Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Lavkarbo generelt

Er Eat / Atkins for alle ?

Lavkarbo generelt Generell diskusjon omkring lavkarbo, lavglykemisk og karbohydratkontrollert kosthold.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 29-05-05, 11:53   #1
Jenny
Juniormedlem
 
Jenny sin avatar
 
Medlem siden: May 2005
Hvor: Stavanger
Alder: 60
Innlegg: 43
Jenny er ny på veien

Er Eat / Atkins for alle ?

Nå begynner jeg sterkt å lure på om dette er det rette for meg. Har faktisk aldri følt meg verre enn jeg gjør nå. Hodepine i flere uker (nesten kontinuerlig) og føler meg kvalm og uvel av å spise så mye fett - spesielt om morgenen. Tidligere fulgte jeg Lindberg - mindre og mindre slavisk - men uansett så følte jeg meg alltid vel da. Må ha sagt at jeg er et frokost-menneske - jeg elsker frokost. Da jeg fulgte Lindberg så spiste jeg alltid frokost etter at jeg hadde syklet til jobben - jeg hadde musli og rugsprø liggende på jobb og varierte alt etter lyst og form. Rugsprø med brisling i tomat eller musli med melk og litt fruktose eller en halv banan. Problemet med Lindberg`en var vel at jeg ikke kuttet ut kaffen slik jeg har gjort nå - jeg tillot også mer sukker i kosten - både gjennom frukt (storspiser av frukt) og også gjennom snop som M og Yougurt-nøtter.

Lurer på om jeg skal gå over til Lindberg igjen - men kutte ut all frukten og snopet. Kun tillate meg selv en eller to frukt pr. dag ... Jeg savner det å kunne sykle om morgenen og spise frokost når jeg kommer fram ... Det gir en mye bedre forbrenning også - enn nå som jeg propper i meg omelett eller egg og bacon FØR jeg sykler til jobben ...

Noen som har greie på dette og kan gi meg noen gode råd ?

Jeg har fulgt Eat-dietten i 8 uker på tirsdag, har gått ned noen cm. - men ikke så mye som jeg hadde håpet på. Men det verste er igrunnen at jeg føler meg så uvel ... spesielt hodepinen plager meg. Og jeg drikker MASSE - så det skyldes ikke dehydrering.

Jenny er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lindberg Svar med sitat
Gammel 29-05-05, 12:06   #2
HP
Systemutvikler
 
HP sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Bergen
Alder: 47
Innlegg: 7.502
HP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastisk

Svaret på spørsmålet er: Ja. Atkins er for alle. Men da er det viktig å føye til med det samme at om du følger Atkins slik den er ment å følges, så skal du ha din egen tilpassede diett. Utifra matvareintoleranser og stoffskifte. Den dietten er det du selv som kommer fram til etter lengre forskning med deg selv som prøvekanin. Atkins kan være alt fra 20g til 150g karbohydrat for dagen det. Følg Atkins prinsipper og du følger atkins.

Der er selvfølgelig noen grunnleggende prinsipper, og der vil du nok finne at de fleste kostholdsfilosofiene er enige - men uenige om hvor "streng" en skal være som nybegynner. Noen trenger å følge prinsippene strengt for at dette skal fungere, andre har styrke nok til å få det til med varierende slingringsmonn.

Hvor mye fett som er riktig for deg å spise kommer an på aktivitetsnivået ditt, og hva du spiser av annen mat. Spiser du lite proteiner så trenker kroppen mer fett - for eksempel. Og angående hvilken type fett: Så er alle enig i at det er en fordel å spise mer enumettet fett - kaldpresset.

Siden du følger Eat så går jeg utifra at du går på et kurs? Hodepine er ikke noe du skal ha, så det kan du godt ta opp med kursleder og få denne til å formidle spørsmålet videre.

Tiltak som virker mot hodepine: Spis NOK grønnsaker, drikk rent vann, og ta tilskudd av kalium+magnesium (+kalsium om du ikke får i deg nok fra maten - ost/nøtter)

__________________
Noe du lurer på? Sjekk FAQen."Kommunikasjon har ikke bare med offentlig transport å gjøre".
HP er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Keto Svar med sitat
Gammel 29-05-05, 12:09   #3
TinaF
Ubekreftet Medlem
 
TinaF sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2005
Hvor: Jeg er fra byen hvor det alltid regner..
Alder: 37
Innlegg: 228
TinaF er en juvelTinaF er en juvelTinaF er en juvel

Jeg føler akkurat det samme. Eller nei, ikke helt egentlig. Jeg er ikke kvalm lenger pga kroppen har visst vendt seg til et slikt kosthold, men jeg er langt ifra fornøyd med å spise masse fett og sånn til frokost. Jeg har ingen energi og føler meg skikkelig sløv og ikke minst gretten på atkins induksjon. Jeg klarer ikke trene heller. Så idag har jeg bestemt meg for å lette litt på kravene og gå over til å inkorporere rugsprø i kostholdet mitt. En tjener jo ikke på å nekte seg alle mulige karbohydrater for å ikke å trne. Det går opp i opp, om en så ikke taper på det.

Jeg er også en tilhenger av frukt. Kunen nesten levd på frukt alene (men men, det er ikke så sunt da!).. Uansett, jeg har veldig yst til å inkorporere frukt igjen, men har litt problemer med det pga jeg er redd jeg kommer til å gå helt bananas og spise masse masse masse.. Men det er nå viljestyrken det kommer an på, og den kan jo være individuell.

Det beste en kan gjøre når en slanker seg er å spise på en slik måte du kan tenke deg å fortsette å spise på resten av livet (eller i hvert fall så lenge du har intensjoner om å holde vekten). Hvis du ikke kunne tenke deg å spise omelett og bacon osv. til frokost hver dag så ikke gjør det. Du skal leve også! - Det har i hvert fall jeg innsett. Jeg vil heller trene mer og spise litt mer karbohydrater enn å gå rundt å være sur og gretten fordi jeg nekter meg mat jeg trenger for å få energien opp + ikke trener.

Håper du fikk noe ut av dette her. Jeg er ingen ekspert, men taler av egen erfaring. Alle har forskjellige meninger, men det gjelder også litt om hva du selv føler at du kan leve med.

__________________
"You always get more of what you focus on in life"
TinaF er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ingen filosofi... bare sunne *tanker* Svar med sitat
Gammel 29-05-05, 12:20   #4
Jenny
Juniormedlem
 
Jenny sin avatar
 
Medlem siden: May 2005
Hvor: Stavanger
Alder: 60
Innlegg: 43
Jenny er ny på veien

Det er frokosten jeg sliter mest med - spesielt i ukedagene når jeg skal på jobb. Står opp kl. 6, dusjer og steker egg og bacon før jeg sykler avgårde til jobb. MÅ prøve en annen frokost, tror jeg ... Jeg har kjøpt bake-mix`en til Atkins, kanskje jeg kan prøve å lage ett eller annet av den og spise til frokost ? Noen som har noen gode oppskrifter ? Jeg prøvde å lage blåbær-scones av mix`en, men det ble rett og slett ikke godt.

Det hadde vært greit å lage noen enkelt til frokost som jeg kunne tatt med på jobb og spist når jeg kom fram - istedet for å stappe i meg masse mat før jeg sykler.

Jo, det stemmer - jeg går på Eat-kurs - har siste kursdag imorgen. Føler imidlertid at Eat-kurset ble litt feil for min del - spesielt fordi de begynner å blande inn blodtype-dietten i kurset. For meg som er blodtype A er det svært vanskelig å forholde seg til både Eat - og Blodtype-dietten - da disse ikke samsvarer når det gjelder blodtype A. For min del så resulterte det i at jeg gikk en hel uke uten å være i ketose - fordi jeg prøvde meg fram med blodtypedietten kominert med Eat. Jeg ble så irritert at jeg ringte til kurslederen midt i uken fordi jeg hadde lyst til å gi opp det hele. Kunne jo ikke spise noenting - heller ikke pepper, drikke Farris, melkeprodukter, og mye, mye, mer av matvarer som jeg var helt avhengig av i den daglige kosten min ...

Jenny er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lindberg Svar med sitat
Gammel 29-05-05, 12:26   #5
Jenny
Juniormedlem
 
Jenny sin avatar
 
Medlem siden: May 2005
Hvor: Stavanger
Alder: 60
Innlegg: 43
Jenny er ny på veien

Takk for svar, Tina - jeg tror vi tenker mye de samme tankene

Jenny er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lindberg Svar med sitat
Gammel 29-05-05, 13:25   #6
TinaF
Ubekreftet Medlem
 
TinaF sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2005
Hvor: Jeg er fra byen hvor det alltid regner..
Alder: 37
Innlegg: 228
TinaF er en juvelTinaF er en juvelTinaF er en juvel

Vil du anbefale kurs? Jeg sliter også litt med motivasjonen, og lurer på om et kurs hadde vært noe for meg. Da har jeg noe å forholde meg til... og så er det jo litt pinlig hvis jeg ikke får resultater, så kanskje det kunne vært min push-faktor.. Hva synes du? Og i og med at vi har litt like tanker om dette, hvilke kurs er i så fall aktuelle? Lindeberg? Eat?

__________________
"You always get more of what you focus on in life"
TinaF er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ingen filosofi... bare sunne *tanker* Svar med sitat
Gammel 29-05-05, 13:52   #7
Jenny
Juniormedlem
 
Jenny sin avatar
 
Medlem siden: May 2005
Hvor: Stavanger
Alder: 60
Innlegg: 43
Jenny er ny på veien

Jeg går på Eat-kurs nå og hadde ikke anbefalt det til deg om du var blodtype A. Ser imidlertid at du er blodtype 0, og da skal kostholdet passe bedre for deg enn for meg. Kursinstruktøren min sier også at mennesker med blodtype A kan spise mer karbohydrater enn de med blodtype 0 - i tillegg så er kjøtt mer passende til blodtype 0 enn de med blodtype A.


Er faktisk i tvil selv om hva jeg skal gjøre framover. Har som tidligere sagt fulgt lavkarbo-tankegangen i nærmere 3 år og har veldig gode resultater fra det. Kunne aldri i livet noensinne tenkt meg å ta en Grethe Roede- eller Libra-kurs igjen - slike kurs er lureri og bare gjør vondt verre for folk flest.

Tror nok at jeg velger Lindberg videre, men skal være langt mer restriktiv enn det jeg har vært når jeg har fulgt hans anbefalinger tidligere ... Det er spesielt det med frukt som gjør at jeg heller mer til hans anbefalinger ...

Jeg vil følge med på hva du velger - det er ikke så lett, men egentlig så går det ut på det samme. Forskjellen slik jeg ser det er hovedsaglig mengden av fett og frukt.

Jenny er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lindberg Svar med sitat
Gammel 29-05-05, 13:53   #8
matgal
Medlem
 
matgal sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2005
Hvor: Vestfold
Alder: 39
Innlegg: 216
matgal er virkelig snillmatgal er virkelig snillmatgal er virkelig snillmatgal er virkelig snill

Hei igjen Jenny!
Jeg skrev en del frokost tips som har hjupet meg i dagboken din... Gidder ikke skrive det en gang til... Men jeg tror rett og slett at man må finne noe man selv kan leve med.. Samtidig som man går ned i vekt.. Også kan man ikke ha så dårlig tid... Mamman min sa til meg at "du må tenke på hvor lang tid du har brukt på å gå opp disse kiloene.. Du kan ikke regne med å gå ned på bare noen måneder det du har brukt tre år på å gå opp.." Så får det heller gå litt sakte da.. Så lenge jeg trives med det jeg spiser.. Jeg hadde håpet på å kanskje gå ned 10 kilo på kurset.. Jeg gikk ned 7. Kanskje er det pga lindbergbrødet, men da får jeg bare si hva så?? Jeg går jo ned, det er det viktigste.. Så får det heller ta litt tid.. Det er jo klart, det hadde vært ønskelig å komme så langt som mulig innen sommern... Men jeg får heller se fram til neste sommer... Da kanskje målet kan være nådd... Da ville jeg bruke ett år på å gå ned det jeg har brukt tre år på å gå opp.. Og kanskje det må gå enda saktere hvis du har brukt ti år på å gå opp... Ikke vet jeg.. Men prøv og test ut litt forskjellige frokoster... Kanskje du kan kjøpe deg proteinpulver, drikke det før du sykler til jobb, ta med to fedonskiver på jobb og spise de der... Eller rugsprø.. Eller fiberrik.. Eller noe annet det er lett å ta med seg... Du får i hvert fall startet forbrenninga di med en gang med en proteinshake. Bruk søkfunksjonen her og søk på "proteinpulver", der står det masse om hvilken type som er best osvosv... Søk også på "frokost" så finner du nok masse gode tips... Prøv deg fram litt, sånn at du finner noe som passer for deg.. Noe du faktisk kan leve med.
Det viktigste er at du har det bra med det du spiser... Det er myyyye viktigere enn hvor fort og hvor mye du går ned i vekt... Jeg kjenner en som bestemte seg for at han ikke skulle ta mer enn 1 kilo i måneden.. Og hvis han så at nå hadde han gått ned fpr mye, da stappa han i seg potetgull for å stoppe det.. Han bruker Lindbergs prinsipper, men har laget sin egen versjon som passer for han. Nå har han gått ned over 20 kilo... Men det er også to år siden han startet da...
Håper du får noe fornuftig ut av det jeg skriver..

__________________
Hilsen Matgal
-helt enkelt gal etter mat..
(og alt annet som kan spises...)
matgal er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Har ingen! Og er stolt over det! :-D Svar med sitat
Gammel 29-05-05, 14:06   #9
Jenny
Juniormedlem
 
Jenny sin avatar
 
Medlem siden: May 2005
Hvor: Stavanger
Alder: 60
Innlegg: 43
Jenny er ny på veien

Ja, matgal - jeg finner masse fornuftig i det du sier Det er jo faktisk slik det er - spiller ingen rolle om en følger den eller den dietten så lenge en går ned. Og moren din har helt rett - kilo som det har tatt lang tid på å få på seg går ikke av i en fei ... Dette er snakk om en livsstil - ikke en slankekur - det er det som gjør det så flott, synes jeg ... Har gått på flere Grete Roede-kurs hvor jeg bare har tenkt "å, som jeg gleder meg til kurset er slutt og jeg kan begynne å spise igjen" .. hehe ... ikke rart at vekten har vært som en jojo ...

Koselig å få oppmuntringer når man føler man stenger hodet i veggen ... takk igjen

Jenny er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lindberg Svar med sitat
Gammel 29-05-05, 14:31   #10
matgal
Medlem
 
matgal sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2005
Hvor: Vestfold
Alder: 39
Innlegg: 216
matgal er virkelig snillmatgal er virkelig snillmatgal er virkelig snillmatgal er virkelig snill

Jeg syns i hvert fall du bør prøve å gjøre kostholdet ditt til noe du kan trives med under atkins sine prinsipper før du bytter.. Altså man kan få i seg fett på måter som ikke er så ekle.. Feks kremfløte.. Rømme.. Putte olje i smoothie/proteinshake.. Lage oljedressinger til å ha på salater.. Jeg elsker å kjøpe en boks med feta og paprika, også helelr jeg hele boksen med olje og alt oppi salatbollen.. Det smaker ikke ekkelt syns jeg.. Bare at salaten ikke blir så tørr.. Avokado!! Spis en halv avokado i stedenfor å maule en skje med sånn kokosfett eller hva det var de anbefalte på kurset... Lage guakamoule (eller hvordan det skrives..) Det har jeg forelska meg helt i.. (oppskrift ca: to avokadoer moses, litt løk og en tomat moses, disse to blandes til passe konsistens, saften fra en halv sitron ca, smak til med salt og pepper..) Det er bare nyydelig.. Til biff, til svinekoteletter, til grillmat... Jeg trenger ikke saus engang jeg hvis jeg har dette til.. Og jeg er en skikkelig sausejente!!! Lover det!! Spiste alltid en eller to ekstra poteter med bare saus etter at jeg egentlig var mett før... Jeg er også veldig glad i meierismør, så det hakke vært noe problem å pøse på med dette på lindbergbrødet, eller til steking...
Jeje... Det var i hvert fall litt fetttips... Håper det også kan hjelpe......

__________________
Hilsen Matgal
-helt enkelt gal etter mat..
(og alt annet som kan spises...)
matgal er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Har ingen! Og er stolt over det! :-D Svar med sitat
Gammel 29-05-05, 15:20   #11
matgal
Medlem
 
matgal sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2005
Hvor: Vestfold
Alder: 39
Innlegg: 216
matgal er virkelig snillmatgal er virkelig snillmatgal er virkelig snillmatgal er virkelig snill

tips

Et tips: (skal vi se om jeg klarer å forklare da....) Hvis du ser opp på siden... Aller øverst så står det hvor du er... + "du besøkte oss" og sånn... Under der står det hjem, kontrollpanel, faq osvosv... Under der igjen.... Nyttig info OPPSKRIFTER osv.. Trykk på oppskrifter.. Der er det fordelt på måltider og sånn... Hvis du feks trykker på frokost da, også går du ned på siden til du ser der det står "visninsmuligheter" der det står "Fra den:" endrer du til begynnelsen... Da får du med det alt som har vært under frokost... Skjønte du?? Det står også veldig mye i "hva har du spist til frokost i dag" tråden som ligger øverst...

__________________
Hilsen Matgal
-helt enkelt gal etter mat..
(og alt annet som kan spises...)
matgal er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Har ingen! Og er stolt over det! :-D Svar med sitat
Gammel 29-05-05, 16:11   #12
Summer
Klar for nytt år!
 
Summer sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Mer sentralt
Innlegg: 12.767
Summer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastisk

Nå har jeg ikke lest tråden og svarene. Men jeg vil si Lavkarbomat er for alle.
Men hvilken filosofi og fase som passer best er individuelt. dersom du fungerte flott på Lindberg før, så er kansje det den rette veien for deg:

__________________
Fremgang er umulig om du gjør ting slik du alltid har gjort ...

Summer er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavglykemisk lavkarbodiett fordi det gjør godt Svar med sitat
Gammel 29-05-05, 16:49   #13
HP
Systemutvikler
 
HP sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Bergen
Alder: 47
Innlegg: 7.502
HP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastisk

Masse gode svar her, skal lese alle senere.

Egg og bacon til frokost hver dag? Før en sykkeltur? Jeg hadde vært kvalm jeg og
Hva med en salat til eggene? Smuldre bacon over?

Bakemikser og sjokolader og slikt er ikke lavkarbomat - men et karbosubstitutt.

Angående frukt så er det vensentlig at en ikke spiser mer enn det en faktisk har godt av. Dette er individuellt. Atkins anbefaler - generellt råd - alle å spise 2 porsjoner frukt per dag - på vedlikeholdsdietten.

__________________
Noe du lurer på? Sjekk FAQen."Kommunikasjon har ikke bare med offentlig transport å gjøre".
HP er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Keto Svar med sitat
Gammel 27-08-06, 22:32   #14
Goggen
Seniormedlem
 
Goggen sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 998
Goggen er bare helt fantastiskGoggen er bare helt fantastiskGoggen er bare helt fantastiskGoggen er bare helt fantastiskGoggen er bare helt fantastiskGoggen er bare helt fantastiskGoggen er bare helt fantastiskGoggen er bare helt fantastiskGoggen er bare helt fantastiskGoggen er bare helt fantastiskGoggen er bare helt fantastisk

Sv: Er Eat / Atkins for alle ?

Opprinnelig lagt inn av Jenny

Jeg går på Eat-kurs nå og hadde ikke anbefalt det til deg om du var blodtype A.

Jeg er blodtype A og har det fortreffelig på noe ala Atkins/Skaldeman. Skaldeman er også blodtype A, og hans historie er jo overveldende.

__________________



Goggen er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Skaldeman Svar med sitat
Gammel 28-08-06, 09:47   #15
Fjonken
Seniormedlem
 
Fjonken sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2006
Hvor: Sola
Alder: 58
Innlegg: 4.132
Fjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressurs

Sv: Er Eat / Atkins for alle ?

Jeg har gått på Atkins og gikk over til Fedon fordi jeg ble så matlei og opplevde lite sukess med vektnedgangen. Tror jeg tynet meg litt for lenge på Aktins. Prøvde og feilet og prøvde igjen helt til jeg innså at Aktins ikke var helt greia for meg. På Fedon trives jeg utmerket, noe jeg ikke gjorde den siste tiden på Atkins. Og her er cluet.. man må finne en kostfilosofi som man kan leve uanstrengt med og som passer en. Når man trives med maten går ting så mye lettere. Motivasjonen og ikke minst velværet øker når man greier å følge prinsippene og ikke lengter etter alle mulige og umulige uloveligheter. Vi er forskjellige. Vi responderer ulikt og vi kjører vel alle vår egen personlige variant av disse ulike kostfilosofiene. Ergo vil utfallet også bli forskjellig. Noen vil ha et antstrengt forhold til den maten de skal spise og dermed også slite mer med å unngå fristelser og oppnå vektnedgang. Andre vil stortrives og høste sukess. Så jeg sier.. følg hjertet og fornuften og finn en kostfilosofi du trives med. Det er nøkkelen til sukess. Jeg valgte Atkins først fordi jeg ønsket hurtig nedgang i vekt.. nå er det mindre viktig, fordi jeg har innsett at jeg må skynde meg langsomt fordi det er det min kropp trives best med. Så da gikk jeg over til Fedon fordi der er det mat som jeg har savnet veldig. Der er det mat og spisevaner som jeg vet jeg vil trives med. Og så langt har det gått kjempebra. Kroppen har det bra. Toppen likeså og jeg går ned i vekt uten å savne noe som helst og uten å ha dårlig samvittighet fordi jeg unner meg ting som var nei på Atkins.

__________________
Fjonken
Æresmedlem av morovirusforeningen
Medlem av fredagsklubben
Medlem av piskeklubben




Opp i vekt etter ferien.. 28.07.06 : 83,6 kg
Fjonkens vekt 04.08.06 : 83,4 kg
Fjonkens vekt 11.08.06 : 83,2 kg
Fjonkens vekt 18.08.06 : 84,1 kg
Fjonkens vekt 25.08.06 : 83,2 kg
Fjonkens vekt 01.09.06 : 82,4 kg
Fjonkens vekt 21.09.06 : 80,5 kg
Fjonken er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lindberg Svar med sitat
Gammel 28-08-06, 18:39   #16
Nille
Administrator
 
Nille sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Alder: 67
Innlegg: 16.021
Nille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastisk

Sv: Er Eat / Atkins for alle ?

Er ikke så kjent med Eat, men når det gjelder Atkins...... Gjentar hva HP skrev i begynnelsen av denne tråden jeg:

Opprinnelig lagt inn av HP

Svaret på spørsmålet er: Ja. Atkins er for alle. Men da er det viktig å føye til med det samme at om du følger Atkins slik den er ment å følges, så skal du ha din egen tilpassede diett. Utifra matvareintoleranser og stoffskifte. Den dietten er det du selv som kommer fram til etter lengre forskning med deg selv som prøvekanin. Atkins kan være alt fra 20g til 150g karbohydrat for dagen det. Følg Atkins prinsipper og du følger atkins.

Der er selvfølgelig noen grunnleggende prinsipper, og der vil du nok finne at de fleste kostholdsfilosofiene er enige - men uenige om hvor "streng" en skal være som nybegynner. Noen trenger å følge prinsippene strengt for at dette skal fungere, andre har styrke nok til å få det til med varierende slingringsmonn.

De fleste som ikke lykkes på Atkins - de lykkes ikke fordi de ikke har lest boka skikkelig, eller at de ikke har skjønt det de har lest. At de har gått lengre enn de skal på induksjon (som er ment å være 14 dager) og/eller at de ikke spiser riktig/nok. De har ikke forstått vitsen med vedvarende - noe som er essensielt for å lykkes på Atkins.

Spesielt morsomt er det med de som går over til Lindberg. Siden Lindberg i praksis er omtrent det samme som Atkins Vedlikehold (noe flere Lindberg kursledere her inne også har påpekt), - så har man ikke gjort mer radikale endringer enn å plusse på mer karber og dermed få mer utvalg i matveien.

Det er som HP sier, Atkins kan være alt fra 20g til 150g karbohydrat for dagen det. Følg Atkins prinsipper og du følger atkins.

Hva man kaller det spiller liten rolle. Vitsen er at man finner SIN måte !




__________________
Life is short ~ break the rules ~ forgive quickly ~ kiss slowly ~ love truly ~ laugh uncontrollably ~and never regret anything that made you smile
Nille er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 
Trådverktøy

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Fakta og feiloppfatinger om Atkins Ernæringsmessige Tilnærming HP Atkins kosthold 22 24-06-08 16:56
Atkins' diett - farlig eller genial? donjuanwannabe Lavkarbo generelt 27 22-05-08 08:08
Lavkarbo resurser HP Forumrelaterte spørsmål og tilbakemeldinger 32 01-08-05 11:13


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 02:58.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no