare bedre og bedre. Nå ser det ut til at det er overgansalderen som gir symptomene, men det blir fulgt nøye med - kommer nok til å fortsette med disse prøvene. Men kanskje bare en gang pr år.

__________________
Life is short ~ break the rules ~ forgive quickly ~ kiss slowly ~ love truly ~ laugh uncontrollably ~and never regret anything that made you smile
Nille er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Gammel 15-09-06, 23:54   #28
jeef-micro
Seniormedlem
 
jeef-micro sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2005
Hvor: opp en trapp og inn en dør
Alder: 44
Innlegg: 12.822
jeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastisk

Sv: b-vitaminer

Opprinnelig lagt inn av BBB

Skal til legen (fastlegen) til uka og spørre om Metformin, og evt be om glucosebelastning. Men i juli tok jeg et smørbrødliste med blodprøver hos privatlege, men aner ikke hva han sjekket. Men det var da han henviste meg til gyn for ultralyd (PCOS).
Kanskje jeg kan be om svarprøvene fra i sommer.

Da vil jeg tro at du fikk tatt alle de "viktige" blodprøvene i forbindelse med de du allerede har tatt. Det er ikke så viktig for deg å ta nye nå da.

I tilegg så tar du glucosebelastningen, og får evt metformin...

vil bare si at metformin har ofte samme virkning som lavkarbokosthold, så får du metformin så vær forsiktig i oppstarten da

__________________
.
frosketelling:14
jeef-micro er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Fedon Svar med sitat
Gammel 15-09-06, 23:59   #29
BBB
Medlem
 
BBB sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2005
Hvor: Østlandet
Alder: 49
Innlegg: 52
BBB er på en erverdig vei

Sv: b-vitaminer

Opprinnelig lagt inn av jeef-micro

Da vil jeg tro at du fikk tatt alle de "viktige" blodprøvene i forbindelse med de du allerede har tatt. Det er ikke så viktig for deg å ta nye nå da.

I tilegg så tar du glucosebelastningen, og får evt metformin...

vil bare si at metformin har ofte samme virkning som lavkarbokosthold, så får du metformin så vær forsiktig i oppstarten da

Skulle tro det...husker jeg ikke feil, så fylte dama opp 6-8glass
Ble i allefall blodfattig!
Hva mener du med å være forsiktig med oppstart? Hvilken måte?

__________________
BBB
Den som ikke gjør noe for andre, gjør heller ikke noe for seg selv.

Johann Wolfgang von Goethe



BBB er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Fedonlig Svar med sitat
Gammel 16-09-06, 00:09   #30
jeef-micro
Seniormedlem
 
jeef-micro sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2005
Hvor: opp en trapp og inn en dør
Alder: 44
Innlegg: 12.822
jeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastisk

Sv: b-vitaminer

Opprinnelig lagt inn av BBB

Skulle tro det...husker jeg ikke feil, så fylte dama opp 6-8glass
Ble i allefall blodfattig!
Hva mener du med å være forsiktig med oppstart? Hvilken måte?

Starter du rett på den dosen legen skriver ut til deg så kan du få noen bivirkninger du helst vil slippe...

står en del om det på PCOS-forumet

__________________
.
frosketelling:14
jeef-micro er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Fedon Svar med sitat
Gammel 16-09-06, 03:50   #31
Karin
Seniormedlem
 
Karin sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Bergen
Alder: 68
Innlegg: 1.550
Karin er en virkelig god ressursKarin er en virkelig god ressursKarin er en virkelig god ressursKarin er en virkelig god ressursKarin er en virkelig god ressursKarin er en virkelig god ressursKarin er en virkelig god ressursKarin er en virkelig god ressursKarin er en virkelig god ressursKarin er en virkelig god ressursKarin er en virkelig god ressurs

Sv: b-vitaminer

Jeg gikk faktisk ikke til legen før jeg startet på Atkins. Kanskje jeg ikke burde si det høyt? Men jeg visste godt at jeg var frisk og fin, og at jeg hadde et helt ok blodtrykk. Hadde søren meg aldri vært syk, egentlig. Og hadde vært hos legen en del ganger i årene før, og hadde tatt blodprøver lenge etter at jeg ble veldig overvektig med BMI på 37,5, og hadde likevel ikke noen greier som var feil sånn kjemisk.

Derfor fant jeg ut at jeg tok sjansen - ikke minst pga at jeg var klar over at legen ikke likte lavkarbo.

Men nå har han endret seg, gitt. Skryter uhemmet av meg. Men det er ingen grunn - og har aldri vært noen grunn - for meg til å ta prøver i hytt og vær. Jeg er egentlig uforskammet frisk. (Bortsett fra høyt blodtrykk og truende svangerskapsforgiftning under første svangerskap i 1977, men det gikk jo greit!)

__________________
Karin

Karin er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins/ketolyse Svar med sitat
Gammel 16-09-06, 18:07   #32
Nille
Administrator
 
Nille sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Alder: 67
Innlegg: 16.021
Nille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastisk

Sv: b-vitaminer

Har aldri tatt prøver på grunn av Atkins jeg heller, selv om det er anbefalt. Det er lurt å ta prøver FØR man begynner, og så 1/2 år senere, for å se om verdiene er de samme/har bedret seg/blitt dårligere. Det gjelder vel stort sett for dem som har et eller annet problem fra før. Men betryggende også for de som er friske men ønsker å vite hva virkning kostholdet har på kroppen. Har ikke hørt om noen som har dårligere prøver !

__________________
Life is short ~ break the rules ~ forgive quickly ~ kiss slowly ~ love truly ~ laugh uncontrollably ~and never regret anything that made you smile
Nille er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Gammel 16-09-06, 21:21   #33
Hege_
Medlem
 
Hege_ sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2006
Hvor: Ski
Alder: 51
Innlegg: 218
Hege_ er ny på veien

Sv: b-vitaminer

Opprinnelig lagt inn av Nille

tar prøver 2 ganger pr år. Fordi jeg tar medisiner som må følges opp med prøver. Spør heller hva jeg IKKE tar prøver av. De tapper som regel 4 glass .....

De jeg husker er TSH, Fri T4 (tyroxin - har øket til 20 !), T3, Anto TPO + andre hormonprøver, HDL/LDL (godt kolesterol veldig høy)/Kolesterol, triglyserider (veldig lav), vitamimer (bl.a. B som var langt over normalen) & mineraler, kalium (normal UTEN tilskudd) og albuminbundet kalsium (normal med tilskudd), magnesium, albumin, natrium, kreatinin, urinstoff (salter og nyrefunksjon) leverprøver ..... + noen til jeg ikke husker.

Er det noe som heter anti TPO? Har hørt om anti MPO, men ikke TPO...

__________________

"]


Hege_ er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Prøver å holde meg til Lindberg... Svar med sitat
Gammel 17-09-06, 01:02   #34
Nille
Administrator
 
Nille sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Alder: 67
Innlegg: 16.021
Nille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastisk

Sv: b-vitaminer

Anti TPO måler antistoff mot tyroidea peroksydase. Det er en prøve som blir tatt for å finne årsaken til avvik i stoffskiftet. Prøven kan vise om skjoldbrusk kjertelen fungerer normalt. Bl.a.

Anti MPO handler mer om vaskulitt og/eller nyrelidelser - tror jeg ?

__________________
Life is short ~ break the rules ~ forgive quickly ~ kiss slowly ~ love truly ~ laugh uncontrollably ~and never regret anything that made you smile
Nille er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Gammel 17-09-06, 01:15   #35
Hege_
Medlem
 
Hege_ sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2006
Hvor: Ski
Alder: 51
Innlegg: 218
Hege_ er ny på veien

Sv: b-vitaminer

Makes sence.

__________________

"]


Hege_ er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Prøver å holde meg til Lindberg... Svar med sitat
Gammel 24-06-07, 17:52   #36
mofe
Seniormedlem
 
mofe sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2004
Innlegg: 14.144
mofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastisk

Sv: b-vitaminer

Jeg var i Sverige en tur, og kom tilfeldigvis over et b-vitamin-produkt.. "B-50 Høgdos" fra Bio Medica.. Har prøvd å lete opp info om dette, om det er syntetisk eller organisk, men finner ingenting.. Noen som vet?

Så også oppi tråden her at kaffe kan påvirke opptaket av b-vitamin. Nå har jeg aldri drukket kaffe, men jeg drikker MYE pepsi max, og har gjort i flere år.. Kan det ha hatt samme virkning, muligens.. om det er koffeinen i kaffe som hemmer opptak?

Og er 50 mikrogram det samme som 0.5 mg? (For da inneholder denne jeg har like mye b12 som den man får fra legen i Norge - TrioBe.)

__________________
.
mofe er avlogget   Min kostholdsfilosofi: - Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 
Trådverktøy

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
vitaminer mot deprasjon finns det Tidligere bruker Kosttilskudd 12 28-03-05 11:39
Syntetisk vs. naturlige vitaminer mofe Kosttilskudd 4 08-03-05 16:29
Vitaminer? Ingo Kosttilskudd 4 06-01-05 08:02
Hvorfor vil ikke familien min tro vitaminer er viktig ang kost Tidligere bruker Kosttilskudd 7 06-12-04 15:41
Vitaminer Gir Lavkarbo generelt 3 18-11-04 00:45


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 03:16.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no