Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Spørsmål og svar

Hva passer for meg?

Spørsmål og svar Hjelp oss å bli enda bedre!Still spørsmål, eller svar på det du kan.
Er du ny? Spør og les her først!

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 27-08-11, 20:55   #1
Tussa79
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Aug 2011
Innlegg: 4
Tussa79 er på en erverdig vei

Hva passer for meg?

Jeg tror jeg har funnet ut at Ketolyse/lavkarbo ikke er noe for meg. Blir for vanskelig, når jeg ikke kan se fram i mot noe kos, så jeg får heller prøve meg på enten vg vektklubb eller generelt lavkarbo. Hva anbefaler dere? Klarer meg fint i ukene uten noe særlig karbo, men må ha lørdag, i hvertfall annen hver lørdag der jeg kan kose meg litt med sjokolade og litt potetgull. Klarer meg fint uten brød, poteter, pasta og ris.

Tussa79 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ketolyse? Svar med sitat
Gammel 27-08-11, 21:20   #2
marjusen
Seniormedlem
 
marjusen sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2010
Hvor: Gjøvik
Alder: 40
Innlegg: 1.461
marjusen begynner å bli godt kjentmarjusen begynner å bli godt kjentmarjusen begynner å bli godt kjentmarjusen begynner å bli godt kjentmarjusen begynner å bli godt kjentmarjusen begynner å bli godt kjent

Sv: Hva passer for meg?

Opprinnelig lagt inn av Tussa79, her.

Jeg tror jeg har funnet ut at Ketolyse/lavkarbo ikke er noe for meg. Blir for vanskelig, når jeg ikke kan se fram i mot noe kos, så jeg får heller prøve meg på enten vg vektklubb eller generelt lavkarbo. Hva anbefaler dere? Klarer meg fint i ukene uten noe særlig karbo, men må ha lørdag, i hvertfall annen hver lørdag der jeg kan kose meg litt med sjokolade og litt potetgull. Klarer meg fint uten brød, poteter, pasta og ris.

Kan du ikke spise ostechips som potetgull og sukkerfri sjokolade?

__________________


marjusen er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketogent Svar med sitat
Gammel 27-08-11, 21:36   #3
Tussa79
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Aug 2011
Innlegg: 4
Tussa79 er på en erverdig vei

Sv: Hva passer for meg?

Det blir ikke det samme. Synes ostechips er godt, og det hadde nok gått en stund, men sjokoladen jeg ikke klarer meg uten for lenge. Den sukkerfrie smaker ikke det samme, og selv om suget kanskje ikke er der like mye, så er det for vanskelig å avstå i lengden. Å jada, kall meg svak, men sånn er det nå...

Tussa79 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ketolyse? Svar med sitat
Gammel 27-08-11, 21:40   #4
Dollsine
Gjest
 
Innlegg: n/a

Sv: Hva passer for meg?

Opprinnelig lagt inn av Tussa79, her.

Jeg tror jeg har funnet ut at Ketolyse/lavkarbo ikke er noe for meg. Blir for vanskelig, når jeg ikke kan se fram i mot noe kos, så jeg får heller prøve meg på enten vg vektklubb eller generelt lavkarbo. Hva anbefaler dere? Klarer meg fint i ukene uten noe særlig karbo, men må ha lørdag, i hvertfall annen hver lørdag der jeg kan kose meg litt med sjokolade og litt potetgull. Klarer meg fint uten brød, poteter, pasta og ris.

Kjære Tussa! Jeg sitter med noen spørsmål når jeg leser innlegget ditt. Men først vil jeg si at generell lavkarbo kan være det rette for deg som for mange andre. Det som er viktig er å finne sin vei, det som passer for seg selv.

Så lurer jeg på hvor lenge har du holdt på med LK? Jeg ser du har vært medlem siden 24.august, og hvis du har holdt på siden da så er det ingen grunn til å gi opp. Ingen grunn!

Hvorfor tenker du at du ikke kan kose deg på dette kostholdet? Aldri har jeg spist så god mat, aldri har jeg fråtset i smaker. Det som er så kjekt med LK er at når en får dekket smaksbehovet gjennom maten, så mister en lysten på noe søtt/salt/godt. Som marjusen sier, så finnes det alternativer hvis du likevel MÅ ha noe. Ostekjeks, baconcrisp, stekt gullsalami, stekt squash, hjemmelaget is, bringebær, blåbær, jordbær (alt med fløte), funlightsaft blandet i cottage chesse, hjemmelaget gele, kaker, desserter osv. Alt dette og mere til kan du ta litt av, hvis du føler du skulle hatt noe.

Den første tiden etter at en kutter ut kh kan være slitsom; hodepine, slapphet, kramper i leggene ol. Men etterhvert går det seg til, og energien kommer tilbake. I denne tiden kjenner mange et kraftig søtsug, og da er det om å holde ut!

Har du ikke lest denne tråden (og linkene i den) så anbefaler jeg deg å gjøre det

Hvis du fortsatt spekulerer så send gjerne noen ord om din bakgrunn, situasjon, evt tanker, slik at andre kan gi deg tilbakemelding på det du lurer på.

Lykke til videre, uansett hva slags vei du velger!

  Svar med sitat
Gammel 28-08-11, 00:23   #5
Nerthus
Seniormedlem
 
Nerthus sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Østlandet
Alder: 53
Innlegg: 6.244
Nerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastisk

Sv: Hva passer for meg?

Synes Dollsine virkelig får sagt det her!

Er du så fersk som det ser ut til - bør du gi det mer tid - minst en mnd før du gjør deg opp en mening. De første to ukene er hjernen din desperat etter sukker og kan ødelegge enhver sin gode tanke bak en kostholdsendring!

Er vekttap ditt mål, setter du av en periode der du er så strikt som mulig. Sett deg heller belønningsdager om du er overbevist om at dette er viktig for motivasjonen! Har du spist ren lavkarbo i 4 uker skal jeg love deg at den deilige sjokoladen din ikke smaker så godt som du husker det...

Er du ferdig med vekttap, har nådd målvekt, er det ingenting i veien for å spise sjokolade og potetgull i helgene - om du bare er bevisst at du ikke samtidig pøser på med fett i maten denne/disse dagene, og at du spiser så rent som mulig ellers. MIN erfaring er at spiser jeg først litt, tar hjernen min over styringa en stund og en dag med litt kan raskt bli til flere ukers fråtsing...

Bare litt tanker fra ei som har holdt på ei laaaaang stund med lavkarbo - og som vil fortsette med det resten av livet

Nerthus er avlogget   Min kostholdsfilosofi: På sukkerkjøret etter røykeslutt :/ Svar med sitat
Gammel 28-08-11, 00:57   #6
Yrla
Seniormedlem
 
Yrla sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Innlegg: 4.612
Yrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt av

Sv: Hva passer for meg?

Du vil kanskje bli mer motivert med tiden. Om du kan redusere karbo-inntaket generelt og også posjonen av sjokolade og annet snacks er du på god veg. Har du smakt atkins decandense?

Yrla er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Gammel 28-08-11, 13:41   #7
Noenkiloformye
Medlem
 
Medlem siden: Jul 2010
Hvor: Trondheim
Innlegg: 284
Noenkiloformye er på en erverdig vei

Sv: Hva passer for meg?

Opprinnelig lagt inn av Nerthus, her.

Har du spist ren lavkarbo i 4 uker skal jeg love deg at den deilige sjokoladen din ikke smaker så godt som du husker det...

Signerer denne. Smakte melkesjokolade etter å ha vært på lavkarbo en stund (forrige runde med lavkarbo) og fy fader så ekkelt søtt det smakte. Skikkelig "Karius og Baktus tar med seg alle sine venner for en fest i din munn" opplegg

Noenkiloformye er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert. Svar med sitat
Gammel 28-08-11, 13:57   #8
Engledans
Seniormedlem
 
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: Hedmark
Innlegg: 1.141
Engledans har en fantastisk aura rundt segEngledans har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Hva passer for meg?

Jeg har alltid elsket potetgull og sjokolade, for ikke å snakke om smågodt.Har alltid trodd jeg ikke har villet klart å leve uten det. Jeg har ikke rørt det på snart et halvt år........og jeg lever enda, og har det egentlig ganske bra. jeg spiser mye god mat.søtsuget har minska, men om det blir for ille, spiser jeg sukkerfri sjokolade, og bacongull med krydder. ok, så er ikke sjokoladen så god som den med sukker,og bacongullet like godt som potetgullet, men so what. Litt må en ofre for å gå ned. Kansje du skal ta en runde, og fundere på om du virkelig har lyst å slanke deg? en kan ikke akkurat fråtse på lavkarbokurer heller?

__________________
Me myself and I
Engledans er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ketolyse Svar med sitat
Gammel 28-08-11, 14:08   #9
Kristin81
Medlem
 
Medlem siden: Aug 2011
Innlegg: 233
Kristin81 er på en erverdig vei

Sv: Hva passer for meg?

Opprinnelig lagt inn av Tussa79, her.

Jeg tror jeg har funnet ut at Ketolyse/lavkarbo ikke er noe for meg. Blir for vanskelig, når jeg ikke kan se fram i mot noe kos, så jeg får heller prøve meg på enten vg vektklubb eller generelt lavkarbo. Hva anbefaler dere? Klarer meg fint i ukene uten noe særlig karbo, men må ha lørdag, i hvertfall annen hver lørdag der jeg kan kose meg litt med sjokolade og litt potetgull. Klarer meg fint uten brød, poteter, pasta og ris.

Jeg er i samme situasjon som deg (dersom du er ny da), og sliter virkelig med å holde meg unna sjokolade for øyeblikket. Det stemmer som Nerthus sier, at de første to ukene er hjernen din desperat etter sukker. Jeg er der nå, og synes det er vanskelig. Men prøver å holde ut litt til, med tanke på at det helt sikkert blir bedre, slik som de andre forteller
Synes du har fått mange gode svar her, og må abonnere på denne tråden

PS. Atkins Milk Crisp chocolate er veldig god, og smaker som "ekte" sjokolade, og den kan man fint unne seg en gang iblant. Men for meg personlig er det slik at tar jeg først en får jeg lyst på mer, og klarer ikke helt å begrense meg. Men dersom du har mer viljestyrke enn meg, vil jeg anbefale denne

__________________




Min journal
Kristin81 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo og Spis deg slank Svar med sitat
Gammel 28-08-11, 17:21   #10
Yrla
Seniormedlem
 
Yrla sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Innlegg: 4.612
Yrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt av

Sv: Hva passer for meg?

Atkins er en fin overgangs-sjokolade. Jeg brukte den noen uker i begynnelsen, etterhvert ble jeg lei av å være avhengig og erstattet den med ost. Nå spiser jeg ost hver dag nesten, men er ikke avhengig

Yrla er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Gammel 28-08-11, 17:53   #11
Kristin81
Medlem
 
Medlem siden: Aug 2011
Innlegg: 233
Kristin81 er på en erverdig vei

Sv: Hva passer for meg?

Opprinnelig lagt inn av Yrla, her.

Atkins er en fin overgangs-sjokolade. Jeg brukte den noen uker i begynnelsen, etterhvert ble jeg lei av å være avhengig og erstattet den med ost. Nå spiser jeg ost hver dag nesten, men er ikke avhengig

Hvordan klarte du å få bukt med sukker-avhengigheten?
Trenger noen tips

__________________




Min journal
Kristin81 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo og Spis deg slank Svar med sitat
Gammel 28-08-11, 18:31   #12
Yrla
Seniormedlem
 
Yrla sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Innlegg: 4.612
Yrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt av

Sv: Hva passer for meg?

Jeg erstattet det med kunstig søtning. Tyggis, atkinsbar , pepsi max og suketter i te og kaffe. Så sluttet jeg med en ting av gangen. Nå drikker jeg pepsi max innimellom bare, suketter er kuttet ut, atkins er erstattet med hard ost (så lett fra synnøve finden) tyggis beholder jeg.

Yrla er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Gammel 28-08-11, 19:45   #13
Kanutten
Seniormedlem
 
Kanutten sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 11.548
Kanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastisk

Sv: Hva passer for meg?

Opprinnelig lagt inn av Kristin81, her.

Hvordan klarte du å få bukt med sukker-avhengigheten?
Trenger noen tips

Jeg er heldig!!! Jeg er som skapt for lavkarbo! Jeg liker ikke søt mat eller gotterier... Jeg er salt- og fettsnål. Den ultimate maten for meg er smeltet ost.

__________________
Æ står han a!
Kanutten er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥ Lavkarbo ala Kanutt ♥ Svar med sitat
Gammel 28-08-11, 19:58   #14
Mammarosa
Medlem
 
Medlem siden: Aug 2011
Innlegg: 156
Mammarosa er på en erverdig vei

Sv: Hva passer for meg?

Spekeskinke er min last...og nøtter...

Jeg er også ny. Spiser litt 85% kakaosjokolade, masse valnøtter (er nesten oppi kcalbehovet for en dag og må kutte ut), kakao på kvelden i ny og ne. Saltet er min craving...

__________________


Mammarosa er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ***LCHF*** Svar med sitat
Gammel 28-08-11, 20:02   #15
Dollsine
Gjest
 
Innlegg: n/a

Sv: Hva passer for meg?

Jeg tar meg en skvett fløte med noen et par dråper stevia med engelsk toffee når jeg absolutt må ha noe. Det skal veldig lite til for å stoppe suget da

  Svar med sitat
Gammel 28-08-11, 20:14   #16
Kristin81
Medlem
 
Medlem siden: Aug 2011
Innlegg: 233
Kristin81 er på en erverdig vei

Sv: Hva passer for meg?

Opprinnelig lagt inn av Kanutten, her.

Jeg er heldig!!! Jeg er som skapt for lavkarbo! Jeg liker ikke søt mat eller gotterier... Jeg er salt- og fettsnål. Den ultimate maten for meg er smeltet ost.

Ja, da er du superheldig!
Jeg har et innihe**etes søtsug i dag, sjokoholiker som jeg er. Hjelp meg!

__________________




Min journal
Kristin81 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo og Spis deg slank Svar med sitat
Gammel 28-08-11, 20:33   #17
Dollsine
Gjest
 
Innlegg: n/a

Sv: Hva passer for meg?

Opprinnelig lagt inn av Kristin81, her.

Ja, da er du superheldig!
Jeg har et innihe**etes søtsug i dag, sjokoholiker som jeg er. Hjelp meg!

En svett fløte! Evt pisk den til krem.

  Svar med sitat
Gammel 28-08-11, 22:30   #18
Yrla
Seniormedlem
 
Yrla sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Innlegg: 4.612
Yrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt av

Sv: Hva passer for meg?

Opprinnelig lagt inn av Mammarosa, her.

Spekeskinke er min last...og nøtter...

Jeg er også ny. Spiser litt 85% kakaosjokolade, masse valnøtter (er nesten oppi kcalbehovet for en dag og må kutte ut), kakao på kvelden i ny og ne. Saltet er min craving...

Jeg spiser mye salt også. Jeg lager meg stor salat med avokado og sennep med 30 g valnøtter i. Med masse salt og andre krydder. Må ikke ha masse nøtter da jeg ihvertfall.CC er også digg som dressing i salat som du selvsagt salter masse

Yrla er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Gammel 28-08-11, 23:27   #19
Marina
Seniormedlem
 
Marina sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2011
Hvor: Bergen
Innlegg: 603
Marina har en fantastisk aura rundt segMarina har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Hva passer for meg?

Jeg har spist lavkarbo i tre uker nå. Har alltid vært sjokoman, og var sikker på at jeg ikke kom til å klare det nye kostholdet pga dette. Men så bestemte jeg meg for at sjokolade med 70% kakao var greit. Nå nyter jeg sjokolade på kveldene mens jeg "raser" ned i vekt.. Litt sjokolade ødelegger ikke alt- ting går bare litt saktere. Spiser du lite karbohydrater ellers vil jeg tro at det skal gå fint..

Merker forresten at "behovet" for sjokolade blir mindre og mindre... Nå lager jeg likegodt litt hurtigis (frosne bær, fløte og surinmelis). Er skamgodt!

__________________




Min journal
Marina er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 29-08-11, 00:14   #20
Kristin81
Medlem
 
Medlem siden: Aug 2011
Innlegg: 233
Kristin81 er på en erverdig vei

Sv: Hva passer for meg?

Opprinnelig lagt inn av MieMari, her.

Jeg har spist lavkarbo i tre uker nå. Har alltid vært sjokoman, og var sikker på at jeg ikke kom til å klare det nye kostholdet pga dette. Men så bestemte jeg meg for at sjokolade med 70% kakao var greit. Nå nyter jeg sjokolade på kveldene mens jeg "raser" ned i vekt.. Litt sjokolade ødelegger ikke alt- ting går bare litt saktere. Spiser du lite karbohydrater ellers vil jeg tro at det skal gå fint..

Merker forresten at "behovet" for sjokolade blir mindre og mindre... Nå lager jeg likegodt litt hurtigis (frosne bær, fløte og surinmelis). Er skamgodt!

Så flott! Har du allerede gått ned 6 kilo på bare 3 uker? (ref. tickeren din). Godt gjort!
Hurtigis hørtes godt ut, det skal jeg prøve - kjører du ingrediensene i blender da eller? Kan du ta litt sjokolade HVER kveld, og likevel gå ned i vekt? Jeg er ikke så glad i mørk sjokolade og savner den lyse, men som en erstatning er den jo grei nok.

__________________




Min journal
Kristin81 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo og Spis deg slank Svar med sitat
Gammel 29-08-11, 10:04   #21
Marina
Seniormedlem
 
Marina sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2011
Hvor: Bergen
Innlegg: 603
Marina har en fantastisk aura rundt segMarina har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Hva passer for meg?

Opprinnelig lagt inn av Kristin81, her.

Så flott! Har du allerede gått ned 6 kilo på bare 3 uker? (ref. tickeren din). Godt gjort!
Hurtigis hørtes godt ut, det skal jeg prøve - kjører du ingrediensene i blender da eller? Kan du ta litt sjokolade HVER kveld, og likevel gå ned i vekt? Jeg er ikke så glad i mørk sjokolade og savner den lyse, men som en erstatning er den jo grei nok.

6kg på 3 uker, ja *stolt* og nå begynner det "endelig" å vise!

Jeg fant oppskriften i en kokebok fra dr. Hexeberg: 300 gr fryste bær, 3 dl kremfløte og 1 dl sukrinmelis- kjøres i blender.

Jeg har spist sjokolade ganske ofte (ikke hver dag, men kanskje annenhver :P) Mørk sjokolade er ganske mektig, så inntaket av sjokolade har minket betydelig. Har også bestilt Dr. Atkins- barer fra iherb.com. De skal jeg ha i vesken slik at jeg ikke blir fristet til å kjøpe sjokolade på jobb/skole etc. Her er det bare å prøve seg frem!

__________________




Min journal
Marina er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 29-08-11, 11:57   #22
Carisma
Seniormedlem
 
Carisma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Harestua
Alder: 47
Innlegg: 16.055
Carisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastisk

Sv: Hva passer for meg?

Å legge om livsstilen krever ofte mer mental omstilling enn den rent matmessige. Det høres ut som du har en veldig sterk link mellom søtt og kos, og den må du jobbe med. Den forsvinner ikke om du bytter filosofi....
Les denne: http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=713 ( har du lest den så les en gang til)

__________________
Persistance pays!
Carisma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Passer ketolyse for meg? berot22 Spørsmål og svar 2 02-12-10 12:49
Passer Eurodiett for meg? Areola Eurodiett 20 02-04-09 22:04
Passer ikke inn Jollers Generell diskusjon 45 28-02-08 19:51
Hva slags kur passer best? Feline Spørsmål og svar 11 02-02-06 09:17
Hva passer best? guro Trening 1 14-08-05 22:25


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 19:20.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no