Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Spørsmål og svar

Er det noen lavkarbere med kunnskap og lyst til å hjelpe her?

Spørsmål og svar Hjelp oss å bli enda bedre!Still spørsmål, eller svar på det du kan.
Er du ny? Spør og les her først!

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 22-01-10, 09:38   #1
Atkinsmadde
Juniormedlem
 
Medlem siden: May 2009
Innlegg: 13
Atkinsmadde er på en erverdig vei

Er det noen lavkarbere med kunnskap og lyst til å hjelpe her?

...


Sist redigert av Atkinsmadde : 25-01-10 kl 20:08.
Atkinsmadde er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins... tror jeg ... Svar med sitat
Gammel 22-01-10, 09:50   #2
Kitt
Seniormedlem
 
Kitt sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Asker
Alder: 56
Innlegg: 18.153
Kitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastisk

Sv: Er det noen lavkarbere med kunnskap og lyst til å hjelpe her?

Skal du leve lavkarbo, skal ikke havregryn, kålrot, gulrot, syltetøy og Skyr være på menyen.

Og jeg kan faktisk ikke skjønne hvor dette fettet du lurer på er i det hele tatt!
Du skal holde deg unna alle lettprodukter og velge de fete alternativene som kremfløte, seterrømme og kun meierismør(aldri margarin).

Foreslår at du lese denne som en start! Gir en veldig god pekepinn på hva lavkarbo egentlig er!

Masse lykke til!

__________________
Kitt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Syns "Less carbs" høres fornuftig ut! ;) Svar med sitat
Gammel 22-01-10, 10:04   #3
Atkinsmadde
Juniormedlem
 
Medlem siden: May 2009
Innlegg: 13
Atkinsmadde er på en erverdig vei

Sv: Er det noen lavkarbere med kunnskap og lyst til å hjelpe her?

Men, på skyr står det jo et lavt karboinnhold??
Og på Atkins starttråd står det at kålrot kan man spise!?
Jeg vet at noen ting jeg har spist er feil, og må fåes vekk. Det er derfor jeg ber om råd vet du

Atkinsmadde er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins... tror jeg ... Svar med sitat
Gammel 22-01-10, 10:13   #4
Cornelia
Medlem
 
Cornelia sin avatar
 
Medlem siden: May 2009
Hvor: Østfold
Innlegg: 298
Cornelia er ny på veien

Sv: Er det noen lavkarbere med kunnskap og lyst til å hjelpe her?

Ta søk i oppskriftsforumet her og bruk noen av disse oppskriftene, fines uendelig masse bra her!
Ellers tenker jeg at LCHF (low carb high fat) burde være en bra filosofi for deg, det finnes endel info om dette på nettet.
Se bl. annet her: LCHF Norge
Ellers søk på google så får du opp masse Svenske sider med info og oppskrifter.

__________________


Cornelia er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 22-01-10, 10:15   #5
Kitt
Seniormedlem
 
Kitt sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Asker
Alder: 56
Innlegg: 18.153
Kitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastisk

Sv: Er det noen lavkarbere med kunnskap og lyst til å hjelpe her?

Ser at kålrot står på "spise litt" lista til Atkins, men ville holdt meg unna alt som vokser under jorda (untatt løk), var jeg deg! Blir fort mye karber av sånt!
Vet ikke så mye om Atkins, går på ketolyse selv.

Det er ikke sååå høyt karboinnhold på Skyr, men det er en del. I forhold til "vanlig" kosthold er det lite, for en som skal spise lite karber utgjør en hel Skyr en del.
Vet noen spiser en halv med fløte på. Da får du mindre karber og får opp fettandelen! Noe jeg vil tro er viktig for din situasjon!

Leste du linken? Den er fin som sånn "ja- og nei- mat " i begynnelsen!

Finnes også en masse oppskrifter her som er lovlige for de fleste!

__________________
Kitt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Syns "Less carbs" høres fornuftig ut! ;) Svar med sitat
Gammel 22-01-10, 10:28   #6
Chunky
Gjest
 
Innlegg: n/a

Sv: Er det noen lavkarbere med kunnskap og lyst til å hjelpe her?

Jeg synes menyen så veldig bra ut med tanke på at du tenker lavkarbo for helse, og ikke slanking. Stort pluss for hjemmelagede knekkebrød. Lavkarbo er ofte definert som å spise under ca 130g KH per dag. Da starter kroppen å produsere ketoner som erstatning for glukose, og både hjerte, hjerne og andre organer arbeider mer effektivt. Du skåner også kroppen for de verste påkjenningene med høyt blodsukker og insulin.

Du trenger ikke tenke på grønnsaker "over og under jorden" i ditt tilfelle. Det er begrenset hvor mye du klarer å få i deg. Du kan for eksempel spise ca 2 kilo gulrot/kålrot per dag, og fortsatt leve lavkarbo. Det er heller ikke noe problem med mindre mengder havregryn og melsorter med lav GI.

Det viktigste er at de karbohydratene du spiser er trege, slik at du unngår rask blodsukkerstigning og høye insulinverdier. Det enkleste er å unngå halvfabrikata og raffinerte produkter. Det ser det ut til at du gjør på en ypperlig måte.

I det store og hele, tror jeg du allerede er på rett vei mot god helse. Hvis du skal lese noe mer, kan Fedon Lindberg kanskje være et sted å begynne. Fedon og Atkins vedlikehold er omtrent det samme. Fedon har masse gode oppskrifter og forslag til sunn og naturlig mat.

Og med tanke på hvorfor du ønsker å leve lavkarbo, så kan Fedons "Barn i balanse" anbefales på det sterkeste. En perle av en bok.


Sist redigert av Chunky : 22-01-10 kl 10:44.
  Svar med sitat
Gammel 22-01-10, 13:28   #7
Cyan
Supermoderator
 
Cyan sin avatar
 
Medlem siden: May 2005
Hvor: Oslo
Alder: 44
Innlegg: 3.060
Cyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastisk

Sv: Er det noen lavkarbere med kunnskap og lyst til å hjelpe her?

I og med at du er i gang med prøverørsbefruktning vil jeg anbefale deg å ikke gå på et ketogent kosthold.Den anbefalingen fikk jeg av en Fedon Lindberg lege mens vi forsøkte å bli gravide. Jeg vil anbefale deg å gå for et Lav GI / Fedonsk kosthold nå mens du forsøker å bli gravid. Dette er et kosthold som er ypperlig å leve med mens du går gravid også, så da slipper du å tenke kostholdsendring i forhold til graviditeten når den kommer

Lykke til med prøverørsbehandling og kosthold

Cyan er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo + trening Svar med sitat
Gammel 22-01-10, 13:52   #8
Chunky
Gjest
 
Innlegg: n/a

Sv: Er det noen lavkarbere med kunnskap og lyst til å hjelpe her?

Det ser ut som Cyan og jeg er enige. Det eneste jeg vil advare mot hos Fedon, er at han anbefaler å bruke fruktose som søtning fordi det har lav GI. Det er et veldig dårlig råd. Fruktose er langt mer helseskadelig enn sukrose, og gir høyere blodsukker, økt andel triglyserider og insulinutskillelse over tid. Så akkurat på det området er Fedon skikkelig på bærtur.

  Svar med sitat
Gammel 22-01-10, 13:54   #9
Snikende Saccosekk
Medlem
 
Snikende Saccosekk sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
Alder: 47
Innlegg: 118
Snikende Saccosekk har en fantastisk aura rundt segSnikende Saccosekk har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Er det noen lavkarbere med kunnskap og lyst til å hjelpe her?

Opprinnelig lagt inn av Kitt, her.

Det er ikke sååå høyt karboinnhold på Skyr, men det er en del. I forhold til "vanlig" kosthold er det lite, for en som skal spise lite karber utgjør en hel Skyr en del.

Skyr er da ikke så ille? 6.6g karb per beger. Jeg spiser 1 eller 2 skyr per dag som måltid og det har ikke dyttet meg ut av ketose ihvertfall. Prøver å ligge på 20-25g totalt per dag, men kan vel kanskje hende jeg sklir opptil 30g. Hjelper jo litt at frokosten for tiden er egg og bacon, og lunsj er stort sett 3-4g karb. Da er det ikke vanskelig å få plass til en Skyr :-)

Sitter faktisk og spiser en Skyr på jobb nå, mmmm!

Snikende Saccosekk er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Spisdegslank + egen Svar med sitat
Gammel 22-01-10, 14:29   #10
Kitt
Seniormedlem
 
Kitt sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Asker
Alder: 56
Innlegg: 18.153
Kitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastisk

Sv: Er det noen lavkarbere med kunnskap og lyst til å hjelpe her?

Dersom man skal være i ketose og få mest mulig av karbohydratene fra grønnsaker, er 6.6karber ganske mye.

Har spist sånne selv, jeg, men ikke at det frister til gjentagelse. Nå har jeg smakt alle variantene og ingen falt egentlig i smak!

Som en nødløsning eller en dag jeg er fryktelig matlei, så kanskje......

__________________
Kitt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Syns "Less carbs" høres fornuftig ut! ;) Svar med sitat
Gammel 22-01-10, 15:01   #11
nellie
Seniormedlem
 
nellie sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Sarpsborg
Alder: 38
Innlegg: 14.496
nellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisk

Sv: Er det noen lavkarbere med kunnskap og lyst til å hjelpe her?

Opprinnelig lagt inn av Cyan, her.

I og med at du er i gang med prøverørsbefruktning vil jeg anbefale deg å ikke gå på et ketogent kosthold.Den anbefalingen fikk jeg av en Fedon Lindberg lege mens vi forsøkte å bli gravide.

sa de noe grunn til det? Synes det florerer av historier om folk som har prøvd i 100 år og brått blitt gravide når dama har begynt å spise ketogent.

__________________
nellie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo Svar med sitat
Gammel 22-01-10, 16:31   #12
Chunky
Gjest
 
Innlegg: n/a

Sv: Er det noen lavkarbere med kunnskap og lyst til å hjelpe her?

Har hørt og lest det samme som deg, men jeg tror Fedonfolkene følger et slags føre var-prinsipp. Samme type advarsler står i mange andre lavkarbobøker. Det er nok mest for å ha noe å dekke seg bak hvis det skulle oppstå komplikasjoner som kan føres tilbake til dietten. Jeg synes det er litt pinglete, siden de på en måte sår tvil om det de ellers forfekter. For noen ordentlig forklaring får man aldri. I hvert fall ikke som jeg har sett.

Når det er sagt, er det ikke nødvendigvis noe must for Atkinsmadde, som er 1,70 høy og veier 57 kg, å kutte lovlige matvarer til beinet. Da er det kanskje bedre å velge en lav-GI diett med såpass store valgmuligheter at hun føler seg komfortabel med den samme dietten både før og under graviditeten.

Et annet poeng er at jo høyere andel karbohydrater, jo viktigere blir det med variasjon for å få i seg nok vitaminer og mineraler. Med bortimot null karbo, er det normalt ikke nødvendig med tilskudd i det hele tatt. Men de som gir råd, kan jo ikke vite hvor godt vedkommende klarer å følge en lavkarbodiett, så da er det tryggere å anbefale et såpass høyt karboinntak at variasjonen kommer av seg selv. Det er nok også grunnen til at nesten samtlige kommersielle lavkarbokurer har noen vidunderpiller til salgs (i tillegg til å tjene en god slump ekstra penger i tillegg til boksalget da, selvsagt).

  Svar med sitat
Gammel 22-01-10, 16:42   #13
Vettel
Seniormedlem
 
Vettel sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2009
Hvor: Fra Oslo, men bor i Gøteborg for tiden.
Innlegg: 1.333
Vettel er virkelig snillVettel er virkelig snillVettel er virkelig snillVettel er virkelig snill

Sv: Er det noen lavkarbere med kunnskap og lyst til å hjelpe her?

Hmm, hvorfor er det viktigere for de med litt høyere karboinntak å ta tillskudd? Er man ikke mer variert da enn om man så og si bare spiser proteiner og fett??

__________________
FAILURE IS NOT AN OPTION!



Vettel er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Less carbs, better carbs. Svar med sitat
Gammel 22-01-10, 16:58   #14
Chunky
Gjest
 
Innlegg: n/a

Sv: Er det noen lavkarbere med kunnskap og lyst til å hjelpe her?

Nei, faktisk ikke. Men det er en balansegang. Karbohydrater og insulin både hemmer opptaket og øker utskillelsen av vitaminer. Animalsk føde inneholder alle de essensielle aminosyrene (proteinenes grunnleggende byggesteiner, om du vil) i et forhold som er perfekt for mennesker. Kjøtt inneholder spesielt store mengder vitamin A og E, i tillegg til hele spekteret av vitamin B. Vitamin D og B finnes vanligvis kun i animalske produkter. Vitamin C er en historie for seg.

Det beste beviset er kanskje inutittene, som levde nesten utelukkende av animalsk føde, og var et kjernesunt folkeslag. Sigurdur Stefansson levde i over 10 år sammen med disse, og gjennomførte deretter et ett år langt kontrollert eksperiment når han kom hjem, hvor han levde utelukkende på kjøtt og fisk, uten noen form for tilskudd eller grønnsaker. Etter at året var omme, var han sunnheten selv, uten noen som helst form for mangelsykdommer. Eksempelvis hadde han helt normale verdier av kalsium, selv om tradisjonell medisin forteller at kjøttrike dietter øker utskillelsen av nettopp kalsium.

Som vanlig har forskning på hvordan kroppen tar til seg og skiller ut vitaminer blitt gjort på et høykarbokosthold, og i mangel av noe bedre, har selv lavkarboguruene hengt seg på forskning som faktisk ikke er relevant for det de formidler. Selv Fedon Lindberg har et arsenal av kosttilskudd i nettbutikken sin. Men som sagt er det en balansegang. Det verste er kanskje en diett midt i mellom alt og ingenting, hvor du både tappes for vitaminer og ikke spiser variert nok til å kompensere. Men det kan være greit å ha i bakhodet at det er karbohydratene som skaper problemet. Kroppen klarer seg helt fint uten tilskudd så lenge vi spiser det vi var ment å spise.


Sist redigert av Chunky : 22-01-10 kl 17:28.
  Svar med sitat
Gammel 22-01-10, 19:03   #15
Atkinsmadde
Juniormedlem
 
Medlem siden: May 2009
Innlegg: 13
Atkinsmadde er på en erverdig vei

Sv: Er det noen lavkarbere med kunnskap og lyst til å hjelpe her?

Takk for alle svar! Det setter jeg virkelig pris på!
I forhold til det jeg har spist lenge og som jeg enda spiser, er det vel bare sunt å få i seg mer fett?
Jeg steker f.eks aldri i olje/fett. Jeg spiser bare fettfattige kjøttyper som kalkun, kylling. Litt kjøtt og fisk en sjelden gang.
Jeg er oppvokst med en mor som er opptatt av kalorier og har videreført dette til sine barn... desverre...
Når jeg spiser minimalt med kalorier, fett og karbohydrater, må jeg stabilisere og balansere kostholdet slik at jeg får i meg det jeg skal ha!
Det eneste jeg spiser masse av er proteiner og grønnsaker...

Så alternativet jeg ser er å spise mer fett bestående av fete meieriprodukter, bacon, fisk, nøtter og olje.
Holde på proteininntaket. og fortsette med lavt karboinnhold.
Jeg har jo aldri spist mye karber. Så det blir jo ikke noe avvenning...

Hva mener dere konkret at jeg skal spise, med hensyn til prøverørsbefruktningen?

Atkinsmadde er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins... tror jeg ... Svar med sitat
Gammel 22-01-10, 19:30   #16
Carisma
Seniormedlem
 
Carisma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Harestua
Alder: 47
Innlegg: 16.055
Carisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastisk

Sv: Er det noen lavkarbere med kunnskap og lyst til å hjelpe her?

Opprinnelig lagt inn av nellie, her.

sa de noe grunn til det? Synes det florerer av historier om folk som har prøvd i 100 år og brått blitt gravide når dama har begynt å spise ketogent.

Noe av grunnen kan jo være at for noen er det stressende for kroppen å være i ketose. Den bruker mye energi på det, og ser på et evt befruktet egg som noe som stjeler energi den ikke har råd til å gå bort i den perisoden.

__________________
Persistance pays!
Carisma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 22-01-10, 19:33   #17
Carisma
Seniormedlem
 
Carisma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Harestua
Alder: 47
Innlegg: 16.055
Carisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastisk

Sv: Er det noen lavkarbere med kunnskap og lyst til å hjelpe her?

Opprinnelig lagt inn av Atkinsmadde, her.

Når jeg spiser minimalt med kalorier, fett og karbohydrater, må jeg stabilisere og balansere kostholdet slik at jeg får i meg det jeg skal ha!

Det kan være grunnen til uteblivende graviditet. Kroppen lever allerede på sparebluss og har ikke overskudd. Mer sundt fett

__________________
Persistance pays!
Carisma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 22-01-10, 20:13   #18
Chunky
Gjest
 
Innlegg: n/a

Sv: Er det noen lavkarbere med kunnskap og lyst til å hjelpe her?

Nå begynner dere sikkert å bli lei av meg i denne tråden, så dette blir mest sannsynlig mitt siste innlegg.

Du sa ikke noe om hvilke kjøttyper du spiste eller hvordan du tilberedte det, så jeg antok at du fikk i deg greit med fett på naturlig vis.

Verken jeg eller andre kan si noe om hva du bør spise i forhold til prøverørsbefruktning generelt. Det finnes meg bekjent ingen gode studier, så det blir i så fall bare spekulasjoner.

Men jeg føler meg på trygg grunn når jeg sier at du bør spise noe mer fett. Fett er ikke farlig på noen som helst måte. Fett er sunt og helt nødvendig for mange funksjoner i kroppen. Funksjoner du er helt avhengig av når du er/skal bli gravid.

Når du så blir gravid, kommer du til å gå opp i fettprosent, uansett hvordan du spiser. Får du det ikke gjennom kosten, vil kroppen din plyndre seg selv eller gå i dvale for å skaffe et næringslager til barnet. Sånn er det bare. Og det må da være bedre å sitte i førersetet enn å la kroppen handle ut fra desperasjon?

Så mitt råd er å legge inn mer naturlig fett (ikke margarin og andre industriproduserte smørlignende gjenstander) og godt med proteiner i kosten. Du har alt å vinne og ingenting å tape.

  Svar med sitat
Gammel 23-01-10, 12:15   #19
Matglad
Medlem
 
Medlem siden: Jan 2010
Innlegg: 307
Matglad har en fantastisk aura rundt segMatglad har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Er det noen lavkarbere med kunnskap og lyst til å hjelpe her?

Hei Atkinsmadde, jeg vil først om fremst ønske deg masse lykke til med forsøkene med assistert befrukning. Jeg har selv førstehånds kjennskap til dette. Skal ikke uttale meg for mye om hva du bør spise, det ligger utrolig mye informasjon på nett om div kosttilskudd osv. Det jeg vet det er forsket på, er effekten av akupunktur ifm assistert befrukning. Akupunktur øker sannsynligheten masse ift graviditet. Dette fordrer i såfall at det er en akupunktør som har satt seg inn i dette. Vet ikke hvor i landet du bor, men i Oslo er det noe som heter Fjeld klinikken som er veldig annerkjente og dyktige. Når det gjelder kost så har jeg selv veldig tro på lavkarbo. Dette balanserer jo hormonene våre, som er utorlig viktig ift befruktning. Sikkert lurt at du får i deg mer fett som andre har påpekt.

Opprinnelig lagt inn av Carisma, her.

Det kan være grunnen til uteblivende graviditet. Kroppen lever allerede på sparebluss og har ikke overskudd. Mer sundt fett

Vil tilslutt bare kommentere Carisma's innlegg. Dette er ikke ment som kritikk til deg Carisma, mer som en "vær varsom plakat" til alle. Det florerer masse myter om dette med ufrivillig barnløshet. Dere har sikkert hørt ting som at det er så mange som adopterer som blir gravide, da har stresset lagt seg.

Det viser seg å ikke stemme. Selv om du skulle ha hørt om at det har skjedd med 2-3 stykker, så er det i den store sammenhengen ikke mange. OG det er gjerne de det skjer med som f.eks. står frem i media. Det er en bitteliten andel av de som adopterer som blir gravide etterpå. Nå var jo innlegget linket i mot dette med kosthold. Ja kosthold er viktig. Dog er det utrolig mange årsaker til barnløshet. Ca 1/3 "skyldes" kvinnen, 1/3 mannen og 1/3 begge parter. Og hver av disse kan igjen ha mange årsaker som tette eggledere, sykdommer, skader og uforklarlig barnløse. Og det er først og fremst den siste gruppen som opplever å bli uventet gravide etter f.eks. adopsjon, kostholdsendringer osv. Til slutt vil jeg bare kommentere myten med stress. Klart stress virker på kroppen, i forhold til mange ting. Når det gjelder graviditet så er det jo et faktum at de fleste ufrivillig barnløse ikke starter med stress. Det er jo som regel etter en stund med prøving, det kan gå over til stress. I tillegg er det jo mange stressa mennesker som blir gravide, i krigssituasjon, som flg av overgrep osv.

Dette ble bare en digresjon fra min side siden jeg har førstehånds kjennskap til problemstillingen. Vet selv at når jeg har fått kommentarer som jeg kanskje har opplevd "sårende" og ubetenksomme, så vet jeg at det handler om mangel på kunnskap og ikke at noen ønsker å være "slemme". Det sies at ufrivillig barnløshet er det siste tabu, har derfor skjønt at skal dere som ikke er i situasjonen få mer kunnskap og forstå mer om hva dette handler om, må vi som opplever dette tørre og si noe om dette, selv om det kan være aldri så sårt.

Vil ellers takke for et utrolig fint forum med masse kunnskap og inspirasjon.

__________________



Blitt ketolikk
Matglad er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketose/LCHF Svar med sitat
Gammel 23-01-10, 22:21   #20
Vettel
Seniormedlem
 
Vettel sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2009
Hvor: Fra Oslo, men bor i Gøteborg for tiden.
Innlegg: 1.333
Vettel er virkelig snillVettel er virkelig snillVettel er virkelig snillVettel er virkelig snill

Sv: Er det noen lavkarbere med kunnskap og lyst til å hjelpe her?

En ting tror jeg vi alle er enig i. Å spise alt for få kalorier øker IKKE sjansene for å bli gravid. Det er derimot en veldig kjent bivirkning av for få kalorier. Kroppen er i sparebluss og blir ikke gravid i "krisetider".

__________________
FAILURE IS NOT AN OPTION!



Vettel er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Less carbs, better carbs. Svar med sitat
Gammel 23-01-10, 23:03   #21
agurken
Medlem
 
agurken sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2009
Hvor: Sørlandet
Alder: 46
Innlegg: 187
agurken er på en erverdig vei

Sv: Er det noen lavkarbere med kunnskap og lyst til å hjelpe her?

Opprinnelig lagt inn av Carisma, her.

Det kan være grunnen til uteblivende graviditet. Kroppen lever allerede på sparebluss og har ikke overskudd. Mer sundt fett

Og med sunt fett så mener du smør, fløte, rømme og den slags, ikke sant? Mettet fett? Det er så utrolig mange meninger om dette, at jeg blir litt småsprø av det. Jeg spiser jo dette fettet selv nå, men er det denne typen som anses som sunn?
Må ha dette inn med teskje jeg altså....

__________________


agurken er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lchf Svar med sitat
Gammel 23-01-10, 23:18   #22
Alkazelters
Seniormedlem
 
Alkazelters sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2005
Hvor: Oslo
Alder: 43
Innlegg: 504
Alkazelters er en juvelAlkazelters er en juvelAlkazelters er en juvel

Sv: Er det noen lavkarbere med kunnskap og lyst til å hjelpe her?

Opprinnelig lagt inn av agurken, her.

Og med sunt fett så mener du smør, fløte, rømme og den slags, ikke sant? Mettet fett? Det er så utrolig mange meninger om dette, at jeg blir litt småsprø av det. Jeg spiser jo dette fettet selv nå, men er det denne typen som anses som sunn?
Må ha dette inn med teskje jeg altså....

Ja, det er dette fettet som regnes som sunt blant de fleste som driver med lavkarbo.

Alkazelters er avlogget   Min kostholdsfilosofi: OE Svar med sitat
Gammel 24-01-10, 13:20   #23
Cyan
Supermoderator
 
Cyan sin avatar
 
Medlem siden: May 2005
Hvor: Oslo
Alder: 44
Innlegg: 3.060
Cyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastisk

Sv: Er det noen lavkarbere med kunnskap og lyst til å hjelpe her?

Opprinnelig lagt inn av nellie, her.

sa de noe grunn til det? Synes det florerer av historier om folk som har prøvd i 100 år og brått blitt gravide når dama har begynt å spise ketogent.

Som Chunky nevnte, et slags føre var prinsipp, dog har jeg ikke fått noen medisinsk forklaring på det. Bare at man ikke skal spise ketogent når man går gravid, og da er det også best å la være mens man prøver å bli gravid (det tar jo sin tid fra man blir befruktet til man vet at man er gravid også).

Når man går fra et ketogent kosthold til et mer generelt lavkarbisk kosthold, så bør man ideelt sett innføre mer og mer karber gradvis over lengre tid. Det har man ikke tid til når man brått sitter der og er gravid. Hva det kan ha å si rent medisinsk aner jeg ikke, og det kan godt være at det går helt fint. Men for vekta og velværet generelt har i hver fall jeg erfart at det ikke er positivt å få fra 20 gr karber om dagen til 100-150 gr karber over natta. Og det var i hvert fall ikke noe jeg ville ta sjansen på som er såpass kraftig overvektig fra før av

Cyan er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo + trening Svar med sitat
Gammel 24-01-10, 13:44   #24
Cyan
Supermoderator
 
Cyan sin avatar
 
Medlem siden: May 2005
Hvor: Oslo
Alder: 44
Innlegg: 3.060
Cyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastisk

Sv: Er det noen lavkarbere med kunnskap og lyst til å hjelpe her?

Opprinnelig lagt inn av Atkinsmadde, her.

Takk for alle svar! Det setter jeg virkelig pris på!
I forhold til det jeg har spist lenge og som jeg enda spiser, er det vel bare sunt å få i seg mer fett?
Jeg steker f.eks aldri i olje/fett. Jeg spiser bare fettfattige kjøttyper som kalkun, kylling. Litt kjøtt og fisk en sjelden gang.
Jeg er oppvokst med en mor som er opptatt av kalorier og har videreført dette til sine barn... desverre...
Når jeg spiser minimalt med kalorier, fett og karbohydrater, må jeg stabilisere og balansere kostholdet slik at jeg får i meg det jeg skal ha!
Det eneste jeg spiser masse av er proteiner og grønnsaker...

Så alternativet jeg ser er å spise mer fett bestående av fete meieriprodukter, bacon, fisk, nøtter og olje.
Holde på proteininntaket. og fortsette med lavt karboinnhold.
Jeg har jo aldri spist mye karber. Så det blir jo ikke noe avvenning...

Hva mener dere konkret at jeg skal spise, med hensyn til prøverørsbefruktningen?

Konkrete endringer du kan gjøre med dagsmenyen din for å få mer fett er bl.a. :

- Bruk f.eks. avokado, egg og majo, makrell i tomat som pålegg.
- Ta en neve nøtter sammen med mellommåltidene dine
- Fløtestuede grønnsaker til middag
- 0.0% yoghurten kan du bytte ut med gresk yoghurt. Tilsett noen hakkede mandler og en neve bær og dryss over kanel og/eller kardemomme. Smaker nydelig
- Bruk rømme til dipen, gjerne sæterrømme hvis du liker det

Cyan er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo + trening Svar med sitat
Gammel 24-01-10, 15:18   #25
Atkinsmadde
Juniormedlem
 
Medlem siden: May 2009
Innlegg: 13
Atkinsmadde er på en erverdig vei

Sv: Er det noen lavkarbere med kunnskap og lyst til å hjelpe her?

Tusen takk for flotte svar! Det er mye myter om ufrivillig barnløshet osv...
Og det er mange som har foskjellige meninger om det og kosthold.
Det gjelder bare å lære seg å sile ut hva som er viktig og ikke viktig eller hva man vil følge eller ikke følge...
Tar meg aldri nær av det...

Ja, jeg vet at jeg må spise mer fett. Prøver nå å øke med fete meieriprodukter, avocado, meierismør, oster, bacon osv...
Frukten, kålroten, de hjemmelagde knekkebrødene og lett-syltetøy er nå hivd ut på høykant!
Men, skyr får beholde sin plass i kjøleskapet
Har funnet en ny favoritt! Baconsvor! Men, det kan da vel umulig være lov å spise det ofte!!??
I såfall; I`m in heaven

Jeg sliter litt med å omstille hjernen og tankegangen på at fløte, rømme og fett er greit, og at telling av kalorier bare er tøys!
Men, det kommer vel etterhvert!
Jeg skal prøve å finne en Atkins bok på nettet så jeg har mer kunnskap.

Atkinsmadde er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins... tror jeg ... Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Kan noen hjelpe meg? Kanutta Spørsmål og svar 1 20-06-08 15:50
PCO noen med erfaring eller kunnskap? Maz PCOS og karbohydratkontroll 10 08-04-08 11:34
Noen som har lyst å selge sin reviderte utgave av ketolyseboka? Iset Ketolysekuren 22 08-09-06 19:22


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 08:37.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no