Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Lavkarbo generelt > Artikler

Sukker under svangerskapet gir store barn

Artikler Artikler om lavkarbokosthold og om helse.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 14-07-06, 00:07   #1
Dorothy
Medlem
 
Medlem siden: May 2005
Innlegg: 245
Dorothy er ny på veien

Sukker under svangerskapet gir store barn

http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=122793

__________________


Dorothy er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Fedon Lindberg (Lavkarbo) Svar med sitat
Gammel 14-07-06, 00:33   #2
Iset
Seniormedlem
 
Iset sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Sola
Alder: 44
Innlegg: 10.031
Iset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastisk

Sv: Sukker under svangerskapet gir store barn

Ja, men det er overhodet ikke det verste. Man kan få svangerskapsdiabetes og enda verre, svangerskapsforgiftning, av å spise mye sukker i svangerskapet! Jeg levde på drittmat i forrige svangerskap (3 år siden), og angrer meg ihjel. Jeg drakk bla. vaniljesaus omtrent som vann for å bli kvitt halsbrann!

For å gjøre en lang historie kort så fikk jeg svangerskapsforgiftning i uke 30, ble akutt innlagt i uke 32 med et blodtrykk på 190/122 (mot normalt 130/70) og lå til observasjon i to uker før de måtte sette igang fødselen pga store mengder proteiner i urinen (6+) og det begynte å bli skikkelig gale. Heldigvis gikk alt fint, men jeg VET dette skjedde pga kostholdet mitt! Jeg levde på karbohydrater, hadde dilla på appelsinjuice og coca cola, drakk som sagt vaniljesaus som vann, spiste boller og snop nesten hver dag osv.
Utrolig nok la jeg nesten ikke på meg, la på meg 15 kg hvorav 10-11 kg var borte en uke etter fødselen pga vann (hadde 4+ i ødem på slutten).

Faktisk så er dette grunnen til at jeg kan så mye om ernæring idag. Jeg fikk nemlig så dårlig samvittighet og følte meg som en idiot da jeg begynte å skjønne sammenhengen, og satte meg ned og leste alt jeg kom over av ernæringslære, spesielt lavkarbo. Hadde jo abonnert på Mat & Helse siden lenge før jeg ble gravid (siden de startet), så at det ikke hadde gått opp et lys for meg er helt uvirkelig å tenke på idag. :dåne:

Nei, å spise masse usunt i svangerskapet er helt forferdelig, jeg var IKKE alene! Ta en titt inne på kostholdssidene på gravid-forumer, de er helt gale! De har diller på det ene og det andre, og i 90 % av tilfellene er det noe med masse sukker i. Husker en med-gravid på snartmamma.com som hadde dilla på disse påskeeggene i lilla kartong. Hun spiste minst EN KARTONG daglig!

Jeg og mannen prøver oss jo på baby nummer to nå, det vil nok ta litt tid pga pcos, men vi prøver iallefall. Er på høy tid med søsken nå, jenta er jo pinede snart 3 år! Hehe. Men jeg kommer IKKE til å gjøre samme tabben igjen. Denne gangen vet jeg så mye bedre! Det blir lavkarbo for alle penga!

__________________
Endelig i mål: minus 77 kg!
(Startvekt: 135 kg og 174 cm høy (bmi 44) - vekten i dag: 58 kg (bmi 19)
Iset er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Vektoperert veganer Svar med sitat
Gammel 14-07-06, 00:57   #3
Bea
Medlem
 
Bea sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2005
Alder: 53
Innlegg: 131
Bea har en fantastisk aura rundt segBea har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Sukker under svangerskapet gir store barn

Jeg la på meg over 35 kg under mine to første svangerskap!
Da jeg ble gravid med nr 3, var jeg livredd for å legge på meg så mye igjen. Legen var også bekymret, og rådet meg til å spise så mye frukt som mulig. Og "god norsk mat" som brød og poteter o.l. Han mente det vel godt og jeg trodde jeg spise kjempesunt!!
Resultatet var at jeg fikk svangerskapsdiabetes....... Og en unge på 4,5 kilo Ikke bare bra med fruktsukker heller for min del tydeligvis
Hvis jeg skulle hatt flere, hadde jeg holdt meg til et lavkarbokosthold. Tror det er sunnere for både mor og barn.

Bea er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolysekuren Svar med sitat
Gammel 14-07-06, 06:45   #4
Mum 4 2
Seniormedlem
 
Mum 4 2 sin avatar
 
Medlem siden: May 2005
Hvor: Sør for Trondheim
Alder: 53
Innlegg: 2.021
Mum 4 2 har veldig mye å være stolt avMum 4 2 har veldig mye å være stolt avMum 4 2 har veldig mye å være stolt avMum 4 2 har veldig mye å være stolt avMum 4 2 har veldig mye å være stolt avMum 4 2 har veldig mye å være stolt avMum 4 2 har veldig mye å være stolt avMum 4 2 har veldig mye å være stolt avMum 4 2 har veldig mye å være stolt avMum 4 2 har veldig mye å være stolt av

Sv: Sukker under svangerskapet gir store barn

Opprinnelig lagt inn av Bea

Jeg la på meg over 35 kg under mine to første svangerskap!
Da jeg ble gravid med nr 3, var jeg livredd for å legge på meg så mye igjen. Legen var også bekymret, og rådet meg til å spise så mye frukt som mulig. Og "god norsk mat" som brød og poteter o.l. Han mente det vel godt og jeg trodde jeg spise kjempesunt!!
Resultatet var at jeg fikk svangerskapsdiabetes....... Og en unge på 4,5 kilo Ikke bare bra med fruktsukker heller for min del tydeligvis
Hvis jeg skulle hatt flere, hadde jeg holdt meg til et lavkarbokosthold. Tror det er sunnere for både mor og barn.

Sunnere er det nok, men ikke alltid like lett aa gjennomfore. Vet av erfaring fra to svangerskap. Har hatt kvalme og oppkast i 8 mnd x 2, og all proteinmat gjorde meg kvalm, uvel og gjorde at maten kom i retur. Salat greide jeg knapt aa se, jeg som normalt elsker alt grontfor. Mens raske karber var omtrent det eneste jeg fikk ned og til en viss grad beholdt i magen. Barn nr 1 var stor ved fodsel til tross for at jeg fikk metformin i svangerskapet, dvs. 4300 gram, mens nr 2 hadde gjennomsnittsvekt. Til tross for at jeg har kraftig insulinresistens, var jeg heldig og ikke utviklet svangerskapsdiabetes.

__________________
Hilsen Mamma for 2
Nesten i mål.
Mum 4 2 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: GBP-operert og lavkarbo Svar med sitat
Gammel 14-07-06, 09:24   #5
Iset
Seniormedlem
 
Iset sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Sola
Alder: 44
Innlegg: 10.031
Iset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastisk

Sv: Sukker under svangerskapet gir store barn

Kvalme i ÅTTE MÅNEDER??
Huff, jeg hadde det konstant i 6 uker og måtte fulltidssykemeldes. DET var et helvete, jeg kan knapt forestille meg å være kvalm i åtte måneder. Stakkars deg!!

__________________
Endelig i mål: minus 77 kg!
(Startvekt: 135 kg og 174 cm høy (bmi 44) - vekten i dag: 58 kg (bmi 19)
Iset er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Vektoperert veganer Svar med sitat
Gammel 14-07-06, 18:12   #6
Snøhvit
Medlem
 
Snøhvit sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2005
Innlegg: 115
Snøhvit er ny på veien

Sv: Sukker under svangerskapet gir store barn

Jeg har født store barn Første man veide 3900gr
og minste man 4500gr.....men pytt pytt så stolt er jeg av dem og som jeg elsker dem...over alt på det jorda

Snøhvit er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lav karbo Svar med sitat
Gammel 14-07-06, 19:22   #7
Nena
Seniormedlem
 
Nena sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2005
Hvor: Nordpå
Innlegg: 2.451
Nena er bare helt fantastiskNena er bare helt fantastiskNena er bare helt fantastiskNena er bare helt fantastiskNena er bare helt fantastiskNena er bare helt fantastiskNena er bare helt fantastiskNena er bare helt fantastiskNena er bare helt fantastiskNena er bare helt fantastiskNena er bare helt fantastisk

Sv: Sukker under svangerskapet gir store barn

Mine barn var store - 4330 g og 4080 g - da levde jeg på høykarbo/lavfettdiett, la lite på meg (gikk ned i vekt med den yngste). Tror nok alle karbene har hatt effekt på fødselsvekta!

__________________
~ Nothing happens until you decide ~

Nena
Nena er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Nena inspirert av Skaldeman, Lutz, OE... Svar med sitat
Gammel 14-07-06, 22:26   #8
Fridolina
Seniormedlem
 
Fridolina sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2006
Hvor: Oslo
Alder: 44
Innlegg: 1.514
Fridolina er en juvelFridolina er en juvelFridolina er en juvel

Sv: Sukker under svangerskapet gir store barn

Viss dette stemmer så ska jag ABSOLUT ikke spise sukker,den dagen jag bestemmer att det er dags før barn!!!!
Er absolut livredd før smerte!!! stor baby= mere smerte he he

__________________
1/6 -5/10 Nådd mitt mål 65 kg

Er på mine siste "ønskekilon" nå Mål: 60 kg
ca 3,5 år senare och uppe i 73 kg igensucks
[/IMG]
Fridolina er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ketolyse Svar med sitat
Gammel 15-07-06, 00:05   #9
Iset
Seniormedlem
 
Iset sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Sola
Alder: 44
Innlegg: 10.031
Iset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastisk

Sv: Sukker under svangerskapet gir store barn

Opprinnelig lagt inn av Fridolina

Viss dette stemmer så ska jag ABSOLUT ikke spise sukker,den dagen jag bestemmer att det er dags før barn!!!!
Er absolut livredd før smerte!!! stor baby= mere smerte he he

Det er ikke størrelsen jeg er redd for (for det er jo HODET som avgjør hvor vondt det er, egentlig, og selv om min jente var 2825 gram stor, så var hun 36 cm rundt hodet, noe som er normalt for store barn hehe (hun ble estimert til ca 4500 gram ved termin, men jeg fødte halvannen måned før så hun var egentlig veldig stor for "alderen" og det er nok takket være sukkeret ja). Jeg er mer redd for sykdommer og plager som jeg og barnet kan få om jeg spiser feil, slik som skjedde sist.

Gravide bør absolutt tenke mer på hva de putter i seg, og helsepersonell bør oppdatere seg en smule mer (for å underdrive litt) innen ernæring for gravide og ernæring generelt!

__________________
Endelig i mål: minus 77 kg!
(Startvekt: 135 kg og 174 cm høy (bmi 44) - vekten i dag: 58 kg (bmi 19)
Iset er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Vektoperert veganer Svar med sitat
Gammel 16-07-06, 12:58   #10
jeef-micro
Seniormedlem
 
jeef-micro sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2005
Hvor: opp en trapp og inn en dør
Alder: 44
Innlegg: 12.822
jeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastisk

Sv: Sukker under svangerskapet gir store barn

Opprinnelig lagt inn av Iset

Det er ikke størrelsen jeg er redd for (for det er jo HODET som avgjør hvor vondt det er, egentlig, og selv om min jente var 2825 gram stor, så var hun 36 cm rundt hodet, noe som er normalt for store barn hehe (hun ble estimert til ca 4500 gram ved termin, men jeg fødte halvannen måned før så hun var egentlig veldig stor for "alderen" og det er nok takket være sukkeret ja). Jeg er mer redd for sykdommer og plager som jeg og barnet kan få om jeg spiser feil, slik som skjedde sist.

Gravide bør absolutt tenke mer på hva de putter i seg, og helsepersonell bør oppdatere seg en smule mer (for å underdrive litt) innen ernæring for gravide og ernæring generelt!

2800 i uke 34? da var hun stor ja

hadde det vært et terminbarn hadde jo str vært perfekt jeg vil ha en sånn 2500-3000 grams viss jeg skal føde... de er så søte da

__________________
.
frosketelling:14
jeef-micro er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Fedon Svar med sitat
Gammel 16-07-06, 13:03   #11
Iset
Seniormedlem
 
Iset sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Sola
Alder: 44
Innlegg: 10.031
Iset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastisk

Sv: Sukker under svangerskapet gir store barn

Ja, de sa hun var ganske stor på sykehuset ja hehe. Jeg hadde termin 22 november (helt 100 % sikker termin) og fikk henne 12. oktober i igangssatt fødsel. 2825 gram, 44 cm, 36 rundt hodet og 9-9-10 på Apgar skala

Men det kom nok til dels av at jeg tok mye omega 3 og vitaminer under hele svangerskapet og at jeg fikk lungemodningssprøyter 2 ganger før fødselen.

__________________
Endelig i mål: minus 77 kg!
(Startvekt: 135 kg og 174 cm høy (bmi 44) - vekten i dag: 58 kg (bmi 19)
Iset er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Vektoperert veganer Svar med sitat
Gammel 15-08-07, 20:44   #12
Chubby`s wife
Juniormedlem
 
Medlem siden: Aug 2007
Innlegg: 25
Chubby`s wife er på en erverdig vei

Sv: Sukker under svangerskapet gir store barn

Her er min historie...

Mitt første barn veide nesten 5,5 kg 15 dager på overtid...
Da hadde en jordmor konstatert sukker i urinen en gang, men fastlegen min mente at jeg ikke trengte å ta en belastning siden blodsukkeret var så lavt den dagen...
Noen dager før fødselen var vi på overtidsvurdering hvor babyen ble målt å veie ca 4 kg... Det ble hastekeisersnitt etter tiiiimer med slit og kun 4 cm åpning. (Må også nevne at jeg fikk vannløsning med grønn farge)
Dette ble visst mer en fødehistorie??? Ihvertfall; jeg levde stort sett på stratos... fikk det samme suget når jeg ble gravid igjen. DA var jeg forberedt...
Tissa sukker ikke så langt ut i svangerskapet, denne gangen var heller ikke fastlegen min så villig til å sende meg på belastning, men jeg sto på mitt!
Joda, jeg hadde en mild form for sukkersyke, som jeg kunne regulere med kosten. Jeg så gjorde og gikk ned nesten 5 kg i svangerskapet!
Denne gangen fødte jeg til min glede normalt, 5 dager før termin. Men alikevel var jenta på 4 kg! Lurer på om de ville ha vært på samme str. om jeg hadde gått 15 dager over med henne også????
Ihvertfall hadde jeg en gyn/lege som hadde lovet meg fødsel den uka jeg hadde termin, så da ble jeg litt beroliget...

Phu...

Chubby`s wife er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 15-08-07, 20:48   #13
Kanutten
Seniormedlem
 
Kanutten sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 11.548
Kanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastisk

Sv: Sukker under svangerskapet gir store barn

Hadde også svangerskapsforgiftning og endel sukker i urinen, gikk opp mellom 30-40 kilo, og jeg levde stort sett på kinakål!!?? Jeg fikk halsbrann av stort sett all mat, bortsett fra kinakålen da, så det gikk et par om dagen, men feit ble jeg likavel..... Hadde store megder vann i kroppen, kunne omtrent trekke inn beina og bare rulle avgårde...
Begge unga var 3600 og 50 cm.

Kanutten er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥ Lavkarbo ala Kanutt ♥ Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Sukker - en ulv i fåreklær HP Artikler 15 03-04-09 09:23
Normalvektige har godt av sukker ... Fjonken Nyheter / media 15 21-03-06 09:55
Melk gjør barn tykke og gir ikke sterkere benbygning Nooria Barns kosthold 5 13-06-05 13:10
Noen her som er glad i cola? Ikke etter å ha lest dette Kristian Generell ernæringsdebatt 3 14-03-05 05:15
Sjokoladespising under svangerskapet gir fornøyde barn!!!! Iset Generell diskusjon 8 08-04-04 09:15


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 13:46.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no