Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Kostholdsfilosofier > Ketolysekuren

Sukkerfri tyggegummi

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 01-05-07, 16:21   #1
mam
Seniormedlem
 
mam sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2004
Innlegg: 794
mam begynner å bli godt kjentmam begynner å bli godt kjentmam begynner å bli godt kjentmam begynner å bli godt kjentmam begynner å bli godt kjentmam begynner å bli godt kjent

Sukkerfri tyggegummi

I ketolyseboka advares det mot sukkerfri tyggegummi med sorbitol. Den omdannes til karbohydrater i kroppen. Jeg spiser ikke mye tyggegummi, men ønsker imellom å ta det, spesielt etter sterkt krydret mat når jeg ikke kan pusse tennene.

Har noen funnet ut om det er noen "sikre" tyggegummier med frisk smak? Helst slike som selges i vanlige butikker og kiosker.

Jeg leser på en pakke søtet med: Maltiol, sorbitol, maltiolsirup, aspartam, acesulfam k, og den inneholder 67,1 g karbohydrat pr 100 g! Men så står under dette at det er sukkeralkoholer 67,1 g. Har jeg misforstått det? Trodde ikke en skal regne sukkeralkoholer som karbohydrater?

mam er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert Svar med sitat
Gammel 01-05-07, 17:00   #2
Lotusia
Medlem
 
Medlem siden: Jun 2006
Alder: 40
Innlegg: 128
Lotusia har en fantastisk aura rundt segLotusia har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Sukkerfri tyggegummi

Har det samme problemet.. leiter etter tyggis eller mint pastiller uten sukker eller søtningsmiddel. Dum som jeg var trodde jeg tictacs ikke hadde sukker i seg fordi det av en eller annen merkelig grunn ikke står hva de inneholder på pakka. Og det står ikke hvarbohydrater eller sukker oppført på næringsinnholdet, betyr det liksom at det ikke har noe karbo/sukker i seg?? Det tror ikke jeg no på nemlig.. for det føltes max ut som en sukkerreaksjon på meg!

Lotusia er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Candidadietten, råvarer og kostillskudd Svar med sitat
Gammel 01-05-07, 17:05   #3
Nille
Administrator
 
Nille sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Alder: 67
Innlegg: 16.021
Nille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastisk

Sv: Sukkerfri tyggegummi

Opprinnelig lagt inn av mam, her.

Jeg leser på en pakke søtet med: Maltiol, sorbitol, maltiolsirup, aspartam, acesulfam k, og den inneholder 67,1 g karbohydrat pr 100 g! Men så står under dette at det er sukkeralkoholer 67,1 g. Har jeg misforstått det? Trodde ikke en skal regne sukkeralkoholer som karbohydrater?

Ja det stemmer det. Da skal det liksom ikke være karber i det hele tatt i den tyggisen da. Men så var det sorbitolen da ......

__________________
Life is short ~ break the rules ~ forgive quickly ~ kiss slowly ~ love truly ~ laugh uncontrollably ~and never regret anything that made you smile
Nille er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Gammel 01-05-07, 17:05   #4
Hyper
Seniormedlem
 
Hyper sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2006
Hvor: Kristiansand
Alder: 41
Innlegg: 6.709
Hyper er en virkelig god ressursHyper er en virkelig god ressursHyper er en virkelig god ressursHyper er en virkelig god ressursHyper er en virkelig god ressursHyper er en virkelig god ressursHyper er en virkelig god ressursHyper er en virkelig god ressursHyper er en virkelig god ressursHyper er en virkelig god ressursHyper er en virkelig god ressurs

Sv: Sukkerfri tyggegummi

De har noe som heter tazink på forskjellige helsekoster..(kanskje på apotek?)
myke pastiller med en sterk smak som varer lenge..

PS: overdrevet bruk kan ha lakserende effekt, men dette står også på pakken om jeg ikke tar feil..

__________________

Hyper er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 01-05-07, 17:43   #5
mam
Seniormedlem
 
mam sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2004
Innlegg: 794
mam begynner å bli godt kjentmam begynner å bli godt kjentmam begynner å bli godt kjentmam begynner å bli godt kjentmam begynner å bli godt kjentmam begynner å bli godt kjent

Sv: Sukkerfri tyggegummi

Ja jeg skjønner ingentng av den innholdsfortegnelsen. Sorbitol skal gi karbohydrater, ikke sant? Da er det noe trykkfeil her. Tør ikke ta noe av disse tyggisene. Det var en gratis prøvepakke som kom i posten, Stimorol Fresh Zone. Jeg mener det må finnes tyggegummi som er godkjent i Usa, der er det jo hundretusener på lavkarbo. Noe må komme over til Norge etterhvert?

På denne tyggegummipakken jeg snakker om, står det også at overdrevet bruk kan virke avførende. Lurer på hva som er trykkfeilen her, maltiol kan virke avførende, og kansje det er en trykkfeil at tyggisen inneholder sorbitol??? Kan jo håpe?

mam er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert Svar med sitat
Gammel 01-05-07, 18:14   #6
Nille
Administrator
 
Nille sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Alder: 67
Innlegg: 16.021
Nille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastisk

Sv: Sukkerfri tyggegummi

Opprinnelig lagt inn av mam, her.

Ja jeg skjønner ingentng av den innholdsfortegnelsen. Sorbitol skal gi karbohydrater, ikke sant? Da er det noe trykkfeil her. Tør ikke ta noe av disse tyggisene. Det var en gratis prøvepakke som kom i posten, Stimorol Fresh Zone. Jeg mener det må finnes tyggegummi som er godkjent i Usa, der er det jo hundretusener på lavkarbo. Noe må komme over til Norge etterhvert?

På denne tyggegummipakken jeg snakker om, står det også at overdrevet bruk kan virke avførende. Lurer på hva som er trykkfeilen her, maltiol kan virke avførende, og kansje det er en trykkfeil at tyggisen inneholder sorbitol??? Kan jo håpe?


Sorbitol ER et karbohydrat OG et sukkeralkohol, - og brukes ofte i sukkerfrie varer sammen med andre sukkeralkoholer (som maltitol etc). Siden det er et sukkeralkohol telles det ikke (fordi det aldri står hvor mye det er av hver type i varene). MEN det forbrennes seint i kroppen og omdannes til glukose på samme måte som f.eks. fruktose. Derfor anbefales det ikke på lavkarbo-dietter. Forvirrende ? Jaaaaada !

De fleste sukkeralkoholer har den virkningen at når de kommer ned i tykktarmen så vil kroppens bakterier "kose seg" med dem og nedbryte dem. Litt opptas i tarmen (det som er igjen og som vi kaller netto karber). Resten nedbrytes av bakteriene, det medfører produksjon av gass som igjen gir magesmerter og luftplager. I tillegg tiltrekker de væske som igjen gir diarre. Dette gjelder ALLE sukkeralkoholer i større eller mindre grad. Men det er forskjell på kroppskjemi og hva hver enkelt tåler av de forskjellige.

En del opplever at vekttapet stopper opp når man spiser mye sukkeralkoholer, spesielt på lavkarbo og på ketogene dietter. Men det vet du sikkert.


__________________
Life is short ~ break the rules ~ forgive quickly ~ kiss slowly ~ love truly ~ laugh uncontrollably ~and never regret anything that made you smile
Nille er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Gammel 02-05-07, 00:30   #7
Borealis
Seniormedlem
 
Borealis sin avatar
 
Medlem siden: May 2006
Alder: 54
Innlegg: 1.383
Borealis er veldig godt liktBorealis er veldig godt liktBorealis er veldig godt liktBorealis er veldig godt liktBorealis er veldig godt liktBorealis er veldig godt liktBorealis er veldig godt likt

Sv: Sukkerfri tyggegummi

Men hvor mye vil 1-2-3 tyggis pr dag, utgjøre i net carb, da? Må jo være forsvinnende lite? (*løper og ser på en pakke Extra!*)

Jupp! Fant noe pakker av diverse...F.ex Stimorol Fusion, nesten 70 gr "sukkeralkohol-mix" pr 100 gram tyggis. Og en hel pakke av denne typen, er 22 gram, og det er 10 biter. Ergo er det 2,2 grams biter....1,54 gram sukkeralkoholer pr tyggis....-rett?

PS! Det er enda mindre pr stk i Extra-tyggis`n....


Sist redigert av Borealis : 03-05-07 kl 17:34. Årsak: La til noe...
Borealis er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Karbohydratredusert & styrketrening Svar med sitat
Gammel 03-05-07, 10:34   #8
Smula
Seniormedlem
 
Smula sin avatar
 
Medlem siden: May 2007
Innlegg: 1.200
Smula er veldig godt liktSmula er veldig godt liktSmula er veldig godt liktSmula er veldig godt liktSmula er veldig godt liktSmula er veldig godt liktSmula er veldig godt likt

Sv: Sukkerfri tyggegummi

Jeg oppdaget i dag at Colgate munnskyllen min inneholder sorbitol også... men går det bra likevel, tro? Man svelger jo ingenting.

Smula er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ketolyse Svar med sitat
Gammel 04-05-07, 10:00   #9
Nille
Administrator
 
Nille sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Alder: 67
Innlegg: 16.021
Nille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastisk

Sv: Sukkerfri tyggegummi

Man må bare bruke hue her. Om en er plaget med søtsug og ujevnt blodsukker ville jeg IKKE spist tyggis med sorbitol, uansett karbetall. På grunn av virkningen det har på blodsukkeret. Jeg ville heller ikke spist tannkrem med sorbitol (som noen foreslo i en annent råd). Har man ikke problem med søtsug og en tåler det greitt for blodsukkeret sin del er det sikkert greitt. Jeg ville ikke hatt problem med å skylle munnen med munnvann, for det svelges jo ikke og det er minimalt hva det kan påvirke kroppen.

__________________
Life is short ~ break the rules ~ forgive quickly ~ kiss slowly ~ love truly ~ laugh uncontrollably ~and never regret anything that made you smile
Nille er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Svar

Emneord
tyggegummi, tyggis


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Et eksempel til etterfølgelse - sukkerfri barnehage! Nena Barns kosthold 8 20-03-11 12:05
Sukkerfri Sjokolademousse som også blir is! Pc-snuppa Oppskrifter 3 03-05-07 13:02
Sukkerfri kakao un9 South Beach 23 21-04-07 15:29
sukkerfri IFA! Helene Lavkarbo generelt 16 12-09-06 19:21
Sukkerfri majones??? hvilken er det?? nomma Induksjonen 2 23-05-05 09:26


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 12:11.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no