Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Utenfor tema > Generell diskusjon

Regulering av husleie

Generell diskusjon Ordet er fritt.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 29-12-13, 23:46   #1
thessis
Medlem
 
Medlem siden: Feb 2012
Hvor: Oslo
Innlegg: 53
thessis er på en erverdig vei

Regulering av husleie

Noen som vet?

I løpet av ca 9 måneder har husleien vår litt hevet 3 ganger. Jeg synes det er ganske mye og lurer på om det er lov?

I april i år (2013) ble leien regulert og høynet etter endringer i konsumprisindeksen, noe som er helt vanlig og vi fikk en måneds varsel (i mars) som loven sier at vi skal ha. Samtidig med denne varselen om konsumprisindeksregulering sendt oss i mars, ble det også varslet om regulering og øking i huslige for ”Tilpasning til gjengs leie”, med virkning fra oktober. Altså, dette ble også gjort etter boka, vi har bodd her i over tre år og fikk varsel 6 mnd på forhånd.

Men i november fikk vi nytt brev om ny regulering av husleien etter endring i konsumprisindeksen med virkning fra 1. Januar 2014.


Kan huseier øke så mange ganger i løpet av et år?

Regulering etter konsumprisindeks kan kun gjøres 1 gang pr år, det må gå et år mellom hver gang, det vet vi, men blir dette sett bort i fra i og med at den har blitt ”Tilpasning til gjengs leie”? Siden vi nå mottar en ny heving etter konsumprisindeksen før et år har gått siden sist?

Hvor mange ganger i løpet av et år kan utleier øke husleien? (Kan utleiger øke etter konsumprisindeksen, "tilpasse til gjengs leie" for så å øke etter konsumprisindeksen i løpet av 9 måneder?)

thessis er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 30-12-13, 01:01   #2
Moogie
Seniormedlem
 
Moogie sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Finnmark
Alder: 45
Innlegg: 694
Moogie er virkelig snillMoogie er virkelig snillMoogie er virkelig snillMoogie er virkelig snill

Sv: Regulering av husleie

Har du sjekket loven? http://lovdata.no/dokument/NL/lov/19...=Husleieloven*
Så vidt jeg kan se så kan husleie reguleres kun en gang pr år med konsumprisindeksen. Men den andre regulering"tilpasning til gjengs leie" kommer utenom. Så to av reguleringer ser ut til å være etter boka. Men den siste virke til å være for tidlig. Den bør jo ikke komme før i april 2014. Slik jeg forstår loven. Men kanskje noen er klokere enn meg på den

__________________
Dagboken min Ny start august 2012. -20,2 kg totalt
Moogie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ketogen LCHF Svar med sitat
Gammel 30-12-13, 01:11   #3
Lava
Seniormedlem
 
Lava sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Hvor: Filleby
Innlegg: 19.762
Lava er bare helt fantastiskLava er bare helt fantastiskLava er bare helt fantastiskLava er bare helt fantastiskLava er bare helt fantastiskLava er bare helt fantastiskLava er bare helt fantastiskLava er bare helt fantastiskLava er bare helt fantastiskLava er bare helt fantastiskLava er bare helt fantastisk

Sv: Regulering av husleie

oi, jeg fikk tekstmelding om husleieøkning nå, etter 3 år og kun økning på 300 kr, men lurer jo på om det er lov

Lava er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Prøver noe annet... Svar med sitat
Gammel 03-01-14, 08:44   #4
Lillemy71
Seniormedlem
 
Lillemy71 sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2010
Innlegg: 2.372
Lillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastisk

Sv: Regulering av husleie

Husleien kan ikke reguleres med mer enn endringen i konsumprisindeksen de to første årene og det kan skje tidligst 1 år etter forrige leiefastsettelse. Man har også krav på skriftlig varsel 1 mnd i forveien. Jamfør § 4-2 i Husleieloven.

Dersom leien ikke har blitt endret mer enn med konsumprisindeksen eller ikke i det hele tatt på 2-3 år, kan husleien endres til gjengs (alminnelig) leie som for tilsvarende leiligheter i området. Da har man krav på 6 mnd varsel (skriftlig) og leieøkningen kan uansett ikke settes i verk før tidligst 1 år etter forrige leieendring. Dvs at 2 1/2 år etter at man inngikk en leieavtale kan man få varsel om et større hopp i leie, dersom denne i utgangspunktet var lav for området og etter 3 år begynne å betale mer. Problemet er vel da hva som er gjengs pris. Det syndes mye og utleiemarkedet er presset mange plasser så mange utleiere gjør hva de vil.

Kan anbefale alle som er på leiemarkedet og melde seg inn i Leieboerforeningen. Der kan man få all den hjelp man trenger og det koster ca 350 kr i året, hadde det ikke vært for den hadde jeg nok tapt en del penger opp igjennom året.

Uansett så er konklusjonen at det du (TS) beskriver av økning ikke er lovlig. Husleien kan kun økes en gang i året, enten det er etter KPI eller til gjengs! Du kan altså i løpet av 3 år få 3 økninger! Så jeg vil påstå at siden du fikk økning i husleia fra april 2013 kan du ikke få en ny før april 2014. Det er bare den første økning som er etter boka, for heving til gjengs leie kan skje tidligst etter 3 år inn i leieforholdet (som du jo tydeligvis er) MEN tidligst 1 år etter sist leieøkning.

Det er viktig at du skriver en skriftlig klage (brev/email) til huseier og henviser til loven, slik at du får det dokumentert at du sier deg uenig i økningen. Hvis ikke har du ingenting å stille opp med senere om noe skulle skje.

__________________
Easy isn't always simple
Keep an open mind, but not so open that your brain falls out



Sist redigert av Lillemy71 : 03-01-14 kl 08:53.
Lillemy71 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketose Svar med sitat
Gammel 03-01-14, 08:48   #5
Lillemy71
Seniormedlem
 
Lillemy71 sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2010
Innlegg: 2.372
Lillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastisk

Sv: Regulering av husleie

Opprinnelig lagt inn av Lava, her.

oi, jeg fikk tekstmelding om husleieøkning nå, etter 3 år og kun økning på 300 kr, men lurer jo på om det er lov

Du skal ha skriftlig varsel en mnd i forveien, så kan det jo diskuteres om sms kan regnes som skriftlig varsel. Om det er økningen i seg selv du lurer på kommer det ann på hva opprinnelig leie er og hva gjengs leie i området er.

__________________
Easy isn't always simple
Keep an open mind, but not so open that your brain falls out


Lillemy71 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketose Svar med sitat
Gammel 03-01-14, 08:54   #6
Lava
Seniormedlem
 
Lava sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Hvor: Filleby
Innlegg: 19.762
Lava er bare helt fantastiskLava er bare helt fantastiskLava er bare helt fantastiskLava er bare helt fantastiskLava er bare helt fantastiskLava er bare helt fantastiskLava er bare helt fantastiskLava er bare helt fantastiskLava er bare helt fantastiskLava er bare helt fantastiskLava er bare helt fantastisk

Sv: Regulering av husleie

Opprinnelig lagt inn av Lillemy71, her.

Du skal ha skriftlig varsel en mnd i forveien, så kan det jo diskuteres om sms kan regnes som skriftlig varsel. Om det er økningen i seg selv du lurer på kommer det ann på hva opprinnelig leie er og hva gjengs leie i området er.

Fikk meldingen den 19. desember og med virkning 1.1. 2014, så en mnd er det ikke. Min leilighet er nok blant de dyre her..
Orker uansett ikke klage, er en sånn type fyr.

Lava er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Prøver noe annet... Svar med sitat
Gammel 04-01-14, 14:33   #7
thessis
Medlem
 
Medlem siden: Feb 2012
Hvor: Oslo
Innlegg: 53
thessis er på en erverdig vei

Sv: Regulering av husleie

Opprinnelig lagt inn av Lillemy71, her.

Husleien kan ikke reguleres med mer enn endringen i konsumprisindeksen de to første årene og det kan skje tidligst 1 år etter forrige leiefastsettelse. Man har også krav på skriftlig varsel 1 mnd i forveien. Jamfør § 4-2 i Husleieloven.

Dersom leien ikke har blitt endret mer enn med konsumprisindeksen eller ikke i det hele tatt på 2-3 år, kan husleien endres til gjengs (alminnelig) leie som for tilsvarende leiligheter i området. Da har man krav på 6 mnd varsel (skriftlig) og leieøkningen kan uansett ikke settes i verk før tidligst 1 år etter forrige leieendring. Dvs at 2 1/2 år etter at man inngikk en leieavtale kan man få varsel om et større hopp i leie, dersom denne i utgangspunktet var lav for området og etter 3 år begynne å betale mer. Problemet er vel da hva som er gjengs pris. Det syndes mye og utleiemarkedet er presset mange plasser så mange utleiere gjør hva de vil.

Kan anbefale alle som er på leiemarkedet og melde seg inn i Leieboerforeningen. Der kan man få all den hjelp man trenger og det koster ca 350 kr i året, hadde det ikke vært for den hadde jeg nok tapt en del penger opp igjennom året.

Uansett så er konklusjonen at det du (TS) beskriver av økning ikke er lovlig. Husleien kan kun økes en gang i året, enten det er etter KPI eller til gjengs! Du kan altså i løpet av 3 år få 3 økninger! Så jeg vil påstå at siden du fikk økning i husleia fra april 2013 kan du ikke få en ny før april 2014. Det er bare den første økning som er etter boka, for heving til gjengs leie kan skje tidligst etter 3 år inn i leieforholdet (som du jo tydeligvis er) MEN tidligst 1 år etter sist leieøkning.

Det er viktig at du skriver en skriftlig klage (brev/email) til huseier og henviser til loven, slik at du får det dokumentert at du sier deg uenig i økningen. Hvis ikke har du ingenting å stille opp med senere om noe skulle skje.

Tusen takk for et veldig oppklarende svar!

thessis er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Oppsigelse og ny husleie hippona Generell diskusjon 18 16-02-12 16:23


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 06:20.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no