Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Lavkarbo generelt

Vil dette fungere?

Lavkarbo generelt Generell diskusjon omkring lavkarbo, lavglykemisk og karbohydratkontrollert kosthold.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 21-11-11, 08:06   #1
Dolsi
Seniormedlem
 
Medlem siden: May 2010
Innlegg: 1.081
Dolsi er en juvelDolsi er en juvelDolsi er en juvel

Vil dette fungere?

Har en voksen sønn som er veldig overvektig. Her snakker vi ikke om noen få kilo for mye, men mange titalls.
Min sønn har spist feil i mange år, og bare blitt tykkere og tykkere.

Nå har han bestemt seg for at han skal ned i vekt og det skal han gjøre med å leve lavkarbo.

Det er ingen ekstrem lavkarbo han lever på for han spiser en god del lavkarbobrød.
Ellers så har han endret radikalt på kosten sin. Gått fra å spise 5 tykke skiver fint brød til frokost, det samme til lunsj og kvelds, samt 2 digre porsjoner middag uten tanke på hva som lå på fatet.
Til å spise 1-2 skiver lavkarbobrød 3 ganger daglig, samt middag uten mye karbo. Dvs han spiser ikke pasta, ris eller poteter, ikke saus med mel heller.

Unner han så veldig å gå ned i vekt nå, men lurer på om dette vil fungere når han spiser så mye lavkarbobrød?

Dolsi er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert Svar med sitat
Gammel 21-11-11, 08:21   #2
nellie
Seniormedlem
 
nellie sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Sarpsborg
Alder: 38
Innlegg: 14.496
nellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisk

Sv: Vil dette fungere?

Det vil nok fungere en god stund, ja!

__________________
nellie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo Svar med sitat
Gammel 21-11-11, 08:23   #3
Kitt
Seniormedlem
 
Kitt sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Asker
Alder: 56
Innlegg: 18.153
Kitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastisk

Sv: Vil dette fungere?

Jeg tenker at det er en flott start og at han kanskje på sikt vil finne ut at mat er mye mer enn brødskiver!

__________________
Kitt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Syns "Less carbs" høres fornuftig ut! ;) Svar med sitat
Gammel 21-11-11, 08:56   #4
Lille34
Medlem
 
Medlem siden: May 2010
Hvor: Midt-Norge
Innlegg: 385
Lille34 er en juvelLille34 er en juvelLille34 er en juvel

Sv: Vil dette fungere?

Kan ikke skjønne annet enn at kostholdet han har nå, med både mindre karbo, kalorier og fett, vil føre til vektnedgang Så flink han er som har greid å legge om så til de grader ift hva han spiste før!! Ønsker han masse lykke til videre

__________________



Lille34 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Eurodiett Svar med sitat
Gammel 21-11-11, 09:43   #5
Peppa Gris
Seniormedlem
 
Peppa Gris sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2011
Innlegg: 1.140
Peppa Gris er veldig godt liktPeppa Gris er veldig godt liktPeppa Gris er veldig godt liktPeppa Gris er veldig godt liktPeppa Gris er veldig godt liktPeppa Gris er veldig godt liktPeppa Gris er veldig godt liktPeppa Gris er veldig godt likt

Sv: Vil dette fungere?

Alle monner drar, spesielt om han er veldig overvektig! Og etterhvert finner han vel ut at det finnes annet en brødskiver også

__________________
Min journal
Peppa Gris er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Mindre karbohydrater, mer trening! Svar med sitat
Gammel 21-11-11, 11:07   #6
Dolsi
Seniormedlem
 
Medlem siden: May 2010
Innlegg: 1.081
Dolsi er en juvelDolsi er en juvelDolsi er en juvel

Sv: Vil dette fungere?

Så godt at dere har troen på at dette kan fungere da.
Ja, han er veldig overvektig, han har nok bmi på 50 og vel så det, dessverre.
Han har aldri slanket seg før da, men nå har han plutselig bestemt seg for at nok er nok og nå skal han ned i vekt.
Helt fantastisk at han nå gjør dette for seg selv og helsa si

Dolsi er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert Svar med sitat
Gammel 21-11-11, 11:15   #7
rut311
Seniormedlem
 
Medlem siden: Oct 2010
Alder: 38
Innlegg: 567
rut311 har en fantastisk aura rundt segrut311 har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Vil dette fungere?

Jeg må si at dette har jeg troa på!
Han som mange andre vil kanskje etterhvert oppleve platå (men det er nok lenge til altså), og da må de aller fleste gå igjennom hva de spiser både av kalorier, KH og fett, partystoppere osv. Denne perioden synes JEG selv er interessant, for man lærer plutselig så utrolig mye mer fordi man er så sugen på endringer som gjør at man fortsetter vektnedgangen.
Jeg tror ikke lavkarbobrødet er noe problem i starten hos noen.

__________________
Min Journal


rut311 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: 80/15/5 Svar med sitat
Gammel 21-11-11, 11:49   #8
index
Seniormedlem
 
index sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2011
Innlegg: 2.195
index er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressurs

Sv: Vil dette fungere?

Så lenge vekten går nedover, så ville jeg ikke bekymret meg over brødet. Det er uansett 100 ganger bedre enn det han spiste før. Hvis vekttapet stagnerer underveis, så må man ta de nødvendige justeringer når den tid kommer. Det viktigste er at han spiser seg mett på de rette matvarene, slik at han ikke sulter seg. Så vil resultatene komme av seg selv.

index er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Fritt etter S.Hexeberg Svar med sitat
Gammel 21-11-11, 13:04   #9
shailene
Seniormedlem
 
shailene sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2011
Hvor: Oslo
Innlegg: 983
shailene er virkelig snillshailene er virkelig snillshailene er virkelig snillshailene er virkelig snillshailene er virkelig snill

Sv: Vil dette fungere?

Opprinnelig lagt inn av index, her.

Det viktigste er at han spiser seg mett på de rette matvarene, slik at han ikke sulter seg. Så vil resultatene komme av seg selv.

Var dette som slo meg da. Viktig å spise nok!

Det vil nok fungere på den måten at han vil gå ned i vekt mens han spiser slik (ihvertfall en god stund), men det er viktig å huske å spise nok mat og å spise variert og godt så pågangsmotet holder seg oppe på sikt også. Lavkarbobrød og "middag uten mye karbo" sier jo egentlig ikke så mye om hva han får i seg, så håper han har lest seg litt opp i hva lavkarbo innebærer. Uansett er jo dette et STORT steg i riktig retning, så lenge han setter seg litt inn i dette og holder motivasjonen oppe med masse deilig mat ser jeg for meg at dette kommer til å gå veldig bra!

shailene er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 21-11-11, 13:06   #10
teleslynga
Medlem
 
teleslynga sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2011
Innlegg: 395
teleslynga er virkelig snillteleslynga er virkelig snillteleslynga er virkelig snillteleslynga er virkelig snill

Sv: Vil dette fungere?

Fra 15 til 5 brødskiver i døgnet vil jo uansett være effektivt!

__________________
Min 2012-journal
teleslynga er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ordentlig mat! Svar med sitat
Gammel 21-11-11, 13:16   #11
shailene
Seniormedlem
 
shailene sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2011
Hvor: Oslo
Innlegg: 983
shailene er virkelig snillshailene er virkelig snillshailene er virkelig snillshailene er virkelig snillshailene er virkelig snill

Sv: Vil dette fungere?

Er jo stor forskjell på hva som er effektivt på kort sikt og hva som er effektivt på lang sikt da. Å gå sulten med et kjipt og ensidig kosthold er jo ofte effektivt på kort sikt, men også grunnen til at de fleste ender med å legge på seg igjen, når de ikke orker å leve på denne "kuren" lenger. Men som sagt, er det teknisk sett ingen grunn til at dette ikke skal fungere kjempebra så lenge han klarer å fortsette sånn.

shailene er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 21-11-11, 17:03   #12
Dolsi
Seniormedlem
 
Medlem siden: May 2010
Innlegg: 1.081
Dolsi er en juvelDolsi er en juvelDolsi er en juvel

Sv: Vil dette fungere?

Opprinnelig lagt inn av shailene, her.

Var dette som slo meg da. Viktig å spise nok!

Det vil nok fungere på den måten at han vil gå ned i vekt mens han spiser slik (ihvertfall en god stund), men det er viktig å huske å spise nok mat og å spise variert og godt så pågangsmotet holder seg oppe på sikt også. Lavkarbobrød og "middag uten mye karbo" sier jo egentlig ikke så mye om hva han får i seg, så håper han har lest seg litt opp i hva lavkarbo innebærer. Uansett er jo dette et STORT steg i riktig retning, så lenge han setter seg litt inn i dette og holder motivasjonen oppe med masse deilig mat ser jeg for meg at dette kommer til å gå veldig bra!

Her snakker vi om en sær mann i slutten av 20 årene. En som har levd svært usunt i mange år og som bare har blitt større og større.
En som ikke spiser frukt eller grønnsaker og aldri har gjort det.

Det han lever på nå da er: lavkarbobrød, fisk, kjøtt, fuggel, egg og ost.
Han er hjemme på besøk et par dager nå, og jeg stekte koteletter til middag i dag. Han spiste 2 koteletter uten noe tilbehør.

Tenker at når man går fra å spise 3-4 koteletter med en pose chips eller 4-5 poteter og saus til middag, så må han nesten gå ned på det han spiser nå.

Dolsi er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert Svar med sitat
Gammel 21-11-11, 17:16   #13
rut311
Seniormedlem
 
Medlem siden: Oct 2010
Alder: 38
Innlegg: 567
rut311 har en fantastisk aura rundt segrut311 har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Vil dette fungere?

Bare en liten tanke - jeg kjøpte den boka til Skaldeman som heter GI null! og på 50+dietten hans så er det lite grønnsaker. Kanskje det er en retning for sønnen din? Iogmed at han ikke liker grønnsaker.
Men han bør absolutt lære å like grønnsaker for å få inn viktige næringsstoffer. Jeg likte ikke annet enn gulrøtter da jeg begynte, å nå spiser jeg det meste. Så det kan læres

__________________
Min Journal


rut311 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: 80/15/5 Svar med sitat
Gammel 21-11-11, 17:52   #14
shailene
Seniormedlem
 
shailene sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2011
Hvor: Oslo
Innlegg: 983
shailene er virkelig snillshailene er virkelig snillshailene er virkelig snillshailene er virkelig snillshailene er virkelig snill

Sv: Vil dette fungere?

Opprinnelig lagt inn av Dolsi, her.

Her snakker vi om en sær mann i slutten av 20 årene. En som har levd svært usunt i mange år og som bare har blitt større og større.
En som ikke spiser frukt eller grønnsaker og aldri har gjort det.

Det han lever på nå da er: lavkarbobrød, fisk, kjøtt, fuggel, egg og ost.
Han er hjemme på besøk et par dager nå, og jeg stekte koteletter til middag i dag. Han spiste 2 koteletter uten noe tilbehør.

Tenker at når man går fra å spise 3-4 koteletter med en pose chips eller 4-5 poteter og saus til middag, så må han nesten gå ned på det han spiser nå.

Jaja.. Selv om han ikke spiser noe frukt og grønt er det jo fortsatt mye bedre å spise seg passe mett på mat som kjøtt, egg og meieriprodukter istedet for å gomle i seg junk food hele dagen. Han vil nok ta av seg masse kilo også skal du se!

Siden han spiser en del lavkarbobrød får han vel i seg fiber, sunne karbohydrater og fett i form av nøtter, frø og kli da. Er jo bra bare det. Kanskje han kan lære seg å like enkelte grønnsaker etterhvert, eller spise litt bær? Vil uansett påstå det er mer farlig å være så overvektig enn det er å ikke spise grønnsaker da.. Men å legge inn litt grønnsaker i kosten vil jo være en stor helsefordel hvis det er noe kan klarer å "manne seg opp til" på sikt - hvis han selv vil da. Nytter jo ikke å tvinge voksne mennesker til å spise opp grønnsakene sine...

shailene er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 21-11-11, 19:55   #15
Nerthus
Seniormedlem
 
Nerthus sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Østlandet
Alder: 53
Innlegg: 6.244
Nerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastisk

Sv: Vil dette fungere?

Opprinnelig lagt inn av rut311, her.

Bare en liten tanke - jeg kjøpte den boka til Skaldeman som heter GI null! og på 50+dietten hans så er det lite grønnsaker. Kanskje det er en retning for sønnen din? Iogmed at han ikke liker grønnsaker.
Men han bør absolutt lære å like grønnsaker for å få inn viktige næringsstoffer. Jeg likte ikke annet enn gulrøtter da jeg begynte, å nå spiser jeg det meste. Så det kan læres


Godt forslag, grønnsaker kan man lære seg og like over tid, handler MEST om motivasjon og vilje til å prøve Man MÅ ikke like alle grønnsaker heller. Jeg elsker jo grønnsaker fra før av, men spiser man gode proteinkilder, kokte/gratinerte grønnsaker og har god lavkarbosaus attåt smaker det meste genialt godt

Nerthus er avlogget   Min kostholdsfilosofi: På sukkerkjøret etter røykeslutt :/ Svar med sitat
Gammel 21-11-11, 20:30   #16
Modezty
Seniormedlem
 
Modezty sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2010
Alder: 54
Innlegg: 569
Modezty har en fantastisk aura rundt segModezty har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Vil dette fungere?

Jeg tror også det vil gå veldig fint, selv om han spiser noe lavkarbobrød. Det er uansett mye mindre karbohydrater enn han spiste tidligere!

Broren min var også veldig overvektig, og la om til lavkarbo. Spiste nok rundt 100 kh om dagen - men gikk likevel ned over 20 kg på 4-5 mnd.

__________________
Modezty er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Keto, fri for gluten, egg og melk Svar med sitat
Gammel 22-11-11, 00:15   #17
Carisma
Seniormedlem
 
Carisma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Harestua
Alder: 47
Innlegg: 16.055
Carisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastisk

Sv: Vil dette fungere?

Siden han spiste to store middagsporsjoner før er han tydeligvis glad i middagsmat også. Kan han ikke lage mer av det og spise middag to ganger om dagen i stedet for ett av brødmåltidene? VIl helt sikkert holde seg lenger mett også.

__________________
Persistance pays!
Carisma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 22-11-11, 20:35   #18
mamma_møø
Medlem
 
mamma_møø sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2011
Hvor: oslo
Innlegg: 95
mamma_møø er ny på veien

Sv: Vil dette fungere?

Så BRA for sønnen din at han er motivert og vil ta tak i problemet! Jeg kjente at jeg ble skikkelig glad på hans vegne da jeg leste innlegget ditt.
Jeg heier på ham!

Uansett - tips for å spise grønnsaker: Kok blomkål og brokkoli, legg de i en ildfast form med massevis av ost oppå og sett de i stekeovnen en stund. Kan også ta de i stekeovnen rå, med litt fløte og masse ost, men da tar det lenger tid.
Gratinerte grønnsaker med ost er uimotståelig!!!

__________________


mamma_møø er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ketolyse Svar med sitat
Gammel 23-11-11, 19:20   #19
Dolsi
Seniormedlem
 
Medlem siden: May 2010
Innlegg: 1.081
Dolsi er en juvelDolsi er en juvelDolsi er en juvel

Sv: Vil dette fungere?

Opprinnelig lagt inn av rut311, her.

Bare en liten tanke - jeg kjøpte den boka til Skaldeman som heter GI null! og på 50+dietten hans så er det lite grønnsaker. Kanskje det er en retning for sønnen din? Iogmed at han ikke liker grønnsaker.
Men han bør absolutt lære å like grønnsaker for å få inn viktige næringsstoffer. Jeg likte ikke annet enn gulrøtter da jeg begynte, å nå spiser jeg det meste. Så det kan læres

Takk for tips, bestiller den boka til han jeg, så får han få den som en liten julegave fra meg

Dolsi er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert Svar med sitat
Gammel 23-11-11, 19:23   #20
Dolsi
Seniormedlem
 
Medlem siden: May 2010
Innlegg: 1.081
Dolsi er en juvelDolsi er en juvelDolsi er en juvel

Sv: Vil dette fungere?

Opprinnelig lagt inn av mamma_møø, her.

Så BRA for sønnen din at han er motivert og vil ta tak i problemet! Jeg kjente at jeg ble skikkelig glad på hans vegne da jeg leste innlegget ditt.
Jeg heier på ham!

Uansett - tips for å spise grønnsaker: Kok blomkål og brokkoli, legg de i en ildfast form med massevis av ost oppå og sett de i stekeovnen en stund. Kan også ta de i stekeovnen rå, med litt fløte og masse ost, men da tar det lenger tid.
Gratinerte grønnsaker med ost er uimotståelig!!!

Sikkert et godt tips for å spise grønnsaker, men sønnen min ønsker ikke å legge seg på en lavkarbolinje med masse fett, så dette er nok ikke noe for han.

Dolsi er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert Svar med sitat
Gammel 23-11-11, 19:24   #21
Dolsi
Seniormedlem
 
Medlem siden: May 2010
Innlegg: 1.081
Dolsi er en juvelDolsi er en juvelDolsi er en juvel

Sv: Vil dette fungere?

Opprinnelig lagt inn av Modezty, her.

Jeg tror også det vil gå veldig fint, selv om han spiser noe lavkarbobrød. Det er uansett mye mindre karbohydrater enn han spiste tidligere!

Broren min var også veldig overvektig, og la om til lavkarbo. Spiste nok rundt 100 kh om dagen - men gikk likevel ned over 20 kg på 4-5 mnd.

Det gleder meg å høre

Dolsi er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert Svar med sitat
Gammel 09-12-11, 16:33   #22
Dolsi
Seniormedlem
 
Medlem siden: May 2010
Innlegg: 1.081
Dolsi er en juvelDolsi er en juvelDolsi er en juvel

Sv: Vil dette fungere?

Rapport.
Fikk hjem sønnen min nå i helga og ble helt sjokkert når jeg så han. Dæven så godt det vises at han har gått ned i vekt. Ansiktet er jo mye mindre og kroppen har minket veldig.
Han har kjøpt seg vekt og sier han går ned ca 2 kg per uke
Vil tro han gikk ned enda mer i starten.
Han er jo veldig stor sønnen min, og når man er så stor, så tar det lang tid før vektnedgang vises. Vil si at han må ha gått ned 25-30 kilo jeg og det på bare et par mnd

Dolsi er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert Svar med sitat
Gammel 09-12-11, 17:07   #23
pappaegøyen
Medlem
 
Medlem siden: Nov 2011
Innlegg: 184
pappaegøyen er virkelig snillpappaegøyen er virkelig snillpappaegøyen er virkelig snillpappaegøyen er virkelig snill

Sv: Vil dette fungere?

Er helt ny her inne jeg, å har nett lest ditt inlegg her . kan bare si steike flink din sønn . HEIA HEIA HEIA

pappaegøyen er avlogget   Min kostholdsfilosofi: egenkomponert lavkarbo Svar med sitat
Gammel 09-12-11, 18:30   #24
Peppa Gris
Seniormedlem
 
Peppa Gris sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2011
Innlegg: 1.140
Peppa Gris er veldig godt liktPeppa Gris er veldig godt liktPeppa Gris er veldig godt liktPeppa Gris er veldig godt liktPeppa Gris er veldig godt liktPeppa Gris er veldig godt liktPeppa Gris er veldig godt liktPeppa Gris er veldig godt likt

Sv: Vil dette fungere?

Så flott!

__________________
Min journal
Peppa Gris er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Mindre karbohydrater, mer trening! Svar med sitat
Gammel 09-12-11, 18:42   #25
Dolsi
Seniormedlem
 
Medlem siden: May 2010
Innlegg: 1.081
Dolsi er en juvelDolsi er en juvelDolsi er en juvel

Sv: Vil dette fungere?

Ja, han er steike flink, holder seg beinhardt til kuren sin

Dolsi er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Lørdagsgodis fra God Morgen Norge! Fantastisk dame, dette! Måtte bare dele dette! jegviljegskaljegmå Kake/dessert og snacks 17 06-11-11 14:13
Hjernen trenger karbohydrater for å fungere andreasoe Generell ernæringsdebatt 7 20-07-11 20:26
Vil dette fungere? Anos Lavkarbo generelt 8 14-03-11 09:40
Vil en avart av RYP uten knebøy og markløft fungere? screwball Trening 21 26-11-09 16:34


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 06:36.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no