Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Spørsmål og svar

Er kalorier irrelevant?

Spørsmål og svar Hjelp oss å bli enda bedre!Still spørsmål, eller svar på det du kan.
Er du ny? Spør og les her først!

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 11-07-11, 12:18   #1
trønderjente29
Medlem
 
trønderjente29 sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2011
Hvor: Trøndelag
Alder: 42
Innlegg: 318
trønderjente29 er på en erverdig vei

Er kalorier irrelevant?

Hei!

Har lest en del i forumet, og også på andre nettsider og får veldig forskjellige tanker om kalorier er relevant ift vektnedgang på lchf (eller bare generell lavkarbo). Jeg har vært i ketose i 18 dager, men ikke gått ned et eneste gram i vekt. Fikk et råd om å skrive inn alt jeg spiste på diett.no, og etter bare noen dager ser jeg klart at jeg spiser mye, men jeg tror sammensetningen er riktig (75% fett , 20% proteiner, 5% karbohydrater). Problemet er vel kanskje at jeg spiser for mye? Ser fra menyene til folk her inne at de spiser ganske smått, mens jeg spiser og spiser .. og spiser og spiser... finner ikke den metthetsfølelsen alle snakker om - jeg må spise hver 3. time, minst! Nå sporet jeg litt av her: jeg spiser godt over 3000 kcal hver dag, tror dere det hindrer at jeg går ned i vekt? Jeg er 176 høy og 77.5 kg. BMI 25.2 (overvektig).
I går (en typisk dag)spiste jeg slik:

Energi: 3526
Fett: 287.37
Karbohydrat: 19.45
Protein: 170.86

Takknemlig for alle svar!

trønderjente29 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkalori a la Grete Roede :) Svar med sitat
Gammel 11-07-11, 12:24   #2
Peppa Gris
Seniormedlem
 
Peppa Gris sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2011
Innlegg: 1.140
Peppa Gris er veldig godt liktPeppa Gris er veldig godt liktPeppa Gris er veldig godt liktPeppa Gris er veldig godt liktPeppa Gris er veldig godt liktPeppa Gris er veldig godt liktPeppa Gris er veldig godt liktPeppa Gris er veldig godt likt

Sv: Er kalorier irrelevant?

Jeg går ikke ned i vekt dersom jeg spiser for mange kcal, mens andre raser ned selv om de spiser over 3000 kcal i døgnet, så det er veldig individuelt.

Det tok litt tid før metthetsfølelsen kom, men jeg tror man kan "øve" litt også. Ikke gå sulten, men vent litt ekstra mellom hvert måltid. La kroppen få venne seg til at den ikke sulter ihjel selv om magesekken ikke er stappfull. Dersom du nå spiser hver tredje time, hva med å vente et kvarter eller en halvtime ekstra, se om kroppen går med på det? Jeg tror ofte at vi/kroppen forbinder metthet med den litt fulle følelsen i magen, kanskje må man bare bli vant?

__________________
Min journal
Peppa Gris er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Mindre karbohydrater, mer trening! Svar med sitat
Gammel 11-07-11, 12:32   #3
Nerthus
Seniormedlem
 
Nerthus sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Østlandet
Alder: 53
Innlegg: 6.244
Nerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastisk

Sv: Er kalorier irrelevant?

Først - er det ikke fantastisk at du har spist så mange kalorier hver dag i så lang tid UTEN og gå OPP i vekt!!!??

Deilig følelse

Min erfaring er at når jeg spiste så mye mat som du gjør nå - gikk jeg heller ikke ned, og jeg var mye sulten. Når jeg reduserte kaloriinntaket en del, forsvant all sultfølelse.

Prøv og reduser med 500 kal pr dag - og se hvordan det ligger an om to uker. Hjelper ikke det, reduser med 300 kal i gangen og vent to uker for å se hva som skjer. Hold deg til rett fordeling prosentmessig. Ikke legg deg for lavt i kalorier - da blir det gæernt den andre veien

Din BMI er såvidt over på overvektigsiden, ikke stress. Du vil nok kunne se at kroppsfasongen din forandrer seg selv om du ikke går ned i vekt - JEG påstår at kroppen din faktisk bygger muskler for tiden
Finn fram målebåndet også - og mål deg en gang i uken for å se hva som skjer. I tillegg tør jeg vedde på at du har blitt mye sterkere allerede.

Husk så tilslutt at du har ikke holdt på så lenge. Fettforbrenning kan ta 2-8 uker før den er ordentlig i gang. Har du tålmodighet - spis slik du gjør nå et par uker til før du evt reduserer inntaket noe.

Hold oss gjerne oppdatert!

Nerthus er avlogget   Min kostholdsfilosofi: På sukkerkjøret etter røykeslutt :/ Svar med sitat
Gammel 11-07-11, 12:38   #4
trønderjente29
Medlem
 
trønderjente29 sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2011
Hvor: Trøndelag
Alder: 42
Innlegg: 318
trønderjente29 er på en erverdig vei

Sv: Er kalorier irrelevant?

Opprinnelig lagt inn av Peppa Gris, her.

Jeg går ikke ned i vekt dersom jeg spiser for mange kcal, mens andre raser ned selv om de spiser over 3000 kcal i døgnet, så det er veldig individuelt.

Det tok litt tid før metthetsfølelsen kom, men jeg tror man kan "øve" litt også. Ikke gå sulten, men vent litt ekstra mellom hvert måltid. La kroppen få venne seg til at den ikke sulter ihjel selv om magesekken ikke er stappfull. Dersom du nå spiser hver tredje time, hva med å vente et kvarter eller en halvtime ekstra, se om kroppen går med på det? Jeg tror ofte at vi/kroppen forbinder metthet med den litt fulle følelsen i magen, kanskje må man bare bli vant?

Skal prøve å vente en halvtime lenger, det var et godt tips!

trønderjente29 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkalori a la Grete Roede :) Svar med sitat
Gammel 11-07-11, 12:41   #5
trønderjente29
Medlem
 
trønderjente29 sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2011
Hvor: Trøndelag
Alder: 42
Innlegg: 318
trønderjente29 er på en erverdig vei

Sv: Er kalorier irrelevant?

Opprinnelig lagt inn av Nerthus, her.

Først - er det ikke fantastisk at du har spist så mange kalorier hver dag i så lang tid UTEN og gå OPP i vekt!!!??

Deilig følelse

Min erfaring er at når jeg spiste så mye mat som du gjør nå - gikk jeg heller ikke ned, og jeg var mye sulten. Når jeg reduserte kaloriinntaket en del, forsvant all sultfølelse.

Prøv og reduser med 500 kal pr dag - og se hvordan det ligger an om to uker. Hjelper ikke det, reduser med 300 kal i gangen og vent to uker for å se hva som skjer. Hold deg til rett fordeling prosentmessig. Ikke legg deg for lavt i kalorier - da blir det gæernt den andre veien

Din BMI er såvidt over på overvektigsiden, ikke stress. Du vil nok kunne se at kroppsfasongen din forandrer seg selv om du ikke går ned i vekt - JEG påstår at kroppen din faktisk bygger muskler for tiden
Finn fram målebåndet også - og mål deg en gang i uken for å se hva som skjer. I tillegg tør jeg vedde på at du har blitt mye sterkere allerede.

Husk så tilslutt at du har ikke holdt på så lenge. Fettforbrenning kan ta 2-8 uker før den er ordentlig i gang. Har du tålmodighet - spis slik du gjør nå et par uker til før du evt reduserer inntaket noe.

Hold oss gjerne oppdatert!

Ja, det er jo faktisk utrolig at jeg ikke har gått opp i vekt med så høyt kaloriinntak! Skal kutte på kaloriene, 500 kcal kutt per dag skal gå med litt skjerpings fra min side.. Takk for svar! (målebånd har jeg ikke, men skal kjøpe det i dag etter tips fra deg, takk!)

trønderjente29 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkalori a la Grete Roede :) Svar med sitat
Gammel 26-07-11, 00:13   #6
Yrla
Seniormedlem
 
Yrla sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Innlegg: 4.612
Yrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt av

Sv: Er kalorier irrelevant?

Kuult at du ikke har gått opp. Det viser hvor kuult lavkarbo er. Mange er mer sulten i begynnelsen før kroppen blir trygg på at den får næring nok, nå fra fett og ikke karbohydrater. Om noen går ned med 3000 kcal dgl vil jeg gjerne høre det. Da har de flott forbrenning. Jeg får i meg 1300 kcal dgl. men det er jo fordi jeg spiser mye protein i forhold til fett, noe som er uperfekt ketolyse.

Yrla er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Gammel 26-07-11, 00:29   #7
Charlott
Seniormedlem
 
Charlott sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Skreia, på sjølveste Toten ;)
Alder: 56
Innlegg: 4.182
Charlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastisk

Sv: Er kalorier irrelevant?

Opprinnelig lagt inn av Yrla, her.

Kuult at du ikke har gått opp. Det viser hvor kuult lavkarbo er. Mange er mer sulten i begynnelsen før kroppen blir trygg på at den får næring nok, nå fra fett og ikke karbohydrater. Om noen går ned med 3000 kcal dgl vil jeg gjerne høre det. Da har de flott forbrenning. Jeg får i meg 1300 kcal dgl. men det er jo fordi jeg spiser mye protein i forhold til fett, noe som er uperfekt ketolyse.

Jeg gikk ned greit på 3000 kcal og der kan vi ikke skylde på strålende forbrenning Hadde en ustabil hypothyreose og gikk definitivt ikke ned om jeg holdt meg til mindre og magrere mat og ergo mindre kcal.
For meg er det sammensetningen av mat som spiller inn

__________________



Vanligvis er jeg tynn og bedårende, men i dag har jeg fri!

Charlott er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 26-07-11, 00:35   #8
Megvel
Seniormedlem
 
Megvel sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Alder: 51
Innlegg: 2.547
Megvel har veldig mye å være stolt avMegvel har veldig mye å være stolt avMegvel har veldig mye å være stolt avMegvel har veldig mye å være stolt avMegvel har veldig mye å være stolt avMegvel har veldig mye å være stolt avMegvel har veldig mye å være stolt avMegvel har veldig mye å være stolt avMegvel har veldig mye å være stolt av

Sv: Er kalorier irrelevant?

Ha troen, finn din balanse og BAM så sitter du der og føler hva mett er. Det tar gjerne flere uker å komme dit. Men er det ikke deilig å spise som du gjør nå??? Koser du deg med maten?

__________________
Nyttårsforsett: Å spise kun god mat som er bra for meg. Nå konvertert Atkins-spiser!!! Min journal-velkommen inn! Jeg er bestandig frisk, sånn er det! Ammehjelpen

Megvel er avlogget   Min kostholdsfilosofi: AIBTB Svar med sitat
Gammel 26-07-11, 00:36   #9
Yrla
Seniormedlem
 
Yrla sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Innlegg: 4.612
Yrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt av

Sv: Er kalorier irrelevant?

Opprinnelig lagt inn av Charlott, her.

Jeg gikk ned greit på 3000 kcal og der kan vi ikke skylde på strålende forbrenning Hadde en ustabil hypothyreose og gikk definitivt ikke ned om jeg holdt meg til mindre og magrere mat og ergo mindre kcal.
For meg er det sammensetningen av mat som spiller inn

Klarer du å forklare det om skjoldbruskkjertelen mer detaljert?

Yrla er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Gammel 26-07-11, 01:08   #10
Charlott
Seniormedlem
 
Charlott sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Skreia, på sjølveste Toten ;)
Alder: 56
Innlegg: 4.182
Charlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastisk

Sv: Er kalorier irrelevant?

Opprinnelig lagt inn av Yrla, her.

Klarer du å forklare det om skjoldbruskkjertelen mer detaljert?

Om hvorfor min Hypo var så variabel?

__________________



Vanligvis er jeg tynn og bedårende, men i dag har jeg fri!

Charlott er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 26-07-11, 01:10   #11
Yrla
Seniormedlem
 
Yrla sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Innlegg: 4.612
Yrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt av

Sv: Er kalorier irrelevant?

Nei, hvorfor du kunne gå ned i vekt til tross for høyt kcal-inntak. Men je tror jeg skjønner nå; at du tidvis hadde svært høy forbrenning. Men jeg skjønner ikke hvorfor du gikk ned mindre om du spiste mindre fordet.

Yrla er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Gammel 26-07-11, 01:13   #12
Charlott
Seniormedlem
 
Charlott sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Skreia, på sjølveste Toten ;)
Alder: 56
Innlegg: 4.182
Charlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastisk

Sv: Er kalorier irrelevant?

Opprinnelig lagt inn av Yrla, her.

Nei, hvorfor du kunne gå ned i vekt til tross for høyt kcal-inntak. Men je tror jeg skjønner nå; at du tidvis hadde svært høy forbrenning. Men jeg skjønner ikke hvorfor du gikk ned mindre om du spiste mindre fordet.

Søk litt rundt så ser du at det slett ikke er sjeldent på lavkarbo. Jeg går ikke ned om jeg ligger for lavt, enkelt og greit.

Forholdsvis vanlig at nybegynnere er fettredde og at vektnedgangen først løsner når fettinntaket øker. Og nei, jeg har ikke tidvis høy forbrenning. Da hadde jeg vel gått ned på vanlig, norsk bondekost også?

Noen må følge med på kcal, mange ikke. På lavkarbo, vel og merke

__________________



Vanligvis er jeg tynn og bedårende, men i dag har jeg fri!

Charlott er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 26-07-11, 02:02   #13
Yrla
Seniormedlem
 
Yrla sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Innlegg: 4.612
Yrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt av

Sv: Er kalorier irrelevant?

Ok. Takk.

Yrla er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Gammel 26-07-11, 02:24   #14
Restart
Gjest
 
Innlegg: n/a

Sv: Er kalorier irrelevant?

Jeg ble veldig glad for disse svarene deres jeg også, og selvsagt ikke minst for at trådstarter stilte dette spørsmålet.

Det er nemlig mitt problem også å finne denne metthetsfølelsen, uten å spise for mye, men det hjalp absolutt å lese dette.

Lykke til! Og legg veldig gjerne inn et innlegg om utviklingen!

  Svar med sitat
Gammel 26-07-11, 03:24   #15
trønderjente29
Medlem
 
trønderjente29 sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2011
Hvor: Trøndelag
Alder: 42
Innlegg: 318
trønderjente29 er på en erverdig vei

Sv: Er kalorier irrelevant?

Opprinnelig lagt inn av Restart, her.

Jeg ble veldig glad for disse svarene deres jeg også, og selvsagt ikke minst for at trådstarter stilte dette spørsmålet.

Det er nemlig mitt problem også å finne denne metthetsfølelsen, uten å spise for mye, men det hjalp absolutt å lese dette.

Lykke til! Og legg veldig gjerne inn et innlegg om utviklingen!

Visste ikke at denne tråden var "levende" lenger jeg lenge siden jeg har skrevet sist her ser jeg. nå spiser jeg helt annerledes - over 3000 kcal (!!) tenk at jeg spiste så mye! nå spiser jeg så vidt under 2000 kcal, har kuttet ned på proteininntaket,og er mett stort sett hele tiden og ikke sulten hele tiden slik jeg var da jeg spiste mye og mange ganger om dagen. (før spiste jeg 5-6 ggr per dag, nå 3-4 ggr) så jeg tror slik jeg spiser nå er bedre for meg. har noen få cravings nå og da, men de går fort over

__________________
Min journal
trønderjente29 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkalori a la Grete Roede :) Svar med sitat
Gammel 26-07-11, 09:10   #16
Photobscura
Supermoderator
 
Photobscura sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 44
Innlegg: 26.188
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: Er kalorier irrelevant?

Opprinnelig lagt inn av trønderjente29, her.

Visste ikke at denne tråden var "levende" lenger jeg lenge siden jeg har skrevet sist her ser jeg. nå spiser jeg helt annerledes - over 3000 kcal (!!) tenk at jeg spiste så mye! nå spiser jeg så vidt under 2000 kcal, har kuttet ned på proteininntaket,og er mett stort sett hele tiden og ikke sulten hele tiden slik jeg var da jeg spiste mye og mange ganger om dagen. (før spiste jeg 5-6 ggr per dag, nå 3-4 ggr) så jeg tror slik jeg spiser nå er bedre for meg. har noen få cravings nå og da, men de går fort over

Hehe, der ser du! Nærignsbehovet justerer seg etterhvert!

__________________
“What matters most is how well you walk through the fire”
-Charles Bukowski

Siste rest, nytt forsøk:



Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat
Gammel 26-07-11, 11:22   #17
trønderjente29
Medlem
 
trønderjente29 sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2011
Hvor: Trøndelag
Alder: 42
Innlegg: 318
trønderjente29 er på en erverdig vei

Sv: Er kalorier irrelevant?

Opprinnelig lagt inn av Photobscura, her.

Hehe, der ser du! Nærignsbehovet justerer seg etterhvert!

m-m.. deilig! du kan si "I told you so" nå..

__________________
Min journal
trønderjente29 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkalori a la Grete Roede :) Svar med sitat
Gammel 26-07-11, 11:23   #18
Photobscura
Supermoderator
 
Photobscura sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 44
Innlegg: 26.188
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: Er kalorier irrelevant?

Opprinnelig lagt inn av trønderjente29, her.

m-m.. deilig! du kan si "I told you so" nå..

Hehe.

__________________
“What matters most is how well you walk through the fire”
-Charles Bukowski

Siste rest, nytt forsøk:



Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat
Gammel 26-07-11, 11:35   #19
Fitnessbloggen
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Nov 2009
Innlegg: 9
Fitnessbloggen er på en erverdig vei

Sv: Er kalorier irrelevant?

Kalorier vil aldri være irrelevant. Noe av årsaken til at lavkarbo fungerer så bra, er fordi man spiser mer protein (protein er veldig mettende) og grønnsaker. Når man i tillegg utelukker nesten et helt næringsemne, så gjør det ting mye enklere.

__________________
Http://Fitnessbloggen.no
Fitnessbloggen er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Health & Advanced Svar med sitat
Gammel 26-07-11, 12:18   #20
smgj
Seniormedlem
 
smgj sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Hvor: Østfold
Alder: 50
Innlegg: 6.228
smgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisk

Sv: Er kalorier irrelevant?

Opprinnelig lagt inn av Fitnessbloggen, her.

Kalorier vil aldri være irrelevant. Noe av årsaken til at lavkarbo fungerer så bra, er fordi man spiser mer protein (protein er veldig mettende) og grønnsaker. Når man i tillegg utelukker nesten et helt næringsemne, så gjør det ting mye enklere.

I beg to differ:
Det vil alltid være en fordel om en kalori blir irrelevant i den betydning at metthetsfølelsen regulerer vekttapet/vedlikeholdet selv framfor at man må telle kalorier. Iallfall for enkeltmennesket.

For mange fungerer lavkabo (etter en stund) "automagisk" slik at man kan "spise til man er mett" og - i motsetning til hva veldig mange har erfaring om på lavkalori - fortsette å gå ned eller vedlikeholde vekta.

Et annet aspekt er at det viser seg at mange kan spise mer på lavkarbo enn de kunne på lavkalori... og fremdeles opprettholde vektnedgang eller vektstilstand på målvekt.

Til slutt synes jeg du overforenkler noe når du sier at protein og grønnsaker er mettende. Ikke glem at fett også er veldig mettende.

__________________
Fant (og mistet igjen) matchvekta under candida- og eliminasjonsdiett ifm. stoffskiftesykdom. Forsøker nå å finne den igjen med inspirasjon fra Primal Blueprint
smgj er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Primal Blueprint - tåler begrenset melk (lett laktoseintolerant) og glutenholdig mel enda dårligere. Svar med sitat
Gammel 26-07-11, 12:35   #21
Restart
Gjest
 
Innlegg: n/a

Sv: Er kalorier irrelevant?

Til TS. Kom metthetsfølelsen din "automatisk" ettersom kroppen din fikk omstilt seg til det nye kostholdet og stabilisert seg på et vis, eller gjorde du bestemte forandringer..

Som å bevisst gå ned til færre måltider, gå lenger sulten e.lign en periode?

Og føler du nå at dette er greit, og at du faktisk blir mett, eller går du med den "slankekur-følelsen" hele tiden nå også, med den tanken at du bevisst må begrense deg?
Eller har det blitt sånn at du er mett, og "rolig i kroppen" med dette kostholdet på et vis?

  Svar med sitat
Gammel 26-07-11, 12:52   #22
Camomilla
Seniormedlem
 
Camomilla sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2010
Hvor: Lier, Buskerud
Alder: 51
Innlegg: 5.448
Camomilla har veldig mye å være stolt avCamomilla har veldig mye å være stolt avCamomilla har veldig mye å være stolt avCamomilla har veldig mye å være stolt avCamomilla har veldig mye å være stolt avCamomilla har veldig mye å være stolt avCamomilla har veldig mye å være stolt avCamomilla har veldig mye å være stolt avCamomilla har veldig mye å være stolt avCamomilla har veldig mye å være stolt av

Sv: Er kalorier irrelevant?

Opprinnelig lagt inn av Fitnessbloggen, her.

Kalorier vil aldri være irrelevant. Noe av årsaken til at lavkarbo fungerer så bra, er fordi man spiser mer protein (protein er veldig mettende) og grønnsaker. Når man i tillegg utelukker nesten et helt næringsemne, så gjør det ting mye enklere.

Jeg leste (siste boka til Torkil Andersen) at protein i tillegg til å være mettende også øker forbrenningen siden det er kompliserte prosesser for å omdanne protein til glukagon. Jeg mener (uten å ha boka ved siden av meg) at vi nyttiggjør oss av så lite som 54% av proteinet som energi siden prosessen er energikrevende i seg selv. Nok et argument for å ditche karbohydrater til fordel for protein og fett

__________________
Gått ned ca. 19 kilo fra 73-54 i løpet av 2011.
Nå vedlikeholder jeg og har et vektvindu fra 53-58 kg.


Min journal
Camomilla er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Paleo-inspirert :) Svar med sitat
Gammel 26-07-11, 14:26   #23
Bønna200
Seniormedlem
 
Bønna200 sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Hvor: Akershus
Alder: 47
Innlegg: 8.394
Bønna200 er bare helt fantastiskBønna200 er bare helt fantastiskBønna200 er bare helt fantastiskBønna200 er bare helt fantastiskBønna200 er bare helt fantastiskBønna200 er bare helt fantastiskBønna200 er bare helt fantastiskBønna200 er bare helt fantastiskBønna200 er bare helt fantastiskBønna200 er bare helt fantastiskBønna200 er bare helt fantastisk

Sv: Er kalorier irrelevant?

Jeg synes jeg spiser og spiser nå jeg. Er så godt som aldri sulten. Men når jeg legger alt inn på diett.no ser jeg at jeg likevel skjelden ligger på mer enn 1700 kcalorier per dag. Det er jo helt utrolig

Bønna200 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Veganer. Ren mat og matglede. Svar med sitat
Svar

Emneord
kalorier, vektnedgang


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 
Trådverktøy

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Kalorier? gulrotklara Spørsmål og svar 15 04-09-11 10:24
Kalorier pr dag ruslepølsa Generell ernæringsdebatt 3 31-03-11 15:28
Mye kalorier (fett) vs lite kalorier Sommerglad Spørsmål og svar 12 22-02-10 15:07
Kalorier dani Ketolysekuren 2 02-08-09 12:25
Kalorier og ikke kalorier smilefjes Lavkarbo generelt 15 19-09-08 22:27


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 21:44.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no