Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Lavkarbo generelt

Dere som ikke har en underliggende sykdom el overvekt: Hvorfor lavkarbo?

Lavkarbo generelt Generell diskusjon omkring lavkarbo, lavglykemisk og karbohydratkontrollert kosthold.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 04-04-11, 23:40   #1
karbofrøken
Juniormedlem
 
karbofrøken sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2011
Innlegg: 41
karbofrøken er på en erverdig vei

Dere som ikke har en underliggende sykdom el overvekt: Hvorfor lavkarbo?

...Om det i det hele tatt er noen i denne kategorien her inne da?

Når jeg leser på forumet får jeg inntrykk av at 90% skal ned i vekt el nylig har gått ned i vekt med lavkarbo. Resterende 10% får jeg inntrykk av at spiser lavkarbo pga diverse sykdommer/plager som lindres av dette kostholdet. Er det noen her inne som spiser lavkarbo bare fordi de tror på det?

Jeg og min mann gjør det. Vi er begge normalvektige, arbeider i helsevesenet og i svært god fysisk form på alle måter. Av tilfeldige grunner kom vi over Hexeberg sin bok for et drøyt år siden, og ble interessert. Bare noen dager senere var kostholdet fullstendig omlagt - og vi har fulgt dette siden.

For vår del har vi ikke merket SÅ store forskjeller med lavkarbol, men kanskje dette er fordi vi i utgangspunktet ikke hadde noen plager? Jeg har gått ned et par kg, men da jeg ikke ønsket ytterligere vektnedgang har jeg prøvd å øke både mat- og karboinntak for å holde vekten stabil der den er nå. Jeg merker heller ingen forskjell om jeg en dag skeier ut og spiser mer karbohydrater - f.eks en plate sjokolade, en bolle el to eller pizza på peppes. Dette skjer vel omtrent 1 gang per måned, og det merkes verken på vekt, humør el fysisk form. Er det da noen grunn til at jeg burde la dette være? Jeg tenker - alle de skadelige virkningene av et høykarbokosthold kommer jo av repeterte blodsukkersvingninger, og 12 slike per år kvalifiserer vel neppe? Jeg skjønner at dersom jeg hadde hatt som intensjon å tape vekt, så måtte jeg vært strengere med meg selv for å hindre stagnasjon - men når dette er et kosthold vi skal ha resten av livet så kan det vel ikke spille så stor rolle om en tar en karbodag når det passer seg slik av sosiale grunner?

Spent på høre fra dere!

karbofrøken er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 05-04-11, 00:01   #2
lillefixen
Juniormedlem
 
lillefixen sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2010
Hvor: Stavanger
Alder: 38
Innlegg: 49
lillefixen er på en erverdig vei

Sv: Dere som ikke har en underliggende sykdom el overvekt: Hvorfor lavkarbo?

Jeg er normalvektig og har alltid vært det, la om til lavkarbo i fjor vår kun for helsens skyld. Klarte ikke helt å holde meg til det, så det ble til at jeg la på meg 6 kilo etter gjentatte "sprekker" (er student, og det er fort gjort at en "vinkveld" som skulle bestå av et par glass rødvin, ender på byen med 8 pils og nattmat på Burger King.......). Jeg hoppet av i høst/vinter, men er i gang igjen nå. Jeg merker veldig godt at kroppen har godt av dette kostholdet! Det er så utrolig mye enklere å stå opp om morgenen, jeg har bedre konsentrasjon og mye mer overskudd. Elsker det å ha masse energi hele dagen og å ikke måtte spise hver 3. time for å holde sulten unna.

lillefixen er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert lavkarbo Svar med sitat
Gammel 05-04-11, 00:03   #3
Duesund
Juniormedlem
 
Medlem siden: Apr 2011
Innlegg: 29
Duesund er på en erverdig vei

Sv: Dere som ikke har en underliggende sykdom el overvekt: Hvorfor lavkarbo?

Hei!

Jeg er ikke syk! Jeg er faktisk frisk som en fisk. i god form, har lavt blodtrykk og generelt sett både trener jeg(mosjonerer) jeg nok og spiser sunt.
Likevel så er vekten min langt over det jeg er komfortabel med. Selv om det kanskje ikke "syntes" så godt, fordi jeg har lagt kiloene jevnt over, så har jeg økt med over 25 kg på 5 år... Eneste forskjellen er at jeg måtte slutte med hest og volleyball pga studier...

Så jeg legger om kostholdet fordi jeg også har tro på lavkarbo, men også fordi jeg gjerne vil ned i vekt Hmm.. men har altså ingen helseplager.. Litt hodepine nå og da

__________________
Duesund er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo diett Svar med sitat
Gammel 05-04-11, 00:06   #4
arnakristin
Seniormedlem
 
arnakristin sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Drammen
Innlegg: 2.035
arnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt av

Sv: Dere som ikke har en underliggende sykdom el overvekt: Hvorfor lavkarbo?

...her kan du lese 100 andre grunner til lavkarbo

arnakristin er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ketolyse Svar med sitat
Gammel 05-04-11, 20:05   #5
knh
Seniormedlem
 
knh sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2010
Hvor: Drammen
Alder: 36
Innlegg: 1.152
knh er en juvelknh er en juvelknh er en juvel

Sv: Dere som ikke har en underliggende sykdom el overvekt: Hvorfor lavkarbo?

Hei karbofrøken
Flott innlegg!! Har akkurat de samme tankene og spørsmålene som det

Jeg er normalvektig og frisk som bare det, men kom over boka "bedre uten brød" av Lutz i september og syntes alt virket så logisk, og jeg vil jo opprettholde en god helse i fremtiden også

Jeg kan heller ikke si jeg har merket så mye forskjell, men det er jo fordi jeg følte meg tipp topp i utgangspunktet Allikevel føler jeg det er mange fordeler med dette kostholdet. Det aller beste er at jeg ikke blir sulten så fort, å kan gå lenge uten mat uten at det blir ubehagelig så lenge jeg spiser nok fett i de måltidene jeg får i meg. Merker at dette er veldig praktisk nå i innspurten på masteroppgaven! Tidligere ble jeg veldig fort småsulten, og det var utrolig ubehagelig, spesielt når jeg jobber på labben og ikke har mulighet til å spise på et par timer, eller sene kvelder i eksamensperioder og matpakka er tom. Da har jeg ofte hatt kjeks, sjokolade og chilinøtter som nødproviant Det er utrolig deilig å slippe å ha sug etter noe hele tiden!! Før jeg la om kostholdet synes jeg også det var vanskelig å styre sultfølelsen, da jeg ble sulten, og da ekstreeemt sulten (i 10-11 tia) og skulle spise lunsjen min spiste jeg nesten alltid opp alt sammen uansett. Nå kan frokosten holde meg mett i 8 timer, og spiser ofte ikke lunsj før i 3-4 tia. Middagene blir ofte rundt klokka 9-10 på kvelden, når jeg kommer hjem fra skolen, og da har jeg sjeldent hatt behov for noe småspising. Dette gjør det så mye enklere å kunne fokusere på det jeg skal, og ikke bli forstyrret av at magen roper etter mat konstant.

Synes også det er veldig deilig å ikke føle at man må kutte ned på fettet! Har alltid syntes at seterrømme, ekte majones, smør, fløte osv er mye bedre enn lettvariantene! Så synes generelt at den maten jeg spiser nå smaker bedre, og jeg har kommet over mange nye deilige oppskrifter

Har også gått ned 5-6 pyntekilo, men det er ikke noe jeg fokuserer på. Var fornøyd før, og er fornøyd nå

Jeg merker heller ingenting de gangene jeg spiser/drikker noe med mye karbohydrater, og jeg "skeier ut" innimellom hvis jeg har lyst til det. Har ikke noe behov for det til hverdags, men synes det kan være godt med en bakt potet til biffen innimellom, eller litt snacks på fest. Og de gangene jeg spiser det gjør jeg det uten dårlig samvittighet.

Jeg tenker også slik at det ikke spiller så stor rolle om man tar seg en karbodag innimellom, så lenge man spiser lavkarbo til vanlig. Men det kommer jo selvfølgelig ann på hvilken situasjon man er i, og noen blir jo dårlige av det. Men jeg tenker at for en person som ikke har noen sykdommer, eller et mål om å gå ned i vekt er det uansett bedre å "skeie ut" innimellom på et lavkarbokosthold, enn å spise "vanlig" høykarbo (som ofte fører til flere utskeielser).

knh er avlogget   Min kostholdsfilosofi: "Bedre uten brød" Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 
Trådverktøy

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Hva gjør dere ved sykdom? dumidalia Ketolysekuren 6 21-02-11 22:28
Lavkarbo og sykdom remern Livets lyse side 17 08-02-11 15:42
Lavkarbo (Hvorfor går jeg ikke ned?) anntove Spørsmål og svar 9 06-09-10 12:12
Hvorfor passer ikke lavkarbo for de med BMI under 25? oloevold@online.no Spørsmål og svar 20 29-10-09 11:06
Lavkarbo og sykdom Albertine Lavkarbo generelt 4 03-02-06 10:35


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 08:09.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no