Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Oppskrifter, bøker og andre tema > Oppskrifter > Frokost og kveldsmat

Dagens anbefaling :)

Frokost og kveldsmat Forum for å dele gode tips og oppskrifter til frokost og kveldsmat på de ulike lavkarbokosthold.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 21-06-16, 21:46   #1
Helina
Juniormedlem
 
Medlem siden: Apr 2016
Innlegg: 43
Helina er ny på veien

Dagens anbefaling :)

Da har jeg prøvd ut Chiapudding med skummet kultur og Fun light, appelsinsmak. Herlig friskt Kan anbefales.

Vil du ha det til frokost, er det bare å sette igang- for den bør stå noen timer i kjøleskapet- helst natten over

Chia er en rik kilde til omega-3, at det har en sammensetning av mineraler og proteiner som er helt unik, så dette superfrøet er verdt å prøve! Gir også en god metthetsfølelse som holder lenge.

Bland 2,5 dl skummet kulturmelk (du kan også bruke kokosmelk eller fløte- men de gode melkesyrebakteriene finnes i kulturmelken- eller cottage cheese, men da ville jeg hatt røren i en blender ) 2-3 ss ublandet Funsaft og 4 ss chiafrø og la dette stå i kjøleskapet natten over. Toppes med mandelflak, nøtter, revet mørk sjokolade eller litt sukkerfritt syltetøy!

Helina er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 22-06-16, 01:58   #2
BenteR
Seniormedlem
 
BenteR sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: 770 meter over havet
Innlegg: 4.055
BenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastisk

Sv: Dagens anbefaling :)

Jeg liker den helt plain;
1 boks fet kokosmelk
3 ss chia
1 ts sukrin

Dette gir meg ca 4,5 karber (med skummet kulturmelk over 10 karber)
Jeg pleier og spise en tredjedel av dette sammen med ca 50 gr bringebær, noe som gir meg en frokost med ca 4 karber

Må tilstå at jeg har aldri prøvd med skumma kulturmelk eller cottage cheese siden jeg er allergisk mot melkeprotein, men ser at med cottage cheese vil karbohydrat mengden bli lik som ved kokosmelk

__________________
En reise på 1000 mil begynner med 1 skritt.
BenteR er avlogget   Min kostholdsfilosofi: diabetiker, max 5 karbo pr.måltid Svar med sitat
Gammel 22-06-16, 11:21   #3
TrillTrall
Seniormedlem
 
TrillTrall sin avatar
 
Medlem siden: May 2010
Hvor: Trøndelag
Alder: 55
Innlegg: 5.374
TrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastisk

Sv: Dagens anbefaling :)

Jeg har ikke rotet meg til å prøve chiafrø, men det skal jeg sannelig få tak i og prøve. Tåler ikke vanlig melk så jeg bruker kokosmelk som jeg søter med litt stevia vanilje (bruker havregryn jeg da) - nam! Lasser på med blåbær og bringebær, det blir vanvittig godt!

__________________
Uansett hvor sakte du løper, knuser du alle som ligger på sofaen!

http://lilletrilles.blogspot.no/
TrillTrall er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo :) Svar med sitat
Gammel 22-06-16, 11:49   #4
Carisma
Seniormedlem
 
Carisma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Harestua
Alder: 47
Innlegg: 16.055
Carisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastisk

Sv: Dagens anbefaling :)

Hvordan får dere bort den bitre smaken på frøene? jeg syns den skinner gjennom alt uansett.

__________________
Persistance pays!
Carisma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 22-06-16, 19:14   #5
BenteR
Seniormedlem
 
BenteR sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: 770 meter over havet
Innlegg: 4.055
BenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastisk

Sv: Dagens anbefaling :)

Kjenner ingen bitter smak?
Chiafrøene er for meg temmelig smakløse; de får smaken av væsken de sveller i, synest jeg.

__________________
En reise på 1000 mil begynner med 1 skritt.
BenteR er avlogget   Min kostholdsfilosofi: diabetiker, max 5 karbo pr.måltid Svar med sitat
Gammel 22-06-16, 21:40   #6
kamp
Seniormedlem
 
kamp sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2008
Innlegg: 1.762
kamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt av

Sv: Dagens anbefaling :)

Opprinnelig lagt inn av Carisma, her.

Hvordan får dere bort den bitre smaken på frøene? jeg syns den skinner gjennom alt uansett.

Har du prøvd forskjellige produsenter?

__________________
Paleolitisk lav Oksalat kosthold
kamp er avlogget   Min kostholdsfilosofi: eat real food - paleo Svar med sitat
Gammel 26-06-16, 00:06   #7
Helina
Juniormedlem
 
Medlem siden: Apr 2016
Innlegg: 43
Helina er ny på veien

Sv: Dagens anbefaling :)

Opprinnelig lagt inn av TrillTrall, her.

Jeg har ikke rotet meg til å prøve chiafrø, men det skal jeg sannelig få tak i og prøve. Tåler ikke vanlig melk så jeg bruker kokosmelk som jeg søter med litt stevia vanilje (bruker havregryn jeg da) - nam! Lasser på med blåbær og bringebær, det blir vanvittig godt!

Chiafrøene inneholder nesten ingen karbohydrater, det er derfor de er blitt så populære Havre inneholder dessverre litt for mye, savner havregryn- veldig sunt og godt for magen

Helina er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 26-06-16, 00:11   #8
Helina
Juniormedlem
 
Medlem siden: Apr 2016
Innlegg: 43
Helina er ny på veien

Sv: Dagens anbefaling :)

Opprinnelig lagt inn av TrillTrall, her.

Jeg har ikke rotet meg til å prøve chiafrø, men det skal jeg sannelig få tak i og prøve. Tåler ikke vanlig melk så jeg bruker kokosmelk som jeg søter med litt stevia vanilje (bruker havregryn jeg da) - nam! Lasser på med blåbær og bringebær, det blir vanvittig godt!

Husk å kjøpe den på dagligvarebutikken...mye billigere De har den vel både på Coop Ekstra og på Rema 1000,-

Her kan du se hvordan posen ser ut: http://helina1.blogspot.no/2016/06/c...pelsin-og.html

Helina er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 26-06-16, 00:13   #9
stinei
Seniormedlem
 
stinei sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2011
Hvor: Østlandet
Innlegg: 696
stinei har en fantastisk aura rundt segstinei har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Dagens anbefaling :)

Har bare smakt chiafrø i blomkålsuppe jeg, og det fristet ikke til gjentagelse. Men burde kanskje prøve dette?

__________________
Min journal -velkommen inn!
stinei er avlogget   Min kostholdsfilosofi: - ketolyse - Svar med sitat
Gammel 26-06-16, 00:24   #10
Helina
Juniormedlem
 
Medlem siden: Apr 2016
Innlegg: 43
Helina er ny på veien

Sv: Dagens anbefaling :)

Opprinnelig lagt inn av Carisma, her.

Hvordan får dere bort den bitre smaken på frøene? jeg syns den skinner gjennom alt uansett.

Synes ikke det er en bitter smak, men konsistensen er litt merkelig. Synes det hjalp veldig med hakkede nøtter i (og litt mørk sjokolade). Ellers ville jeg brukt en blender....
Har enten brukt bringebær eller ren fun saft konsentrat, begge deler har en sterk smak, så kanskje det har dekket en evt bitter smak...

Og er det denne typen du har brukt?

http://helina1.blogspot.no/2016/06/c...pelsin-og.html

Helina er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 26-06-16, 00:31   #11
Helina
Juniormedlem
 
Medlem siden: Apr 2016
Innlegg: 43
Helina er ny på veien

Sv: Dagens anbefaling :)

Opprinnelig lagt inn av BenteR, her.

Jeg liker den helt plain;
1 boks fet kokosmelk
3 ss chia
1 ts sukrin

Dette gir meg ca 4,5 karber (med skummet kulturmelk over 10 karber)
Jeg pleier og spise en tredjedel av dette sammen med ca 50 gr bringebær, noe som gir meg en frokost med ca 4 karber

Må tilstå at jeg har aldri prøvd med skumma kulturmelk eller cottage cheese siden jeg er allergisk mot melkeprotein, men ser at med cottage cheese vil karbohydrat mengden bli lik som ved kokosmelk

Ja, og mye mindre fett...er litt redd for alt fettet i meieriproduktene....litt mindre karb i vanlig kulturmelk...men ja- mer enn i kokosmelk. Men dette er ikke 1 porsjon- jeg fikk 3 porsjoner ut av det Så da er gjerne 10 karb ikke så mye?

Helina er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 26-06-16, 00:35   #12
Helina
Juniormedlem
 
Medlem siden: Apr 2016
Innlegg: 43
Helina er ny på veien

Sv: Dagens anbefaling :)

Opprinnelig lagt inn av stinei, her.

Har bare smakt chiafrø i blomkålsuppe jeg, og det fristet ikke til gjentagelse. Men burde kanskje prøve dette?

He, he...du vet- alt som er super sunt, smaker kanskje litt annerledes Men jeg likte den absolutt Men må ha i noe annet enn kokosmelk, så har derfor eksperimentert litt

Helina er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 21-09-16, 17:47   #13
Susa84
Medlem
 
Susa84 sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2015
Hvor: Vestfold, Sandefjord
Alder: 39
Innlegg: 162
Susa84 er på en erverdig vei

Sv: Dagens anbefaling :)

Dette skal jeg lage i kveld som frokost i morgen. Skal bruke kokosmelk jeg også. Da jeg ikke er så glad i vanlig melkeprodukter. Jeg tar uansett probiotika oppi når jeg skal spise dette. Laget også yoghurt av cocosmelk på pappboks og probiotika

__________________
Journalen min
Ønsker alle en fin og flott dag


Lagre
Susa84 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: paleo, lavkarbo 50-100gr pr dag Svar med sitat
Gammel 04-10-16, 10:12   #14
Mate
Medlem
 
Medlem siden: Jul 2010
Innlegg: 149
Mate er ny på veien

Sv: Dagens anbefaling :)

Til dere som bruker blender; forsvinner "froske-egg-konsistensen" når dere bruker det? Og er det før eller etter svelling dere bruker blender?

__________________


Mate er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 04-10-16, 12:13   #15
TrillTrall
Seniormedlem
 
TrillTrall sin avatar
 
Medlem siden: May 2010
Hvor: Trøndelag
Alder: 55
Innlegg: 5.374
TrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastisk

Sv: Dagens anbefaling :)

Froskeegg-konsistens var beskrivende... Usj... Prøvde å lage grøt på kokosmelk og chia og det ble aldeles gyselig på konsistens i alle fall.

__________________
Uansett hvor sakte du løper, knuser du alle som ligger på sofaen!

http://lilletrilles.blogspot.no/
TrillTrall er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo :) Svar med sitat
Gammel 05-10-16, 19:45   #16
Mate
Medlem
 
Medlem siden: Jul 2010
Innlegg: 149
Mate er ny på veien

Sv: Dagens anbefaling :)

Ja jeg syns det var en riktig beskrivelse. Men nå har jeg testet ut blender; lot det stå i kjøleskapet først, og blenda etterpå. Blei en god grøt med litt "smuler" i, godt!

__________________


Mate er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 
Trådverktøy

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Anbefaling - chorizopølse - NAM! Nerthus Lavkarbo generelt 5 05-05-11 20:06
Anbefaling av trimsykkel? Kremtoppen Trening 2 15-02-11 13:09
En anbefaling av kokosmel cilemora Ketolysekuren 11 06-11-07 10:09
Anbefaling polvott Lavkarbo generelt 1 10-06-06 23:32


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 12:47.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no