Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Oppskrifter, bøker og andre tema > Oppskrifter > Spørsmål om matvarer og oppskrifter

Aargh! Hvordan unngå "klisteregg"?

Spørsmål om matvarer og oppskrifter Her kan du stille og finne svar på spørsmål om matvarer, produkter og oppskrifter.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 06-04-11, 09:06   #1
Ju9ta
Medlem
 
Medlem siden: Jan 2011
Hvor: Sandnes
Alder: 43
Innlegg: 66
Ju9ta er på en erverdig vei

Aargh! Hvordan unngå "klisteregg"?

Blir så grinete når jeg koker egg, å skal skrelle de etterpå så river jeg med meg halve egget..
Bruker høna å klistre sammen egget eller?

__________________
Ju9ta er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse :) Svar med sitat
Gammel 06-04-11, 09:20   #2
Rin
Seniormedlem
 
Rin sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2009
Hvor: Oslo
Alder: 38
Innlegg: 6.608
Rin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastisk

Sv: Aargh!! Hvordan unngå "klisteregg"?

Ha eggene under kaldt vann et par minutter før du begynner å skrelle dem. Det hjelper også å ha salt eller bakepulver i kokevannet.

__________________
Min krympedagbok & Lavkarbosaurus!
-33 kg med ketogen LCHF. Vedlikeholder normalvekta.


Rin er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo-høyfett-nullkorn-passemett Svar med sitat
Gammel 06-04-11, 09:26   #3
Kitt
Seniormedlem
 
Kitt sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Asker
Alder: 56
Innlegg: 18.153
Kitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastisk

Sv: Aargh!! Hvordan unngå "klisteregg"?

Det finnes faktisk en tråd om saken. Se om du finner noen tips her!

__________________
Kitt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Syns "Less carbs" høres fornuftig ut! ;) Svar med sitat
Gammel 06-04-11, 09:54   #4
langaard
Seniormedlem
 
Medlem siden: Nov 2010
Innlegg: 6.428
langaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisk

Sv: Aargh! Hvordan unngå "klisteregg"?

Du må få tak i den tynne hinna under skallet
Tror ikke høna limer fast skallet av pur f....nskap

langaard er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 06-04-11, 10:53   #5
Señora
Seniormedlem
 
Señora sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Rogaland
Innlegg: 806
Señora har en fantastisk aura rundt segSeñora har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Aargh! Hvordan unngå "klisteregg"?

Helt ferske egg kan også gjøre det vanskelig å skrelle egget.

Señora er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo med telling av kalorier Svar med sitat
Gammel 06-04-11, 11:01   #6
Ju9ta
Medlem
 
Medlem siden: Jan 2011
Hvor: Sandnes
Alder: 43
Innlegg: 66
Ju9ta er på en erverdig vei

Sv: Aargh! Hvordan unngå "klisteregg"?

Opprinnelig lagt inn av langaard, her.

Du må få tak i den tynne hinna under skallet
Tror ikke høna limer fast skallet av pur f....nskap

Jooo, er sikker på at den forbaska fine høna sitter om natta på limer fast eggene sine.. hehe

__________________
Ju9ta er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse :) Svar med sitat
Gammel 06-04-11, 11:24   #7
marjusen
Seniormedlem
 
marjusen sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2010
Hvor: Gjøvik
Alder: 40
Innlegg: 1.461
marjusen begynner å bli godt kjentmarjusen begynner å bli godt kjentmarjusen begynner å bli godt kjentmarjusen begynner å bli godt kjentmarjusen begynner å bli godt kjentmarjusen begynner å bli godt kjent

Sv: Aargh! Hvordan unngå "klisteregg"?

Opprinnelig lagt inn av Señora, her.

Helt ferske egg kan også gjøre det vanskelig å skrelle egget.

Dette hørte jeg av svigermor også. Hvis eggetskallet klistrer seg til egget betyr det at egget er helt ferskt

__________________


marjusen er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketogent Svar med sitat
Gammel 06-04-11, 11:53   #8
Aline
Admin
 
Aline sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2004
Hvor: Bergen
Alder: 42
Innlegg: 15.345
Aline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastisk

Sv: Aargh! Hvordan unngå "klisteregg"?

en bekjent av meg har forsket på det og kom frem til at egget måtte ligge minst 90 sek i kaldt vann etter koking Jeg har ikke testet det ennå

__________________
Aline

Nybegynnerinfo!


Aline er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 06-04-11, 13:02   #9
Furine
Supermoderator
 
Furine sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Heime på berget, ved havet
Innlegg: 4.044
Furine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressurs

Sv: Aargh! Hvordan unngå "klisteregg"?

Kollegaen min har høner. Ho seier at når egga er veldig ferske så er det eit mareritt å få av skalet. Eg brukar å skrelle egga i rennande vatn, men ikkje ein gong det hjelper når dei er "blodferske".

Furine er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 06-04-11, 13:27   #10
knh
Seniormedlem
 
knh sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2010
Hvor: Drammen
Alder: 36
Innlegg: 1.152
knh er en juvelknh er en juvelknh er en juvel

Sv: Aargh! Hvordan unngå "klisteregg"?

Har hørt at eggene skal bli lettere å skrelle hvis man stikker et lite hull med en tynn nål i den ene enden av egget før det kokes

knh er avlogget   Min kostholdsfilosofi: "Bedre uten brød" Svar med sitat
Gammel 06-04-11, 13:51   #11
Anos
Medlem
 
Anos sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2011
Innlegg: 238
Anos er ny på veien

Sv: Aargh! Hvordan unngå "klisteregg"?

Jeg har aldri hatt noe problem med det, jeg skyller alltid egget under kaldt vann i mens jeg skreller det, jeg ville prøvd det.

Anos er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 06-04-11, 13:53   #12
Furine
Supermoderator
 
Furine sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Heime på berget, ved havet
Innlegg: 4.044
Furine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressurs

Sv: Aargh! Hvordan unngå "klisteregg"?

Stikk forøvrig ALLTID hol i "buttenden" av egget før eg kokar dei.
Anos, har du egg "rett frå høna"?

Furine er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 06-04-11, 13:57   #13
Engledans
Seniormedlem
 
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: Hedmark
Innlegg: 1.141
Engledans har en fantastisk aura rundt segEngledans har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Aargh! Hvordan unngå "klisteregg"?

Vi har høner, og innimellom er de litt vanskelige å skrelle når de er helt ferske, så jeg prøver å ha litt system på eggene. Men jeg har ikke funnet tomme limtuber i hønsehuset enda

__________________
Me myself and I
Engledans er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ketolyse Svar med sitat
Gammel 06-04-11, 13:59   #14
Furine
Supermoderator
 
Furine sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Heime på berget, ved havet
Innlegg: 4.044
Furine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressurs

Sv: Aargh! Hvordan unngå "klisteregg"?

Opprinnelig lagt inn av Engledans, her.

Vi har høner, og innimellom er de litt vanskelige å skrelle når de er helt ferske, så jeg prøver å ha litt system på eggene. Men jeg har ikke funnet tomme limtuber i hønsehuset enda

Nettopp!

Furine er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 06-04-11, 14:00   #15
langaard
Seniormedlem
 
Medlem siden: Nov 2010
Innlegg: 6.428
langaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisk

Sv: Aargh! Hvordan unngå "klisteregg"?

Opprinnelig lagt inn av Ju9ta, her.

Jooo, er sikker på at den forbaska fine høna sitter om natta på limer fast eggene sine.. hehe

langaard er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 06-04-11, 21:33   #16
Ju9ta
Medlem
 
Medlem siden: Jan 2011
Hvor: Sandnes
Alder: 43
Innlegg: 66
Ju9ta er på en erverdig vei

Sv: Aargh! Hvordan unngå "klisteregg"?

Aha, ferske egg ja..
Kjøper jo eggene rett fra hønsegård nesten jeg da..
Å d er jo bra, veldig ferske egg

Får forske ut noen av rådene i tråden denne uka

Eller kanskje jeg skal snike meg bort t gården med skjult kamera og få den fina høna på film om at hu limer egga sine.. haha

__________________
Ju9ta er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse :) Svar med sitat
Gammel 06-04-11, 21:38   #17
Kanutten
Seniormedlem
 
Kanutten sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 11.548
Kanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastisk

Sv: Aargh! Hvordan unngå "klisteregg"?

Kanskje det er hanefaren som har skylda?? Følg med på hva han spiser før han fyker på høna..

__________________
Æ står han a!
Kanutten er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥ Lavkarbo ala Kanutt ♥ Svar med sitat
Gammel 07-04-11, 12:28   #18
Aline
Admin
 
Aline sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2004
Hvor: Bergen
Alder: 42
Innlegg: 15.345
Aline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastisk

Sv: Aargh! Hvordan unngå "klisteregg"?

Jeg håper da eggene er ubefruktede?

__________________
Aline

Nybegynnerinfo!


Aline er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 07-04-11, 20:33   #19
Kanutten
Seniormedlem
 
Kanutten sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 11.548
Kanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastisk

Sv: Aargh! Hvordan unngå "klisteregg"?

Opprinnelig lagt inn av Aline, her.

Jeg håper da eggene er ubefruktede?


Butikkegg ble til kylling..

Kanskje hanefaren ikke vet at han skal holde seg unna?

__________________
Æ står han a!
Kanutten er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥ Lavkarbo ala Kanutt ♥ Svar med sitat
Gammel 07-04-11, 22:24   #20
Imp
Seniormedlem
 
Imp sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Hurum
Alder: 45
Innlegg: 1.075
Imp er et fyrlysImp er et fyrlysImp er et fyrlysImp er et fyrlysImp er et fyrlys

Sv: Aargh! Hvordan unngå "klisteregg"?

For en utrolig søt historie Kanutten.

Må begynne med å stikke hull, det er nok trikset ja. Vi sliter også med det her, men jeg har litt vanskelig for å tro at FIrst Priceeggene er blodferske. Men de er vel kanskje det da.

__________________

(Tio)mamma til Snuppa 07 og Fjokken 10 og gift med Skycrane
Barna våre er et resultat av lavkarbo da jeg har PCOS
Og så er jeg minus 27 kg!



Imp er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 07-04-11, 22:28   #21
Klara
Seniormedlem
 
Klara sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: Oslo
Alder: 43
Innlegg: 1.341
Klara er veldig godt liktKlara er veldig godt liktKlara er veldig godt liktKlara er veldig godt liktKlara er veldig godt liktKlara er veldig godt liktKlara er veldig godt likt

Sv: Aargh! Hvordan unngå "klisteregg"?

Det er faktisk en enkel, vitenskaplig grunn til dette problemet. Jeg har stjålet ett av mine gamle innlegg i et annet forum:

Rett før leggetid i går kom jeg på at jeg jo hadde den fantastiske boken "On food and cooking" av Harold McGee. Det er en kjempe av en bok, hvor han skriver om alt mulig man noen gang kunne tenke seg å lure på når det gjelder mat. Så jeg blar litt i boken, og tenkte jeg det ikke! Under overskriften "Easily cracked and not so easily pealed shells" finner jeg svaret.

Han skriver (og jeg oversetter):

Sitat:

(...) den beste garantien for å få et lettskrelt egg er å bruke gamle egg. Vanskeligskrelte egg er karakteristisk for ferske egg med relativ lav pH i eggehviten, som på et eller annet vis får eggehviten til å feste seg sterkere til innerskallets membran enn den henger sammen med seg selv. Når et egg har vært i kjøleskapet i flere dager har eggehviten gjerne en pH på rundt 9.2, og da er det lett å skrelle.
Skulle du ha en kartong med svært ferske egg som du må bruke med en gang, kan du ha i en halv teskje bakepulver per 1 1/ l vann. Det gjør at vannet blir alkalisk (men det gjør sulfursmaken mer intens). Det kan også hjelpe å koke ferske egg noe lenger, og å la eggehviten bli ekstra stiv i kjøleskapet etter koking og før skrelling.




Så der har dere det! Gamle egg er tingen, i følge Harold McGee!

__________________
PCOS type 2 og gravid på 2. IVF-forsøk!
Klara er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ren mat og lite karber, men kake så ofte som mulig! Nå tilpasset bolle i ovnen! Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 
Trådverktøy

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Hvordan unngå utskeielse på overnatting? rst024 Lavkarbo generelt 4 29-03-11 21:01
Høy ph i urin - hvorfor, hvordan unngå, og hva kan det føre til? mofe Fysisk og mental helse 10 02-12-09 14:31
Hvordan unngå lav forbrenning? Maja Lavkarbo generelt 1 30-12-07 16:08
Hvordan unngå hengepupper? Chia Ketolysekuren 13 02-10-07 22:43


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 01:33.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no