Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Spørsmål og svar

Hvor viktig er det å få i seg fett når man er på LK diett?

Spørsmål og svar Hjelp oss å bli enda bedre!Still spørsmål, eller svar på det du kan.
Er du ny? Spør og les her først!

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 28-08-11, 22:55   #1
jonibulda
Medlem
 
Medlem siden: Jul 2010
Hvor: Oslo
Innlegg: 53
jonibulda er på en erverdig vei

Hvor viktig er det å få i seg fett når man er på LK diett?

Jeg er på en LK diett, ca 50-100g.Kh./dagen.

Hvor viktig er det å erstatte Kh. med fett, og sørge for å få i seg nok fett? Er det et visst annt. g. fett jeg burde få i meg om dagen?

Såvidt jeg forstår, blir fett en viktig energikilde når man kutter Kh. Og slik jeg tolket en artikkel jeg leste (en som var linket i en klistret her), bidrar fettet faktisk til fettforbrenning (eller noe i den dur) når man er på Lav Karbo (kanskje ikke helt riktig formulering, men dte bidro såvidt jeg forstod til slankingen på en eller annen måte).

Er det noen av dere som teller Kh. inntak som også teller fettinntak, og har dere isåfall noen retningslinjer/mål ift. hvor mange g. fett dere skal ha i dere ila. dagen?

Mens jeg er inne på temaet, ta jeg gjerne i mot noen tips til fettholdige lavkarbo matvarer/oppskrifter, hvis noen har noe.

jonibulda er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 28-08-11, 23:13   #2
nellie
Seniormedlem
 
nellie sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Sarpsborg
Alder: 38
Innlegg: 14.496
nellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisk

Sv: Hvor viktig er det å få i seg fett når man er på LK diett?

Jeg ligger rundt 100 gram karbo,100 gram fett nå om dagen Trener mye. Man kan vel si at fettinntaket bør øke eller synke i takt med karboinntaket, men at en teori går ut på at man ikke trenger tenke på fettinntaket, så lenge man ligger under 72 gram karbohydrat

__________________
nellie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo Svar med sitat
Gammel 28-08-11, 23:21   #3
Camomilla
Seniormedlem
 
Camomilla sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2010
Hvor: Lier, Buskerud
Alder: 51
Innlegg: 5.448
Camomilla har veldig mye å være stolt avCamomilla har veldig mye å være stolt avCamomilla har veldig mye å være stolt avCamomilla har veldig mye å være stolt avCamomilla har veldig mye å være stolt avCamomilla har veldig mye å være stolt avCamomilla har veldig mye å være stolt avCamomilla har veldig mye å være stolt avCamomilla har veldig mye å være stolt avCamomilla har veldig mye å være stolt av

Sv: Hvor viktig er det å få i seg fett når man er på LK diett?

Når det gjelder forklaring på fordelingen av næringsstoffer, synes jeg denne artikkelen er bra Og så denne. Selv har jeg hatt en litt annen tilnærming til lavkarbokostholdet. Jeg bestemte meg for å kutte ut alt av høykarbmat; sukker, kornprodukter (brød, pasta osv.), rotgrønnsaker, frukt, stivelse (mais, ris), og holde meg til matvarer under 5 g kh pr 100 g vare. Dette gir et ganske strengt ketogent kosthold. Så la jeg til kremfløte, Creme Fraiche (kalles CF her på forumet), majones/remulade og fettholdig kjøtt/fisk til menyen. Jeg har ikke lyst til å veie maten min, så jeg har tatt det på slump - men det ekstra fettet og proteinet til måltidene har gitt meg en fin vektnedgang i tillegg til andre helsegevinster For mange (kanskje de fleste) er det nyttig å veie og telle litt i starten, dette må du nesten finne ut av selv. Men dersom du er usikker på mengder og slikt, er det kanskje lurt?

Og så vil jeg tro at dersom du ligger høyt på kh en dag (opp mot 100 g) så må du være litt mer forsiktig med fettet, enn om du ligger på rundt 50. Selv tror jeg at jeg stort sett holder meg rundt 10-30 g kh pr. dag.

__________________
Gått ned ca. 19 kilo fra 73-54 i løpet av 2011.
Nå vedlikeholder jeg og har et vektvindu fra 53-58 kg.


Min journal
Camomilla er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Paleo-inspirert :) Svar med sitat
Gammel 29-08-11, 00:00   #4
jonibulda
Medlem
 
Medlem siden: Jul 2010
Hvor: Oslo
Innlegg: 53
jonibulda er på en erverdig vei

Sv: Hvor viktig er det å få i seg fett når man er på LK diett?

Den andre atrikkelen av Lena der hun snakker om viktigheten av å erstatte Kh med fett syns jeg var bra. Det er det jeg har tenkt, men var ikke helt sikker.

Jeg lurer fortsatt litt på hvor mye vitenskap som ligger bak denne filosofien (erstatte Kh med fett). Jeg har lest noen artikler, bl.a. de klistret her, og alt virker logisk og fint, men hvordan kan jeg vite sikkert at det funker (bedre helse og slankere)? Er det vitenskapelig enighet om det? Eller er det fortsatt vitenskapsfolk som hevder at man ikke blir hverken slankere eller sunnere av lavkarbo? Antageligvis må jeg bare prøve å se.

Også har jeg i bunn og grunn en underliggende "fettfrykt" fortsatt. Antageligvis er denne irrasjonell, eller bygd på ugyldig grunnlag, men jeg er fortsatt litt redd for å f.eks. smøre omeletten eller lavkarbobrødet med majones eller remulade. Antageligvis er dette bare en frykt jeg må overkomme.

jonibulda er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 29-08-11, 01:40   #5
BenteR
Seniormedlem
 
BenteR sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: 770 meter over havet
Innlegg: 4.055
BenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastisk

Sv: Hvor viktig er det å få i seg fett når man er på LK diett?

Når det gjelder dokumentasjon på at man tar av selv om man spiser store mengder fett, finner du masse bevis på, ved og lese hva folk her inne opplever
I mange år har ernæringsekspertene hevdet at fett er farlig og karbohydrater (ikke fra sukker og fint mel) er supersunt. En del av disse ekspertene kommer garantert til å tviholde på denne oppfatningen i flere ti-år fremover, selv om stadig flere får sykdommer som bedrer seg når man kutter i karbohydratene.
At fett er viktig når man kutter hardt i karbohydratene er helt sant.
Kroppen trenger fett for å omdanne det til energi når den ikke lenger får nok karbohydrater til dette.
Jeg får rimelig kjapt hodepine og blir skikkelig slapp om jeg spiser for lite fett en dag, så for meg er det helt naturlig og spise fett.

__________________
En reise på 1000 mil begynner med 1 skritt.
BenteR er avlogget   Min kostholdsfilosofi: diabetiker, max 5 karbo pr.måltid Svar med sitat
Gammel 29-08-11, 02:45   #6
jonibulda
Medlem
 
Medlem siden: Jul 2010
Hvor: Oslo
Innlegg: 53
jonibulda er på en erverdig vei

Sv: Hvor viktig er det å få i seg fett når man er på LK diett?

Har slitt litt med matt/slapphet tidligere på LK diett, det var derfor jeg lurte på dette med fett, om det kunne være en god energikilde, når jeg nå skulle begynne LK diett mer seriøst.

Føler meg mye bedre nå som jeg passer på å spise mye fett.
Dette LK greiene er jo helt supert. Kan spise mye deilig og energifull fett, kutte KH`ene, og samtidig bli både friskere og slankere (forhåpentligvis), gleder meg til fortsettelsen.

jonibulda er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Et ordentlig svar på hvorfor mye fett er viktig Fetpåmidten Spørsmål og svar 100 11-01-15 22:55
Hvorfor er fett så viktig? kjerstiva Spørsmål og svar 2 14-06-11 18:54
Protein og fett ... er det viktig å følge med på? coolcat Ketolysekuren 9 01-06-11 20:33
Høy protein-diett kontra høy fett-diett Maja Kostholdsfilosofier 16 13-01-10 21:03
Fett viktig i lavkarbo? BobBob Spørsmål og svar 10 14-01-09 14:26


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 02:34.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no