Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Helserelatert > Fysisk og mental helse

Prolaps, noen som vil dele erfaringer?

Fysisk og mental helse Her er forumet for temaer som angår den fysiske helsen vår, og temaer som er knyttet til det mentale (feks. målsetting og motivasjon, eller om en blir oppstemt eller nedstemt i prosessen ved å legge om livsstilen og kostholdet sitt ol.).

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 28-05-12, 18:33   #1
aslaug
Seniormedlem
 
aslaug sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2009
Hvor: Oslo
Innlegg: 1.251
aslaug har en fantastisk aura rundt segaslaug har en fantastisk aura rundt seg

Prolaps, noen som vil dele erfaringer?

Hei!
Har hatt tiltagende med smerter i rygg/ben(høyre), de siste dagene har det vært grusomt. Jeg klarer ikke gå, har voldsomme smerter og har tilbragt siste døgnet på sykehus fordi de ville stabilisere meg på medisiner.
Coctailen er som følgende: Voltaren, Nobligan og Paracet.
Syns det hjelper veldig lite. Ikke noe problem når jeg er i ro,men veb bevegelser kommer smerten som elektriske støt.
De tror det er proplaps pga symtomene, skal på MR i løpet av uka.
Kan noen dele erfaringer, please? Hvor lenge kan sånne smerter vedvare?

__________________


aslaug er avlogget   Min kostholdsfilosofi: 5-25-70 Svar med sitat
Gammel 28-05-12, 19:25   #2
Kula
Seniormedlem
 
Medlem siden: Nov 2006
Innlegg: 1.389
Kula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastisk

Sv: Prolaps, noen som vil dele erfaringer?

Opprinnelig lagt inn av aslaug, her.

Hvor lenge kan sånne smerter vedvare?

Dessverre helt umulig å si. I verste fall må det en operasjon til for å bli bedre. I beste fall går prolapsen tilbake av seg selv etter noen få uker (hvis det er prolaps du har).

Jeg vet hvor vondt du har det! Hos meg gikk det over av seg selv, håper du er like heldig!

God bedring!


-

Kula er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 28-05-12, 20:07   #3
Carisma
Seniormedlem
 
Carisma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Harestua
Alder: 47
Innlegg: 16.055
Carisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastisk

Sv: Prolaps, noen som vil dele erfaringer?

Syns huske du bor på Oslos østkant? Jeg kan på det varmeste anbefale Valhall trim og treningssenter og først og fremst manuellterapeut Simen! han har reddet min nakke flere ganger etter at jeg hadde prolaps 2001.
Ikke bare gå og håp det går over, men få hjelp til å skape rom nok til at skiva kan gli på plass igjen. Og ikke minst få trent opp støttemuskulaturen så det ikke skjer igjen.

__________________
Persistance pays!
Carisma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 28-05-12, 20:11   #4
jegerjenta
Seniormedlem
 
jegerjenta sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2010
Hvor: Hedmark
Alder: 63
Innlegg: 2.277
jegerjenta er virkelig snilljegerjenta er virkelig snilljegerjenta er virkelig snilljegerjenta er virkelig snilljegerjenta er virkelig snill

Sv: Prolaps, noen som vil dele erfaringer?

Etter å ha jobbrt merd ryggpasienter i tre år kan jeg si deg følgende;

De aller fleste menneskene går rundt med et eller flere prolapser, og de fleste prolapsene gir ingen symptomer. Som regel trørker prolapsene inn av seg selv, men i enkelte tilfeller må de fjernes kirurgisk. Det er et relativt lite inngrep dersom det bare er prolaps og det sitter gunstig til.

De medisinene du har fått, Voltaren og Nobligan virker betennelsestempende og vil derfor være med å "hjelpe" prolapset å tørke ut. Det tar bare litt tid..........

Kirurgene er mere restrektive med å operere nå, fordi det ofte blir meldt om nye proplapser.......Det hjelper å trene ryggmusklaturen.........

Håper du merker bedring snart.......

__________________
Min dagbok



jegerjenta er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Gammel 30-05-12, 23:03   #5
Nerthus
Seniormedlem
 
Nerthus sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Østlandet
Alder: 53
Innlegg: 6.244
Nerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastisk

Sv: Prolaps, noen som vil dele erfaringer?

Opprinnelig lagt inn av jegerjenta, her.

Etter å ha jobbrt merd ryggpasienter i tre år kan jeg si deg følgende;

De aller fleste menneskene går rundt med et eller flere prolapser, og de fleste prolapsene gir ingen symptomer. Som regel trørker prolapsene inn av seg selv, men i enkelte tilfeller må de fjernes kirurgisk. Det er et relativt lite inngrep dersom det bare er prolaps og det sitter gunstig til.

De medisinene du har fått, Voltaren og Nobligan virker betennelsestempende og vil derfor være med å "hjelpe" prolapset å tørke ut. Det tar bare litt tid..........

Såvidt jeg vet hjelper ikke betennelsesdempende inntørking av prolapset men 1) demper betennelsen i vevet rundt prolapset og 2) avsveller samme vev slik at det ikke presser så hardt på isjiasnerven din.

Siden du er på sykehus, har de flere muligheter:
Jeg ville byttet ut voltaren med ibux, og dermed tatt en maksdose av ibux, paracet og nobligan. I tillegg kan de prøve lyrica som kan avhjelpe nervesmertene. Et annet alternativ som jeg fikk var oxynorm og oxycontin, dette er morfinpreprater som hjalp til å med å ta toppen av mine smerter. Jeg fikk også morfin (ketorax) intravenøst - men det ga bare enorm rus og ingen smertelindring (ikke at man bryr seg så mye når man er i rosa skyer altså....)

Sitat:

Kirurgene er mere restrektive med å operere nå, fordi det ofte blir meldt om nye proplapser.......Det hjelper å trene ryggmusklaturen.........

Håper du merker bedring snart.......

Synes du skal være litt forsiktig med å anbefale trening av ryggmuskulatur. Nyere forskning har vist at korsryggsmerter generelt skyldes "kronisk "på" muskulatur", dvs at enhver ekstra belastning vil gi smertefulle låsninger. Derimot er det anbefalt at man er i variert bevegelser, spesielt gange i ulendt terreng, og ellers trener øvelser der man samtidig må bruke core-muskler for å stabilisere. Har selv krøpet ut av treningsenteret etter spesifikk ryggtrening - med ryggmuskler som er litt overaktive etter to prolapser (med to operasjoner) i samme skive...

Jeg vet hvordan du har det Aslaug, ble selv hentet i ambulanse hjemme etter 3 mnd flat på sofaen da miksen av smertestillene sluttet å fungere. Lite ærefullt å bli BÅRET ut av leiligheten sin på båre altså...

Jeg kan anbefale Martine Hansens Hospital de er ekstremt dyktige på rygg!!! DEssuten har de kirurger som SER deg som menneske og tar deg på alvor - jeg har ikke hatt noen problemer etter operasjonene (med unntak av et nytt prolaps 5 år etter det første da).

Be legen sende henvisning dit, og beskriv smertegrad, hvordan det hindrer deg i hverdagen (du ligger på sykehus...) og hva slags og hvor mye smertestillende du spiser. Det burde hjelpe deg fram i køen.

Jeg skal ikke si at rygg/ortopediavd på sykehus er dårligere, men jeg ville ønsket å dra et sted hvor de har spesialisert seg på rygg/hofte operasjoner.

Send meg gjerne en PM om det er noe jeg kan trøste/hjelpe med, siden jeg har vært der du er nå... og vet hvor jævlig det er å måtte bruke 99% av energien til å fokusere på å holde ut smertene...

HOLD UT!

Nerthus er avlogget   Min kostholdsfilosofi: På sukkerkjøret etter røykeslutt :/ Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 
Trådverktøy

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Noen å dele South Beach-erfaringer med? Victory South Beach 67 23-04-12 10:20
VGs Vektklubb.no oppfordrer medlemmene til å dele sine slanke-erfaringer Ennah79 Nyheter / media 12 12-10-11 21:19
Håper noen kan dele sine erfaringer/har råd ang. sult Gaupe Spørsmål og svar 37 19-09-11 19:44
Noen på min str. som kan dele sine erfaringer med lavkarbo? diamanten Lavkarbo generelt 9 02-02-11 21:33
Spent på å høre deres erfaringer ... Noen som vil dele? sullelulle Ketolysekuren 4 04-04-08 21:51


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 23:55.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no