Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Helserelatert > Kosttilskudd

Hvor mye magnesium pr. dag?

Kosttilskudd Spørsmål, tips og anbefalinger av vitaminer, mineraler og andre kosttilskudd.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 23-03-12, 17:20   #1
Newstart
Seniormedlem
 
Newstart sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: Midt på kartet:)
Innlegg: 1.032
Newstart er en juvelNewstart er en juvelNewstart er en juvel

Hvor mye magnesium pr. dag?

Hvor mye magnesium tilskudd tar dere pr dag?

Newstart er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo(-25kg) Svar med sitat
Gammel 23-03-12, 18:11   #2
kamp
Seniormedlem
 
kamp sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2008
Innlegg: 1.762
kamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt av

Sv: Hvor mye magnesium pr. dag?

600-800mg... i form av magnesium sitrat.

__________________
Paleolitisk lav Oksalat kosthold
kamp er avlogget   Min kostholdsfilosofi: eat real food - paleo Svar med sitat
Gammel 23-03-12, 19:40   #3
senka
Seniormedlem
 
senka sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2011
Hvor: Sandvika Bærum
Alder: 64
Innlegg: 2.580
senka har veldig mye å være stolt avsenka har veldig mye å være stolt avsenka har veldig mye å være stolt avsenka har veldig mye å være stolt avsenka har veldig mye å være stolt avsenka har veldig mye å være stolt avsenka har veldig mye å være stolt avsenka har veldig mye å være stolt avsenka har veldig mye å være stolt avsenka har veldig mye å være stolt av

Sv: Hvor mye magnesium pr. dag?

Jeg tar 500 mg kaps. fra helsekost(Sverige)

senka er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Gammel 23-03-12, 23:14   #4
Festina lente
Seniormedlem
 
Medlem siden: Apr 2010
Hvor: Bergen
Alder: 54
Innlegg: 736
Festina lente er virkelig snillFestina lente er virkelig snillFestina lente er virkelig snillFestina lente er virkelig snill

Sv: Hvor mye magnesium pr. dag?

900 mg

__________________


Festina lente er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Jobber meg sakte men sikkert inn i ketose etter Ketolysefilosofien :-) Svar med sitat
Gammel 24-03-12, 10:38   #5
Newstart
Seniormedlem
 
Newstart sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: Midt på kartet:)
Innlegg: 1.032
Newstart er en juvelNewstart er en juvelNewstart er en juvel

Sv: Hvor mye magnesium pr. dag?

Såpass mye altså..... Jeg har alltid tatt 300 mg jeg. Men nå har jeg økt på til 700mg og var redd det ble for mye..

Newstart er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo(-25kg) Svar med sitat
Gammel 24-03-12, 16:48   #6
kamp
Seniormedlem
 
kamp sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2008
Innlegg: 1.762
kamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt av

Sv: Hvor mye magnesium pr. dag?

Opprinnelig lagt inn av Newstart, her.

Såpass mye altså..... Jeg har alltid tatt 300 mg jeg. Men nå har jeg økt på til 700mg og var redd det ble for mye..

Det er veldig forskjellig.. Jeg trenger 600-800mg magneiusm pga høyt vitamin b6 inntak men fordeler det på flere doser

__________________
Paleolitisk lav Oksalat kosthold
kamp er avlogget   Min kostholdsfilosofi: eat real food - paleo Svar med sitat
Gammel 24-03-12, 18:18   #7
Kitt
Seniormedlem
 
Kitt sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Asker
Alder: 56
Innlegg: 18.153
Kitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastisk

Sv: Hvor mye magnesium pr. dag?

Opprinnelig lagt inn av Newstart, her.

Såpass mye altså..... Jeg har alltid tatt 300 mg jeg. Men nå har jeg økt på til 700mg og var redd det ble for mye..

Blir det for mye, får du nok diare, så det vil du merke ganske godt!

__________________
Kitt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Syns "Less carbs" høres fornuftig ut! ;) Svar med sitat
Gammel 24-03-12, 18:38   #8
Kanutten
Seniormedlem
 
Kanutten sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 11.548
Kanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastisk

Sv: Hvor mye magnesium pr. dag?

Opprinnelig lagt inn av Kitt, her.

Blir det for mye, får du nok diare, så det vil du merke ganske godt!

En lege jeg snakket med på sykehuset sa at eneste måten å sjekke magnesiuminnholdet i skrotten på var å knaske en kontrollert dose magnesium for så å sjekke innholdet som kom ut i urinen. Den andre legen jeg hadde som sa at det kunne måles via blodet tok visstnok feil.

For mye magnesium gir i følge urinlegen diare hvis man tar for MYE magnesium. Men han poengterte at FOR MYE magnesium gir de samme symptomene som dem man får ved for lite magnesium. Han sa at 400-800 mg er heeeelt ok.

__________________
Æ står han a!
Kanutten er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥ Lavkarbo ala Kanutt ♥ Svar med sitat
Gammel 24-03-12, 19:28   #9
Kitt
Seniormedlem
 
Kitt sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Asker
Alder: 56
Innlegg: 18.153
Kitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastisk

Sv: Hvor mye magnesium pr. dag?

Opprinnelig lagt inn av Kanutten, her.

En lege jeg snakket med på sykehuset sa at eneste måten å sjekke magnesiuminnholdet i skrotten på var å knaske en kontrollert dose magnesium for så å sjekke innholdet som kom ut i urinen. Den andre legen jeg hadde som sa at det kunne måles via blodet tok visstnok feil.

For mye magnesium gir i følge urinlegen diare hvis man tar for MYE magnesium. Men han poengterte at FOR MYE magnesium gir de samme symptomene som dem man får ved for lite magnesium. Han sa at 400-800 mg er heeeelt ok.

Og de lærde strides om mye, blant annet dette! Jeg fikk målt magnsium i blodet og hadde ALT for lite, enda jeg på den tiden tok 600mg hver kveld. Kan ikke ta mer, for da får jeg diare. Ikke kan jeg dele opp dosen heller, for jeg blir så trett av magnsium og må ta det om kvelden!
Men, ved neste kontroll var verdiene helt fine, enda jeg ikke hadde gjort noe ekstra!

Tar magnesium primært mot Restless legs og i de periodene jeg prøver å trappe ned til 300mg, merker jeg det godt på mine svært så rastløse bein, gitt!

__________________
Kitt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Syns "Less carbs" høres fornuftig ut! ;) Svar med sitat
Gammel 24-03-12, 22:17   #10
Nerthus
Seniormedlem
 
Nerthus sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Østlandet
Alder: 53
Innlegg: 6.244
Nerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastisk

Sv: Hvor mye magnesium pr. dag?

Opprinnelig lagt inn av Kitt, her.

Og de lærde strides om mye, blant annet dette! Jeg fikk målt magnsium i blodet og hadde ALT for lite, enda jeg på den tiden tok 600mg hver kveld. Kan ikke ta mer, for da får jeg diare. Ikke kan jeg dele opp dosen heller, for jeg blir så trett av magnsium og må ta det om kvelden!
Men, ved neste kontroll var verdiene helt fine, enda jeg ikke hadde gjort noe ekstra!

Tar magnesium primært mot Restless legs og i de periodene jeg prøver å trappe ned til 300mg, merker jeg det godt på mine svært så rastløse bein, gitt!

Deling av litt nyervervet kunnskap om mineraler og vitaminer etter en grundig rapport medfølgende hårmineralanalyse:

"Magnesiuminnholdet varierer normalt opp og ned i forhold til kalsium. Magnesium er nødvendig for muskelavslapning, proteinsyntesen, påvirkning av nervene og cellulær energiproduksjon. Når kroppens magnesiuminnhold er kronisk lavt, kan en ha tilbøyelighet til ett eller flere symptomer:
- hyperaktivitet
- muskelkramper
- overdreven svetting
- søvnløshet (våkner stadig opp)
- lydømfintlighet
- lett irritert
- kroppslukt

Faktorer som fører til lavt magnesiuminnhold i vevet:
- lavt magnesiuminntak
- stress
- kronisk diare
- pankreatitt
- tarmkatarr
- stort inntak av lakseringsmidler
- for høyt fosforinntak
- surt vev
- absorberingsforstyrrelser i tarm
- mangel på vitamin D
- stort alkoholforbruk"

Magnesium og kalsium sammen påvirker syntesen/avsondringen av biskjoldbruskkjertelhormon.

Det står også en interessant setning om at stress påvirker kroppens magnesiumbehov og at tilskudd av magnesium må avpasses proteininntaket. Økt inntak av protein uten tilstrekkelig inntak av magnesium kan føre til magnesiummangel.

Magnesiummangel vil føre til feil forhold mellom magnesium/natrium og magnesium/kalsium, og jeg har nå forstått at bare å ta magnesiumtilskudd vil ikke alltid være nok til å fikse dette misforholdet, ihvertfall ikke i mitt tilfelle

Nerthus er avlogget   Min kostholdsfilosofi: På sukkerkjøret etter røykeslutt :/ Svar med sitat
Gammel 24-03-12, 22:47   #11
Kanutten
Seniormedlem
 
Kanutten sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 11.548
Kanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastisk

Sv: Hvor mye magnesium pr. dag?

Opprinnelig lagt inn av Nerthus, her.

Deling av litt nyervervet kunnskap om mineraler og vitaminer etter en grundig rapport medfølgende hårmineralanalyse:

"Magnesiuminnholdet varierer normalt opp og ned i forhold til kalsium. Magnesium er nødvendig for muskelavslapning, proteinsyntesen, påvirkning av nervene og cellulær energiproduksjon. Når kroppens magnesiuminnhold er kronisk lavt, kan en ha tilbøyelighet til ett eller flere symptomer:
- hyperaktivitet
- muskelkramper
- overdreven svetting
- søvnløshet (våkner stadig opp)
- lydømfintlighet
- lett irritert
- kroppslukt

Faktorer som fører til lavt magnesiuminnhold i vevet:
- lavt magnesiuminntak
- stress
- kronisk diare
- pankreatitt
- tarmkatarr
- stort inntak av lakseringsmidler
- for høyt fosforinntak
- surt vev
- absorberingsforstyrrelser i tarm
- mangel på vitamin D
- stort alkoholforbruk"

Magnesium og kalsium sammen påvirker syntesen/avsondringen av biskjoldbruskkjertelhormon.

Det står også en interessant setning om at stress påvirker kroppens magnesiumbehov og at tilskudd av magnesium må avpasses proteininntaket. Økt inntak av protein uten tilstrekkelig inntak av magnesium kan føre til magnesiummangel.

Magnesiummangel vil føre til feil forhold mellom magnesium/natrium og magnesium/kalsium, og jeg har nå forstått at bare å ta magnesiumtilskudd vil ikke alltid være nok til å fikse dette misforholdet, ihvertfall ikke i mitt tilfelle

Kan det være derfor poden min har ei vanvittig kroppslukt? Han har fått påvist stooooor dvitmangel.

__________________
Æ står han a!
Kanutten er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥ Lavkarbo ala Kanutt ♥ Svar med sitat
Gammel 24-03-12, 23:14   #12
Kanutten
Seniormedlem
 
Kanutten sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 11.548
Kanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastisk

Sv: Hvor mye magnesium pr. dag?

Opprinnelig lagt inn av Kitt, her.

Og de lærde strides om mye, blant annet dette! Jeg fikk målt magnsium i blodet og hadde ALT for lite, enda jeg på den tiden tok 600mg hver kveld. Kan ikke ta mer, for da får jeg diare. Ikke kan jeg dele opp dosen heller, for jeg blir så trett av magnsium og må ta det om kvelden!
Men, ved neste kontroll var verdiene helt fine, enda jeg ikke hadde gjort noe ekstra!

Tar magnesium primært mot Restless legs og i de periodene jeg prøver å trappe ned til 300mg, merker jeg det godt på mine svært så rastløse bein, gitt!

Man må ta et støff SAMMEN med magnesium ellers fyker det rett ut og lager diare og har lite virkning i blodet. Husker ikke hva slags stoff det var, men man får kjøpt disse magnesiumtabbisene MED det støffet på helsekosten.

__________________
Æ står han a!
Kanutten er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥ Lavkarbo ala Kanutt ♥ Svar med sitat
Gammel 25-03-12, 01:13   #13
Yrla
Seniormedlem
 
Yrla sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Innlegg: 4.612
Yrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt av

Sv: Hvor mye magnesium pr. dag?

Opprinnelig lagt inn av Kanutten, her.

Man må ta et støff SAMMEN med magnesium ellers fyker det rett ut og lager diare og har lite virkning i blodet. Husker ikke hva slags stoff det var, men man får kjøpt disse magnesiumtabbisene MED det støffet på helsekosten.

kalsium? magnesium hjelper for kalsiumopptaket, men ikke omvendt. forresten, nå skjønner jeg hva du mener, at magnesiumsalt gir diare så det må bindes til noe. Tablettene man får er vanligvis det. sitrat som nevnt f.eks.

__________________
Do what you like!
Yrla er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Gammel 25-03-12, 08:39   #14
kamp
Seniormedlem
 
kamp sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2008
Innlegg: 1.762
kamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt av

Sv: Hvor mye magnesium pr. dag?

Jeg bruker også magnesium sulfat fotbad (har ikke badekar)

__________________
Paleolitisk lav Oksalat kosthold
kamp er avlogget   Min kostholdsfilosofi: eat real food - paleo Svar med sitat
Gammel 25-03-12, 09:12   #15
Rin
Seniormedlem
 
Rin sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2009
Hvor: Oslo
Alder: 38
Innlegg: 6.608
Rin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastisk

Sv: Hvor mye magnesium pr. dag?

Jeg tar 750g magnesium (kombinasjonstabletter med kalsium og vit D i tillegg) om kvelden, når jeg husker det. Opplever i likhet med Kitt at det hjelper en del mot rastløse bein.

__________________
Min krympedagbok & Lavkarbosaurus!
-33 kg med ketogen LCHF. Vedlikeholder normalvekta.


Rin er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo-høyfett-nullkorn-passemett Svar med sitat
Gammel 25-03-12, 10:19   #16
Yrla
Seniormedlem
 
Yrla sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Innlegg: 4.612
Yrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt av

Sv: Hvor mye magnesium pr. dag?

200 mg morgen og kveld

__________________
Do what you like!
Yrla er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Gammel 25-03-12, 10:49   #17
Gerd
Jeg kan og jeg vil!
 
Medlem siden: Jan 2007
Hvor: 1
Innlegg: 55.254
Gerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastisk

Sv: Hvor mye magnesium pr. dag?

Jeg tar en 200mg tablett (ketolyse) hver kveld.
Gjerne dobbel dose dagene før mens, for å roe menssmerter.

Gerd er avlogget   Min kostholdsfilosofi: 1 Svar med sitat
Gammel 26-03-12, 01:16   #18
Newstart
Seniormedlem
 
Newstart sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: Midt på kartet:)
Innlegg: 1.032
Newstart er en juvelNewstart er en juvelNewstart er en juvel

Sv: Hvor mye magnesium pr. dag?

Har faktisk aldri visst at det kan hjelpe mot mens smerter men det kan det faktisk gjøre. Fantastisk.

Og det er faktisk forskjell på de som man kjøper på apotek og de som man kjøper på helsekosten. De sistnevnte virker mye bedre ser det ut som. Og de er jo tilsatt en del urter for at de skal taes lettere opp i kroppen.

Newstart er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo(-25kg) Svar med sitat
Gammel 26-03-12, 04:44   #19
kamp
Seniormedlem
 
kamp sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2008
Innlegg: 1.762
kamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt av

Sv: Hvor mye magnesium pr. dag?

Opprinnelig lagt inn av Newstart, her.

Har faktisk aldri visst at det kan hjelpe mot mens smerter men det kan det faktisk gjøre. Fantastisk.

Og det er faktisk forskjell på de som man kjøper på apotek og de som man kjøper på helsekosten. De sistnevnte virker mye bedre ser det ut som. Og de er jo tilsatt en del urter for at de skal taes lettere opp i kroppen.

Det finnes forskjellige former for magnesium som oksid, malat, sitrat Og forskjellige former har forskjellig opptak og effekt på folk.

__________________
Paleolitisk lav Oksalat kosthold
kamp er avlogget   Min kostholdsfilosofi: eat real food - paleo Svar med sitat
Gammel 26-03-12, 08:33   #20
Yrla
Seniormedlem
 
Yrla sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Innlegg: 4.612
Yrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt av

Sv: Hvor mye magnesium pr. dag?

Opprinnelig lagt inn av kamp, her.

Det finnes forskjellige former for magnesium som oksid, malat, sitrat Og forskjellige former har forskjellig opptak og effekt på folk.

ja, fy fillern, å studere alle de forskjellige formene magnesium kommer i tok med mange dager Hold dere unna oxid, som er vanlig og billig. Den er faktisk ikke sunn og opptaes ikke mer enn 4 % i kroppen, virker bare noe mot forstoppelse. Men heller ikke noe særlig sånn heller. Bortkasta søppel egentlig.
sitrat er også billig og bedre. Glycinat, malat og taurat er trygt. Fra mine notater:Overdose av magnesium (doser fra 600mg og oppover) kan resultere i løs mave , spesielt med sulfat og karbonattypen.
Mange av magnesiumtypene har omtrent lik biotilgjengelighet , dette er f.eks laktat,aspartat og sitrat og det er derfor vanskelig å trekke fram en favoritt av disse.

Det brukes også magnesiumklorid som løses lettere opp i kroppen enn magnesiumsaltene nevnt over da det ikke er avhengig av like mye mavesyre for å løses opp.

Siste Magnesiumtypen jeg tenkte å nevne er magnesiumoksid , dette er den typen magnesium som nok er mest vanlig å finne i helsekostbutikkhyllene , den har mye magnesium i seg men den løser seg dårligere opp, og det er ikke mengden men opptaket som er viktig med magnesium , magnesium i seg selv er uansett en såpass billig råvare at det ikke burde være noen grunn til å bruke en forbindelse med lavere opptak enn f.eks aspartat.
Magnesium oxide is the most dense magnesium compound and the one most often used in mineral supplements and multivitamins. It contains 300 mg of elemental magnesium per 500 mg tablet, but is extremely poorly absorbed. Only about 4% of its elemental magnesium is absorbed or about 12 mg out of a 500 mg tablet.
Magnesium carbonate contains 125 mg of elemental magnesium per 500 mg tablet, but is poorly absorbed.
Chelated magnesium (magnesium glycinate) is magnesium bound in a complex of glycine and lysine. It is easily absorbed and highly bioavailable. The magnesium (elemental) content per tablet or capsule is usually 100 mg.
Magnesium orotate contains only 31 mg of elemental magnesium per 500 mg tablet. However, it is well absorbed and has been found highly effective in daily intakes of 3000 mg (186 mg elemental).
Magnesium citrate contains 80 mg of elemental magnesium per 500 mg tablet. It is far better absorbed than is magnesium oxide. The water soluble form (Natural Calm) contains 205 mg of elemental magnesium per teaspoon, is totally soluble in hot water and is highly bioavailable.
Magnesium maleate contains 56 mg of elemental magnesium per 500 mg tablet.
Magnesium gluconate contains 27 mg of elemental magnesium per 500 mg tablet. It is easily absorbed and quick acting.
Magnesium fra albion labaratories anbefales fordi magnesium inkluderer glycinate, lysinate and amino acid chelate.

__________________
Do what you like!
Yrla er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Gammel 28-03-12, 14:05   #21
Newstart
Seniormedlem
 
Newstart sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: Midt på kartet:)
Innlegg: 1.032
Newstart er en juvelNewstart er en juvelNewstart er en juvel

Sv: Hvor mye magnesium pr. dag?

Opprinnelig lagt inn av Yrla, her.

ja, fy fillern, å studere alle de forskjellige formene magnesium kommer i tok med mange dager Hold dere unna oxid, som er vanlig og billig. Den er faktisk ikke sunn og opptaes ikke mer enn 4 % i kroppen, virker bare noe mot forstoppelse. Men heller ikke noe særlig sånn heller. Bortkasta søppel egentlig.
sitrat er også billig og bedre. Glycinat, malat og taurat er trygt. Fra mine notater:Overdose av magnesium (doser fra 600mg og oppover) kan resultere i løs mave , spesielt med sulfat og karbonattypen.
Mange av magnesiumtypene har omtrent lik biotilgjengelighet , dette er f.eks laktat,aspartat og sitrat og det er derfor vanskelig å trekke fram en favoritt av disse.

Det brukes også magnesiumklorid som løses lettere opp i kroppen enn magnesiumsaltene nevnt over da det ikke er avhengig av like mye mavesyre for å løses opp.

Siste Magnesiumtypen jeg tenkte å nevne er magnesiumoksid , dette er den typen magnesium som nok er mest vanlig å finne i helsekostbutikkhyllene , den har mye magnesium i seg men den løser seg dårligere opp, og det er ikke mengden men opptaket som er viktig med magnesium , magnesium i seg selv er uansett en såpass billig råvare at det ikke burde være noen grunn til å bruke en forbindelse med lavere opptak enn f.eks aspartat.
Magnesium oxide is the most dense magnesium compound and the one most often used in mineral supplements and multivitamins. It contains 300 mg of elemental magnesium per 500 mg tablet, but is extremely poorly absorbed. Only about 4% of its elemental magnesium is absorbed or about 12 mg out of a 500 mg tablet.
Magnesium carbonate contains 125 mg of elemental magnesium per 500 mg tablet, but is poorly absorbed.
Chelated magnesium (magnesium glycinate) is magnesium bound in a complex of glycine and lysine. It is easily absorbed and highly bioavailable. The magnesium (elemental) content per tablet or capsule is usually 100 mg.
Magnesium orotate contains only 31 mg of elemental magnesium per 500 mg tablet. However, it is well absorbed and has been found highly effective in daily intakes of 3000 mg (186 mg elemental).
Magnesium citrate contains 80 mg of elemental magnesium per 500 mg tablet. It is far better absorbed than is magnesium oxide. The water soluble form (Natural Calm) contains 205 mg of elemental magnesium per teaspoon, is totally soluble in hot water and is highly bioavailable.
Magnesium maleate contains 56 mg of elemental magnesium per 500 mg tablet.
Magnesium gluconate contains 27 mg of elemental magnesium per 500 mg tablet. It is easily absorbed and quick acting.
Magnesium fra albion labaratories anbefales fordi magnesium inkluderer glycinate, lysinate and amino acid chelate.



Dette var super interessant Yrla. På denne boksen som jeg syns ikke virker så står det magnesiumhydroksid. Er det det samme som du beskriver som magnesiumoksid?

Newstart er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo(-25kg) Svar med sitat
Gammel 28-03-12, 15:22   #22
Yrla
Seniormedlem
 
Yrla sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Innlegg: 4.612
Yrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt av

Sv: Hvor mye magnesium pr. dag?

Magnesium hydroxid kalles milk of magnesia. Magnesium oxide, MgO is a different substance from milk of magnesia, which is a colloid of magnesium hydroxide, Mg(OH)2

__________________
Do what you like!
Yrla er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Gammel 28-03-12, 16:10   #23
smgj
Seniormedlem
 
smgj sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Hvor: Østfold
Alder: 50
Innlegg: 6.228
smgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisk

Sv: Hvor mye magnesium pr. dag?

Opprinnelig lagt inn av Nerthus, her.

Deling av litt nyervervet kunnskap om mineraler og vitaminer etter en grundig rapport medfølgende hårmineralanalyse:

"Magnesiuminnholdet varierer normalt opp og ned i forhold til kalsium. Magnesium er nødvendig for muskelavslapning, proteinsyntesen, påvirkning av nervene og cellulær energiproduksjon. Når kroppens magnesiuminnhold er kronisk lavt, kan en ha tilbøyelighet til ett eller flere symptomer:
- hyperaktivitet
- muskelkramper
- overdreven svetting
- søvnløshet (våkner stadig opp)
- lydømfintlighet
- lett irritert
- kroppslukt

Faktorer som fører til lavt magnesiuminnhold i vevet:
- lavt magnesiuminntak
- stress
- kronisk diare
- pankreatitt
- tarmkatarr
- stort inntak av lakseringsmidler
- for høyt fosforinntak
- surt vev
- absorberingsforstyrrelser i tarm
- mangel på vitamin D
- stort alkoholforbruk"

Magnesium og kalsium sammen påvirker syntesen/avsondringen av biskjoldbruskkjertelhormon.

Det står også en interessant setning om at stress påvirker kroppens magnesiumbehov og at tilskudd av magnesium må avpasses proteininntaket. Økt inntak av protein uten tilstrekkelig inntak av magnesium kan føre til magnesiummangel.

Magnesiummangel vil føre til feil forhold mellom magnesium/natrium og magnesium/kalsium, og jeg har nå forstått at bare å ta magnesiumtilskudd vil ikke alltid være nok til å fikse dette misforholdet, ihvertfall ikke i mitt tilfelle

Jeg, tullhøna, begynte å supplere med kalsium samtidig som jeg droppet magnesiumet og begynte med melkeprodukter igjen ( ble osteoporoseskremt...) og fikk:

-stram nakke, kjeve (jeg visste ikke om jeg hadde tannpine, ørepine eller hodepine, men vondere og vondere ble det)
- skikkelig stygg emalje på tennene
- leamus
- kramper under føttene og i nakken når jeg minst ventet det

Da jeg forsto sammenhengen - og tok magnesium + droppet kalsiumtilskuddet gikk 3 av 4 symptom bort fort. Misfargingen på emaljen måtte jeg ha tannlegehjelp til for å kvitte meg helt med...

Siden har jeg lært mer...

__________________
Fant (og mistet igjen) matchvekta under candida- og eliminasjonsdiett ifm. stoffskiftesykdom. Forsøker nå å finne den igjen med inspirasjon fra Primal Blueprint
smgj er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Primal Blueprint - tåler begrenset melk (lett laktoseintolerant) og glutenholdig mel enda dårligere. Svar med sitat
Gammel 28-03-12, 16:59   #24
Supera
Seniormedlem
 
Supera sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Moi
Alder: 39
Innlegg: 4.053
Supera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastisk

Sv: Hvor mye magnesium pr. dag?

Jeg glemmer som regel å ta tilskuddene mine, jeg. Her en dag tok jeg magnesiumen min for første gang på en måned eller to (slengte nedpå en gigantisk dose på 1200 mg). Neste dag ble det en uventet hastejobbtur og jeg tok ikke med meg kosttilskudd. Den natta (altså 24t etter magnesiumtilskudd) fikk jeg leggkramper for første gang på mange måneder. Ingen tårer - det gjorde ikke så vondt som det pleier, men de varte lengre enn de har gjort før. De varte så lenge at jeg nesten ikke klarte å stramme de bakre leggmusklene dagen etter... Altså at ankelen nesten ikke kunne bøyes fremover sett fra siden. Gikk litt stivt den dagen gitt.

Så min teori er at man ikke bør gjøre for raske forandringer i magnesiuminntaket... Er jeg på bærtur, eller har andre opplevd noe lignende?

__________________
-smileyen er snill, ikke sarkastisk! Nemlig!

Delmål 1: -10 kg. Delmål 2: BMI 40:
Supera er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Tester ut ZC Svar med sitat
Gammel 28-03-12, 18:34   #25
Nerthus
Seniormedlem
 
Nerthus sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Østlandet
Alder: 53
Innlegg: 6.244
Nerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastisk

Sv: Hvor mye magnesium pr. dag?

Opprinnelig lagt inn av smgj, her.

Jeg, tullhøna, begynte å supplere med kalsium samtidig som jeg droppet magnesiumet og begynte med melkeprodukter igjen ( ble osteoporoseskremt...) og fikk:

-stram nakke, kjeve (jeg visste ikke om jeg hadde tannpine, ørepine eller hodepine, men vondere og vondere ble det)
- skikkelig stygg emalje på tennene
- leamus
- kramper under føttene og i nakken når jeg minst ventet det

Da jeg forsto sammenhengen - og tok magnesium + droppet kalsiumtilskuddet gikk 3 av 4 symptom bort fort. Misfargingen på emaljen måtte jeg ha tannlegehjelp til for å kvitte meg helt med...

Siden har jeg lært mer...

Man lærer helt klart etterhvert Jeg er spent nå på hva som skjer med kroppen framover med alle tilskuddene jeg tar - håper det blir litt mer orden! Sliter fremdeles med betennelser i kroppen kjenner jeg, i dag muskulært "overalt".... tar det som en positiv reaksjon på at det skjer noe, har hatt menssmerter i tre dager også og det kan jeg faktisk ikke huske sist jeg hadde (har spiral)...

Nerthus er avlogget   Min kostholdsfilosofi: På sukkerkjøret etter røykeslutt :/ Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 
Trådverktøy

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Hvor mange mg magnesium og annet inneholder hver tablett fra ketolysekuren? Hildemor på slanking Ketolysekuren 3 04-02-11 16:51
Hvor kan man kjøpe magnesium og krom/kalium-tabletter billig? sam03 Generell diskusjon 9 30-01-11 19:26
Magnesium Snorkfrøken__ Lavkarbo generelt 14 29-08-10 20:04
Magnesium sara Fysisk og mental helse 2 30-06-09 09:12
Magnesium? Skrible Eurodiett 6 03-02-08 13:29


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 16:36.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no