Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Kostholdsfilosofier > Ketolysekuren

Slanking

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 15-04-07, 10:00   #1
gilbertine
Medlem
 
gilbertine sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Oslo
Alder: 55
Innlegg: 86
gilbertine er på en erverdig vei

Slanking

Jeg vet at Torkil (ketolyse-doktoren) kun anbefaler ketolysekuren (og da sikkert også andre ketogene dietter) til mennesker med mer enn 10 kg overvekt. Andre oppfordres heller til mer mosjon og frukt/grønnsak-spising.

Er det noen som vet grunnen til dette?

Det er jo ganske mange med "normal-vekt" som etter ferier/ sykdom/ graviditet/ ol. (eller før bikini-sesongen for den sakens skyld...), ønsker/trenger å kvitte seg med noen kilo.

Er det slik at ketogen diett virker dårligere på slike grupper? Er det mer effektivt for disse med mosjon/grønnsaker? Eller er ketolyse rett og slett for effektivt, slik at man risikerer å gå for mye ned i vekt? Eller er belasningen på kroppen, ved ketolyse, så stor at det kun kan forsvares å utsette seg for det ved den betydelige fordelen man får ved å kvitte seg med stor overvekt?

gilbertine er avlogget   Min kostholdsfilosofi: mye fisk og skalldyr, ellers mat fra planteriket Svar med sitat
Gammel 15-04-07, 13:07   #2
gilbertine
Medlem
 
gilbertine sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Oslo
Alder: 55
Innlegg: 86
gilbertine er på en erverdig vei

Sv: Slanking

Dytter litt her, jeg... Ingen av kjemi/fysiologi/hormon-ekspertene her inne som vet?

gilbertine er avlogget   Min kostholdsfilosofi: mye fisk og skalldyr, ellers mat fra planteriket Svar med sitat
Gammel 15-04-07, 13:48   #3
stinasol
Seniormedlem
 
stinasol sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2006
Hvor: Bergen
Alder: 43
Innlegg: 1.585
stinasol er virkelig snillstinasol er virkelig snillstinasol er virkelig snillstinasol er virkelig snill

Sv: Slanking

ja dette lurer jeg og på,virker jo ikke logisk egentlig
,siden dette skal være en sunn måte å slanke seg på

__________________






stinasol er avlogget   Min kostholdsfilosofi: sukkerfritt Svar med sitat
Gammel 15-04-07, 14:05   #4
gilbertine
Medlem
 
gilbertine sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Oslo
Alder: 55
Innlegg: 86
gilbertine er på en erverdig vei

Sv: Slanking

Ja, og spørsmålet vil jo være relevant for alle som begynner å nærme seg målvekten sin også. Bør man over på mer karbohydrater jo nærmere målet man kommer for å fortsette å gå ned?

Jeg fikk foresten en privat melding av en som mente at den ketogene fettforbrennende effekten krevde at man hadde veldig mye fett å ta av, for at den skulle være effektiv...

gilbertine er avlogget   Min kostholdsfilosofi: mye fisk og skalldyr, ellers mat fra planteriket Svar med sitat
Gammel 15-04-07, 14:10   #5
Nille
Administrator
 
Nille sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Alder: 67
Innlegg: 16.021
Nille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastisk

Sv: Slanking

Opprinnelig lagt inn av gilbertine, her.

Jeg vet at Torkil (ketolyse-doktoren) kun anbefaler ketolysekuren (og da sikkert også andre ketogene dietter) til mennesker med mer enn 10 kg overvekt. Andre oppfordres heller til mer mosjon og frukt/grønnsak-spising.

Er det noen som vet grunnen til dette?

Det er jo ganske mange med "normal-vekt" som etter ferier/ sykdom/ graviditet/ ol. (eller før bikini-sesongen for den sakens skyld...), ønsker/trenger å kvitte seg med noen kilo.

Er det slik at ketogen diett virker dårligere på slike grupper? Er det mer effektivt for disse med mosjon/grønnsaker? Eller er ketolyse rett og slett for effektivt, slik at man risikerer å gå for mye ned i vekt? Eller er belasningen på kroppen, ved ketolyse, så stor at det kun kan forsvares å utsette seg for det ved den betydelige fordelen man får ved å kvitte seg med stor overvekt?

Nå er jeg ingen kjemi/fysiologi/hormon-ekspert, men jeg vet en del om kosthold, om lavarbo kosthold, og ketogene dietter spesielt. Noe kjemi/fysiologi/hormon-ekspertene ikke har fullt så gode kunnskaper om. det er nemlig stor forskjell på teori og praktis. Noe som er årsaken til at ketogene dietter er såpass omdiskuterte.

Korte svar:

Er det slik at ketogen diett virker dårligere på slike grupper?
Nei, ikke om den får tid til å virke. Det kommer an på hvor mye en har å ta av. Alle har godt av en rens !

Er det mer effektivt for disse med mosjon/grønnsaker?
Ja, det kan det være, for mange skal skal ofte ikke mere til

Eller er ketolyse rett og slett for effektivt, slik at man risikerer å gå for mye ned i vekt?
Nei

Eller er belasningen på kroppen, ved ketolyse, så stor at det kun kan forsvares å utsette seg for det ved den betydelige fordelen man får ved å kvitte seg med stor overvekt?
Nei, men man oppnår ikke en optimal gevinst ved ketose når man har lite å ta av

Utdyping:

Atkins er en ketogen diett og har ingen slik vektgrense. Men det er muligens fordi Atkins er en kostomlegging for livet og ikke en kortsiktig kur. Atkins anbefaler alltid 2 uker (+/-) induksjon, dvs. en renseperiode hvor en "renser" kroppen for karbohydrater og ettervirkninger av disse. Da kommer man i ketose. På Atkins begynner man, etter de første 14 dagene, å øke på karbene etter vedvarende stigen. Tilbakeførsel av matvarer i en bestemt rekkefølge, - etter bl.a. GI. Da finner man ut av hva kroppentåler og hvor mye,- for senere å kunne vedlikeholde når man har nådd målvekt. For neon er det nok med 14 dager i ketose, men det er viktig at legger til karber i et sakte tempo. Går man rett tilbake til gamle vaner er kiloene (og ofte flere til) tilbake ganske så raskt. Noe de også er på alle de såkalte bikinikurene ukebladene snart vil svømme over av.

Min personlige erfaring er at de som har mindre enn 10 kg å ta av ikke oppnår noen "gevinst" ved å innta så lite som 15 karber pr dag til nådd målvekt. Oftest vil disse oppnå samme effekt ved å kutte ut sukker, raffinert hvitt mel pasta og stivelseholdige produkter som poteter og ris. Det blir på linje med et Lindberg kosthold eller evt. Atkins etter boka, med 14 dager "rens" for så å øke på karbene igjen.

Du har rett i at ketose er en hard belastning for kroppen, og det er spesielt i den fasen den skal omstille seg fra karbe til fettforbrenning. Senere er det også viktig at man spiser variert og får i seg de vitaminer og mineraler (2-300 typer enzymer) kroppen trenger for å fungere i ketose. Det finnes ingen forskning som støtter at det er farlig å være i ketose - eller at det skader kroppen (nyrer og lever som noen har påstått).

Som regel er det ikke noe problem at man går for mye ned i vekt om man spiser riktig ketogen kost. Da er det kost i balanse - for en kropp i balanse. Når kroppen har nådd sitt punkt - som ikke nødvendigvis er det slankeren ønsker, stopper nedgangen. Dessverre er det nok slik at mange vil "hjelpe" dietten sin, og kutter med på maten/karbene for å få det til å gå fortere eller mer ned. Det straffer seg i lengden og er lite lurt. Det er også noe det advares mot, både på Ketolyse og på Atkins. Få som presser kroppen slik vil klare å vedlikeholde undervekt (om an da ikke har en spiseforstyrrelse på forhånd).

Håper det ga deg svar på noen av spørsmålene dine. Regner med at Torkil kan ytdype mer når det gjelder ketolyse-kuren.

__________________
Life is short ~ break the rules ~ forgive quickly ~ kiss slowly ~ love truly ~ laugh uncontrollably ~and never regret anything that made you smile
Nille er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Gammel 15-04-07, 14:20   #6
gilbertine
Medlem
 
gilbertine sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Oslo
Alder: 55
Innlegg: 86
gilbertine er på en erverdig vei

Sv: Slanking

Ja, tusen takk Nille! Dette var et meget grundig og oppklarende svar

gilbertine er avlogget   Min kostholdsfilosofi: mye fisk og skalldyr, ellers mat fra planteriket Svar med sitat
Gammel 16-04-07, 21:56   #7
Torkil
Seniormedlem
 
Torkil sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2005
Hvor: Arendal
Alder: 65
Innlegg: 1.714
Torkil er bare helt fantastiskTorkil er bare helt fantastiskTorkil er bare helt fantastiskTorkil er bare helt fantastiskTorkil er bare helt fantastiskTorkil er bare helt fantastiskTorkil er bare helt fantastiskTorkil er bare helt fantastiskTorkil er bare helt fantastiskTorkil er bare helt fantastiskTorkil er bare helt fantastisk

Sv: Slanking

Hei
Nille har som vanlig svart på beste måte. Ketolysekuren er etter min mening for mye å sette i gang for 7 kilo overvekt. Men det er på den annen side ingen hindring.
Det som taler for mer generell lavkarbo og mosjon ved beskjeden overvekt( Lindberg m.fl) er det faktum at mennesker med beskjeden overvekt sjeldent har insulinresistens og andre hormonforstyrrelser som lettest reverseres med en kur basert på ketose.

Etter ketolysekuren skal man jo ikke tilbake til gamle vaner, men uansett over på generell lavkarbo.

Årsaken til "vektgrensen" er altså både praktisk og fysoilogisk betinget.

Det 10 kilo, som det ofte refereses til, er jo også bare et tall tatt i luften for å markere at ketolysekuren anbefales for de med noe overvekt. En BMI grense hadde vært bedre, men har også sine begrensninger.

God Kveld.
Torkil

Torkil er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolysekuren Svar med sitat
Gammel 20-04-07, 14:08   #8
Marion
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Apr 2007
Alder: 49
Innlegg: 6
Marion er på en erverdig vei

Sv: Slanking

Jeg Har lyst å ta av ca 5 kilo..hva diett anbefaler dere?

Marion er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ketolyse Svar med sitat
Gammel 20-04-07, 14:12   #9
Marion
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Apr 2007
Alder: 49
Innlegg: 6
Marion er på en erverdig vei

Sv: Slanking

Jeg er foressten ikke overvektig..har normal BMI. Har lyst å bli kvitt en bilring og få smalere midje.

Marion er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ketolyse Svar med sitat
Gammel 20-04-07, 15:43   #10
Carisma
Seniormedlem
 
Carisma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Harestua
Alder: 47
Innlegg: 16.055
Carisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastisk

Sv: Slanking

Opprinnelig lagt inn av Marion, her.

Jeg er foressten ikke overvektig..har normal BMI. Har lyst å bli kvitt en bilring og få smalere midje.

Lindberg sammen med trening som f.eks styrketimer på helsestudio eller pilates....

__________________
Persistance pays!
Carisma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 24-04-07, 21:00   #11
Marion
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Apr 2007
Alder: 49
Innlegg: 6
Marion er på en erverdig vei

Sv: Slanking

Hm..ok takk for tipset

Marion er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ketolyse Svar med sitat
Gammel 24-04-07, 22:20   #12
Kristian
Seniormedlem
 
Kristian sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: M & R
Alder: 56
Innlegg: 1.443
Kristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt av

Sv: Slanking

Opprinnelig lagt inn av Marion, her.

Jeg er foressten ikke overvektig..har normal BMI. Har lyst å bli kvitt en bilring og få smalere midje.

Har nettopp lest at intervalltrening er den mest effektive treningsmåten mot magefettet. Det tror jeg på fordi det er også den mest effektive måten å få hold på. Kroppen har jo en egen evne til å tilpasse seg bevegelsesmønsteret og jo mindre mage du har jo mindre sjanse har du til å få hold.
10 til 20 minutter med trening før frokost skal være mest effektivt i følge Ken Halstensen.

Kristian er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins og jeg dietten Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 
Trådverktøy

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Kalorier - slanking Dionysos Lavkarbo generelt 21 24-06-07 02:18
jenter: har puppa deres blitt mindre under slanking?? Siljevanilje Lavkarbo generelt 53 17-08-06 18:57
Menstruasjon og slanking Roxira Fysisk og mental helse 33 08-11-05 09:56
Hva er viktigst for å oppnå sine mål (slanking) Begod Generell diskusjon 1 29-04-04 13:46
Lindberg og slanking... Summer Dr Lindbergs 8 17-02-04 11:54


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 03:14.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no