Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Lavkarbo generelt

Autisme og ADHD

Lavkarbo generelt Generell diskusjon omkring lavkarbo, lavglykemisk og karbohydratkontrollert kosthold.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 09-11-11, 17:00   #1
hoppeballen
Juniormedlem
 
Medlem siden: Mar 2008
Alder: 36
Innlegg: 41
hoppeballen er på en erverdig vei

Autisme og ADHD

Jeg var på et veldig interessant seminar nå i helga der foreleseren snakket om den positive effekten av lavkarbokosthold i mennesker med autisme og ADHD.

Så da lurte jeg på om noen her inne kjenner har sett noe til disse virkningene i noen slike tilfeller?

Synes det er utrolig fascinerende hvordan en så tilsynelatende "liten" forandring i diett kan ha en så fantastisk innvirkning på helse og velvære.

hoppeballen er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo og periodisk faste: 40 - 70 karber om dagen Svar med sitat
Gammel 09-11-11, 17:19   #2
Malice
Medlem
 
Malice sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2011
Hvor: Oppland
Alder: 55
Innlegg: 211
Malice er ny på veien

Sv: Autisme og ADHD

Jeg har selv Asperger, en diagnose innen autismespekteret. Eller det var hvertfall det, hehe, sist jeg fulgte med ble det snakket om å fjerne Asperger fra det spekteret.
Jeg merker at humøret blir mer stabilt, veldig greit, faller ikke så lett inn i depresjoner Utover dette merker jeg lite til endring.
Men det er jo ikke bare bare, greier jeg å holde depresjonene borte, så medfører dette igjen mindre stress og stressutløste smerter i kroppen

__________________


Malice er avlogget   Min kostholdsfilosofi: er inne i en livsstilsendring, liberal lavkarbo Svar med sitat
Gammel 09-11-11, 17:48   #3
hoppeballen
Juniormedlem
 
Medlem siden: Mar 2008
Alder: 36
Innlegg: 41
hoppeballen er på en erverdig vei

Sv: Autisme og ADHD

Opprinnelig lagt inn av Malice, her.

Jeg har selv Asperger, en diagnose innen autismespekteret. Eller det var hvertfall det, hehe, sist jeg fulgte med ble det snakket om å fjerne Asperger fra det spekteret.
Jeg merker at humøret blir mer stabilt, veldig greit, faller ikke så lett inn i depresjoner Utover dette merker jeg lite til endring.
Men det er jo ikke bare bare, greier jeg å holde depresjonene borte, så medfører dette igjen mindre stress og stressutløste smerter i kroppen

En av mine beste venninner sin lillesøster har også Asperger's, men hun har desverre en ganske ekstrem versjon av denne diagnosen. At hun i tillegg er 19 år gammel og nok har litt tenåringsrebell-tensenser også. Jeg har anbefalt venninna mi om å se om kanskje de kan innføre lavkarbodiett for henne. Men så er det jo litt vanskelig siden hun ikke liker forandring i rutiner og er veldig var for konsistenser og kryddersmaker og slikt.
Interessant å høre at du har merka forandringer via kosten også

hoppeballen er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo og periodisk faste: 40 - 70 karber om dagen Svar med sitat
Gammel 09-11-11, 18:09   #4
Malice
Medlem
 
Malice sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2011
Hvor: Oppland
Alder: 55
Innlegg: 211
Malice er ny på veien

Sv: Autisme og ADHD

Jeg har en ganske lett aspergerdiagnose, min sønn og eldste datter også. Men vi er også avhengige av å ha faste rutiner. Endring går bra, om det er noe vi selv bestemmer oss for. Hadde startet veldig forsiktig med bare å snakke om kostholdet til søstera til venninnen din. Ikke slik at det anbefales at hun prøver og slik, men samtale på generelt grunnlag, fordelene med dette, hensikten med å spise slik for de fleste... ikke bare for henne liksom.
Vet at mange Asperger sliter med smaker, lukter og konsistens når det kommer til mat, men dette kostholdet er jo så variert at det ville kunne passe alle
Som sagt, jeg syns det er en lettelse å kunne ha et mer stabilt humør

__________________


Malice er avlogget   Min kostholdsfilosofi: er inne i en livsstilsendring, liberal lavkarbo Svar med sitat
Gammel 09-11-11, 19:40   #5
kamp
Seniormedlem
 
kamp sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2008
Innlegg: 1.762
kamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt av

Sv: Autisme og ADHD

Jeg har også de diagnosene..

Mange av oss har mageproblemer som blant anent kan komme av for lite enzymer, både i forhold til å bryte ned gluten og melk men også karbohydrater kjenneralt!:http://www.plosone.org/article/info%...l.pone.0024585

__________________
Paleolitisk lav Oksalat kosthold
kamp er avlogget   Min kostholdsfilosofi: eat real food - paleo Svar med sitat
Gammel 09-11-11, 19:53   #6
Imse
Seniormedlem
 
Imse sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2005
Hvor: Hedmark
Innlegg: 9.680
Imse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastisk

Sv: Autisme og ADHD

Vi kommer til å sette gutten vår på gluten og melkefri diett snart. Vi må bare vente til BUP er ferdig med sin utrening( de vingler mellom ADD og Aspergers) og få tatt en urinprøve som kan vise om han tåler melkeprotein og gluten( og da må han ha spist sånn i minst 3 uker før testen tas).

Vi kommer nok til å ta den lettvinte varianten og starte med glutenfritt brød( ikke optimalt), og kutte all melk. Men for en som knapt spiser brødskive med hvitost,tyrkisk yoghurt med müsli, en håndfull grønnsaker og fiskepinner, bogskinke og kjøttkaker, så er det ganske drastisk å kutte så mye mat. Så han må nesten få vanlig glutenfritt i starten til han selv merker bedring.
Han er nemlig helt ekstrem på konsistener, han klarer ikke mat som ligner på grøt og lapskaus, han passer på at maten ligger adskilt på asjetten og vil helst bare ha en og en ting på asjetten samtidig og smakssansen er jo et kapittel for seg selv.

Imse er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketogent 0-20 Svar med sitat
Gammel 09-11-11, 20:26   #7
hoppeballen
Juniormedlem
 
Medlem siden: Mar 2008
Alder: 36
Innlegg: 41
hoppeballen er på en erverdig vei

Sv: Autisme og ADHD

Opprinnelig lagt inn av Imse, her.

Vi kommer til å sette gutten vår på gluten og melkefri diett snart. Vi må bare vente til BUP er ferdig med sin utrening( de vingler mellom ADD og Aspergers) og få tatt en urinprøve som kan vise om han tåler melkeprotein og gluten( og da må han ha spist sånn i minst 3 uker før testen tas).

Vi kommer nok til å ta den lettvinte varianten og starte med glutenfritt brød( ikke optimalt), og kutte all melk. Men for en som knapt spiser brødskive med hvitost,tyrkisk yoghurt med müsli, en håndfull grønnsaker og fiskepinner, bogskinke og kjøttkaker, så er det ganske drastisk å kutte så mye mat. Så han må nesten få vanlig glutenfritt i starten til han selv merker bedring.
Han er nemlig helt ekstrem på konsistener, han klarer ikke mat som ligner på grøt og lapskaus, han passer på at maten ligger adskilt på asjetten og vil helst bare ha en og en ting på asjetten samtidig og smakssansen er jo et kapittel for seg selv.

Ja.. er jo dette med disse forhøya sansene som har en tendens til å være veldig fremtredende i de med disse diagnosene. Høres ut som litt av en utfordring, men hva gjør man ikke for barna sine? Håper virkelig at det går bra
Seminarforeleseren snakka mye om at det har spesielt god effekt i aggressive barn med disse diagnosene også. Det kan roe sansene litt. Han nevnte forresten også at Aspartame er veldig negativt i slike tilfeller. Men jeg har ikke klart å finne noe research some støtter oppunder dette.. Han bygger det nok på teorien om neurotoxicity (at det skader nervene), selv om det enda ikke er noe bevis for denne teorien enda.

hoppeballen er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo og periodisk faste: 40 - 70 karber om dagen Svar med sitat
Gammel 09-11-11, 23:36   #8
Bestemamma
Seniormedlem
 
Medlem siden: Jul 2010
Hvor: Sunnmøre
Alder: 63
Innlegg: 1.090
Bestemamma er virkelig snillBestemamma er virkelig snillBestemamma er virkelig snillBestemamma er virkelig snillBestemamma er virkelig snill

Sv: Autisme og ADHD

Her er noe jeg syns var opplysende og interessant......

En på glutenfri diett kan spise en del korn og frøsorter som både er vanlige og uvanlige hos oss....slik som: Ris, Mais, Quinoa, Amaranth, Hirse, Durra, Boghvete og Linfrø...

Fant dette hos Mercola...

__________________


Bestemamma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Endret fra egenkomponert til LCHF med vekt på ketogent....Nå litt mer karber, men fortsatt i ketose. Svar med sitat
Gammel 10-11-11, 06:47   #9
kamp
Seniormedlem
 
kamp sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2008
Innlegg: 1.762
kamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt av

Sv: Autisme og ADHD

Opprinnelig lagt inn av Bestemamma, her.

Her er noe jeg syns var opplysende og interessant......

En på glutenfri diett kan spise en del korn og frøsorter som både er vanlige og uvanlige hos oss....slik som: Ris, Mais, Quinoa, Amaranth, Hirse, Durra, Boghvete og Linfrø...

Fant dette hos Mercola...

Protein intoleranse ovenfor gluten (som mange med ASD/ADHD har) blir det samme som cøliaki (men de må også fjerne hvetestivelse). Mange blir bedre av det men det er fortsatt "noe"..

Men jeg vil tro de fleste respondere bra på et karbohydrat redusert kosthold fordi det fjerne blod sukker stigninger/fall og kjennerelt syns jeg det er mer næring i et lchf kosthold. Men samtidig er mange i ASD spekteret ekstrent særspiste..

En god bok er - treating the new 4 A Disorders


Her er en artikkel om årsakene og behandling av autisme, det meste gjelder også for ADHD da det virker som det er de samme biokjemiske problemene bak det gir bare forskjellig utslag - http://www5.webon.net/varvei/fronten...%20Autisme.pdf

__________________
Paleolitisk lav Oksalat kosthold
kamp er avlogget   Min kostholdsfilosofi: eat real food - paleo Svar med sitat
Gammel 10-11-11, 09:09   #10
smgj
Seniormedlem
 
smgj sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Hvor: Østfold
Alder: 50
Innlegg: 6.228
smgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisk

Sv: Autisme og ADHD

Jeg lyttet nettopp til Dr Mercolas intervju med Dr(phd) Stephanie Seneff. Der ble det teoretisert om at autisme og alzheimers begge kunne være et utslag av fettsyremangel (kolesterolmangel) i hjernen, bare i ulike aldersklasser. Jeg har ikke lest mer om dette (ei heller lett etter mer informasjon), men jeg synes teorien var interessant.

Her er det første videoitervjuet (1 av 7 og jeg husker ikke hvilken part denne diskusjonen var i) http://www.youtube.com/watch?v=5QUChSlUEH0
Her kommer de fortløpende om man starter videoen. http://articles.mercola.com/sites/ar...on-sulfur.aspx

__________________
Fant (og mistet igjen) matchvekta under candida- og eliminasjonsdiett ifm. stoffskiftesykdom. Forsøker nå å finne den igjen med inspirasjon fra Primal Blueprint
smgj er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Primal Blueprint - tåler begrenset melk (lett laktoseintolerant) og glutenholdig mel enda dårligere. Svar med sitat
Gammel 10-11-11, 10:28   #11
kamp
Seniormedlem
 
kamp sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2008
Innlegg: 1.762
kamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt av

Sv: Autisme og ADHD

Opprinnelig lagt inn av smgj, her.

Jeg lyttet nettopp til Dr Mercolas intervju med Dr(phd) Stephanie Seneff. Der ble det teoretisert om at autisme og alzheimers begge kunne være et utslag av fettsyremangel (kolesterolmangel) i hjernen, bare i ulike aldersklasser. Jeg har ikke lest mer om dette (ei heller lett etter mer informasjon), men jeg synes teorien var interessant.

Her er det første videoitervjuet (1 av 7 og jeg husker ikke hvilken part denne diskusjonen var i) http://www.youtube.com/watch?v=5QUChSlUEH0
Her kommer de fortløpende om man starter videoen. http://articles.mercola.com/sites/ar...on-sulfur.aspx

Kanskje hos en undergruppe..

Se her - http://www.greatplainslaboratory.com/cholesterol/web/

Reichelt har akkurat funnet forhøyet verdier av kasein/gluten peptider hos personer med alzheimer..

Her er en fin artikkel med forskning: https://stopcallingitautism.org/cont...dingToSCIA.pdf

__________________
Paleolitisk lav Oksalat kosthold
kamp er avlogget   Min kostholdsfilosofi: eat real food - paleo Svar med sitat
Gammel 10-11-11, 11:03   #12
VSB
Seniormedlem
 
VSB sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2011
Hvor: Oslo
Innlegg: 3.160
VSB er en juvelVSB er en juvelVSB er en juvel

Sv: Autisme og ADHD

Jerg synes dette er veldig spennende muligheter. Bare synd at oppslutning og forskning er altfor begrenset. Har selv fulgt et barn i grenseland til asperger på glutenfri og kaseinfri diett.

__________________




Min journal
VSB er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF 20-50KH Svar med sitat
Gammel 10-11-11, 13:24   #13
Bestemamma
Seniormedlem
 
Medlem siden: Jul 2010
Hvor: Sunnmøre
Alder: 63
Innlegg: 1.090
Bestemamma er virkelig snillBestemamma er virkelig snillBestemamma er virkelig snillBestemamma er virkelig snillBestemamma er virkelig snill

Sv: Autisme og ADHD

Utav all denne informasjonen er det tydelig å se at mage/tarm og hjernen henger mye mer sammen enn de fleste er villige til å erkjenne......

Det er langt opp og fram, men vi tar små steg av gangen og til slutt vil vi nok alle gi bokstavbarna våre riktig mat istedenfor å medisinere de ihjel.....

Jeg lurer på, er det noen som vet hvilket kolesterol hjernen trenger - eller hvilket kolesterol det fins mest av i hjernen?

Jeg tror jeg har for lite kolesterol i hjernen etter at jeg gikk over på LCHF...er ikke så kjapp som før og kjenner det som om jeg holder på å bli senil.....

__________________


Bestemamma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Endret fra egenkomponert til LCHF med vekt på ketogent....Nå litt mer karber, men fortsatt i ketose. Svar med sitat
Gammel 10-11-11, 14:45   #14
smgj
Seniormedlem
 
smgj sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Hvor: Østfold
Alder: 50
Innlegg: 6.228
smgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisk

Sv: Autisme og ADHD

Opprinnelig lagt inn av Bestemamma, her.

Utav all denne informasjonen er det tydelig å se at mage/tarm og hjernen henger mye mer sammen enn de fleste er villige til å erkjenne......

Hehe

Søk på vagusnerven (vagus nerve) du - så ser du at vi er hardwired rett til mage/tarm. Jeg fikk et stort sjokk da jeg fant ut av den. Den var IKKE med i pensum da jeg lærte om "kroppens nervesystem".

Når man så vet at ulike bakterier i tarmsystemet skiller ut ulike stoffer basert på hvor "glade" de er så er brått ikke sammenhengen mellom f.eks depresjon og kosthold så lang likevel.

Litt tankevekkende stoff å lese - finnes mye mer der ute.
http://www.endomune.com/healthy-bugs...d-gut-distress

__________________
Fant (og mistet igjen) matchvekta under candida- og eliminasjonsdiett ifm. stoffskiftesykdom. Forsøker nå å finne den igjen med inspirasjon fra Primal Blueprint
smgj er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Primal Blueprint - tåler begrenset melk (lett laktoseintolerant) og glutenholdig mel enda dårligere. Svar med sitat
Gammel 10-11-11, 16:06   #15
kamp
Seniormedlem
 
kamp sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2008
Innlegg: 1.762
kamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt av

Sv: Autisme og ADHD

Jeg var på foredrag med Dr bradstreet, en autisme lege i USA om vagus nerven for noen år siden. Forsto litt da men vil sikkert forstå enda mer om jeg ser foredraget igjen nå!

Legger ved PDF fra foredraget

Vedlagte filer
Filtype: pdf 2_1_Bradstreet.pdf (3,97 MB, 3 visninger)
__________________
Paleolitisk lav Oksalat kosthold
kamp er avlogget   Min kostholdsfilosofi: eat real food - paleo Svar med sitat
Gammel 10-11-11, 21:12   #16
Anitave
Medlem
 
Medlem siden: Jun 2004
Alder: 47
Innlegg: 144
Anitave er ny på veien

Sv: Autisme og ADHD

Har en særspist gutt med Ad/hd. Vi brukte et par år uten medisiner for å teste ut både kosthold, oljer etc. Ingen forandring, annet til det verre i forhold til relasjoner til andre barn og konsentrasjon på skolen og psyken. Så vi måtte bite i det sure eple og gi Ritalin. Heldigvis i forholdsvis små doser i forhold til mange andre barn i hans alder. Vi fikk gutten vår tilbake. Dette er en gutt som ikke er glad i sukker, han styrer unna lørdagsgodter med sukker av egen fri vilje, men hender han kjøper litt. Han sier selv han blir slapp og irritabel av det. Helt greit. Har luftet lavkarbo for han, men han blånekter å gi slipp på polarbrødet sitt (eneste brødet han spiser), samt pastaen. Han likte ikke lavkarbo pastaen jeg spiser heller. Han har vi slitt med i matveien og vært innlagt for dette da han var yngre, så stresse han med mye bytte etc, det går ikke. Men jeg snikinnfører litt og litt uten at han merker det. Og da går det jo greit. Konsistens på mat er en issue her også.

Anitave er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Jeg bare lukter litt rundt først... Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
ADHD/ADD og lavkarbo Minni1 Lavkarbo generelt 33 25-02-11 21:12
ADHD medisin og Ketose Debz Spørsmål og svar 5 14-02-11 14:08
ADHD hos voksne aslaug Generell diskusjon 52 30-09-10 13:56
Adhd mofe Fysisk og mental helse 28 25-03-06 21:39
Barn med ADHD og dyr? Calla Generell diskusjon 1 28-07-05 11:30


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 21:41.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no