Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Kostholdsfilosofier > Ketolysekuren

Når man blir mett etter ca 10 g karbo, men skal ha 15-20. Hva gjør man da?

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 25-09-07, 19:05   #1
Lollypop!
Seniormedlem
 
Lollypop! sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2007
Hvor: Trondheim
Innlegg: 535
Lollypop! er et fyrlysLollypop! er et fyrlysLollypop! er et fyrlysLollypop! er et fyrlysLollypop! er et fyrlysLollypop! er et fyrlys

Når man blir mett etter ca 10 g karbo, men skal ha 15-20. Hva gjør man da?

Bytter ut seterrømmen med lettrømme?
Grønn paprika blir igjen rød?
Slike ting?

Veldig ofte blir jeg for mett til å få ned det siste måltidet som er planlagt for kvelden. Veldig ofte spiser jeg noen tomater på kveldene for å få nok karber, men det er ikke alltid jeg klarer det.
Større mengder klarer jeg da ikke.
Hva vil i slike tilfeller være best å gjøre?

__________________








Lollypop! er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse, men tusler nå over til Fedon etter dårlig vektnedgang Svar med sitat
Gammel 25-09-07, 19:21   #2
Nille
Administrator
 
Nille sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Alder: 67
Innlegg: 16.021
Nille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastisk

Sv: Når man blir mett etter ca 10 g karbo, men skal ha 15-20. Hva gjør man da?

Å bytte ut til lettprodukter er ikke noen god ide, for da mister du verdifullt fett.

Men at du ikke klarer å få i deg 15 karber betyr nok at du ikke spiser nok grønnsaker. Så hiv innpå med grønnsaker du. Rød paprika er jo flott - og tomat

__________________
Life is short ~ break the rules ~ forgive quickly ~ kiss slowly ~ love truly ~ laugh uncontrollably ~and never regret anything that made you smile
Nille er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Gammel 25-09-07, 19:47   #3
Lollypop!
Seniormedlem
 
Lollypop! sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2007
Hvor: Trondheim
Innlegg: 535
Lollypop! er et fyrlysLollypop! er et fyrlysLollypop! er et fyrlysLollypop! er et fyrlysLollypop! er et fyrlysLollypop! er et fyrlys

Sv: Når man blir mett etter ca 10 g karbo, men skal ha 15-20. Hva gjør man da?

Jeg spiser veldig mye grønnsaker, men skal det bli BARE grønnsaker så blir det jo litt kjedelig. Jeg er ikke SÅ glad i salater. En vanlig dag kan nå bestå av omelett med brokkoli og ost til frokost, blandet salat til lunch, middag av ca 100 g kjøtt, 150 g blomkålmos, 150 g brokkolimos og noen vannkastanjer.
Så har jeg planlagt avocado med majones, tomat, røkelaks og ost til kvelds.
Men det er jeg ofte for mett til. Da steker jeg et par tomater og spiser istedet.
Jeg blir mindre mett av det. Har masse smør i omeletten, balsamico og valnøttolje i salaten, MASSE smør i blomkål og brokkolimosen, "krydrer" kjøttet med rent smør, og smørsteker tomatene. Her snakker jeg så seriøse mengder smør at det nesten er kvalmende. Men jeg liker det. Hehe. :-)
Det er sikkert alt fettet i smøret som gjør meg så mett.
Men det er jo bra da. I starten hadde jeg jo matsatt problem med at jeg ikke ble mett nok. :-D
Da bytter jeg paprikaen med rød paprika i hvertfall. Det utgjør jo en god del. Det er jo ikke snakk om mange karbene som mangler.

Hvilke andre grønnsaker/ting er det kjekt å øke på med?
Noe som har en del karber til slike tilfeller hvor jeg egentlig er mett.
Gullerot er jo bra, men det takler jeg ikke smaken av.
Men det er vel sikkert mange andre enn gullerøtter og tomater som har mye karber?

__________________








Lollypop! er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse, men tusler nå over til Fedon etter dårlig vektnedgang Svar med sitat
Gammel 25-09-07, 20:23   #4
Nille
Administrator
 
Nille sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Alder: 67
Innlegg: 16.021
Nille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastisk

Sv: Når man blir mett etter ca 10 g karbo, men skal ha 15-20. Hva gjør man da?

Sitat:

Så har jeg planlagt avocado med majones, tomat, røkelaks og ost til kvelds.

Namme !

Prøv å holde deg unn gulerot, den har ganske høy GI og virker inn på blodsukkeret ditt (gjør deg sulten).

Kålrabistappe er jo godt....

Syns forresten du er kjempeflink med maten

__________________
Life is short ~ break the rules ~ forgive quickly ~ kiss slowly ~ love truly ~ laugh uncontrollably ~and never regret anything that made you smile
Nille er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Gammel 25-09-07, 21:16   #5
*Mette*
Medlem
 
Medlem siden: May 2007
Alder: 43
Innlegg: 99
*Mette* er på en erverdig vei

Sv: Når man blir mett etter ca 10 g karbo, men skal ha 15-20. Hva gjør man da?

Angående det å øke karbo... Kan man f.eks ha litt blåbærsyltetøy oppå Ziggy vaflene bakt med ketolyse bakemiks? Jeg leste at i Nora sitt blåbærsyltetøy så inneholdt det 34g karbo i 100g og et tykt lag på vaffelen blir omtrent 36g (det er vel omtrent 1g karbo?)

Åhhhrrr... jeg er ikke flink i denne regninga jeg

Er det dumt å ha blåbærsyltetøy?

__________________
[url=http://www.TickerFactory.com/weight-loss/wVVl4aF/]


Start: 17.09.2007
Dagbok: Min kamp mot kiloene...
*Mette* er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 27-09-07, 12:50   #6
linnipinni
Juniormedlem
 
linnipinni sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Alder: 34
Innlegg: 47
linnipinni har en fantastisk aura rundt seglinnipinni har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Når man blir mett etter ca 10 g karbo, men skal ha 15-20. Hva gjør man da?

Opprinnelig lagt inn av *Mette*, her.

Angående det å øke karbo... Kan man f.eks ha litt blåbærsyltetøy oppå Ziggy vaflene bakt med ketolyse bakemiks? Jeg leste at i Nora sitt blåbærsyltetøy så inneholdt det 34g karbo i 100g og et tykt lag på vaffelen blir omtrent 36g (det er vel omtrent 1g karbo?)

Åhhhrrr... jeg er ikke flink i denne regninga jeg

Er det dumt å ha blåbærsyltetøy?

om det er 34 g karbo per 100 g og du bruker 36 g blåbærsyltetøy blir det 12.24 g karber..

sånn her regner jeg forresten: 34 x 0.36= 12.24

også et tips: gå til innkjøp av heistad blåbærsyltetøy! det er lavkarbo og har bare 6.5 karber per 100 g. om du bruker 36 g av det blåbærsyltetøyet blir det bare: 1.8 g karber. Og det er jo en veldig stor forskjell! Heistad har forresten også jordbærsyltetøy med 5 karber per 100 g og noe marmelade tror jeg (men den har jeg ikke testa).

når jeg spiser vafler tar jeg heller 2 hjerter med litt jordbærsyltetøy og seterrømme og koser meg - for da kan jeg jo kose meg litt oftere enn om jeg spiser en plate om gangen.

kan ikke skjønne at folk klarer å få i seg ziggyvaflene en gang jeg prøvde de en gang og det smakte så blææ. smør og cottage cheese! blæh. jeg anbefaler vaffeloppskrifta på baksiden av bakemiksen smaker mye bedre, særlig med en liten dæsj kardemomme<3 yammeh

linnipinni er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 27-09-07, 15:43   #7
Lollypop!
Seniormedlem
 
Lollypop! sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2007
Hvor: Trondheim
Innlegg: 535
Lollypop! er et fyrlysLollypop! er et fyrlysLollypop! er et fyrlysLollypop! er et fyrlysLollypop! er et fyrlysLollypop! er et fyrlys

Sv: Når man blir mett etter ca 10 g karbo, men skal ha 15-20. Hva gjør man da?

Hvor får man tak i det heisatad-syltetøyet da?

__________________








Lollypop! er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse, men tusler nå over til Fedon etter dårlig vektnedgang Svar med sitat
Gammel 27-09-07, 16:21   #8
mofe
Seniormedlem
 
mofe sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2004
Innlegg: 14.144
mofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastisk

Sv: Når man blir mett etter ca 10 g karbo, men skal ha 15-20. Hva gjør man da?

Opprinnelig lagt inn av Lollypop!, her.

Hvor får man tak i det heisatad-syltetøyet da?

http://forum.lavkarbo.no/showthread....hlight=heistad

mofe er avlogget   Min kostholdsfilosofi: - Svar med sitat
Gammel 27-09-07, 20:14   #9
Lollypop!
Seniormedlem
 
Lollypop! sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2007
Hvor: Trondheim
Innlegg: 535
Lollypop! er et fyrlysLollypop! er et fyrlysLollypop! er et fyrlysLollypop! er et fyrlysLollypop! er et fyrlysLollypop! er et fyrlys

Sv: Når man blir mett etter ca 10 g karbo, men skal ha 15-20. Hva gjør man da?

Takk. Men jeg spør en gang til om hva som er best å gjøre når jeg er mett etter ca ti g karbo. Gjerne bare 7-8 også. De eller fleste dager blir det for lite for tiden.
Hva kan jeg spise som er lovlg men har litt karbo?
Nå i dag f eks har jeg spist 9 g karbo, og klokken er over åtte allerede.
Jeg trenger noe som kan få opp karbonivået mitt nå, og som er "lovlig" uten å mette så mye.
Noen tips?

__________________








Lollypop! er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse, men tusler nå over til Fedon etter dårlig vektnedgang Svar med sitat
Gammel 27-09-07, 20:22   #10
Kanutten
Seniormedlem
 
Kanutten sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 11.548
Kanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastisk

Sv: Når man blir mett etter ca 10 g karbo, men skal ha 15-20. Hva gjør man da?

Opprinnelig lagt inn av Lollypop!, her.

Takk. Men jeg spør en gang til om hva som er best å gjøre når jeg er mett etter ca ti g karbo. Gjerne bare 7-8 også. De eller fleste dager blir det for lite for tiden.
Hva kan jeg spise som er lovlg men har litt karbo?
Nå i dag f eks har jeg spist 9 g karbo, og klokken er over åtte allerede.
Jeg trenger noe som kan få opp karbonivået mitt nå, og som er "lovlig" uten å mette så mye.
Noen tips?

Spiser du 200 g tomat har du 5 karber
100 gram rød paprika er ca 5.5
2 egg blir 1.5
Ost 1 g
100 g blomkål er ca 3
Alt som står at det er mindre enn 1 karb i kan du telle som 1.

Allerede her har du passert 15 gram.

Kanutten er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥ Lavkarbo ala Kanutt ♥ Svar med sitat
Gammel 27-09-07, 20:28   #11
Lollypop!
Seniormedlem
 
Lollypop! sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2007
Hvor: Trondheim
Innlegg: 535
Lollypop! er et fyrlysLollypop! er et fyrlysLollypop! er et fyrlysLollypop! er et fyrlysLollypop! er et fyrlysLollypop! er et fyrlys

Sv: Når man blir mett etter ca 10 g karbo, men skal ha 15-20. Hva gjør man da?

Har ost 1 g karbo?
Jeg regner ikke karbo på ost i det hele tatt.
Står jo null på pakken også. Og i boka.

__________________








Lollypop! er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse, men tusler nå over til Fedon etter dårlig vektnedgang Svar med sitat
Gammel 27-09-07, 20:29   #12
Kanutten
Seniormedlem
 
Kanutten sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 11.548
Kanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastisk

Sv: Når man blir mett etter ca 10 g karbo, men skal ha 15-20. Hva gjør man da?

Opprinnelig lagt inn av Lollypop!, her.

Har ost 1 g karbo?
Jeg regner ikke karbo på ost i det hele tatt.
Står jo null på pakken også. Og i boka.

Alt som har mindre enn 0 kan regnes som 1

Fordi at det under 1 deklareres som 0. Etter det jeg har fått med meg....

Kanutten er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥ Lavkarbo ala Kanutt ♥ Svar med sitat
Gammel 27-09-07, 20:47   #13
Toots
Medlem
 
Medlem siden: Sep 2007
Alder: 52
Innlegg: 90
Toots er på en erverdig vei

Sv: Når man blir mett etter ca 10 g karbo, men skal ha 15-20. Hva gjør man da?

Opprinnelig lagt inn av Nille, her.

Namme !

Prøv å holde deg unn gulerot, den har ganske høy GI og virker inn på blodsukkeret ditt (gjør deg sulten).

Kålrabistappe er jo godt....

Syns forresten du er kjempeflink med maten

Ja, kålrabistappe er kjempegodt!
Kan jeg spørre hvordan du lager den?
Jeg lager den nemlig ikke "ketose vennlig" vanligvis.

Toots er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 28-09-07, 08:04   #14
Nille
Administrator
 
Nille sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Alder: 67
Innlegg: 16.021
Nille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastisk

Sv: Når man blir mett etter ca 10 g karbo, men skal ha 15-20. Hva gjør man da?

Opprinnelig lagt inn av Toots, her.

Ja, kålrabistappe er kjempegodt!
Kan jeg spørre hvordan du lager den?
Jeg lager den nemlig ikke "ketose vennlig" vanligvis.

Kålrabi kuttes i skiver, så i ruter og kokes møre. (Innbiller meg at de kokes fortere i små biter). Så lar jeg vannet renne godt av - har oppi gryten igjen og knuser med sånn knuseting (se bilde nedenfor). ELLER du kan hive det oppi hurtigmixer og *vrooom* .... Jeg liker best når det er litt biter/tekstur i. Så blander jeg oppi en god slump meierismør, rører til smeltet. Så blander jeg oppi fløte og smaker til med salt og pepper.

Kålrabi har høy egenvekt - og mye karber - så om en går på ketolyse bør en passe på å ikke spise for mye !

Om en vil kan en blande i andre rotgrønnsaker. Sellerirot gir fin smak.

For de som spiser mer lindberg aktig eller høyere karbo så gir det fin farge til potetstappen å blande i en gulerot eller to,og en potet gir litt mer tykkelse.

Jamie Oliver har en deilig grønnsaksmos som jeg ofte lagde før......


__________________
Life is short ~ break the rules ~ forgive quickly ~ kiss slowly ~ love truly ~ laugh uncontrollably ~and never regret anything that made you smile

Sist redigert av Nille : 28-09-07 kl 08:15. Årsak: glemte bildet
Nille er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Gammel 30-09-07, 16:54   #15
Toots
Medlem
 
Medlem siden: Sep 2007
Alder: 52
Innlegg: 90
Toots er på en erverdig vei

Sv: Når man blir mett etter ca 10 g karbo, men skal ha 15-20. Hva gjør man da?

Takk skal du ha Nille, den der blir sikkert kjempegod.
Den var ikke veldig ulik slik jeg pleier å lage den, må bare kutte ut jevningen.

Toots er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Derfor må man drikke vann for å forbrenne fett Ziggy Optimal Ernæring 139 16-11-13 11:33
En litt lengre innføring i PCOS Albertine PCOS og karbohydratkontroll 1 27-10-08 00:03
Hva syns dere om dette? CKD-diet Iset Lavkarbo generelt 15 15-07-05 14:20
Melk Kristian Generell ernæringsdebatt 39 06-06-05 04:52


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 04:12.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no