Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Spørsmål og svar

Planlagt sprekk? Eller?

Spørsmål og svar Hjelp oss å bli enda bedre!Still spørsmål, eller svar på det du kan.
Er du ny? Spør og les her først!

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 19-08-11, 10:18   #1
Fauna
Medlem
 
Medlem siden: Jun 2011
Innlegg: 62
Fauna er på en erverdig vei

Planlagt sprekk? Eller?

Jeg startet med lavkarbo i slutten av juni og har til nå vært veldig flink og fulgt opplegget hele tiden. Ikke en eneste sprekk Jeg har gått ned litt over 4 kg og ønsker å gå ned et par kg til. Trives forøvrig veldig med livsstilen

Greia nå er at jeg denne høsten skal på 3 hotellopphold av 2 dager i jobbsammenheng. De kommer med 2,5 ukers mellomrom fremover nå... Skal også på et par dagsseminarer med verdens beste buffet og desserter... Vi er med i et statlig prosjekt og det kommer til å være mange mennesker der. Jeg kan selvfølgelig be om ekstra grønnsaker i stedet for poteter til middag. Det er greit. Og også velge de "beste" alternativene til lunsj. Frokosten med egg og bacon er jo grei!! Men så er det alle mellommåltidene og det som blir satt fram. Og dessertene da... Sukk.

Er jeg helt håpløs om jeg gir meg selv litt amnesti i forhold til hva som blir servert som mellommåltider og litt dessert? Hvor mye ødelegger jeg da? Er det sånn at jeg går opp 4 kg på grunn av en 2 dagers "binch"? Vet jo selvfølgelig at det beste er å være standhaftig, men synes det blir litt vanskelig når jeg ikke lett kan ha med meg min egen mat.

Alle innspill tas i mot med takk!

Fauna er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Hexeberg Svar med sitat
Gammel 19-08-11, 12:38   #2
smgj
Seniormedlem
 
smgj sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Hvor: Østfold
Alder: 50
Innlegg: 6.228
smgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisk

Sv: Planlagt sprekk? Eller?

Som regel kommer det frukt og konditorvarer på sånt - iallfall etter min erfaring. Da velger du frukt og helst frukt med stort volum/lite karbohydrater eller den frukten som har tregest karbohydrater. Sjekk GI-tabeller før du drar? Om det blir "mas" kan du dra en "mulig glutenintolerant - mumlemumle - holde meg unna"...

Og så går det an å ikke spise opp alt på tallerkenen om du gjerne vil smake desserten.

__________________
Fant (og mistet igjen) matchvekta under candida- og eliminasjonsdiett ifm. stoffskiftesykdom. Forsøker nå å finne den igjen med inspirasjon fra Primal Blueprint
smgj er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Primal Blueprint - tåler begrenset melk (lett laktoseintolerant) og glutenholdig mel enda dårligere. Svar med sitat
Gammel 19-08-11, 12:42   #3
Gerd
Jeg kan og jeg vil!
 
Medlem siden: Jan 2007
Hvor: 1
Innlegg: 55.254
Gerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastisk

Sv: Planlagt sprekk? Eller?

Om du går opp etter en sprekk er individuelt, kommer an på hva, hvor mye, hvor ofte/lenge osv.
Men det er ikke fett du går opp, det er vann og avfallstoffer
Det som kan skje i ettertid er at vekta kan stoppe opp noen dager, fordi kroppens forbrenning er blitt forstyrra og trenger å komme i gang igjen. Så vil nok nedgangen komme etterhvert.

Og mange opplever at det blir ekstra sug etter raske karber en periode etterpå, fordi kroppen gjerne vil ha lettforbrennelig energi.

Det viktigste er at du klarer å hente deg inn igjen fort, og ikke lar sprekken drøye for lenge

Gerd er avlogget   Min kostholdsfilosofi: 1 Svar med sitat
Gammel 19-08-11, 20:06   #4
MissPivotal
Medlem
 
MissPivotal sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2011
Hvor: Trondheim
Innlegg: 341
MissPivotal er et fyrlysMissPivotal er et fyrlysMissPivotal er et fyrlysMissPivotal er et fyrlysMissPivotal er et fyrlys

Sv: Planlagt sprekk? Eller?

Vær obs på at du kan få vondt i magen! Det fikk i alle fall jeg.. Gikk også opp to kg som forsvant igjen i løpet av samme uken. Jeg har i alle fall konkludert med at jeg ikke skal sprekke mer. Magen min hater meg når jeg gjør det :P Og tenk på alt det deilige du kan kose deg med som er lovlig!

__________________


MissPivotal er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 20-08-11, 09:50   #5
Fauna
Medlem
 
Medlem siden: Jun 2011
Innlegg: 62
Fauna er på en erverdig vei

Sv: Planlagt sprekk? Eller?

Takk for alle innspill! Hjemme har jeg ikke behov for sprekk, men blir vanskelig å erstatte det jeg får på konferansen med mitt vanlige lavkarbo-snop Får se hva jeg gjør. Tar i hvert fall med meg tabletter for magen!!

Fauna er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Hexeberg Svar med sitat
Gammel 20-08-11, 11:39   #6
Yrla
Seniormedlem
 
Yrla sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Innlegg: 4.612
Yrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt av

Sv: Planlagt sprekk? Eller?

Hva med å utfordre deg selv og tenke at du skal klare deg uten snop et par dager? Da vil du føle deg mye bedre når du er hjemme igjen. Sikkert lettere på et seminar også siden du der kan være opptatt av så mye annet enn kos i form av snop.

Yrla er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Gammel 20-08-11, 11:55   #7
unaturligslank
Medlem
 
unaturligslank sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2010
Hvor: Oslo
Innlegg: 428
unaturligslank er på en erverdig vei

Sv: Planlagt sprekk? Eller?

Mange unnskylder seg med at "men sprekken var jo planlagt", eller "sprekken var jo ikke så stor som tidligere". Jeg har gjort det mange ganger selv.
Men en sprekk er en sprekk...

Denne gangen (jeg er ganske nyoppstarta igjen), har jeg bestemt meg for at ingen grunn er god nok til å tillate seg en sprekk. Det føles så mye bedre å komme hjem fra selskap og vite at man har vært sterk, og enda bedre dagen etter.

For min del har de ekstra vannkiloene ført til at jeg har mistet motivasjon og gitt opp tidligere. De kan sitte i ganske lenge, og i den perioden kan alt arbeidet du har gjort i forkant virke bortkastet.

En gang karbo-avhengig, alltid karbo-avhengig, best å holde seg unna.

Men for all del, kan være du har styrken som trengs for å minimere skaden. Dette er bare min erfaring.
Lykke til uansett hva du bestemmer deg for!!!

__________________
Dag 0 dager uten sprekk!!


unaturligslank er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse/Skaldeman 50+ Svar med sitat
Gammel 20-08-11, 12:51   #8
sistegang
Seniormedlem
 
sistegang sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2010
Hvor: Buskerud
Alder: 60
Innlegg: 714
sistegang er et fyrlyssistegang er et fyrlyssistegang er et fyrlyssistegang er et fyrlyssistegang er et fyrlys

Sv: Planlagt sprekk? Eller?

Og jeg tenker at er du sterk nok til å begrense sprekken (det kan jeg overhode ikke) er du og sterk nok til å ikke sprekke. For det er nemlig ikke verdt det. Du får fysisk ubehag og dårlig samvittighet.

__________________


sistegang er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ketolyse Svar med sitat
Gammel 21-08-11, 01:05   #9
mysil
Medlem
 
Medlem siden: Sep 2010
Hvor: Akershus
Alder: 43
Innlegg: 201
mysil er på en erverdig vei

Sv: Planlagt sprekk? Eller?

Kan du ikke passe på å spise deg mett på god og feit lavkarbomat så er ikke behovet for mellommåltider så veldig stort lenger Kan jo ha med nøtter, ost eller noe annet lettvindt du kan spise om du blir sulten mellom måltidene

__________________







mysil er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketogent Svar med sitat
Gammel 23-08-11, 11:17   #10
Sprettball
Medlem
 
Medlem siden: Aug 2010
Innlegg: 55
Sprettball har en fantastisk aura rundt segSprettball har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Planlagt sprekk? Eller?

Jeg har planlagte sprekker av og til. Jeg spiser lavkarbo pga helsegevinst og ikke fordi jeg skal ned i vekt. Jeg har ikke problemer med å finne tilbake til kostholdet mitt etter en sprekk, fordi jeg får alltid vondt i magen av å sprekke. Dermed er veien tilbake enkel. En "sprekk" hos meg er som regel alltid en høflighetsgreie. F.eks jeg er invitert bort på middag og det er vanskelig å unngå alle karbene. I tilfellet du beskriver hadde jeg spist lavkarbo, ikke rørt mellommåltidene og dessertene og holdt meg god og mett og uten vond mage. Hvis et vennepar inviterer på middag, derimot, så spiser jeg det jeg får, og forbereder meg på oppblåst mage...

Klem, sprettball.

Sprettball er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 23-08-11, 11:25   #11
lille_trille
Seniormedlem
 
lille_trille sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2009
Hvor: Sunnmøre
Innlegg: 1.568
lille_trille er ny på veien

Sv: Planlagt sprekk? Eller?

Kan du ikke kjøpe en pose mandler eller andre nøtter og ha i veska da? Ellers så kan du jo tillate deg en atkins bar eller to som dessert. Blåbærskyr. Mange alternativer, men er lurt å gå for de alternativene med minst karber hvis du først skal spise mat du vanligvis ikke spiser
Lykke til og ha et hærlig hotellopphold

__________________


lille_trille er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo generelt Svar med sitat
Gammel 23-08-11, 11:49   #12
Maijka
Juniormedlem
 
Medlem siden: May 2011
Innlegg: 33
Maijka er på en erverdig vei

Sv: Planlagt sprekk? Eller?

Jeg har holdt på siden 1. mai. Har gått ned masse, men i går våknet jeg og hadde lyst til å spise akkurat det som falt meg inn og det gjorde jeg. I dag er jeg tilbake på lavkarbo og tenker at hvis jeg har lyst til å spise hva jeg vil om 3 måneder også så gjør jeg det. For meg er det viktig å kunne leve med dette kostholdet, ikke å la det bli fanatisk....

Maijka er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert Svar med sitat
Gammel 23-08-11, 17:21   #13
mio87
Medlem
 
mio87 sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2011
Hvor: Karmøy
Innlegg: 173
mio87 er på en erverdig vei

Sv: Planlagt sprekk? Eller?

jeg har hatt et par sprekker etter at jeg begynte i januar, og hver gang tenker jeg at aldri mer sprekk! jeg glemmer liksom at hvis jeg switcher fra lavkarbo til høykarbo så kommer ulvehungeren og migrenen og oppblåst mage å alt som er, det er bare ikke verdt det

__________________
www.happychilli.blogspot.com - min blogg om lavkarbo,foto,migrene og hverdagen..


mio87 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ketolyse/generell lavkarbo - det som gir minst migrene.. Svar med sitat
Gammel 23-08-11, 20:46   #14
Fauna
Medlem
 
Medlem siden: Jun 2011
Innlegg: 62
Fauna er på en erverdig vei

Sv: Planlagt sprekk? Eller?

Takk for alle svar! I morgen drar jeg på tur, så får vi se hva det blir til. Jeg har tenkt å forsøke å holde meg så godt som mulig til kostholdet, men samtidig har jeg litt lyst til å unne meg noe ekstra kos. Forhåpentligvis klok av andres skade har jeg med tabletter for magen :-) Så får vi se på torsdag kveld hvor flink jeg har vært

Fauna er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Hexeberg Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Planlagt sprekk 1979 Ketolysekuren 28 14-09-10 08:48
Ang planlagt sprekk... Superteddy Ketolysekuren 14 23-02-10 17:41
Planlagt sprekk mizzzzy Ketolysekuren 9 23-02-09 08:32
Planlagt sprekk fordi det er jul! smilefjes Ketolysekuren 17 01-01-09 09:45
Planlagt sprekk? ecli Spørsmål og svar 2 16-07-08 14:07


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 23:58.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no