Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Spørsmål og svar

Mengder mat?

Spørsmål og svar Hjelp oss å bli enda bedre!Still spørsmål, eller svar på det du kan.
Er du ny? Spør og les her først!

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 02-08-11, 13:14   #1
maja82
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Jul 2011
Innlegg: 2
maja82 er på en erverdig vei
Smile

Mengder mat?

Hei alle sammen

Jeg er ganske ny når det kommer til lavkarbo mat. Så jeg lurer litt på om dere er veldig nøye på hvor store porsjoner dere spiser? Jeg tenker på det at maten inneholder vel en del kalorier? Føles veldig rart å spise fløte, majones og seterrømme for en som har gått på diett hele livet (uten stort hell)
Jeg spiser ikke store porsjonene, siden denne maten er mektig, men er dere andre veldig bevisst på mangder, eller spiser dere til dere er mette?

Mvh
Maja

maja82 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 02-08-11, 15:16   #2
Charlott
Seniormedlem
 
Charlott sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Skreia, på sjølveste Toten ;)
Alder: 56
Innlegg: 4.182
Charlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastisk

Sv: Mengder mat?

De færreste slipper å gå sultne på lavkarbo, vi spiser til vi er passe mette og fornøyde

__________________



Vanligvis er jeg tynn og bedårende, men i dag har jeg fri!

Charlott er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 02-08-11, 15:23   #3
MissPivotal
Medlem
 
MissPivotal sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2011
Hvor: Trondheim
Innlegg: 341
MissPivotal er et fyrlysMissPivotal er et fyrlysMissPivotal er et fyrlysMissPivotal er et fyrlysMissPivotal er et fyrlys

Sv: Mengder mat?

Det begrenser seg veldig fint selv for min del, siden det ikke skal mye til før jeg blir mett Spis til du er mett, du. Kroppen begrenser det selv. Etter en stund vil du sikkert spise mindre enn i starten også, etter at kroppen har blitt mer vant til kosten. Lykke til!

__________________


MissPivotal er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 02-08-11, 17:31   #4
Stripete
Juniormedlem
 
Medlem siden: Oct 2010
Innlegg: 15
Stripete er på en erverdig vei

Sv: Mengder mat?

Jeg har slanket 12 kilo på lavkalori nå nylig, så det føles både "forbudt" og merkelig å skulle glefse i seg alskens høykalorimat uten å telle. Ofte tar jeg på mer enn jeg greier spise, det stopper seg liksom selv. Det er begrenset hvor mye fet mat man greier få i seg. Om du har hatt tendenser til overspising (sånn som meg) er det kanskje greit å forsøke styre det litt, ellers synes jeg bare du skal spise til du blir mett. Og skulle vekta gå feil vei, eller ingen vei i det hele tatt, så kan du jo etterhvert telle på knappene om du bør holde litt styr på kaloriene i tillegg.

__________________


Stripete er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 03-08-11, 16:09   #5
maja82
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Jul 2011
Innlegg: 2
maja82 er på en erverdig vei

Sv: Mengder mat?

Tusen takk alle sammen

maja82 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 03-08-11, 21:08   #6
Noenkiloformye
Medlem
 
Medlem siden: Jul 2010
Hvor: Trondheim
Innlegg: 284
Noenkiloformye er på en erverdig vei

Sv: Mengder mat?

Jeg har fått det for meg at det er viktig å spise nok proteiner hver dag. De sier jo 1g per kg kroppsvekt, så jeg prøver å komme opp til det nivået. Med varierende resultat. Jeg skal og prøve å komme meg så nært 75% fett som jeg kan. Så hvor mye jeg spiser kommer an på hva jeg spiser, og om jeg er sulten. Men jeg er veldig nybegynner på lavkarbo så jeg aner igrunn ikke om det er helt rett. Men kroppen min føles grei så

Noenkiloformye er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert. Svar med sitat
Gammel 04-08-11, 12:06   #7
VSB
Seniormedlem
 
VSB sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2011
Hvor: Oslo
Innlegg: 3.160
VSB er en juvelVSB er en juvelVSB er en juvel

Sv: Mengder mat?

For meg var diett.no og kaloritelling nødvendig i begynnelsen, men slet med denne metthetsfølelsen grunnet medisiner. Dette har gått seg til. I går kom jeg på ca1900kcal uten å telle , noe helt annet enn opp mot 3000 som kunne skje i begynnelsen. I går la jeg inn alt på slutten av dagen, så ingen planlegging.

__________________




Min journal
VSB er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF 20-50KH Svar med sitat
Gammel 04-08-11, 14:30   #8
Dartsupply
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Jul 2011
Hvor: Vedavågen
Innlegg: 5
Dartsupply er på en erverdig vei

Sv: Mengder mat?

Selv har jeg aldri tenkt over kalloriene når du går på lavkarbo.
For at kroppen skal omdanne fett til fett så er den avhengig av karbohydrater.

Når du da tømmer kroppen for dette stoffet så benytter kroppen fettlagrene for og skille ut ketoner som fungere på samme måte som karbohydrater, bortsett fra at de ikke lagrer fettet du inntar.

Mulig jeg tar feil her.. men det er slik jeg har skjønt kostholdet.

Dartsupply er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolysekuren Svar med sitat
Gammel 04-08-11, 14:37   #9
Lindemor
Seniormedlem
 
Lindemor sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Innlegg: 2.412
Lindemor er en juvelLindemor er en juvelLindemor er en juvel

Sv: Mengder mat?

Etter drøye 6 uker på lavkarbokost har jeg erfart at jeg nå trenger mindre mengde mat for å bli mett og fornøyd enn jeg gjorde i begynnelsen. Hvordan dette lar seg forklare vet jeg ikke, men det er virkelig godt merkbart.

Tommelfingerregelen er vel som det blir nevnt her kunsten å lytte til kroppen. Spise når kroppen forteller at den er sulten og stanse når kroppen sier ifra at den har fått nok. Passe mett. Litt viktig å huske på er nok at det tar omlag 25 minutter før hjernen har mestret å tolke metthetssignalene fra magen, så tygg godt og spis sakte. I motsatt fall kan en ende opp som stappmett selvom en trodde at en stanset i tide.

Husk vann. Masse!

__________________
Min journal:
http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=45466

Lindemor er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Svar

Emneord
kalorier, mengde, porsjoner


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 
Trådverktøy

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Mister ENORME mengder med hår! Lil@ Generell ernæringsdebatt 12 06-07-11 01:22
Spise store mengder Lotski Ketolysekuren 35 16-02-11 20:26
Betyr store mengder ketoner i blodet at kroppens energibehov i øyeblikket er dekket? Herb Spørsmål og svar 1 04-11-09 22:00
Å innta "mengder" med fett - hvor få karber? mofe Lavkarbo generelt 13 30-01-06 18:25


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 23:14.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no