Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Kostholdsfilosofier > Dr Lindbergs

Lindberg - Hva gjør jeg med kosen, fredagskveld - lørdag....

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 24-07-04, 01:58   #1
Spirea
Medlem
 
Spirea sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2004
Innlegg: 59
Spirea er ny på veien

Lindberg - Hva gjør jeg med kosen, fredagskveld - lørdag....

Jeg finner så mange fine oppskrifter på Linbergs muffins og andre gode kaker med fruktose og mye kakao. Men jeg finner ikke svar på hvor mye sånt kos man kan unne seg egentlig. Kommer muffinsen i tillegg til dagens fem måltider? Etter kveldsmaten?

Salte greier er min store lidenskap. Jeg har forstått at jeg må slutte med potetgull og saltstenger, salte peanøtter og cachewnøtter. Men jeg finner ingen erstatning og må innrømme at jeg fremdeles har sterkt behov for å putte noe i munnen når jeg sitter og leser eller ser tv om kvelden.

Løsninger?? Gulrotstaver dyppet i dip av kesam og urter?..... please - løsninger...

Og hvor mye 86% sjokolade kan jeg ta før det blir helt feil? ..... Skjønner ikke....

__________________
Still hungry after all these years...
Spirea er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Din filosfi/hvilken du følger Svar med sitat
Gammel 24-07-04, 02:20   #2
Iset
Seniormedlem
 
Iset sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Sola
Alder: 44
Innlegg: 10.031
Iset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastisk

Når det gjelder nøtter, kan du spise saltede om du ikke har tendenser til å samle mye vann i kroppen. Spiser nøtter til den store gullmedaljen enkelte dager jeg. Tanta mi har gått ned 15-20 kg på Lindberg nå, hun har gaflet i seg peanøtter og cashewnøtter (saltede) i bøttevis.

__________________
Endelig i mål: minus 77 kg!
(Startvekt: 135 kg og 174 cm høy (bmi 44) - vekten i dag: 58 kg (bmi 19)
Iset er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Vektoperert veganer Svar med sitat
Gammel 24-07-04, 11:44   #3
MHM
Ikke flink, men god...;-)
 
MHM sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Hvor: Hedmark
Alder: 49
Innlegg: 4.705
MHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastisk

Opprinnelig lagt inn av Iset

Når det gjelder nøtter, kan du spise saltede om du ikke har tendenser til å samle mye vann i kroppen.

Tja… Hvis du finner saltede nøtter som ikke er varmebehandlet så? Det er ikke saltet man er redd for ved nøttene, men alt det ødelagte fettet pga frityrstekingen nøttene er utsatt for. Man kan kanskje gå ned bra i vekt selv om man spiser feil fett, men på sikt går det ikke bra for helsa! Transfett og andre biprodukter ved overoppheting av fett (forkortet til industrifett), fører til økt risiko for kreft, revmatisme, astma, allergier, hjerte-kar sykdom m.m. Prøv å lage saltede nøtter eller mandler selv, ved å legge dem på stekeplate og varme dem forsiktig på 100 grader, tilsatt kaldpresset olje og salt.


86% sjokolade inneholder så lite sukker at det ikke har noe å si. I tillegg inneholder denne sjokoladen store mengder av den helsebringende kakaoen (nesten som å spise rent kakaopulver...). Som med alt annet så gjelder det å ha et moderat inntak. De fleste vil nok likevel tåle en halv plate av denne sjokoladen uten problem.

Når det gjelder andre typer kosemat, som for eksempel kaker og vafler laget med alternativ søtning og alternativt mel, så bør dette telle som dagens karbohydratmåltid. Det vil si at om man ønsker å kose seg med dette på kvelden 1-2 ganger i uka, så bør det ikke ha vært noe korn, ris, pasta, eller potet tidligere på dagen. Man tåler jo også karbohydrater mye bedre dersom man har mosjonert. Finnes ingen ”regler” her – man må kjenne etter selv hva man tåler. Det vil si hvor mye karbohydrater man kan spise og fortsatt gå ned i vekt, være våken og opplagt, ikke trigge sult m.m.


Prøv å finne oppskrifter med BÆR som du kan kose deg med. Det er veldig sunt.

__________________
Jeg tiltrekker meg det jeg trenger for å være i balanse!
bla-bla-bla
MHM er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Helst ikke tenke på mat - er det en filosofi? Svar med sitat
Gammel 24-07-04, 13:50   #4
Iset
Seniormedlem
 
Iset sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Sola
Alder: 44
Innlegg: 10.031
Iset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastisk

Oj ja jeg kom ikke på den. Er vanligvis var på transfett.
Men en ting jeg har pleid å gjøre, er å kjøpe rå macadamianøtter, hive ca en ts havsalt oppi og riste posen.
Det smaker knallgodt.
Men jeg spiser endel vanlig nøtter altså.. :rødme: Må kutte ned.

__________________
Endelig i mål: minus 77 kg!
(Startvekt: 135 kg og 174 cm høy (bmi 44) - vekten i dag: 58 kg (bmi 19)
Iset er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Vektoperert veganer Svar med sitat
Gammel 28-07-04, 11:20   #5
Doris
Juniormedlem
 
Doris sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2004
Alder: 61
Innlegg: 20
Doris har en fantastisk aura rundt segDoris har en fantastisk aura rundt seg

Jeg gomler mandler og tørkede aprikoser En halv plate mørk sjokolade kan også gå ned - egentlig så mister man litt av de "suget" etterhvert - men ved mensentider kan det være en prøvelse - da hender det jeg sprekker til gangs! - hva så? - en gang i blant er det lov også!

Doris er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lindberg Svar med sitat
Gammel 28-07-04, 12:10   #6
elian
Stressa 4-barns mor
 
elian sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2004
Hvor: Sarpsborg
Alder: 45
Innlegg: 2.216
elian er bare helt fantastiskelian er bare helt fantastiskelian er bare helt fantastiskelian er bare helt fantastiskelian er bare helt fantastiskelian er bare helt fantastiskelian er bare helt fantastiskelian er bare helt fantastiskelian er bare helt fantastiskelian er bare helt fantastiskelian er bare helt fantastisk

Opprinnelig lagt inn av Doris

Jeg gomler mandler og tørkede aprikoser En halv plate mørk sjokolade kan også gå ned - egentlig så mister man litt av de "suget" etterhvert - men ved mensentider kan det være en prøvelse - da hender det jeg sprekker til gangs! - hva så? - en gang i blant er det lov også!

er det ikke vanvittig mye karboser i tørka aprikoser? De har i hvert fall veldig høy GI....

elian er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Fedon (frem til p-hormonene har forlatt kroppen) Svar med sitat
Gammel 28-07-04, 13:28   #7
Iset
Seniormedlem
 
Iset sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Sola
Alder: 44
Innlegg: 10.031
Iset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastisk

Opprinnelig lagt inn av elian

er det ikke vanvittig mye karboser i tørka aprikoser? De har i hvert fall veldig høy GI....

Nope. FERSKE aprikoser har veldig høy GI. Tørkede ligger på 31. Her er et svar Lindberg selv har skrevet om det:

Svar:

Ferske aprikoser har GI på 57. Det er så vidt over den noe vilkårlige grensen på 55, som skiller matvarer med middels og høy GI. Tørkede aprikoser har GI på 31. Ferske aprikoser har egentlig middels glykemisk indeks. Når du i tillegg ser på tabellen på s. 154 i boken, har aprikoser et meget lavt karbohydratinnhold på 10% (sukker har 100% og baguette 55%). Appelsin har 9% karbohydrat og GI på 35, lavere enn aprikoser. Hvis du ser på kolonnen ytterst til høyre vil du se hvor mange gram av de ulike matvarer gir GI lik 100. For ferske aprikoser er dette 877 gram, for appelsiner 1587 gram, baguette er 121 gram og sukker 71 gram. Du skal med andre ord spise ganske mange appelsiner og aprikoser for å få en stor blodsukkerstigning, men dette kan du fort få med baguetter og sukker. Enda viktigere: både appelsiner og aprikoser (og de fleste frukter) inneholder viktige vitaminer, mineraler og fiber. De bidrar positivt til vår helse og forbrenning. For de som ikke er overvektig eller har diabetes vil alle frukt være gunstig. Likevel er kunnskap om deres GI nyttig, du vet f.eks. at du kan spise dobbelt så mange appelsiner enn aprikoser og få samme effekt på blodsukkeret. Ved å blande riktig kan du til og med "nøytralisere" høy GI frukt som bananer. I tillegg kan du senke deres GI ytterligere ved å spise noe protein (f.eks. yoghurt) og nøtter samtidig (protein, fiber og gunstig fett).

Mvh Dr. Lindberg

__________________
Endelig i mål: minus 77 kg!
(Startvekt: 135 kg og 174 cm høy (bmi 44) - vekten i dag: 58 kg (bmi 19)
Iset er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Vektoperert veganer Svar med sitat
Gammel 29-07-04, 17:34   #8
elian
Stressa 4-barns mor
 
elian sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2004
Hvor: Sarpsborg
Alder: 45
Innlegg: 2.216
elian er bare helt fantastiskelian er bare helt fantastiskelian er bare helt fantastiskelian er bare helt fantastiskelian er bare helt fantastiskelian er bare helt fantastiskelian er bare helt fantastiskelian er bare helt fantastiskelian er bare helt fantastiskelian er bare helt fantastiskelian er bare helt fantastisk

Okay! Så da "går det jo ann da jo"

elian er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Fedon (frem til p-hormonene har forlatt kroppen) Svar med sitat
Gammel 29-07-04, 18:03   #9
Nille
Administrator
 
Nille sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Alder: 67
Innlegg: 16.021
Nille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastisk

På Lindberg går det nok an.....men ikke på Atkins induksjon! Frukt & bær er nr. 4 på vedvarende stigen....

__________________
Life is short ~ break the rules ~ forgive quickly ~ kiss slowly ~ love truly ~ laugh uncontrollably ~and never regret anything that made you smile
Nille er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Gammel 04-08-04, 14:56   #10
Psyclus
Juniormedlem
 
Psyclus sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2004
Alder: 39
Innlegg: 21
Psyclus er på en erverdig vei

Hva med mandler da? det er ikke så ille å knaske på?
går fort en hel pose mandler når jeg først er i gang, mye gunstig fett og gode proteinkilde

Psyclus er avlogget   Min kostholdsfilosofi: No pain, No gain Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 
Trådverktøy

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Fakta og feiloppfatinger om Atkins Ernæringsmessige Tilnærming HP Atkins kosthold 22 24-06-08 16:56


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 04:27.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no