Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Lavkarbo generelt

72 g carbs a day vs ketose (frukt og treningshjelp)

Lavkarbo generelt Generell diskusjon omkring lavkarbo, lavglykemisk og karbohydratkontrollert kosthold.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 04-03-12, 19:55   #1
Jaudaa
Medlem
 
Medlem siden: Jan 2010
Hvor: Bergen
Innlegg: 422
Jaudaa har en fantastisk aura rundt segJaudaa har en fantastisk aura rundt seg

72 g carbs a day vs ketose (frukt og treningshjelp)

I følge boken "bedre uten brød" ( som jeg ikke har lest) står det vel at man skal innta rundt 72gram karbohydrater pr dag. Og bli frisk med et lavkarbokosthold fra diverse sykdommer.

Når jeg tenker lavkarbo går jeg automatisk over i "ketose"modus og er veldig opptatt av å holde meg til ketolyse. Det jeg merker nå, er at jeg savner VELDIG frukt, som appelsin,ananas og kiwi, som er mine favoritter. Det kan jeg jo ikke spise i ketose, men kan jeg det om jeg ligger på under 72g om dagen?

Og, hvordan merker jeg forskjell på trening, form, forbrenning etc når jeg er på lavkarbo, bare ikke i ketose?

Jaudaa er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Paleo Svar med sitat
Gammel 04-03-12, 21:28   #2
Nerthus
Seniormedlem
 
Nerthus sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Østlandet
Alder: 53
Innlegg: 6.244
Nerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastisk

Sv: 72 g carbs a day vs ketose (frukt og treningshjelp)

Det siste tror jeg er så individuelt at du må bare prøve deg fram selv Noen fungerer best på ketogene kosthold, andre med litt mer karbohydrater.

Når det gjelder frukt ville jeg valgt de som ikke gir den raskeste blodsukkerstigningen jfr Fedon og lavglykemiske matvarer. Du skal allikevel opp i bra med frukt om du ellers spiser ketogent, har du sjekket kostholdsrådene bakerst i boka til Lutz? Rotgrønnsaker, bønner, linser, fullkornspasta mm er ting jeg ville prioritert først, sammen med bær. Velg deg så i tillegg ut frukt du savner "mest" men som samtidig ikke gir den mest voldsomme blodsukkerøkningen.

Konklusjonen? Prøv deg fram Alt ettersom hva som er målet ditt, vekttap eller "bare" bedre helse. Skal du ned i vekt, ville jeg nok vært striktere over en periode og heller ventet med fruktinntaket til du nærmer deg målvekt. Er du allerede normalvektig, men har en del symptomer som du gjerne vil bli kvitt, ville jeg begynt strikt og så innført en og en matvare for å se hva du evt reagerer på. Holder du deg strikt en god stund først, vil du raskere få reaksjon om du inntar annen mat som du kanskje reagerer negativt på (feks med oppblåst mage.)

Nerthus er avlogget   Min kostholdsfilosofi: På sukkerkjøret etter røykeslutt :/ Svar med sitat
Gammel 04-03-12, 22:55   #3
index
Seniormedlem
 
index sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2011
Innlegg: 2.187
index er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressurs

Sv: 72 g carbs a day vs ketose (frukt og treningshjelp)

Prøv deg frem litt vel! Da ser du hvordan kroppen din reagerer! Jeg spiser stort sett to frukt til dagen mandag til fredag, på jobben. Dvs jeg ligger på 40-60 gram karbo, men uten frukt i helgene blir det litt mindre da. Jeg opplever likevel alle lavkarbo fordelene, har gått ned 16 kg siden august og synes egentlig det er kjapt nok. Trener tre ganger i uken, og fordøyelse og overskudd er bedre enn på mange år. Det viktige er at man finner et kosthold man trives med slik at man kan holde seg til det resten av livet. Ikke at man er så "flink" at man ikke unner seg noe som helst bare for å holde karbene uner 20. Synes jeg i alle fall...

index er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Fritt etter S.Hexeberg Svar med sitat
Gammel 04-03-12, 23:51   #4
Yrla
Seniormedlem
 
Yrla sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Innlegg: 4.612
Yrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt av

Sv: 72 g carbs a day vs ketose (frukt og treningshjelp)

Får du lyst på frukt om du spiser masse friske grønnsaker også?

__________________
Do what you like!
Yrla er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Gammel 05-03-12, 07:34   #5
Jaudaa
Medlem
 
Medlem siden: Jan 2010
Hvor: Bergen
Innlegg: 422
Jaudaa har en fantastisk aura rundt segJaudaa har en fantastisk aura rundt seg

Sv: 72 g carbs a day vs ketose (frukt og treningshjelp)

Opprinnelig lagt inn av Yrla, her.

Får du lyst på frukt om du spiser masse friske grønnsaker også?

Varierer, vi har frukt på jobben hver dag, og det er ofte jeg som skjærer opp og lager til, hehe. Så det frister med en bit eller to da

Men jeg tenkte på, "steinalderkost", var det ikke rent kjøtt, bær og frukt de spiste da??

Jaudaa er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Paleo Svar med sitat
Gammel 05-03-12, 08:49   #6
index
Seniormedlem
 
index sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2011
Innlegg: 2.187
index er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressurs

Sv: 72 g carbs a day vs ketose (frukt og treningshjelp)

Man spiste vel mye frukt og bær på høsten, da det var dårlig med import fra andre verdensdeler på den tiden. Dette førte til at man fetet seg opp før vinteren, så man hadde noe å tære på i de kalde vintermånedene. De som hadde gener som tillot stor fettlagring ved hjelp av karbohydrater hadde en stor fordel på den tiden. Nå for tiden anser vi dette som en heller stor ulempe, som blir forsterket av det faktum at vi har rikelig tilgang til sukker og karbo hele året...

index er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Fritt etter S.Hexeberg Svar med sitat
Gammel 20-03-12, 21:55   #7
shailene
Seniormedlem
 
shailene sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2011
Hvor: Oslo
Innlegg: 983
shailene er virkelig snillshailene er virkelig snillshailene er virkelig snillshailene er virkelig snillshailene er virkelig snill

Re: 72 g carbs a day vs ketose (frukt og treningshjelp)

Frukt har mange "tomme" karber, som etter min mening er bedre brukt på grønnsaker - HVIS du merker du har best av å holde deg lavt på karbene.. Det kjenner du selv på kroppen. Får du økt sult og søtsug av å spise mer karbo, eller av å spise frukt? Merker du blodsukkersvigninger? Stopper vekta opp? Vet jo ikke hvordan DU merker forskjell på trening osv. da dette er veldig individuelt, noen yter bedre og ser ut til å forbrenne bedre på noe mer karbo - for andre er det motsatt.

Eventuelt klarer du kanskje holde deg til bær for å dekke fruktsuget? Og frukt og bær kan du gjerne spise sammen med fett og protein for å holde blodsukkeret mest mulig stabilt og for å øke mettheten. Kutt opp litt frukt og spis med piska krem, creme fraiche eller nøtter, f.eks.. Ren frukt gjør meg alltid sulten som en ulv (MYE mer sulten enn hvis jeg ikke hadde spist noenting - merkelig nok!).

shailene er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 20-03-12, 22:22   #8
Yrla
Seniormedlem
 
Yrla sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Innlegg: 4.612
Yrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt av

Sv: 72 g carbs a day vs ketose (frukt og treningshjelp)

Opprinnelig lagt inn av Jaudaa, her.

Varierer, vi har frukt på jobben hver dag, og det er ofte jeg som skjærer opp og lager til, hehe. Så det frister med en bit eller to da

Men jeg tenkte på, "steinalderkost", var det ikke rent kjøtt, bær og frukt de spiste da??

noen biter, et halvt eple etc er jo ikke for mye for en kosthold med max 72 g karber. ditt nye slagord: et halvt eple om dagen... bringebær og jordbær kan du spise litt større mengder av, også grapefrukt og rabarbra

__________________
Do what you like!
Yrla er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Gammel 20-03-12, 22:47   #9
Jaudaa
Medlem
 
Medlem siden: Jan 2010
Hvor: Bergen
Innlegg: 422
Jaudaa har en fantastisk aura rundt segJaudaa har en fantastisk aura rundt seg

Sv: 72 g carbs a day vs ketose (frukt og treningshjelp)

hehe, jaa..men det er ananas som er favoritten :P Bare så synd at den har veldig mye karbs...

Jaudaa er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Paleo Svar med sitat
Gammel 21-03-12, 00:03   #10
Yrla
Seniormedlem
 
Yrla sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Innlegg: 4.612
Yrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt av

Sv: 72 g carbs a day vs ketose (frukt og treningshjelp)

Opprinnelig lagt inn av Jaudaa, her.

hehe, jaa..men det er ananas som er favoritten :P Bare så synd at den har veldig mye karbs...

spis bare litt,da vel?

__________________
Do what you like!
Yrla er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Gammel 21-03-12, 02:40   #11
Brokkoli
Medlem
 
Brokkoli sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2011
Innlegg: 495
Brokkoli er en juvelBrokkoli er en juvelBrokkoli er en juvel

Sv: Re: 72 g carbs a day vs ketose (frukt og treningshjelp)

Opprinnelig lagt inn av shailene, her.

Ren frukt gjør meg alltid sulten som en ulv (MYE mer sulten enn hvis jeg ikke hadde spist noenting - merkelig nok!).

Samme her! En sjelden gang har jeg med for lite mat på jobb om jeg jobber overtid, og blir så sulten at jeg må ty til en frukt eller to - og det gjør alltid saken verre. Blir bare enda mer sulten.

__________________
Fra feit til heit!



Brokkoli er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins induksjon Svar med sitat
Gammel 21-03-12, 08:10   #12
nellie
Seniormedlem
 
nellie sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Sarpsborg
Alder: 38
Innlegg: 14.496
nellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisk

Sv: 72 g carbs a day vs ketose (frukt og treningshjelp)

Jeg spiser frukt og har ingen problemer med det. Av og til to om dagen, av og til ingen.

__________________
nellie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo Svar med sitat
Gammel 21-03-12, 09:12   #13
smgj
Seniormedlem
 
smgj sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Hvor: Østfold
Alder: 50
Innlegg: 6.228
smgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisk

Sv: Re: 72 g carbs a day vs ketose (frukt og treningshjelp)

Opprinnelig lagt inn av Brokkoli, her.

Samme her! En sjelden gang har jeg med for lite mat på jobb om jeg jobber overtid, og blir så sulten at jeg må ty til en frukt eller to - og det gjør alltid saken verre. Blir bare enda mer sulten.

Ha et lite nøttelager på jobben og ta noen nøtter sammen med frukten. Problem solved!

__________________
Fant (og mistet igjen) matchvekta under candida- og eliminasjonsdiett ifm. stoffskiftesykdom. Forsøker nå å finne den igjen med inspirasjon fra Primal Blueprint
smgj er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Primal Blueprint - tåler begrenset melk (lett laktoseintolerant) og glutenholdig mel enda dårligere. Svar med sitat
Gammel 21-03-12, 09:33   #14
VSB
Seniormedlem
 
VSB sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2011
Hvor: Oslo
Innlegg: 3.160
VSB er en juvelVSB er en juvelVSB er en juvel

Sv: 72 g carbs a day vs ketose (frukt og treningshjelp)

Jeg prøver å bruke frukt og bær som godt, kos, dessert.

__________________




Min journal
VSB er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF 20-50KH Svar med sitat
Gammel 21-03-12, 10:29   #15
Yrla
Seniormedlem
 
Yrla sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Innlegg: 4.612
Yrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt av

Sv: 72 g carbs a day vs ketose (frukt og treningshjelp)

jeg spiser proteinberiket sjokolade, jegsavner ikke frukt da, he he. Men seriøst synes jeg frisk salat erstattet frukt perfekt da jeg begynte på lavkarbo og trodde jeg var avhengig av frukt. Jeg hadde spist så mye frukt at jeg var blitt avhengig og intolerant, kroppen var lettet da den ikke fikk mer og magen ble iorden igjen.

__________________
Do what you like!
Yrla er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Gammel 21-03-12, 12:14   #16
shailene
Seniormedlem
 
shailene sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2011
Hvor: Oslo
Innlegg: 983
shailene er virkelig snillshailene er virkelig snillshailene er virkelig snillshailene er virkelig snillshailene er virkelig snill

Re: 72 g carbs a day vs ketose (frukt og treningshjelp)

Bær har erstattet frukt fullt ut for min del.. Halvfrosne bringebær og bjørnebær er jo nydelig og friskt, bedre enn smågodt som TV-kos. Er jo mye mer antioksidanter i bær også, så det syns jeg alle på lavkarbo bør spise med god samvittighet. Mørk sjokolade og bær er faktisk noe jeg spiser hver eneste dag.

shailene er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 
Trådverktøy

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Spis så mye frukt du vil, frukt er fantastisk! Iset Lavkarbo generelt 94 18-09-10 00:36
Hva betyr Net carbs? Dolly Spørsmål og svar 16 07-04-07 12:26
Hva menes med Net Carbs? miss_celica_83 Induksjonen 4 15-09-06 08:17
Carbs down tabletter Fjonken Spørsmål og svar 6 04-02-06 17:54
Styrkeøkning/tap på low-carbs? Germ Trening 8 19-08-05 01:27


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 01:53.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no