Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Spørsmål og svar

Beholde vann i kroppen

Spørsmål og svar Hjelp oss å bli enda bedre!Still spørsmål, eller svar på det du kan.
Er du ny? Spør og les her først!

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 03-12-05, 08:29   #1
Nada
Juniormedlem
 
Nada sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2005
Hvor: Akershus
Alder: 43
Innlegg: 34
Nada er på en erverdig vei

Beholde vann i kroppen

Nå har jeg spist lavkarbo i litt over to uker. Det går veldig bra, jeg spiser ganske så riktig og drikker mye vann. Men! Vanninnholdet i kroppen min går nedover. Noen som vet hva jeg kan gjøre for å bevare litt mer vann i kroppen? Jeg drikker ca 1 1/2 liter om dagen. Da går jeg på do ca to ganger i timen. Jeg må på do ofte med andre ord. Sånn har jeg alltid vært, klarer ikke holde å vannet, men nå har det blitt ekstremt ille synes jeg.

__________________

Kom arbeidslyst og treng deg på, her vil du motstand finne.
Nada svada
Nada er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lindberg a'la Nada Svar med sitat
Gammel 03-12-05, 09:06   #2
Fedonisten
Supermoderator
 
Fedonisten sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Alder: 53
Innlegg: 6.447
Fedonisten er bare helt fantastiskFedonisten er bare helt fantastiskFedonisten er bare helt fantastiskFedonisten er bare helt fantastiskFedonisten er bare helt fantastiskFedonisten er bare helt fantastiskFedonisten er bare helt fantastiskFedonisten er bare helt fantastiskFedonisten er bare helt fantastiskFedonisten er bare helt fantastiskFedonisten er bare helt fantastisk

Sv: Beholde vann i kroppen

Hvordan vet du at vanninnholdet går nedover da? Og hvorfor gjør det noe? Kanskje dumme spørsmål - men jeg skjønte ikke helt jeg.....

Personlig tenker jeg at det at du tisser så ofte er et tegn på at du drikker mye vann for fort. Med det mener jeg at kroppen din faktisk kanskje ikke klarer å nyttiggjøre seg det væskeinntaket du har, og at den da bare slipper det gjennom for å bli kvitt det.

Jeg pleier å gi mine pasienter følgende "hjemmelekse":

1/2 liter vann i flaske. Skal drikkes i løpet av arbeidsdagen. MEN den skal VARE hele dagen. Dvs. at for at det skal holde dagen ut må man drikke små slurker jevnlig - og på den måte blir spyttet aktivisert og blandet med vannet - og DET trenger vi skjønner'u.

Jaja. Her har du fått et råd du ikke har bedt om Men jeg er visst i siget på morgenkvisten. Kanskje det er Pysjpopbaluba som inspirerer meg?

__________________
Etter en rask titt i speilet ser jeg at jeg har kropp som en gud!!
Riktignok en Buddah, men likevel en gud...

Fedonisten er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Fedon Svar med sitat
Gammel 03-12-05, 11:29   #3
Albertine
Gjest
 
Innlegg: n/a

Sv: Beholde vann i kroppen

Helt enig med fedonisten. Vann bør drikkes jevnlig og ikke i store mengder på en gang. Har prøvd det før, og det funker ikke noe særlig. Et glass vann før maten er ypperlig.

  Svar med sitat
Gammel 03-12-05, 12:18   #4
nøtta
Seniormedlem
 
nøtta sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Alder: 37
Innlegg: 3.224
nøtta er en virkelig god ressursnøtta er en virkelig god ressursnøtta er en virkelig god ressursnøtta er en virkelig god ressursnøtta er en virkelig god ressursnøtta er en virkelig god ressursnøtta er en virkelig god ressursnøtta er en virkelig god ressursnøtta er en virkelig god ressursnøtta er en virkelig god ressursnøtta er en virkelig god ressurs

Sv: Beholde vann i kroppen

ja eller så kan det være en form for urinveisinnfeksjon, jeg har alltid løpt på do ofte men nå er det EKSTREMT !! biopaten min sa at mange går rundt med en slik form for urinveisinnfeksjon uten og vite det ... og nå er det jo sesong for akkurat det ....(eller kanskje ikke , jeg innbiller meg at det er om vinteren jeg )

men ihvertfall det er et pungt på foten din som blir hovent hvist du har det .... mellom helen og lille tåa (okey dette blir umulig og forklare ...) men oppsøk en biopat

__________________
-lig hilsen nøtta

Skal ned 5 kilo.
vekt mandag 26jan 77kilo.
vekt mandag 2 feb 75.7
nøtta er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo max 50 om dagen. Svar med sitat
Gammel 03-12-05, 12:49   #5
Helene
Seniormedlem
 
Helene sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2005
Alder: 37
Innlegg: 2.399
Helene er en virkelig god ressursHelene er en virkelig god ressursHelene er en virkelig god ressursHelene er en virkelig god ressursHelene er en virkelig god ressursHelene er en virkelig god ressursHelene er en virkelig god ressursHelene er en virkelig god ressursHelene er en virkelig god ressursHelene er en virkelig god ressursHelene er en virkelig god ressurs

Sv: Beholde vann i kroppen

tror egentlig sesongen for sånt er våren.. for da er det forsatt kaldt.. men like vel synest vi det er varmt.. og så går vi med lite klær og sitter ute..

sommeren er og sesong for meg.. for vi bader mye.. og så skifter man ikke rett etterpå men går i vått badetøy til det tørker i kalde norge.. og så blir man kald..

men jeg er enig med at det kan være det. da går man litt hele tiden.. trenger ikke gjøre vondt..

__________________
Hilsen Helene.




Helene er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert som ligner ketolyse Svar med sitat
Gammel 03-12-05, 14:13   #6
Gamla
Potius sero, quam numquam
 
Gamla sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Innlegg: 1.103
Gamla er en virkelig god ressursGamla er en virkelig god ressursGamla er en virkelig god ressursGamla er en virkelig god ressursGamla er en virkelig god ressursGamla er en virkelig god ressursGamla er en virkelig god ressursGamla er en virkelig god ressursGamla er en virkelig god ressursGamla er en virkelig god ressursGamla er en virkelig god ressurs

Sv: Beholde vann i kroppen

Opprinnelig lagt inn av Nada

Nå har jeg spist lavkarbo i litt over to uker. Det går veldig bra, jeg spiser ganske så riktig og drikker mye vann. Men! Vanninnholdet i kroppen min går nedover. Noen som vet hva jeg kan gjøre for å bevare litt mer vann i kroppen? Jeg drikker ca 1 1/2 liter om dagen. Da går jeg på do ca to ganger i timen. Jeg må på do ofte med andre ord. Sånn har jeg alltid vært, klarer ikke holde å vannet, men nå har det blitt ekstremt ille synes jeg.

Hei Nada!
Du har helt klart en overaktiv blære (selv om du ikke har inkontinens da ). Som Nøtta skriver kan det godt være en infeksjon, så det bør du først og fremst få det undersøkt. Les også hva som står om testing og opptrening av bekkenbunnen og på linken under. Der er mange nyttige råd og vink om hva du selv kan gjøre, eller få hjelp til via din lege.
http://www.lommelegen.no/art/art2276.asp

__________________
Stor klem fra Gamla!

Medlem av Ren mat-klubben
Gamla er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo vedlikehold Svar med sitat
Gammel 03-12-05, 15:54   #7
Ziggy
Gjest
 
Medlem siden: Sep 2005
Alder: 56
Innlegg: 1.123
Ziggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastisk

Sv: Beholde vann i kroppen

Opprinnelig lagt inn av Nada

Nå har jeg spist lavkarbo i litt over to uker. Det går veldig bra, jeg spiser ganske så riktig og drikker mye vann. Men! Vanninnholdet i kroppen min går nedover. Noen som vet hva jeg kan gjøre for å bevare litt mer vann i kroppen? Jeg drikker ca 1 1/2 liter om dagen. Da går jeg på do ca to ganger i timen. Jeg må på do ofte med andre ord. Sånn har jeg alltid vært, klarer ikke holde å vannet, men nå har det blitt ekstremt ille synes jeg.

Hvordan er det med saltinntaket ditt??? For mange er dette et tabutema... da salt er et stort NEI NEI... men faktum er det at kroppen faktisk trenger salt for å regulere værskebalansen i kroppen... og får den ikke nok salt, ja så klarer den heller ikke å ta tilbake nok vann i samlerørene i nyerene etter at råurinen har passert Bowmans kapsel, proximale tubulus, Henles sløyfe og distale tubulus...

Er det ikke nok saltkonsentrasjon i nedre deler av Henles sløyfe, og i det omkringliggende vevet rundt nyrebekkenet, ja så får heller ikke kroppen til å hente ut nok vann fra urinen som er i ferd med å bli skilt ut i nyrebekkenet...da det osmotiske trykket ikke er stort nok...

Samtidig har du det faktum at om du drikker mye vann, så vil ikke hypotalamus reagere og du skiller ut for mye vann. Hypofysen skiller nemlig ut hormonet ADH, som regulerer utskillelsen av vann i urinen fra samlerørene i nyrene...

Igjen kanskje litt teknisk, men tror Fedonisten og andre utdannede sykepleiere og leger i bunn og grunn er enige i dette...

For å oversette det til vanlig språk....

1. Spiser du nok salt??? Bruker du såkalte erstatninger, eller naturlig sjøsalt som jeg mener er best???

2. Et tips til å porsjonere vannet, er å fylle ei vannflaske sånn ca 2/3 full med vann, kanske litt mere enn dette og, å fryse den ned før du tar den ut når du drar på jobb. Da fyller du bare på med litt vann på toppen, så har du iskalt vann som smelter sakte men sikkert, så du kan drikke av smeltevannet etter hvert... da får du porsjonert ut vanninntaket utover formiddagen...


Sist redigert av Ziggy : 04-12-05 kl 11:55.
Ziggy er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Wolfgang Lutz / Optimal Ernæring Svar med sitat
Gammel 03-12-05, 23:39   #8
Gamla
Potius sero, quam numquam
 
Gamla sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Innlegg: 1.103
Gamla er en virkelig god ressursGamla er en virkelig god ressursGamla er en virkelig god ressursGamla er en virkelig god ressursGamla er en virkelig god ressursGamla er en virkelig god ressursGamla er en virkelig god ressursGamla er en virkelig god ressursGamla er en virkelig god ressursGamla er en virkelig god ressursGamla er en virkelig god ressurs

Sv: Beholde vann i kroppen

Hei igjen Nada!
Ja, her ble det for mye teknisk for meg i alle fall!
Jeg skal prøve å si noe enkelt.
Det er selvsagt viktig å få i seg nok salt, men det bruker ikke å være et stort problem. Som oftest spiser vi for mye salt og kan med fordel heller bruke LO salt eller Seltin. De inneholder begge viktige mineraler men redusert mengde av natrium.
Jeg ser at du har hatt ditt problem lenge. Går også ut fra at du har vært overvektig en tid.
Overvekt kan nok desverre også være årsak til trykk på blæren. Blæren kan få mindre utvidelsesområde og den blir aldri helt fyllt opp,- resultat; den skrumper og du må ofte late vannet.
Muskulaturen rundt blæren blir da svekket fordi den ikke har noen skikkelig jobb å gjøre og det kan på sikt føre til urininkontinens!
Det er derfor veldig viktig å få styrket muskulaturen i bekkenbunnen slik at blæren kan ta imot mer urin før den må tømmes. Det fins bl.a. fysioterapeuter som har spesialisert seg på oppæring i dette. Et spesielt drikkeregime kan også være med på å venne blæren til den nye jobben.
Jeg synes derfor at du skal ta en skikkelig prat med din lege om dette.

__________________
Stor klem fra Gamla!

Medlem av Ren mat-klubben
Gamla er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo vedlikehold Svar med sitat
Gammel 04-12-05, 00:22   #9
Ziggy
Gjest
 
Medlem siden: Sep 2005
Alder: 56
Innlegg: 1.123
Ziggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastisk

Sv: Beholde vann i kroppen

Joda... men det er under forutsetning av at kroppen ikke skiller ut for mye væske da, Komkari...

Skiller man ut for mye vann gjennom urinen, skyldes ikke det selve blæra, men det at nyrene ikke klarer å reabsorbere vannet fra urinen... og dette kan ofte, men ikke alltid, skyldes et langvarig, saltfattig kosthold... for er det noe vi har blitt indoktrinert med de siste tiårene, ja så er det faren med for mye salt... på samme måte som for mye fett osv...

Poenget er at de undersøkelsene man ofte viser til er utført på folk som lever på en såkalt blandingskost, som har ført med seg store problemer for mange av oss med tanke på overvekt, diabetes osv...

I de siste årene har mange av disse undersøkelsene vedr. fettinntaket blitt tilbakevist av nye undersøkelser der man har tatt hensyn til at et blandingskosthold ikke alltid er det beste, og at et lavkarbokosthold basert på et høyt fettinntak faktisk gir positive helsemessige effekter...

Det samme tror jeg faktisk at man vil oppleve når det gjelder saltinntaket i framtiden... for jeg har enda tilgode å se cellebiologiske undersøkelser som viser at kroppen tar skade av et normalt inntak av naturlig sjøsalt... for nyrene har intet problem med å skille ut for mye salt... heller tvert imot...problemet oppstår når nyrene får for lite salt... og cellevæsken i kroppen er som sagt avhengig av et visst saltinnhold for at de normale celleprosessene skal fungere som de skal...

Det er derfor jeg påpeker dette med saltinnholdet... for det kan, i likhet med overvekten som du Komkari nevner, være forklaringen på problemet med å holde på vann i kroppen...

Ziggy er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Wolfgang Lutz / Optimal Ernæring Svar med sitat
Gammel 04-12-05, 01:19   #10
Gamla
Potius sero, quam numquam
 
Gamla sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Innlegg: 1.103
Gamla er en virkelig god ressursGamla er en virkelig god ressursGamla er en virkelig god ressursGamla er en virkelig god ressursGamla er en virkelig god ressursGamla er en virkelig god ressursGamla er en virkelig god ressursGamla er en virkelig god ressursGamla er en virkelig god ressursGamla er en virkelig god ressursGamla er en virkelig god ressurs

Sv: Beholde vann i kroppen

Opprinnelig lagt inn av Ziggy

Joda... men det er under forutsetning av at kroppen ikke skiller ut for mye væske da, Komkari...

Skiller man ut for mye vann gjennom urinen, skyldes ikke det selve blæra, men det at nyrene ikke klarer å reabsorbere vannet fra urinen... og dette kan ofte, men ikke alltid, skyldes et langvarig, saltfattig kosthold... for er det noe vi har blitt indoktrinert med de siste tiårene, ja så er det faren med for mye salt... på samme måte som for mye fett osv...

Poenget er at de undersøkelsene man ofte viser til er utført på folk som lever på en såkalt blandingskost, som har ført med seg store problemer for mange av oss med tanke på overvekt, diabetes osv...

I de siste årene har mange av disse undersøkelsene vedr. fettinntaket blitt tilbakevist av nye undersøkelser der man har tatt hensyn til at et blandingskosthold ikke alltid er det beste, og at et lavkarbokosthold basert på et høyt fettinntak faktisk gir positive helsemessige effekter...

Det samme tror jeg faktisk at man vil oppleve når det gjelder saltinntaket i framtiden... for jeg har enda tilgode å se cellebiologiske undersøkelser som viser at kroppen tar skade av et normalt inntak av naturlig sjøsalt... for nyrene har intet problem med å skille ut for mye salt... heller tvert imot...problemet oppstår når nyrene får for lite salt... og cellevæsken i kroppen er som sagt avhengig av et visst saltinnhold for at de normale celleprosessene skal fungere som de skal...

Det er derfor jeg påpeker dette med saltinnholdet... for det kan, i likhet med overvekten som du Komkari nevner, være forklaringen på problemet med å holde på vann i kroppen...

Jeg betviler ikke noe av det du skriver Ziggy (fysiologien rundt dette er forlengst ute av mitt hode! ). Jeg tror bare at også at andre symptomer enn bare hyppig vannlatning som f.eks lavt blodtrykk og ødemer vil gjøre seg gjeldende hvis årsaken er saltmangel som gjør at nyrene ikke fungerer som de skal.
Overvekt holder selvsagt på litt ekstra vann i kroppen, men det er nok ikke det som er årsaken til hyppig vannlatning. Hvis overvekt er årsaken til hyppig vannlatning er det rett og slett at magen i enkelte tilfeller blir for stor og trykker ned blæren. Dette har nok også mange gravide merket, men heldigvis varer det ikke så mange måneder da.
Nada, det er du som føler problemet på kroppen,-vi snakker litt over hodet på deg nå synes jeg,-du har kanskje alt svaret i ditt tilfelle.

__________________
Stor klem fra Gamla!

Medlem av Ren mat-klubben
Gamla er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo vedlikehold Svar med sitat
Gammel 04-12-05, 01:21   #11
Huldr
Gudinne
 
Huldr sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2004
Hvor: Oslo
Alder: 52
Innlegg: 11.131
Huldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastisk

Sv: Beholde vann i kroppen

Jeg blir litt av dette med vanninntak jeg... Jeg er ingen ekspert, men er det virkelig sunt å drikke bare en halv liter daglig...? På Balderklinikken sa de at vanninntaket skulle ligge på 3-5 % av kroppsvekten, helst opp mot fem hvis man skal gå ned i vekt... Jeg er absolutt åpen for nye teorier, men gjerne med en begrunnelse for hvorfor det skal være SÅ lite. Da må vi jo drikke mindre enn den naturlige tørsten tilsier... og jeg er litt fan av å lytte til kroppen jeg da...

Av samme grunn spiser jeg salt uten å tenke altfor mye over mengdene. Jeg har i grunnen aldri trodd på den anti-saltpropagandaen. Jeg bruker også havsalt - det inneholder mange sporstoffer og smaker i tillegg mer enn vanlig bordsalt, så man trenger ikke like mye.

Men til det jeg egentlig vil si - det kan være mange grunner til å tisse mye... Jeg må også i perioder på do to ganger i timen, våkner etter fire timer om natta fordi jeg må tisse, og er konstant tørst. Jeg har fått vite at det er fordi binyrene mine til dels har "flata ut" (de greier ikke produsere nok kortisol lenger) og at kroppen derfor ikke klarer å holde på vannet.

Tror ikke det er så godt kjent i grunnen... Har du noen forklaring på dette, Ziggy?

Nada: Synes jeg husker å ha lest at slikt kan skje når kroppen omstiller seg... men hvis det ikke bedrer seg etterhvert synes jeg du skal gå til lege Det kan jo være binyreproblematikk for din del også, eller noe annet som trenger behandling!


Sist redigert av Huldr : 04-12-05 kl 02:11.
Huldr er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Intuitivt Svar med sitat
Gammel 04-12-05, 01:23   #12
Ziggy
Gjest
 
Medlem siden: Sep 2005
Alder: 56
Innlegg: 1.123
Ziggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastisk

Sv: Beholde vann i kroppen

Opprinnelig lagt inn av komkari

Jeg betviler ikke noe av det du skriver Ziggy (fysiologien rundt dette er forlengst ute av mitt hode! ). Jeg tror bare at også at andre symptomer enn bare hyppig vannlatning som f.eks lavt blodtrykk og ødemer vil gjøre seg gjeldende hvis årsaken er saltmangel som gjør at nyrene ikke fungerer som de skal.
Overvekt holder selvsagt på litt ekstra vann i kroppen, men det er nok ikke det som er årsaken til hyppig vannlatning. Hvis overvekt er årsaken til hyppig vannlatning er det rett og slett at magen i enkelte tilfeller blir for stor og trykker ned blæren. Dette har nok også mange gravide merket, men heldigvis varer det ikke så mange måneder da.
Nada, det er du som føler problemet på kroppen,-vi snakker litt over hodet på deg nå synes jeg,-du har kanskje alt svaret i ditt tilfelle.



Tror nok ikke vi er så uenige her nei...

Ziggy er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Wolfgang Lutz / Optimal Ernæring Svar med sitat
Gammel 04-12-05, 11:02   #13
Albertine
Gjest
 
Innlegg: n/a

Sv: Beholde vann i kroppen

Lutz skriver at man skal drikke etter behov, altså når man er tørst. Det er for meg som å vente med å lukke stalldøra til etter at hesten har rømt. Man har underskudd av væske lenge før man kjenner tørstheten, og i mange tilfeller mistolker man tørste for sult, og velger å spise noe istedet. Mye bedre å være føre var og heller ha et jevnt vanninntak hele dagen.

  Svar med sitat
Gammel 04-12-05, 11:06   #14
nøtta
Seniormedlem
 
nøtta sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Alder: 37
Innlegg: 3.224
nøtta er en virkelig god ressursnøtta er en virkelig god ressursnøtta er en virkelig god ressursnøtta er en virkelig god ressursnøtta er en virkelig god ressursnøtta er en virkelig god ressursnøtta er en virkelig god ressursnøtta er en virkelig god ressursnøtta er en virkelig god ressursnøtta er en virkelig god ressursnøtta er en virkelig god ressurs

Sv: Beholde vann i kroppen

Opprinnelig lagt inn av Albertine

Lutz skriver at man skal drikke etter behov, altså når man er tørst. Det er for meg som å vente med å lukke stalldøra til etter at hesten har rømt. Man har underskudd av væske lenge før man kjenner tørstheten, og i mange tilfeller mistolker man tørste for sult, og velger å spise noe istedet. Mye bedre å være føre var og heller ha et jevnt vanninntak hele dagen.

enig !!

__________________
-lig hilsen nøtta

Skal ned 5 kilo.
vekt mandag 26jan 77kilo.
vekt mandag 2 feb 75.7
nøtta er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo max 50 om dagen. Svar med sitat
Gammel 04-12-05, 11:07   #15
Fedonisten
Supermoderator
 
Fedonisten sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Alder: 53
Innlegg: 6.447
Fedonisten er bare helt fantastiskFedonisten er bare helt fantastiskFedonisten er bare helt fantastiskFedonisten er bare helt fantastiskFedonisten er bare helt fantastiskFedonisten er bare helt fantastiskFedonisten er bare helt fantastiskFedonisten er bare helt fantastiskFedonisten er bare helt fantastiskFedonisten er bare helt fantastiskFedonisten er bare helt fantastisk

Sv: Beholde vann i kroppen

Opprinnelig lagt inn av Scilla

Jeg blir litt av dette med vanninntak jeg... Jeg er ingen ekspert, men er det virkelig sunt å drikke bare en halv liter daglig...?

Når jeg anbefaler 1/2 liter fordelt utover en arbeidsdag, så mener jeg for å få nødvendig væsketilførsel. I tillegg drikker gjerne de fleste litt ekstra til måltidene ++ men da er det gjerne snakk om 'bælming' av drikke. Jeg tror kroppen vår får sjokk og må jobbe veldig mye ekstra hvis den får tilført så store mengder vann - hvis det ikke små-drikkes da. Men jeg sitter jo ikke på fasiten - jeg bare later som.

__________________
Etter en rask titt i speilet ser jeg at jeg har kropp som en gud!!
Riktignok en Buddah, men likevel en gud...

Fedonisten er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Fedon Svar med sitat
Gammel 04-12-05, 12:21   #16
Ziggy
Gjest
 
Medlem siden: Sep 2005
Alder: 56
Innlegg: 1.123
Ziggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastisk

Sv: Beholde vann i kroppen

Opprinnelig lagt inn av Scilla

...Men til det jeg egentlig vil si - det kan være mange grunner til å tisse mye... Jeg må også i perioder på do to ganger i timen, våkner etter fire timer om natta fordi jeg må tisse, og er konstant tørst. Jeg har fått vite at det er fordi binyrene mine til dels har "flata ut" (de greier ikke produsere nok kortisol lenger) og at kroppen derfor ikke klarer å holde på vannet.

Tror ikke det er så godt kjent i grunnen... Har du noen forklaring på dette, Ziggy?

Nada: Synes jeg husker å ha lest at slikt kan skje når kroppen omstiller seg... men hvis det ikke bedrer seg etterhvert synes jeg du skal gå til lege Det kan jo være binyreproblematikk for din del også, eller noe annet som trenger behandling!

Ikke umulig det heller nei... for binyrebarken produserer et hormon kalt Aldosteron, som bidrar til å regulere saltmengden i kroppen, og stimulerer reabsorbsjonen av salt, Na+. Dette er ikke så godt kjent, men her er en link til er rimelig detaljert side som forklarer en del om dette...

Man skal imidlertid være klar over at Aldosteron er svært følsomt ovenfor medikamenter, så ofte kan det være inntak av ulike medikamenter som forstyrrer Aldosteronproduksjonen, som derved påvirker kroppens saltbalanse på en negativ måte... kanskje noe å tenke over for flere???

http://www.aker.uio.no/Hormonlab/Ana...apittel_5.html

Ziggy er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Wolfgang Lutz / Optimal Ernæring Svar med sitat
Gammel 04-12-05, 17:05   #17
Nada
Juniormedlem
 
Nada sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2005
Hvor: Akershus
Alder: 43
Innlegg: 34
Nada er på en erverdig vei

Sv: Beholde vann i kroppen

Tusen takk for vanvittig gode og utfyllende svar!

Skal prøve å svare på noe av det jeg husker:

Dette "vet" jeg pga vekten vår. Den påstås at skal måle fett- og vannprosenten i kroppen. Kanskje det bare er tull med sånn vekt?

Jeg har vært ca 10 kg overvektig i ca 5 år.

Jeg har gått ofte på do i alle år jeg kan huske...

Jeg spiser havsalt...

__________________

Kom arbeidslyst og treng deg på, her vil du motstand finne.
Nada svada
Nada er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lindberg a'la Nada Svar med sitat
Gammel 04-12-05, 17:05   #18
Huldr
Gudinne
 
Huldr sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2004
Hvor: Oslo
Alder: 52
Innlegg: 11.131
Huldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastisk

Sv: Beholde vann i kroppen

Opprinnelig lagt inn av Fedonisten

Når jeg anbefaler 1/2 liter fordelt utover en arbeidsdag, så mener jeg for å få nødvendig væsketilførsel. I tillegg drikker gjerne de fleste litt ekstra til måltidene ++ men da er det gjerne snakk om 'bælming' av drikke. Jeg tror kroppen vår får sjokk og må jobbe veldig mye ekstra hvis den får tilført så store mengder vann - hvis det ikke små-drikkes da.

Takk for oppklarende svar, Hege! Er enig i at det sikkert ikke er sunt å "bælme"

Jeg prøver for øvrig å ikke drikke noe til måltidene for å ikke vanne ut magesyra, det har jeg nemlig hørt man ikke skal gjøre Men det kan være litt vanskelig å gjennomføre i praksis

Ziggy: tusen takk for info og link!

Huldr er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Intuitivt Svar med sitat
Gammel 04-12-05, 17:31   #19
Huldr
Gudinne
 
Huldr sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2004
Hvor: Oslo
Alder: 52
Innlegg: 11.131
Huldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastisk

Sv: Beholde vann i kroppen

Opprinnelig lagt inn av Nada

Tusen takk for vanvittig gode og utfyllende svar!

Skal prøve å svare på noe av det jeg husker:

Dette "vet" jeg pga vekten vår. Den påstås at skal måle fett- og vannprosenten i kroppen. Kanskje det bare er tull med sånn vekt?

Jeg har vært ca 10 kg overvektig i ca 5 år.

Jeg har gått ofte på do i alle år jeg kan huske...

Jeg spiser havsalt...

Om slike vekter til hjemmebruk er pålitelige skal ikke jeg uttale meg om... Hege?

Ti kilo overvekt er etter mitt skjønn ikke noe som kan føre til den typen problemer.

Synes du skal snakke med lege jeg altså... i og med at du har hatt dette så lenge.

Huldr er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Intuitivt Svar med sitat
Gammel 05-12-05, 01:01   #20
Gamla
Potius sero, quam numquam
 
Gamla sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Innlegg: 1.103
Gamla er en virkelig god ressursGamla er en virkelig god ressursGamla er en virkelig god ressursGamla er en virkelig god ressursGamla er en virkelig god ressursGamla er en virkelig god ressursGamla er en virkelig god ressursGamla er en virkelig god ressursGamla er en virkelig god ressursGamla er en virkelig god ressursGamla er en virkelig god ressurs

Sv: Beholde vann i kroppen

Opprinnelig lagt inn av Scilla

Om slike vekter til hjemmebruk er pålitelige skal ikke jeg uttale meg om... Hege?

Ti kilo overvekt er etter mitt skjønn ikke noe som kan føre til den typen problemer.

Synes du skal snakke med lege jeg altså... i og med at du har hatt dette så lenge.

Signerer den Scilla!

__________________
Stor klem fra Gamla!

Medlem av Ren mat-klubben
Gamla er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo vedlikehold Svar med sitat
Gammel 05-12-05, 01:05   #21
Ziggy
Gjest
 
Medlem siden: Sep 2005
Alder: 56
Innlegg: 1.123
Ziggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastisk

Sv: Beholde vann i kroppen

Opprinnelig lagt inn av Scilla

Om slike vekter til hjemmebruk er pålitelige skal ikke jeg uttale meg om... Hege?

Ti kilo overvekt er etter mitt skjønn ikke noe som kan føre til den typen problemer.

Synes du skal snakke med lege jeg altså... i og med at du har hatt dette så lenge.

Er nok enig jeg og ja...

Ziggy er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Wolfgang Lutz / Optimal Ernæring Svar med sitat
Gammel 05-12-05, 08:32   #22
Nada
Juniormedlem
 
Nada sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2005
Hvor: Akershus
Alder: 43
Innlegg: 34
Nada er på en erverdig vei

Sv: Beholde vann i kroppen

Tusen takk alle sammen!

__________________

Kom arbeidslyst og treng deg på, her vil du motstand finne.
Nada svada
Nada er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lindberg a'la Nada Svar med sitat
Gammel 06-12-05, 07:28   #23
D'fighter
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Dec 2005
Alder: 50
Innlegg: 2
D'fighter er på en erverdig vei

Sv: Beholde vann i kroppen

Hei

Leser innleggene her med stor forundring. Bare 1/2 vann om dagen??? Har jo alltid blitt fortalt at man skal drikke minst 3 liter. Selv drikker jeg rundt 4 liter om dagen. Ja, jeg går en del på do da, men det er jo fordi kroppen kvitter seg med det den ikke trenger. Når man begynner å drikke så mye så flyr man litt ekstra, men dette roer seg ned noe når kroppen har vendt seg til inntaket.

Ved å drikke en del vann før måltidene, så fyller man opp magesekken og man blir fortere mett. Drikker du iskaldt vann, så må også kroppen forbruke mer energi for å øke kroppsvarmen.
Vann kan også være med på å holde deg ung lengre, ved at det "smører" kroppen fra innsiden og rynkene kommer senere.

Vann er knall, drikk vann.

D'fighter er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert Svar med sitat
Gammel 06-12-05, 08:02   #24
D'fighter
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Dec 2005
Alder: 50
Innlegg: 2
D'fighter er på en erverdig vei

Sv: Beholde vann i kroppen

http://www.iform.no/pub/art.php?id=63

http://www.iform.no/pub/art.php?id=154

Les disse artiklene om vann!!

D'fighter er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert Svar med sitat
Gammel 06-12-05, 18:06   #25
Nille
Administrator
 
Nille sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Alder: 67
Innlegg: 16.021
Nille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastisk

Sv: Beholde vann i kroppen

Opprinnelig lagt inn av D'fighter

Leser innleggene her med stor forundring. Bare 1/2 vann om dagen??? Har jo alltid blitt fortalt at man skal drikke minst 3 liter. Selv drikker jeg rundt 4 liter om dagen..

Det gjør jeg også. Jeg drikker minst 2.5 liter vann pr dag. Og det gjør jeg fordi jeg er tørst.... Og det funker for meg. Drikker jeg ikke NOK vann, binder kroppen min mer vann, - det virker som den "sparer" da. Etter at jeg begynte å drikke så mye vann har jeg heller ikke vært plaget med stadige urinveisinfeksjoner. Da jeg fikk nyrebekkenbetendelse for et års tid siden hadde jeg drukket veldig lite vann en lang periode.

Atkins og Ketolysekuren anbefaler 2.5 - 3 liter vann pr dag....... Hva andre gjør eller anbefaler bryr jeg meg ikke om eller blander meg opp i. Men jeg har allerede påpejt i tråden her at om man følger Atkins så er vanndrikkingen en del av dietten og detaljene som gjør at den funker som den skal..... Svært viktig faktisk...

__________________
Life is short ~ break the rules ~ forgive quickly ~ kiss slowly ~ love truly ~ laugh uncontrollably ~and never regret anything that made you smile
Nille er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
En merkelig erfaring ... modumodd Lavkarbo generelt 36 28-08-07 15:56
Vann i kroppen...? mofe Fysisk og mental helse 12 04-06-05 19:11
Vann i kroppen? smosje Fysisk og mental helse 16 20-01-05 23:12
Vann i kroppen MHM Generell diskusjon 23 03-07-04 18:48
Hagearbeid og vann i kroppen Anne Generell diskusjon 6 11-05-04 21:13


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 02:09.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no