Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Oppskrifter, bøker og andre tema > Oppskrifter > Spørsmål om matvarer og oppskrifter

Steking av Svinekoteletter?

Spørsmål om matvarer og oppskrifter Her kan du stille og finne svar på spørsmål om matvarer, produkter og oppskrifter.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 08-09-09, 14:36   #1
Sophie
Medlem
 
Medlem siden: Jul 2008
Innlegg: 189
Sophie er på en erverdig vei

Steking av Svinekoteletter?

Jeg skal steke 6 svinekoteletter og har tittet litt inne på forskjellige oppskrifter her. Det står litt forskjellig, så jeg lurte på om noen kunne hjelpe meg.

Jeg skal steke de i ovn for første gang. Bør jeg steke de raskt i steikepanna for å få en stekeskorpe først?

Så har jeg sett folk foreslå litt forskjellige temperaturer og steketid. Hva er best? Jeg skal kle en langpanne med aliminiumsfolie, ha godt med smør i og legge kotelettene oppi, med aliminiumsfolie over også.

Hvilken tid og temp blir de best på? Dette er det som står i forskjellige oppskrifter:

125-150 grader = 2 - 2.5 timer
150-160 grader = 1.5 timer
180-200 grader = 30-60 minutter

__________________


Sophie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lchf Svar med sitat
Gammel 08-09-09, 15:21   #2
Sophie
Medlem
 
Medlem siden: Jul 2008
Innlegg: 189
Sophie er på en erverdig vei

Sv: Steking av Svinekoteletter?

Ingen som vet?

__________________


Sophie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lchf Svar med sitat
Gammel 08-09-09, 19:55   #3
Abbe
Medlem
 
Medlem siden: Jul 2009
Innlegg: 245
Abbe er på en erverdig vei

Sv: Steking av Svinekoteletter?

For min del kommer det ann på hvor god tid jeg har, syns de blir best med lang tid på lavere temperatur, men om jeg har dårlig tid kan de godt få steke kortere med høyere temperatur Hjalp det?

__________________
2002-2003: Ned over 20 kg ved å spise lite kalorier...
Målet var å komme ned i matchvekt, men stoppa 5kg fra...
2003-2009: Opp 8 kg, lavt kaloriinntak fungerer dårlig
2009- : Prøver lavkarbo
Abbe er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo (15-50g karbo) Svar med sitat
Gammel 08-09-09, 20:08   #4
Carisma
Seniormedlem
 
Carisma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Harestua
Alder: 47
Innlegg: 16.055
Carisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastisk

Sv: Steking av Svinekoteletter?

Hovedregelen ved all steking av kjøtt er vel at det blir mørere og saftigere jo lavere temp og leger tid man steker.

__________________
Persistance pays!
Carisma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 08-09-09, 21:49   #5
Sunfrid
Medlem
 
Sunfrid sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2009
Hvor: Akershus
Alder: 53
Innlegg: 124
Sunfrid er ny på veien

Sv: Steking av Svinekoteletter?

Langtids-stekte nakkekotletter bli litt ribbeaktig i smak og konsistens. Høy temp. i kort tid gir fastere konsistens på kjøttet.... Svinekotletter er i utgangspunktet fastere i kjøttet så her blir ikke forskjellen like stor.

__________________


Sunfrid er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 10-09-09, 09:45   #6
Sophie
Medlem
 
Medlem siden: Jul 2008
Innlegg: 189
Sophie er på en erverdig vei

Sv: Steking av Svinekoteletter?

Opprinnelig lagt inn av Sunfrid, her.

Langtids-stekte nakkekotletter bli litt ribbeaktig i smak og konsistens. Høy temp. i kort tid gir fastere konsistens på kjøttet.... Svinekotletter er i utgangspunktet fastere i kjøttet så her blir ikke forskjellen like stor.

Tusen takk

Hadde svinekotelettene inne i ovnen i litt over en time med masse smør, men syntes ikke de smakte så veldig anderledes enn om jeg steker de på vanlig måte i panna.

Skal prøve meg med nakkekoteletter neste gang

__________________


Sophie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lchf Svar med sitat
Gammel 10-09-09, 23:41   #7
Jannicke
Medlem
 
Medlem siden: Aug 2009
Innlegg: 261
Jannicke er på en erverdig vei

Sv: Steking av Svinekoteletter?

Når jeg steker koteletter gjør jeg det slik:

Steker der bittelitt i stekepanna, bare bittelitt, slik at de får en liten stekeskorpe på hver side.
Så slår jeg over vann, og lar de stå å småputre i 1 time og 30 minutter.........

Lærte det av bestemor, da kan de så og si soises med t-skje.........
Så møre blir de.

Lager jo saus av sjyen etterpå da, og har grønnsakene nedi og lar de koke med.....

Husker første gangen jeg fikk vite nettopp hvordan beste laget de supermøre kotelettene................ da tenkte jeg "Hææ"??? Koke en kotelett i vann i halvannen time?? Nå har det klikka for gamla"......

Men djiiiises, så gode og møre!!

__________________
Hilsen Jannicke.
26 april: 119,2 kilo.
GBP i høst.
Jannicke er avlogget   Min kostholdsfilosofi: søker etter det rette Svar med sitat
Gammel 10-09-09, 23:50   #8
Carisma
Seniormedlem
 
Carisma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Harestua
Alder: 47
Innlegg: 16.055
Carisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastisk

Sv: Steking av Svinekoteletter?

Opprinnelig lagt inn av Jannicke, her.

Koke en kotelett i vann i halvannen time??

Kotelettmiddagene i oppveksten var alltid koteletter stekt dagen før, eller på morgenen, og så stod de og trakk i en kjele vann på svak varme hele dagen mens vi var på skolen. De var så møre at de datt fra hverandre.

__________________
Persistance pays!
Carisma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Gode svinekoteletter! Bixen Middag 1 10-08-09 22:40
Veiing av bl.a. kjøtt ved steking Nikkor Spørsmål og svar 2 19-05-09 15:35
Soyaolje til steking MokkMokk Lavkarbo generelt 12 30-06-06 15:01
Svinekoteletter/nakkekoteletter til 29,90 per kilo på OBS denne uken! Iset Lavkarbo generelt 1 02-02-06 09:48
Hvor mye fett forsvinner ved steking av kjøttdeig? Alkazelters Dr Lindbergs 9 24-01-05 23:52


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 18:59.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no