Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Lavkarbo generelt

Helt ny i gamet

Lavkarbo generelt Generell diskusjon omkring lavkarbo, lavglykemisk og karbohydratkontrollert kosthold.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 27-11-10, 10:13   #1
Nordpia
Juniormedlem
 
Nordpia sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2010
Hvor: Trondheim
Innlegg: 28
Nordpia er på en erverdig vei
Lightbulb

Helt ny i gamet

Heihei
Jeg er en kvinne på 32 år, som nå skal starte en prosess med vektreduksjon. Tanken er å jobbe godt med å holde meg til lavkarbo fram til jul. Ingen planer om å ta av i julen (ikke noen stor kakespiser likevel), men litt god mat tenker jeg å unne meg. Bare holde meg vekk fra karbobombene. Deretter skal jeg jobbe på med full styrke i januar og framover. "Rome wasn't build in a day", og jeg regner ikke med å bli en sylfide tvert. Men etter hvert så håper jeg...

Jeg ønsker å gå ned 35 kg på sikt (25 er det jeg håper å klare i første omgang), så veien er ganske lang, men motivasjonen og håpet om å klare det er bedre enn noen gang før. Er inne i en prosess nå med å lære meg hvilken type mat jeg kan og ikke kan spise. Er rimelig kresen i matveien, så det er uten tvil en utfordring. Krever god planlegging. Blir nok å alliere meg med noen Atkins-barer, som jeg kan ta en bit av innimellom, dersom det skulle bli behov. Kjøkkenvekten står imidlertid framme, slik at jeg lett kan måle og regne ut inntak av karbs. Spennende tider foran meg.

Ketose virker som veien å gå, men jeg ser at noen kurer legger opp til inntak av mer karbs enn andre. Noen som kan svare på hva som egentlig er smertegrensen for inntak av karbs uten å gå ut av ketose?

Har forresten lest en del av historiene her inne, og kjenner jeg blir motivert av alle som har lyktes så godt over tid før meg!

Forhåpningsfull hilsen fra Nordpia

Nordpia er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 27-11-10, 10:26   #2
sæterjenta
Medlem
 
Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Akershus
Alder: 49
Innlegg: 170
sæterjenta er på en erverdig vei

Sv: Helt ny i gamet :)

Opprinnelig lagt inn av Nordpia, her.


Ketose virker som veien å gå, men jeg ser at noen kurer legger opp til inntak av mer karbs enn andre. Noen som kan svare på hva som egentlig er smertegrensen for inntak av karbs uten å gå ut av ketose?

Hei Velkommen inn hit. Du skal se det er mye god mat du kan spise med et slikt kosthold.

Jeg er ikke så inne på det med antall karbs, men jeg holder meg til grønnsaker med lavt innhold (mindre enn 5/100) og jeg bruker CF og fløte der jeg finner det for godt. Har så langt ikke hatt behov for å telle, men bruker ketostix 1 -2 ganger daglig for å følge med på at jeg er i ketose. Så langt har jeg ikke fallt ut av ketose på grunn av det jeg til daglig spiser.

__________________



Desembertrening 295/1000
sæterjenta er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ketolyse - lavkarbo Svar med sitat
Gammel 27-11-10, 10:53   #3
Tropika
Medlem
 
Tropika sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2010
Innlegg: 316
Tropika er ny på veien

Sv: Helt ny i gamet :)

Velkommen hit!

Følger du ketolysekuren er anbefalt døgndose 15 gram karbohydrater hos kvinner og 20 gram hos menn. Men det er veldig individuelt hvor mye kroppen din tåler før du kommer ut av ketose. Du må nesten bare prøve deg frem.

Bruk forumet nyttig, så skal du se du får dreisen på det etter hvert!

Lykke til!

__________________


Tropika er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 27-11-10, 11:59   #4
arnakristin
Seniormedlem
 
arnakristin sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Drammen
Innlegg: 2.035
arnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt av

Sv: Helt ny i gamet :)

Opprinnelig lagt inn av sæterjenta, her.

...men bruker ketostix 1 -2 ganger daglig for å følge med på at jeg er i ketose. Så langt har jeg ikke fallt ut av ketose på grunn av det jeg til daglig spiser.

Hei,
Å teste seg med stiks flere ganger om dagen er å kaste penger ut av vindiet…

Sitat:

Ketosestixen: Utslag er utslag, det finnes ikke grader av ketose, mørk farge kan derimot være en indikasjon på at man drikker for lite vann. For mest korrekt resultat skal man ta testen minst to timer etter siste måltid på kvelden. Dette fordi de aller, aller fleste - lavkarbo kosthold eller ikke vil teste positivt på morningen da det er lenge siden man har spist.
Vi opplever at mange blir hekta på bruken av stiksen, men husk at stiksen sier ingen ting om hva som skjer i kroppen din, kun i urinen. Stiksen er ømfintelige og kan fort bli ubrukbare, i tillegg så er det enkelte som opplever manglende utslag i forbindelse ved mens og/eller eggløsning eller etter en hard treningsøkt.

arnakristin er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ketolyse Svar med sitat
Gammel 27-11-10, 14:48   #5
Nordpia
Juniormedlem
 
Nordpia sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2010
Hvor: Trondheim
Innlegg: 28
Nordpia er på en erverdig vei

Sv: Helt ny i gamet :)

Har vært på handletur nå. En helt ny opplevelse å lese deklarasjoner og virkelig tenke før man putter ting i handlekurven. Ting tar plutselig tid... Men faktisk ganske gøy.

Nå skal jeg lage meg en omelett til lunsj. Ingen stor fan av egg generelt, så får se hva jeg gjør med omeletten for å få den til å falle i smak...

Er det mange som forresten drikker Pepsi Max eller annen lettbrus? Er Pepsi Max-oholiker, og har rett og slett ikke lyst til å kutte den ut.

Takk for tilbakemeldingene!

PS: Har forresten Ketostix, men gidder ikke teste noe som helst før det er gått i alle fall to dager. Har fått med meg såpass at man i alle fall må regne to dager før man er i ketose. Et fåtall som kommer dit før...

Nordpia er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 28-11-10, 12:04   #6
Nordpia
Juniormedlem
 
Nordpia sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2010
Hvor: Trondheim
Innlegg: 28
Nordpia er på en erverdig vei
Question

Sv: Helt ny i gamet :)

Okei... Så ble jeg nysgjerrig før det var gått to dager da...

Har en litt pussig følelse i hodet, så jeg tenkte at det kan jo ikke skade å teste med en ketostix. Og sannelig ble det utslag. Kan man komme i ketose etter bare en dag?? Jeg spiste lunsj for en drøy time siden. Kan utslaget bero på at jeg testet meg for tidlig etter mat? Skulle det være slik at jeg er i ketose allerede, så takker og bukker jeg naturligvis til det... Hørte jeg noen si "evig optimist"...?

__________________



Nordpia er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 28-11-10, 15:46   #7
Mr. Muscle
Medlem
 
Mr. Muscle sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Randaberg
Innlegg: 234
Mr. Muscle er ny på veien

Sv: Helt ny i gamet

At utslag er utslag på ketostixen og at det ikke finnes grader av ketose er piss. Unnskyld ordspillet.
Ketoner i urinen skyldes at kroppen ved fettforbrenning produserer ketoner som et bielement og skiller dette ut i urinen. Ved trening (lav til middels intensitet) øker fettforbrenninga og derav ketoninnholdet i urinen. Dette gir et mørkere utslag. Med andre ord: desto mørkere stix, desto høyere fettforbrenning.

__________________


Mr. Muscle er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Absolutt NULL karbohydrater Svar med sitat
Gammel 28-11-10, 16:40   #8
Nordpia
Juniormedlem
 
Nordpia sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2010
Hvor: Trondheim
Innlegg: 28
Nordpia er på en erverdig vei

Sv: Helt ny i gamet

Opprinnelig lagt inn av Mr. Muscle, her.

At utslag er utslag på ketostixen og at det ikke finnes grader av ketose er piss.

Men det VAR faktisk utslag, og det er det jeg stusser på. Utslag allerede dag to. Skal ta en ny test i kveld, så får vi se om det var bare en dårlig stix eller jeg har klart det utrolige... *ler*

__________________



Nordpia er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 28-11-10, 16:54   #9
Nerthus
Seniormedlem
 
Nerthus sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Østlandet
Alder: 53
Innlegg: 6.244
Nerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastisk

Sv: Helt ny i gamet

Opprinnelig lagt inn av Mr. Muscle, her.

At utslag er utslag på ketostixen og at det ikke finnes grader av ketose er piss. Unnskyld ordspillet.
Ketoner i urinen skyldes at kroppen ved fettforbrenning produserer ketoner som et bielement og skiller dette ut i urinen. Ved trening (lav til middels intensitet) øker fettforbrenninga og derav ketoninnholdet i urinen. Dette gir et mørkere utslag. Med andre ord: desto mørkere stix, desto høyere fettforbrenning.

Dette anser jeg som feilinformasjon, se mer her:

Fra en tidligere tråd:
http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=8627

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av meg
Ketoner vil kun bli utskilt i urinen når det er mer av dem i blodet enn det kroppen bruker som brennstoff i akkurat det øyeblikket. Om du har gjennomført en treningsøkt eller arbeidet hardt noen få timer tidligere, slik at musklene har brukt opp ketonene, vil det ikke være noen til overs å skille ut. Du har kanskje drukket mye, slik at urinen er ”utblandet”. Kanskje stix’ene er for gamle eller lokket på boksen ikke har vært skrudd skikkelig på.

Noen får aldri utslag på stix i det hele tatt. Men de er i ketose, brenner fett og kiloene forsvinner. Hvis du tar av, hvis klærne sitter løsere, du føler seg vel og ikke er sulten hele tiden, - da er man i ketose, - uansett hva stix’en sier. Ikke heng deg opp i stixen, de er kun en indikator, ingenting annet.

VIL JEG GÅ FORTERE NED I VEKT OM STIX’EN VISER MØRK LILLA HELE TIDEN ?
Nei, Hvis du har mørk lilla stix hele tiden er det heller et tegn på dehydrering, - urinen er for konsentrert. Du må drikke mer vann for å tynne den ut og for å skylle ut nyrene.
Leveren produserer ketoner fra kroppsfett, fettet du spiser og fra alkohol. Ketostix’en vet ikke hva som er kilden til ketonene. Hvis du for eksempel tester hver dag etter middag, og middagen inneholder en del fett, da vil du alltid ha mørkt utslag på stix’en. Det betyr IKKE at du brenner mer KROPPSfett.

Stix’en viser kun hva som skjer i urinen. Ketose skjer i blodet og i kroppsvevet. Om du har lys rosa utslag , så er du i ketose, og det forbrennes fett. Ikke heng deg opp i stixen, de er kun en indikator, ingenting annet. Det finnes ikke mild eller sterk ketose slik mange tror ! Og fargen på stix’en viser ikke grad av ketose, men mengden ketoner i urinen.

For de aller fleste er stixen noe man blir litt hektet på i starten - jeg har ikke målt på mange mnd og det er ikke lengre interessant fordi jeg vet at med så lite karboinntak er jeg i ketose. Ånden og tørsten er andre ting som forteller meg dette.
Konsentrer deg om karbomengden i starten du, det er så utrolig mye å sette seg inn i - bruk gjerne stixen for gøy, men ikke la mangel på utslag en dag gi det unødig panikk

Jeg synes du har en god plan med å spise minst mulig karbo mot jul, og så kanskje se nærmere på en retning du kan følge. Jeg gjorde også dette i 6 mnd før jeg valgte spisdegslank. (Gikk ikke ned i vekt på 6 mnd - men fikk utrolig mange helsemessige gode "bivirkninger".)

Ingen potet, pasta, ris, grønnsaker fra under jorda, sukkerholdige ting - og maks 5 gram karbo pr 100 gram på andre matvarer. Det er enklere enn du tror

ps er forresten også fra Trondheim, men bor på østlandet pt.

Nerthus er avlogget   Min kostholdsfilosofi: På sukkerkjøret etter røykeslutt :/ Svar med sitat
Gammel 28-11-10, 17:12   #10
Nordpia
Juniormedlem
 
Nordpia sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2010
Hvor: Trondheim
Innlegg: 28
Nordpia er på en erverdig vei

Sv: Helt ny i gamet

Takk for et flott og informativt innlegg, Nerthus - setter pris på det.

Min filosofi er egentlig så enkelt som å lære meg mest mulig om lavkarbomat, spise fornuftig og være realistisk. Må nok medgi at den stixen er morsom når man får utslag ja... *ler* Har vært i ketose en gang før når jeg forsøkte pulver (men pulveret fikk meg til å kaste opp etter bare tre dager, så ikke aktuelt å fortsette med det). Må nok sjekke litt for gøy i kveld og i morgen, men det beroliger meg at man faktisk kan være i ketose uten at det gir utslag på stixen.

Som nybegynner så teller jeg veldig karbs nå, men regner med det blir en automatikk i matlaging og spising etter hvert, så jeg ser veldig lyst på fremtiden. Time will show hvordan dette går, men målet er i alle fall å ha en betydelig reduksjon fram mot sommeren. Og jeg er altfor sta til ikke å klare det..

Jeg er faktisk en av utrooolig mange nordlendinger her i Trondheim, og jeg stortrives i byen! Skjønner ikke at noen vil flytte herfra engang... Hihi...

Hilsen Nordpia

__________________



Nordpia er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 28-11-10, 17:56   #11
Nerthus
Seniormedlem
 
Nerthus sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Østlandet
Alder: 53
Innlegg: 6.244
Nerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastisk

Sv: Helt ny i gamet

Opprinnelig lagt inn av Nordpia, her.

Takk for et flott og informativt innlegg, Nerthus - setter pris på det.

Min filosofi er egentlig så enkelt som å lære meg mest mulig om lavkarbomat, spise fornuftig og være realistisk. Må nok medgi at den stixen er morsom når man får utslag ja... *ler* Har vært i ketose en gang før når jeg forsøkte pulver (men pulveret fikk meg til å kaste opp etter bare tre dager, så ikke aktuelt å fortsette med det). Må nok sjekke litt for gøy i kveld og i morgen, men det beroliger meg at man faktisk kan være i ketose uten at det gir utslag på stixen.

Som nybegynner så teller jeg veldig karbs nå, men regner med det blir en automatikk i matlaging og spising etter hvert, så jeg ser veldig lyst på fremtiden. Time will show hvordan dette går, men målet er i alle fall å ha en betydelig reduksjon fram mot sommeren. Og jeg er altfor sta til ikke å klare det..

Jeg er faktisk en av utrooolig mange nordlendinger her i Trondheim, og jeg stortrives i byen! Skjønner ikke at noen vil flytte herfra engang... Hihi...

Hilsen Nordpia

Byen er fin - været er rævva! Hovedgrunnen til flytting var faktisk jobb - men klimaet var også en god unnskyldning. Været er mer stabilt sørpå litt inn i landet og det hjelper på en "gammel skrott" *ler*.
Trondheim er full av nordlendinger - og de fungerer vanligvis veldig godt sammen med trøndere!

Ønsker deg lykke til med kostholdsendringen - for meg har det endret livet mht helse og vekt så mye at det er uaktuelt å gå tilbake til det jeg spiste før

Nerthus er avlogget   Min kostholdsfilosofi: På sukkerkjøret etter røykeslutt :/ Svar med sitat
Gammel 28-11-10, 18:02   #12
Gerd
Jeg kan og jeg vil!
 
Medlem siden: Jan 2007
Hvor: 1
Innlegg: 55.254
Gerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastisk

Sv: Helt ny i gamet

Velkommen

Lykke til med kostholdsomleggingen

Det er fantastisk mye og variert mat på lavkarbo

Jeg gikk ned 17 kilo på under 6 mnd., og hadde bare det aller lyseste utslaget på stix når jeg testa

Gerd er avlogget   Min kostholdsfilosofi: 1 Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 
Trådverktøy

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Ny i gamet ... rakianne Spørsmål og svar 2 13-08-10 17:11
Hei hei, Ny i gamet! Matgud Ketolysekuren 16 08-06-10 13:25
Helt fersk i "gamet" her. Ketolyse. Mandelmel? Jo-Jo Spørsmål om matvarer og oppskrifter 9 01-12-09 13:41


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 14:07.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no