Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Helserelatert > Kosttilskudd

Solarium, tran og vitamin D-tabletter

Kosttilskudd Spørsmål, tips og anbefalinger av vitaminer, mineraler og andre kosttilskudd.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 21-11-11, 14:57   #1
lillekri
Medlem
 
Medlem siden: Jun 2011
Innlegg: 107
lillekri er ny på veien

Solarium, tran og vitamin D-tabletter

http://vimeo.com/27673298

Har LENGE sakt at jeg går ned i vekt av å ta solarium.. endelig forskere som har sakt det samme. Skal teste med dobbel soling + D-piller i desember og se hva som skjer.

Wow det har tom kommet vit D SPRAY... får vel kjøre den på toppen av det hele

Andre som har erfaring at de blir litt tynnere etter sommer/sydentur/solarium??

lillekri er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Paelo'ish lavkarbo Svar med sitat
Gammel 21-11-11, 16:16   #2
kennygirl
Seniormedlem
 
kennygirl sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Hvor: Nordmøre
Alder: 37
Innlegg: 946
kennygirl er ny på veien

Sv: Solarium, tran og vitamin D-tabletter

Jeg går lettere ned i vekt om sommeren og de periodene jeg tar solarium...
Får bedre humør og føler meg mer vell når jeg tar sol - bare synd det koster endel

__________________


kennygirl er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Mellom 100-150 kh uten mel, melk og egg Svar med sitat
Gammel 22-11-11, 10:34   #3
lillekri
Medlem
 
Medlem siden: Jun 2011
Innlegg: 107
lillekri er ny på veien

Sv: Solarium, tran og vitamin D-tabletter

Solarium gir meg økt energi samtidig som jeg blir mindre sugen på mat og sover mindre de første nettene. Ganske ulogisk, ikke sant?

Eneste forklaring må være at hengelåsen på kroppens energi-lager taes bort... (fordi kroppen tror det er sommer?)

lillekri er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Paelo'ish lavkarbo Svar med sitat
Gammel 22-11-11, 10:53   #4
lillekri
Medlem
 
Medlem siden: Jun 2011
Innlegg: 107
lillekri er ny på veien

Sv: Solarium, tran og vitamin D-tabletter

Westonaprice.org sier at det må være balanse mellom vitamin-D og vitamin-A for å unngå negative effekter av vitamin D-inntak. Mao, tar du mye vit D må du ta ca like mye vit A. Gjelder også for vitamin D fra soling.

Tran har perfekt balanse mellom de to. Men tar du tabletter eller soler deg mye bør du ete ting med høyere A enn D (leverpostei, bacon, kjøtt etc)

De sier også at tran bør taes sammen med vitamin-K2-rik mat.. (eggeplomme, sommersmør, gåselever etc) for å få ultimat helseeffekt. Selv er jeg usikker på om K2 har bare positive egenskaper, siden det er en vekst-faktor.

lillekri er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Paelo'ish lavkarbo Svar med sitat
Gammel 22-11-11, 11:11   #5
smgj
Seniormedlem
 
smgj sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Hvor: Østfold
Alder: 50
Innlegg: 6.228
smgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisk

Sv: Solarium, tran og vitamin D-tabletter

Opprinnelig lagt inn av lillekri, her.

Selv er jeg usikker på om K2 har bare positive egenskaper, siden det er en vekst-faktor.

Dette var nytt for meg. Kan du utdype, ev linker?
Jeg kan bidra med at k2 i stor grad produseres (og resirkuleres) av glade bakterier i tarmen. Om vi skulle ha en "tom, eller utilfreds tarm" så ville k2-behovet stige enormt.
Pkt 4 hos Jack Kruse gir en grei oversikt (selv om fyren er et mareritt å lese)
http://jackkruse.com/what-are-the-to...o-supplements/

__________________
Fant (og mistet igjen) matchvekta under candida- og eliminasjonsdiett ifm. stoffskiftesykdom. Forsøker nå å finne den igjen med inspirasjon fra Primal Blueprint
smgj er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Primal Blueprint - tåler begrenset melk (lett laktoseintolerant) og glutenholdig mel enda dårligere. Svar med sitat
Gammel 23-11-11, 18:45   #6
Vegard L
Medlem
 
Medlem siden: Nov 2010
Innlegg: 407
Vegard L er veldig godt liktVegard L er veldig godt liktVegard L er veldig godt liktVegard L er veldig godt liktVegard L er veldig godt liktVegard L er veldig godt liktVegard L er veldig godt likt

Sv: Solarium, tran og vitamin D-tabletter

Opprinnelig lagt inn av lillekri, her.

Westonaprice.org sier at det må være balanse mellom vitamin-D og vitamin-A for å unngå negative effekter av vitamin D-inntak. Mao, tar du mye vit D må du ta ca like mye vit A. Gjelder også for vitamin D fra soling.

Dette blir en litt skummel formulering, for du får det til å virke som at man bør ta tilskudd av a-vitamin dersom man tar D-vitamin. Dette er veldig feil. Det er bare i ekstreme tilfeller man bør vurdere a-vitamintilskudd, og tilogmed da vil det være bedre å gjøre noen små justeringer i kostholdet.

Gjennom kosten får du veldig mye mer A-vitamin enn D-vitamin, og om du begynner med tilskudd vil det være stor risiko for A-vitaminforgiftning.

Å bruke tran som D-vitaminkilde er ikke så lurt, fordi du får i deg en god del A-vitamin. Da er det bedre å ta et tilskudd av D-vitamin, men det bør bare taes i vinterhalvåret. Om sommeren lager du tilstrekkelig ved hjelp av solen.

__________________
Blogg: www.friskogfunksjonell.no
Vegard L er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo, uprossesert mat... Svar med sitat
Gammel 23-11-11, 19:10   #7
elien
Seniormedlem
 
elien sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2010
Alder: 56
Innlegg: 532
elien er en juvelelien er en juvelelien er en juvel

Sv: Solarium, tran og vitamin D-tabletter

Opprinnelig lagt inn av heipådu, her.

Dette blir en litt skummel formulering, for du får det til å virke som at man bør ta tilskudd av a-vitamin dersom man tar D-vitamin. Dette er veldig feil. Det er bare i ekstreme tilfeller man bør vurdere a-vitamintilskudd, og tilogmed da vil det være bedre å gjøre noen små justeringer i kostholdet.

Gjennom kosten får du veldig mye mer A-vitamin enn D-vitamin, og om du begynner med tilskudd vil det være stor risiko for A-vitaminforgiftning.

Å bruke tran som D-vitaminkilde er ikke så lurt, fordi du får i deg en god del A-vitamin. Da er det bedre å ta et tilskudd av D-vitamin, men det bør bare taes i vinterhalvåret. Om sommeren lager du tilstrekkelig ved hjelp av solen.


Hvordan merker man A-vitaminforgifting, jeg tar meget stor dose D-vitamin og får A-vitamin på blå resept. Jeg blir fulgt meget opp av endikrinilog(sikkert skrevet feil), så jeg er ikke redd forgiftning. Jeg bare lurer på symtonene.

Elin

elien er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Tilbake på generell lavkabo Svar med sitat
Gammel 23-11-11, 19:10   #8
Chamomilla
Seniormedlem
 
Chamomilla sin avatar
 
Medlem siden: May 2005
Innlegg: 2.453
Chamomilla begynner å bli godt kjentChamomilla begynner å bli godt kjentChamomilla begynner å bli godt kjentChamomilla begynner å bli godt kjentChamomilla begynner å bli godt kjentChamomilla begynner å bli godt kjent

Sv: Solarium, tran og vitamin D-tabletter

Vitaminene i vanlig tran er som regel kunstige, fordi de naturlige vitaminene blir ødelagt når tranen renses såvidt jeg har skjønt. Kunstige vitaminer skal man vel være forsiktig med. Naturlig A og D vitaminer i fermentert torskeleverolje - fermenteringsprosessen gjør at de naturlige vitaminene bevares - er ikke jeg redd for ihvertfall. Les evt her for mer info. I samme merke finnes "high vitamin butter oil" http://livesuperfoods.com/x-factor-h...utter-oil.html. Det anbefales at de tas sammen disse to som jeg linket til.

__________________
Journal
..lever du dagen i dag godt gjøres alle gårsdager til lykkelige drømmer og hver eneste morgendag blir et bilde på håp.
Chamomilla er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Steinalder-inspirert Svar med sitat
Gammel 23-11-11, 19:26   #9
Nerthus
Seniormedlem
 
Nerthus sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Østlandet
Alder: 53
Innlegg: 6.244
Nerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastisk

Sv: Solarium, tran og vitamin D-tabletter

Opprinnelig lagt inn av elien, her.

Hvordan merker man A-vitaminforgifting, jeg tar meget stor dose D-vitamin og får A-vitamin på blå resept. Jeg blir fulgt meget opp av endikrinilog(sikkert skrevet feil), så jeg er ikke redd forgiftning. Jeg bare lurer på symtonene.

Elin

Mer om a-vitamin her

Nerthus er avlogget   Min kostholdsfilosofi: På sukkerkjøret etter røykeslutt :/ Svar med sitat
Gammel 23-11-11, 20:07   #10
elien
Seniormedlem
 
elien sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2010
Alder: 56
Innlegg: 532
elien er en juvelelien er en juvelelien er en juvel

Sv: Solarium, tran og vitamin D-tabletter

Opprinnelig lagt inn av Nerthus, her.

Mer om a-vitamin her

Tusen takk, må lese det i morgen, hode følger ikke helt med nå

Elin

elien er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Tilbake på generell lavkabo Svar med sitat
Gammel 24-11-11, 01:07   #11
amritam
Medlem
 
amritam sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2011
Innlegg: 429
amritam har en fantastisk aura rundt segamritam har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Solarium, tran og vitamin D-tabletter

Opprinnelig lagt inn av lillekri, her.

Westonaprice.org sier at det må være balanse mellom vitamin-D og vitamin-A for å unngå negative effekter av vitamin D-inntak. Mao, tar du mye vit D må du ta ca like mye vit A. Gjelder også for vitamin D fra soling.

Tran har perfekt balanse mellom de to. Men tar du tabletter eller soler deg mye bør du ete ting med høyere A enn D (leverpostei, bacon, kjøtt etc)

Jeg hadde også hørt om dette, men så fant jeg plutselig forskning som viser at vitamin a kan begrense de gode virkningene av vitamin d. F.eks. denne:
http://www.vitamindcouncil.org/news-...-a-and-cancer/

amritam er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Steinalderkost med allergiske begrensninger Svar med sitat
Gammel 24-11-11, 01:43   #12
Alynna
Seniormedlem
 
Alynna sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2010
Hvor: Sandvika
Innlegg: 524
Alynna er veldig godt liktAlynna er veldig godt liktAlynna er veldig godt liktAlynna er veldig godt liktAlynna er veldig godt liktAlynna er veldig godt likt

Sv: Solarium, tran og vitamin D-tabletter

Opprinnelig lagt inn av Chamomilla, her.

Vitaminene i vanlig tran er som regel kunstige, fordi de naturlige vitaminene blir ødelagt når tranen renses såvidt jeg har skjønt.

Har du dokumentasjon på dette?

Over til et helt annet tema; har du dokumentasjon på at syntetiserte vitaminer er annerledes enn det du finner i varer fra naturen? (Da tenker jeg ikke på at matvarer flest inneholder mer enn bare et vitamin/mineral/sporstoff og også antioksidanter (en del er "ferskvare") som gjør det viktig å spise grønnnsaker/bær etc og ikke bare "ta en pille".


Sist redigert av Alynna : 24-11-11 kl 01:52.
Alynna er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Mest smak igjen for hver karbohydrat :) Ketolyse om jeg ønsker å gå ned i vekt. Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 
Trådverktøy

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Tran Lindaplinda Ketolysekuren 0 21-10-10 00:07
Munnsår - solarium? en ny vår Fysisk og mental helse 6 24-07-09 05:11
Spedbarn og tran KatjaBlå Barns kosthold 8 23-07-09 01:08
tran nøtta Kosttilskudd 7 06-11-05 20:32


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 16:02.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no