Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Oppskrifter, bøker og andre tema > Mer enn 30 kg overvekt

Vektplatå

Mer enn 30 kg overvekt Vi som trenger å ta av 30 kilo eller mer står gjerne overfor ekstra store utfordringer. Her deler vi erfaringer, gir gode råd og støtter hverandre.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 30-04-13, 22:39   #1
maeve
Medlem
 
Medlem siden: Oct 2008
Innlegg: 178
maeve er ny på veien
Unhappy

Vektplatå

Vil egentlig ikke være en sånn som klager på at vekta står i ro, siden kroppen min trives så godt på lavkarbo ellers, men åååååårhh kjenner frustrasjonen komme snikende.
Har i en mnd nå ligget på omtrent den samme vekta, og de siste to mnd har vekta sneglet seg ned ca 2 kilo.. Mulig det er ok, men jeg er ikke fornøyd.. Ingen ønsker om å rase ned kilovis i uka, men 0, 5 kilo +- hadde vært ok

En normal dag kan se sånn ut:
Frokost: CC med en skvett fløte, litt stevia, hakkede nøtter og litt bringebær.
Lunsj: Salat m/ litt paprika, agurk, avokado, kylling.. kanskje litt fetaost og dressing.
Middag: Veeeldig forskjellig, men f.eks i dag var det litt kyllingfilet, sjampinjong, squash, bacon, stekt i smør med litt fløte for å få litt saus.

Drikker kaffe, alt fra 2-5 kopper pr dag. Drikker masse vann, tipper rundt 4 liter. Hender jeg tar en liten knekk 86% sjokolade eller litt sukkerfri sjokolade.

Alle innspill tas i mot med STOR takk Tebker at jeg kanskje har "spist meg blind" (hvis noen forstår hva jeg mrner ned det, og at det er noe veldig opplagt jeg ikke ser.

maeve er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ketolyse Svar med sitat
Gammel 30-04-13, 23:36   #2
nellie
Seniormedlem
 
nellie sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Sarpsborg
Alder: 38
Innlegg: 14.496
nellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisk

Sv: Vektplatå :(

Hvor mye overvekt har du da? Objektivt, ikke subjektivt sett.

__________________
nellie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo Svar med sitat
Gammel 30-04-13, 23:54   #3
shailene
Seniormedlem
 
shailene sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2011
Hvor: Oslo
Innlegg: 983
shailene er virkelig snillshailene er virkelig snillshailene er virkelig snillshailene er virkelig snillshailene er virkelig snill

Re: Vektplatå :(

Har du regnet ut sånn ca. hvor mange gram protein, fett og karbo du får i deg per dag? Det er jo et greit sted å starte når vekta stagnerer (som forøvrig er helt normalt). Vanskelig å si om det du spiser nå er OK, når du ikke skriver mengder (hvor mye er "litt"?), vekt, høyde, og hvor mye du evt. trener...

shailene er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 01-05-13, 07:33   #4
maeve
Medlem
 
Medlem siden: Oct 2008
Innlegg: 178
maeve er ny på veien

Sv: Vektplatå :(

Er 173 cm og rundt 85 kilo.
Trener ikke spesielt mye, men får til noen gåturer i løpet av uka.

Veier ikke maten, så vanskelig å fastslå helt mengdene..
Men til frokost blir det i overkant av et halvt beger cc, rundt to tre spiseskjeer kremfløte, og kanskje en fem-seks nøtter.
Salaten er en liten salat, et lite stykke paprika (20-30 gram), ca 100 gram kylling. 5-6 terninger feta og en god spiseskje dressing.
Til middag var det En liten kyllingfilet, 5-6 sjampinong, et lite stykke squash, tre sneier bacon. Stekt i en spiseskje smør, med i overkant av 0, 5 dl kremfløte.

maeve er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ketolyse Svar med sitat
Gammel 01-05-13, 07:49   #5
kaffedamen
Medlem
 
Medlem siden: Apr 2013
Innlegg: 153
kaffedamen er ny på veien

Sv: Vektplatå :(

Jeg har regnet ut dagsinntaket ditt basert på innlegget over:
Karbo: 15 gram
Fett: 77 gram
Protein: 97 gram

Kalorier: 1122. Dette er veldig lavt for noen på din størrelse. Hvis du forteller meg hvor gammel du er kan jeg regne ut hvor mange kalorier du bør spise pr dag.

Jeg tenker at du bør øke både protein- og fettinntaket og dermed også kalorinntaket. Hvis du ikke veier og måler maten din, hvordan vet du da hva du får i deg gjennom en dag eller en uke? Det kan være dager som avviker fra denne (antar jeg), der du kanskje faller ut av ketose? Eller måler du med stix?

kaffedamen er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert ketose Svar med sitat
Gammel 01-05-13, 09:34   #6
maeve
Medlem
 
Medlem siden: Oct 2008
Innlegg: 178
maeve er ny på veien

Sv: Vektplatå :(

Opprinnelig lagt inn av kaffedamen, her.

Jeg har regnet ut dagsinntaket ditt basert på innlegget over:
Karbo: 15 gram
Fett: 77 gram
Protein: 97 gram

Kalorier: 1122. Dette er veldig lavt for noen på din størrelse. Hvis du forteller meg hvor gammel du er kan jeg regne ut hvor mange kalorier du bør spise pr dag.

Jeg tenker at du bør øke både protein- og fettinntaket og dermed også kalorinntaket. Hvis du ikke veier og måler maten din, hvordan vet du da hva du får i deg gjennom en dag eller en uke? Det kan være dager som avviker fra denne (antar jeg), der du kanskje faller ut av ketose? Eller måler du med stix?

Oj, det blir ikke mer nei? Orker ikke "styret" med å veie og loggføre maten, men er kanskje det jeg bør gjøre for å få litt bedre kontroll..
Er selvsagt dager der jeg spiser både mer og mindre enn dette.
Jeg måler ikke med stix, har jeg aldri gjort, har bare tenkt at jeg ligger så lavt jeg kan på karbene, at jeg har gått ut i fra at jeg er i ketose. Kanskje begynne med en annen frokost enn cc'en for å minke litt karboinntaket, og heller øke med fett og annen proteinkilde?

Er 29 år (i 2 mnd til )

maeve er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ketolyse Svar med sitat
Gammel 01-05-13, 09:42   #7
amritam
Medlem
 
amritam sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2011
Innlegg: 429
amritam har en fantastisk aura rundt segamritam har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Vektplatå :(

Det jeg ville prøvd, er nok å bytte ut frokosten, ja. Samt å prøve å spise litt mer.

amritam er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Steinalderkost med allergiske begrensninger Svar med sitat
Gammel 01-05-13, 09:58   #8
kaffedamen
Medlem
 
Medlem siden: Apr 2013
Innlegg: 153
kaffedamen er ny på veien

Sv: Vektplatå :(

Opprinnelig lagt inn av maeve, her.

Oj, det blir ikke mer nei? Orker ikke "styret" med å veie og loggføre maten, men er kanskje det jeg bør gjøre for å få litt bedre kontroll..
Er selvsagt dager der jeg spiser både mer og mindre enn dette.
Jeg måler ikke med stix, har jeg aldri gjort, har bare tenkt at jeg ligger så lavt jeg kan på karbene, at jeg har gått ut i fra at jeg er i ketose. Kanskje begynne med en annen frokost enn cc'en for å minke litt karboinntaket, og heller øke med fett og annen proteinkilde?

Er 29 år (i 2 mnd til )

Siden du ligger så lavt som 15 gram karbo i denne utregningen er det sikkert ikke nødvendig å kutte mer ned på karbo.

Hvileforbrenningen din, altså kaloribehovet ditt dersom du er helt i ro, er på 1646,2. Hvis vi regner med litt aktivitet (stillesittende arbeid med noen turer i uka) kommer vi opp i 2304 kcal for vedlikehold. Om du var min PT-kunde ville jeg anbefalt deg å ligge mellom 1800 og 2000 kcal, og sørge for minimum 30 minutter rask gange pr dag som aktivitet.

Hvis du bruker diett.no eller myfitnesspal.com så kan du logge både mat og aktivitet på en enkel måte, og få god oversikt over både næringsinnhold og kcal.

Ikke spar på kylling, fisk og rent kjøtt, og bruk gode oljer som fettkilder.

kaffedamen er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert ketose Svar med sitat
Gammel 01-05-13, 10:05   #9
Carisma
Seniormedlem
 
Carisma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Harestua
Alder: 47
Innlegg: 16.055
Carisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastisk

Sv: Vektplatå :(

15g karbo kan også være i minste laget. Jeg måtte opp på 30-35g før kroppen min begynte å slippe noe som helst.

__________________
Persistance pays!
Carisma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 01-05-13, 10:28   #10
Imse
Seniormedlem
 
Imse sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2005
Hvor: Hedmark
Innlegg: 9.680
Imse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastisk

Sv: Vektplatå :(

Men om du har gått ned 2kg på to måneder, så står du ikke stille, det går sakte, men jeg ville absolutt ikke kalt det platå.
Jeg skjønner jo godt at du er frustert, men du har gått ned mye på veldig kort tid, ikke rart om kroppen stopper opp når den i tillegg får så utrolig lite mat.

Om jeg var deg ville jeg først og fremst veid all mat i noen dager, sånn for å se hvor i løypa du ligger. Det er temmelig vanskelig å vite om du ikke sjekker. Å veie/måle opp maten i 2 dager er temmelig lite jobb. Å sette skålen du har i cottage cheese og fløte i oppå vekta mens du har i er ikke jobb i det hele tatt. Så ta deg tid og gjør dette.

Det høres jo helt utrolig ut at du klarer å spise så lite kalorier om dagen og ikke være sulten eller kjenner det på kroppen ved å bli utmattet, når du har spist slik over tid.

Imse er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketogent 0-20 Svar med sitat
Gammel 01-05-13, 10:41   #11
maeve
Medlem
 
Medlem siden: Oct 2008
Innlegg: 178
maeve er ny på veien

Sv: Vektplatå :(

Opprinnelig lagt inn av kaffedamen, her.

Siden du ligger så lavt som 15 gram karbo i denne utregningen er det sikkert ikke nødvendig å kutte mer ned på karbo.

Hvileforbrenningen din, altså kaloribehovet ditt dersom du er helt i ro, er på 1646,2. Hvis vi regner med litt aktivitet (stillesittende arbeid med noen turer i uka) kommer vi opp i 2304 kcal for vedlikehold. Om du var min PT-kunde ville jeg anbefalt deg å ligge mellom 1800 og 2000 kcal, og sørge for minimum 30 minutter rask gange pr dag som aktivitet.

Hvis du bruker diett.no eller myfitnesspal.com så kan du logge både mat og aktivitet på en enkel måte, og få god oversikt over både næringsinnhold og kcal.

Ikke spar på kylling, fisk og rent kjøtt, og bruk gode oljer som fettkilder.

Takk for gode råd

maeve er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ketolyse Svar med sitat
Gammel 01-05-13, 10:46   #12
maeve
Medlem
 
Medlem siden: Oct 2008
Innlegg: 178
maeve er ny på veien

Sv: Vektplatå :(

Opprinnelig lagt inn av Imse, her.

Men om du har gått ned 2kg på to måneder, så står du ikke stille, det går sakte, men jeg ville absolutt ikke kalt det platå.
Jeg skjønner jo godt at du er frustert, men du har gått ned mye på veldig kort tid, ikke rart om kroppen stopper opp når den i tillegg får så utrolig lite mat.

Om jeg var deg ville jeg først og fremst veid all mat i noen dager, sånn for å se hvor i løypa du ligger. Det er temmelig vanskelig å vite om du ikke sjekker. Å veie/måle opp maten i 2 dager er temmelig lite jobb. Å sette skålen du har i cottage cheese og fløte i oppå vekta mens du har i er ikke jobb i det hele tatt. Så ta deg tid og gjør dette.

Det høres jo helt utrolig ut at du klarer å spise så lite kalorier om dagen og ikke være sulten eller kjenner det på kroppen ved å bli utmattet, når du har spist slik over tid.

Nei det er nok mindre jobb enn jeg vil ha det til ja
Er heller ikke sånn st jeg har spist så lite hele tiden. Er bare matlysten som har blitt mindre og mindre. Nå skal det var veldig lite til før jeg er mett. Og jeg leser jo at man skal spise til man er mett, så..
Er også sånn at jeg begynte å se på kaloriinntaket da det begynte å gå trått, leste at selv om man ikke teller kcal på lavkarbo, så kan man ikke ta helt av liksom. Men at jeg lå så lavt som 1200 ante jeg ikke!

maeve er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ketolyse Svar med sitat
Gammel 01-05-13, 10:47   #13
kaffedamen
Medlem
 
Medlem siden: Apr 2013
Innlegg: 153
kaffedamen er ny på veien

Sv: Vektplatå :(

Opprinnelig lagt inn av maeve, her.

Nei det er nok mindre jobb enn jeg vil ha det til ja
Er heller ikke sånn st jeg har spist så lite hele tiden. Er bare matlysten som har blitt mindre og mindre. Nå skal det var veldig lite til før jeg er mett. Og jeg leser jo at man skal spise til man er mett, så..
Er også sånn at jeg begynte å se på kaloriinntaket da det begynte å gå trått, leste at selv om man ikke teller kcal på lavkarbo, så kan man ikke ta helt av liksom. Men at jeg lå så lavt som 1200 ante jeg ikke!

Nei, jeg syns heller ikke at man skal se seg blind på kalorier, men det er greit å ha en liten oversikt, blant annet for å vite at man får i seg nok.

kaffedamen er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert ketose Svar med sitat
Gammel 01-05-13, 10:52   #14
nellie
Seniormedlem
 
nellie sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Sarpsborg
Alder: 38
Innlegg: 14.496
nellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisk

Sv: Vektplatå :(

Greit å ta en sjekk innimellom. Ihvertfall når man stopper opp. Ellers så er det bare til å smøre seg med tålmodighet.

__________________
nellie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo Svar med sitat
Gammel 01-05-13, 12:13   #15
maeve
Medlem
 
Medlem siden: Oct 2008
Innlegg: 178
maeve er ny på veien

Sv: Vektplatå :(

Opprinnelig lagt inn av kaffedamen, her.

Siden du ligger så lavt som 15 gram karbo i denne utregningen er det sikkert ikke nødvendig å kutte mer ned på karbo.

Hvileforbrenningen din, altså kaloribehovet ditt dersom du er helt i ro, er på 1646,2. Hvis vi regner med litt aktivitet (stillesittende arbeid med noen turer i uka) kommer vi opp i 2304 kcal for vedlikehold. Om du var min PT-kunde ville jeg anbefalt deg å ligge mellom 1800 og 2000 kcal, og sørge for minimum 30 minutter rask gange pr dag som aktivitet.

Hvis du bruker diett.no eller myfitnesspal.com så kan du logge både mat og aktivitet på en enkel måte, og få god oversikt over både næringsinnhold og kcal.

Ikke spar på kylling, fisk og rent kjøtt, og bruk gode oljer som fettkilder.

Gode oljer, er det noe du vil anbefale? Vet jeg har lest noe om hva som er bra og ikke, men greier ikke å huske.. Eneste olja vi har i hus er Odelia (?) kaldpresset rapsolje. Men den er kanskje best til steking?

maeve er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ketolyse Svar med sitat
Gammel 01-05-13, 18:25   #16
kaffedamen
Medlem
 
Medlem siden: Apr 2013
Innlegg: 153
kaffedamen er ny på veien

Sv: Vektplatå :(

Opprinnelig lagt inn av maeve, her.

Gode oljer, er det noe du vil anbefale? Vet jeg har lest noe om hva som er bra og ikke, men greier ikke å huske.. Eneste olja vi har i hus er Odelia (?) kaldpresset rapsolje. Men den er kanskje best til steking?

Rapsolje er fint til steking og i mat, den gir ikke noen spesiell smak. Ellers er extra virgin olivenolje og sesamolje fint til dressinger. Jeg har sett at mange her inne bruker Cocosa (kokosfett) som fettkilde også. Har akkurat kjøpt meg og skal prøve selv.

kaffedamen er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert ketose Svar med sitat
Gammel 01-05-13, 19:41   #17
shailene
Seniormedlem
 
shailene sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2011
Hvor: Oslo
Innlegg: 983
shailene er virkelig snillshailene er virkelig snillshailene er virkelig snillshailene er virkelig snillshailene er virkelig snill

Re: Vektplatå :(

Nøytral kokosolje og smør er vel best til steking, mener jeg.. Kaldpressede oljer oksiderer/harskner ved høy varme (oliven og raps er OK ved lav temp), og de raffinerte oljene som tåler hard steking er vel ikke spesielt sunne uansett. Kaldpresset linfrø- og hempolje er fine som kosttilskudd.

shailene er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 02-05-13, 05:58   #18
kaffedamen
Medlem
 
Medlem siden: Apr 2013
Innlegg: 153
kaffedamen er ny på veien

Sv: Re: Vektplatå :(

Opprinnelig lagt inn av shailene, her.

Nøytral kokosolje og smør er vel best til steking, mener jeg.. Kaldpressede oljer oksiderer/harskner ved høy varme (oliven og raps er OK ved lav temp), og de raffinerte oljene som tåler hard steking er vel ikke spesielt sunne uansett. Kaldpresset linfrø- og hempolje er fine som kosttilskudd.

Ja, smør og kokosolje til høye temperaturer. Viktig presisering.

kaffedamen er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert ketose Svar med sitat
Gammel 02-05-13, 13:56   #19
maeve
Medlem
 
Medlem siden: Oct 2008
Innlegg: 178
maeve er ny på veien

Sv: Vektplatå

Smør har jeg og
Lastet ned en app som heter Shape Up nå, den virker veldig ok. Skal prøve å logge inn der en liten stund så jeg får se hva jeg spiser
Er på nesten 1000 kcal allerede (frokost, lunsj og litt smått i melllom ) så det blir forhåpentligvis bra i dag

maeve er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ketolyse Svar med sitat
Gammel 03-05-13, 16:54   #20
ekenna
Seniormedlem
 
ekenna sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2010
Hvor: Vestlandet
Innlegg: 1.106
ekenna har en fantastisk aura rundt segekenna har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Vektplatå

Det var akkurat den appen jeg tenkte på å tipse deg om. Jeg selv syntes at å registrere maten på en pcen er et ork, men å stå med telefonen på kjøkkenet og loggføre på Shapeup e bare gøy! Greit å få oversikten om man spiser nok og få utregnet prosentandelene på energiinntaket rett i hånden. Syntes mobilen er lettere tilgjengelig i forhold til å måtte gå inn på pcen for hvert måltid man spiser.

__________________
Oppstart: 22. mai 2020 - Startvekt: 125,5 kg - Resultat: -5,6 kg Vekt nå: 119,9 kg
ekenna er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Vektplatå? Lese denne kanskje :) Åssi Lavkarbo generelt 2 01-05-12 04:25
Vektplatå Mellon Lavkarbo generelt 7 30-11-10 18:35
Når vekta står stille - vektplatå... Chumpsy Lavkarbo generelt 24 28-11-05 16:16


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 09:47.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no