Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Lavkarbo generelt

Avokado

Lavkarbo generelt Generell diskusjon omkring lavkarbo, lavglykemisk og karbohydratkontrollert kosthold.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 11-09-11, 16:28   #1
Newstart
Seniormedlem
 
Newstart sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: Midt på kartet:)
Innlegg: 1.032
Newstart er en juvelNewstart er en juvelNewstart er en juvel

Avokado

Kan noen værsåsnill lære meg hvordan man begynner å like avokado?
Fysj for en smak da gitt....

Newstart er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo(-25kg) Svar med sitat
Gammel 11-09-11, 16:41   #2
Supera
Seniormedlem
 
Supera sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Moi
Alder: 39
Innlegg: 4.053
Supera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastisk

Sv: Avokado

Hehe, vi er alle forskjellige. Jeg elsker avocado og spiser avocado som snacks. Mmm avocado. Er målet å spise den slik den er? Avocado er kjempegodt i salat og på "brød"skiva. Guacamole er også godt. Mange sier også at de må ha litt pepper på for å klare å spise avocado.

__________________
-smileyen er snill, ikke sarkastisk! Nemlig!

Delmål 1: -10 kg. Delmål 2: BMI 40:
Supera er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Tester ut ZC Svar med sitat
Gammel 11-09-11, 16:43   #3
Yrla
Seniormedlem
 
Yrla sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Innlegg: 4.612
Yrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt av

Sv: Avokado

Jeg også, med salt på. Jeg bruker den som dressing i salat ved å gni den myke avokadoen inn og røre rundt i bollen.

Yrla er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Gammel 11-09-11, 16:43   #4
arnakristin
Seniormedlem
 
arnakristin sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Drammen
Innlegg: 2.035
arnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt av

Sv: Avokado

Du finner ulike oppskrifter på Avocado her, sjekk innlegg #2

arnakristin er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ketolyse Svar med sitat
Gammel 11-09-11, 19:33   #5
Catwoman
Seniormedlem
 
Catwoman sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2010
Hvor: Värmland/Akershus
Alder: 52
Innlegg: 12.815
Catwoman er bare helt fantastiskCatwoman er bare helt fantastiskCatwoman er bare helt fantastiskCatwoman er bare helt fantastiskCatwoman er bare helt fantastiskCatwoman er bare helt fantastiskCatwoman er bare helt fantastiskCatwoman er bare helt fantastiskCatwoman er bare helt fantastiskCatwoman er bare helt fantastiskCatwoman er bare helt fantastisk

Sv: Avokado

Jeg lärte meg å like avocado Synes det er kjempegodt og lage reke/avocado sallad med egg.
Aubergine derimot.. Der sa det stopp

__________________



Catwomans Schratchpost!
Catwoman er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Kattalyse;) Svar med sitat
Gammel 11-09-11, 20:19   #6
Carisma
Seniormedlem
 
Carisma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Harestua
Alder: 47
Innlegg: 16.055
Carisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastisk

Sv: Avokado

Du har smakt enten overmoden eller for lite moden avocado Passe moden er den fantastisk!

__________________
Persistance pays!
Carisma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 11-09-11, 20:32   #7
JanneBL
Juniormedlem
 
JanneBL sin avatar
 
Medlem siden: May 2011
Hvor: Skjold, Vindafjord
Innlegg: 42
JanneBL er på en erverdig vei

Sv: Avokado

Kjenner til det! Jeg også syntes det var helt forferdelig i begynnelsen, men nå er det faktisk noe av det beste jeg vet Jeg begynte med å spise det med reker og majones og på pizza La avocadoen på pizzaen etter at den var ferdig stekt... Du må ha litt tolmodighet, men det er absolutt verdt det spør du meg

__________________
Min blogg: jannebl.blogg.no
" It is not the strongest of the species that survive, nor the most intelligent, but the one most responsive to change" - Charles Darwin
JanneBL er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo - Dr. Hexeberg Svar med sitat
Gammel 11-09-11, 20:56   #8
TrillTrall
Seniormedlem
 
TrillTrall sin avatar
 
Medlem siden: May 2010
Hvor: Trøndelag
Alder: 55
Innlegg: 5.374
TrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastisk

Sv: Avokado

Jeg deler den i to og deler en halvdel i biter og har i salaten min. Kjempegodt synes jeg! I seg selv smaker den ikke så mye, svakt nøtteaktig bare, men det er godt i salat og kjempesunt.

Har ikke kommet så langt at jeg har prøvd å lage guacamole ennå, men skal prøve en gang. Om jeg bare finner noe jeg dyppe i den, er ikke så glad i potetgull og sånt og ostechips blir for voldsomt, jeg kutter ned på fettet og litt opp på karbene.

__________________
Uansett hvor sakte du løper, knuser du alle som ligger på sofaen!

http://lilletrilles.blogspot.no/
TrillTrall er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo :) Svar med sitat
Gammel 11-09-11, 22:05   #9
TigerTove
Seniormedlem
 
TigerTove sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2010
Hvor: Vestfolds dype skoger
Alder: 36
Innlegg: 3.474
TigerTove begynner å bli godt kjentTigerTove begynner å bli godt kjentTigerTove begynner å bli godt kjentTigerTove begynner å bli godt kjentTigerTove begynner å bli godt kjentTigerTove begynner å bli godt kjent

Sv: Avokado

Jeg synes den smaker for lite og er ikke overbegeistra av den grunn. MEN så fant jeg en oppskrift på sjokoladepudding, se DA går det ann å spise avokado

1/2 avokado
2ss kakaopulver
20 pinjekjerner
opprinnelig 1 ss honning, men jeg brukte flytende stevia i stedet
opprinnelig 2 daddler, jeg brukte 2 svisker som har lavere KH innhold
1dl vann

kjør glatt i mixen og spis med skje skal ifølge boka (salig blanding av Renèe Voltaire) være 2 porsjoner.

__________________
"Virkeligheten er det som virker" - Franz Kafka
TigerTove er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Stabilt blodsukker :) Svar med sitat
Gammel 11-09-11, 22:13   #10
Bjella
Medlem
 
Bjella sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Alder: 46
Innlegg: 279
Bjella har en fantastisk aura rundt segBjella har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Avokado

Elsker avokado, men i det siste er alle jeg kjøper dårlige. Enten er de umodne og blir aldri myke eller så er de brune inni.

__________________


Bjella er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF sånn ca. Svar med sitat
Gammel 11-09-11, 23:27   #11
Reason
Medlem
 
Reason sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2010
Innlegg: 56
Reason er på en erverdig vei

Sv: Avokado

NAM! Avokado er nydelig, men husker jeg ikke taklet konsistensen til å begynne med.

Pleide å mose avokado med litt salt og mye chili strødd over (en slags lettvint guacamole), og spiste litt om gangen gjemt inni litt ost/skinke/salami/salat/osv - alt for å skjule konsistensen.
Nå kan jeg spise den med skje rett ut av skallet, men synes fortsatt det blir best med litt chilli og salt. Har også denne oppskriften liggende blant bokmerkene mine, men har ikke rukket å lage den enda; avokado og spinat-dip, aka Indian Spinach Dip.

Lykke til!

Reason er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Primal Blueprint Svar med sitat
Gammel 12-09-11, 08:14   #12
Lissi80
Medlem
 
Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Østfold
Alder: 43
Innlegg: 190
Lissi80 er på en erverdig vei

Sv: Avokado

Jeg klarer ikke å spise avocado. Jeg liker det (selvom jeg ikke er helt solgt), men med reker eller i salater er det godt -det er bare det at jeg trur jeg ikke tåler det! Veit ikke hvorfor, men hver gang jeg har spist avocado får jeg vondt i øvre del av magen. Jeg blir kvalm og uggen og det er akkurat som maten (som det har vært avocado i) legger seg som et lokk øverst i magesekken og liksom ikke vil ned. Ligger der å "trykker" og laget vondt. Så gir det seg etter ett par timer..

Jeg har testet avocado sammen med flere matvarer som jeg ikke har problemer med å spise UTEN avocado -men så fort det er avocado til kommer plagene. F.eks har jeg tilsatt avocado i kyllingsalat..Plager kommer! Kylling og salaten uten avocado går helt fint. reker alene går fint, reker med avocado går ikke bra o.l...

Noen som vet hva det er med avocadoen som jeg kan reagere på???

Lissi80 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 13-09-11, 13:59   #13
Yrla
Seniormedlem
 
Yrla sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Innlegg: 4.612
Yrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt av

Sv: Avokado

Konsistens og smaks-styrke kan vi selv velge. De som ennå ikke er skikkelig myke har mindre smak. De kan hakkes opp og brukes sammen med andre grønnsaker, og benyttes som en sunn fettkilde. Jeg synes de smaker best når de er passe myke og kan blandes med sennep, urter og krydder og brukes som dressing/saus. Tror også det kan være godt å blande inn i fløte som saus med ekstra krydder, kanskje litt løk og paprika etc.

Yrla er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Gammel 13-09-11, 14:02   #14
lille_trille
Seniormedlem
 
lille_trille sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2009
Hvor: Sunnmøre
Innlegg: 1.568
lille_trille er ny på veien

Sv: Avokado

Opprinnelig lagt inn av Bjella, her.

Elsker avokado, men i det siste er alle jeg kjøper dårlige. Enten er de umodne og blir aldri myke eller så er de brune inni.

Greit å kjøpe de som er umodne. La de ligge et døgn i kjøleskapet og ta de ut å legg de på kjøkkenbenken. Da starter en modningsprossess, og du vil se at de blir fort spisbare

__________________


lille_trille er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo generelt Svar med sitat
Gammel 15-09-11, 14:14   #15
Newstart
Seniormedlem
 
Newstart sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: Midt på kartet:)
Innlegg: 1.032
Newstart er en juvelNewstart er en juvelNewstart er en juvel

Sv: Avokado

Jeg har nå prøvd meg på avokado til middag. Men det er en sånn gjennomgående smak....... litt sånn ekkel. Huff ingen kan vel nekte for at avokado er spesiell hehe.....
Men jeg gir meg ikke. Jeg skal lære å like den. Iallefall i små mengder.

Newstart er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo(-25kg) Svar med sitat
Gammel 15-09-11, 15:51   #16
smgj
Seniormedlem
 
smgj sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Hvor: Østfold
Alder: 50
Innlegg: 6.228
smgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisk

Sv: Avokado

Hva med guacamole da?

__________________
Fant (og mistet igjen) matchvekta under candida- og eliminasjonsdiett ifm. stoffskiftesykdom. Forsøker nå å finne den igjen med inspirasjon fra Primal Blueprint
smgj er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Primal Blueprint - tåler begrenset melk (lett laktoseintolerant) og glutenholdig mel enda dårligere. Svar med sitat
Gammel 15-09-11, 16:07   #17
Carisma
Seniormedlem
 
Carisma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Harestua
Alder: 47
Innlegg: 16.055
Carisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastisk

Sv: Avokado

Hvordan er konsistensen på den du spiser? Er den smør-myk? uten brune flekker?

__________________
Persistance pays!
Carisma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 15-09-11, 21:55   #18
Newstart
Seniormedlem
 
Newstart sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: Midt på kartet:)
Innlegg: 1.032
Newstart er en juvelNewstart er en juvelNewstart er en juvel

Sv: Avokado

Opprinnelig lagt inn av Carisma, her.

Hvordan er konsistensen på den du spiser? Er den smør-myk? uten brune flekker?

Jepp helt myk og fin. Men uff da for en smak. Smaken er vel slik den skal være den bare at jeg ikke var helt forberedt på at det skulle smake slik.

Newstart er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo(-25kg) Svar med sitat
Gammel 17-09-11, 20:18   #19
Marina
Seniormedlem
 
Marina sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2011
Hvor: Bergen
Innlegg: 603
Marina har en fantastisk aura rundt segMarina har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Avokado

Lag guacamole! Jeg likte ikke avokado før, men etter å ha laget en herlig dip/dressing ble jeg frelst! Ikke prøv guacamolen i butikken- den har så lite avokado at det nesten er flaut!

__________________




Min journal
Marina er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 17-09-11, 20:22   #20
Bønna200
Seniormedlem
 
Bønna200 sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Hvor: Akershus
Alder: 47
Innlegg: 8.394
Bønna200 er bare helt fantastiskBønna200 er bare helt fantastiskBønna200 er bare helt fantastiskBønna200 er bare helt fantastiskBønna200 er bare helt fantastiskBønna200 er bare helt fantastiskBønna200 er bare helt fantastiskBønna200 er bare helt fantastiskBønna200 er bare helt fantastiskBønna200 er bare helt fantastiskBønna200 er bare helt fantastisk

Sv: Avokado

Opprinnelig lagt inn av TigerTove, her.

Jeg synes den smaker for lite og er ikke overbegeistra av den grunn. MEN så fant jeg en oppskrift på sjokoladepudding, se DA går det ann å spise avokado

1/2 avokado
2ss kakaopulver
20 pinjekjerner
opprinnelig 1 ss honning, men jeg brukte flytende stevia i stedet
opprinnelig 2 daddler, jeg brukte 2 svisker som har lavere KH innhold
1dl vann

kjør glatt i mixen og spis med skje skal ifølge boka (salig blanding av Renèe Voltaire) være 2 porsjoner.

Jeg klarer virkelig ikke avocado. Men nå skal jeg se om jeg får i meg litt

Bønna200 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Veganer. Ren mat og matglede. Svar med sitat
Gammel 18-09-11, 22:35   #21
Newstart
Seniormedlem
 
Newstart sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: Midt på kartet:)
Innlegg: 1.032
Newstart er en juvelNewstart er en juvelNewstart er en juvel

Sv: Avokado

Opprinnelig lagt inn av smgj, her.

Hva med guacamole da?


Har hørt det navnet tusen ganger før men aner ikke hva det er......

Newstart er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo(-25kg) Svar med sitat
Gammel 18-09-11, 23:13   #22
arnakristin
Seniormedlem
 
arnakristin sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Drammen
Innlegg: 2.035
arnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt av

Sv: Avokado

Opprinnelig lagt inn av arnakristin, her.

Du finner ulike oppskrifter på Avocado her, sjekk innlegg #2

Går du inn i overnevnte link finner du mange varianter på guacamole...

arnakristin er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ketolyse Svar med sitat
Gammel 19-09-11, 01:29   #23
Newstart
Seniormedlem
 
Newstart sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: Midt på kartet:)
Innlegg: 1.032
Newstart er en juvelNewstart er en juvelNewstart er en juvel

Sv: Avokado

Opprinnelig lagt inn av arnakristin, her.

Går du inn i overnevnte link finner du mange varianter på guacamole...


Aha... scrolla bare ned til avokado da jeg tittet der sist.

Newstart er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo(-25kg) Svar med sitat
Gammel 22-09-11, 23:47   #24
Söt utan socker
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Jul 2011
Innlegg: 2
Söt utan socker er på en erverdig vei

Sv: Avokado

Jag brukar äta avokado med skagenröra på, hur smaskigt som helst.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Skagenr%C3%B6ra

__________________
Visit me at: http://www.sotutansocker.com
Söt utan socker er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 
Trådverktøy

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Avokado storemor Ketolysekuren 11 19-03-09 23:53
Avokado Viclin Lavkarbo generelt 8 27-10-07 17:18
Avokado? Agape Ketolysekuren 2 30-09-07 23:27
Avokado? Stompa Induksjonen 1 04-07-06 20:14
avokado snoopygirl Oppskrifter 5 17-02-06 20:36


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 13:38.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no