Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Oppskrifter, bøker og andre tema > Oppskrifter > Middag

Favorittsuppe: Tom Kha Gai, slik den skal smake

Middag Har du oppskrift på en god lavkarbomiddag? Merk gjerne oppskriften med dietten den er laget for.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 15-12-11, 12:23   #1
Alynna
Seniormedlem
 
Alynna sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2010
Hvor: Sandvika
Innlegg: 524
Alynna er veldig godt liktAlynna er veldig godt liktAlynna er veldig godt liktAlynna er veldig godt liktAlynna er veldig godt liktAlynna er veldig godt likt

Favorittsuppe: Tom Kha Gai, slik den skal smake

Denne suppen inneholder ikke ingefær eller annet fornorsket tullball som f.eks Opplysningskontoret for egg og hvitt kjøtt presterer å røre det til med. Det smaker ikke det samme i det hele tatt. Det blir sikkert godt, men noe helt annet.

Ok, så jeg har gjort 2 ting som er litt uvanlige i forhold til den autentiske versjonen.

1. Jeg er ikke så glad i små fiberbiter og blader i suppen, så jeg siler av kraften. Vil du ha suppen mer rustikk, så kan du koke alt i samme slengen (dropp det med morteren).

2. Mange oppskrifter opererer uten hvitløk. En del har det med. Jeg synes det er godt med litt. Denne smaken skal for all del ikke overdøve de friske sitrustonene i suppen.


Oppskriften:


1 fedd hvitløk
1 stor tommel galangal, skivet
3 stilker sitrongress, kuttet opp (hadde for lite, brukte litt sitronskall)


Knuses grovt i morter og hives i en gryte med:


1/2 liter kyllingkraft, eller vann + 2 buljongterninger
2 thaichili skåret tvers over
3 kaffirlimeblader revet i 2


Kokes i et par minutter og siles.
Kok opp på nytt med 2 bokser kokosmelk, ha i:


4 kyllingfileter, oppskåret
3/4 løk, snittet,
8 sjampinjonger, skivet
1/2 mildere chili, snittet
1 ts Nam prik phao (chili paste with soy bean oil står det på min). Kan droppes, inneholder også pittelitt sukker, men det gir en litt ekstra dimensjon.
2 nye blader kaffirlime, revet i 2


Når det igjen koker, ha i:


8 cherrytomater skåret i 2
2 vårløk snittet på skrå


Tilslutt, smak til med:


saften av 1/2 lime
4 ss fiskesaus
1 ss sukker eller tilsvarende søtning, jeg synes en splash natreen er best her. (Da burde suppen være ketolysevennlig)
bittelitt raspet galangal


Ved servering, dryss over finhakket koriander.


Dette er bare sååå godt! Perfekt balanse mellom fylde og syrlighet og salt. Suppen føles frisk, lett, og varmende på samme tid.

For dere som tar den daglige skjeen med cocosa, og synes det smaker blæh, og koster mye, så husk at her får dere masse fersk, deilig kokosfett rett i middagen i en setting der det faktisk smaker nydelig

Kaffirlimeblader og galangal får du i alle viet/thaibutikker, jeg vet om en i Sandvika og ganske mange i Oslo sentrum, spør om du lurer på hvor . De har bedre koriander også. Man trenger strengt tatt ikke thaichili (bird's eye chili), det går an å bruke innmaten på svakere chili også. Men kjøper man en pakke for en tier, så har man chili i laaaang tid fremover, de er supersterke


Sist redigert av Alynna : 15-12-11 kl 12:51.
Alynna er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Mest smak igjen for hver karbohydrat :) Ketolyse om jeg ønsker å gå ned i vekt. Svar med sitat
Gammel 15-12-11, 13:01   #2
Rin
Seniormedlem
 
Rin sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2009
Hvor: Oslo
Alder: 38
Innlegg: 6.608
Rin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastisk

Sv: Favorittsuppe: Tom Kha Gai, slik den skal smake.

Hvor har du funnet galangal? Jeg har sett etter det på asia-supermarkedene i torggata og den nede i osterhaus gate, men uten hell. Nærmeste jeg har funnet var et glass paste på en tyrkersjappe.

Og så synes jeg det høres snålt ut med tomat i tom kha gaien, det tror jeg aldri jeg har vært ute for - men det er jo massevis av varianter, så. Siste tom kha gaien jeg fikk ute var bedrøvelig med seige soppbiter og masse nesten rå løk.

__________________
Min krympedagbok & Lavkarbosaurus!
-33 kg med ketogen LCHF. Vedlikeholder normalvekta.


Rin er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo-høyfett-nullkorn-passemett Svar med sitat
Gammel 15-12-11, 13:10   #3
Alynna
Seniormedlem
 
Alynna sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2010
Hvor: Sandvika
Innlegg: 524
Alynna er veldig godt liktAlynna er veldig godt liktAlynna er veldig godt liktAlynna er veldig godt liktAlynna er veldig godt liktAlynna er veldig godt likt

Sv: Favorittsuppe: Tom Kha Gai, slik den skal smake.

Vet det høres snålt ut, men det er faktisk tomater i den :P

De har den i Osterhausgate og flere i Torggata, se i kjølediskene/kjølerommene, de kommer pakket på små hvite skåler.

Har alltid handlet det på A-food, regner med det er den du mener? De har jo sånn ca ALT man trenger til asiatisk mat der, og billig. Det er en av mine desiderte favorittbutikker!

http://www.kimchi.no/butikker/a-food-market/

Alynna er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Mest smak igjen for hver karbohydrat :) Ketolyse om jeg ønsker å gå ned i vekt. Svar med sitat
Gammel 15-12-11, 13:15   #4
Rin
Seniormedlem
 
Rin sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2009
Hvor: Oslo
Alder: 38
Innlegg: 6.608
Rin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastisk

Sv: Favorittsuppe: Tom Kha Gai, slik den skal smake.

Opprinnelig lagt inn av Alynna, her.

Vet det høres snålt ut, men det er faktisk tomater i den :P

De har den i Osterhausgate og flere i Torggata, se i kjølediskene/kjølerommene, de kommer pakket på små hvite skåler.

Har alltid handlet det på A-food, regner med det er den du mener? De har jo sånn ca ALT man trenger til asiatisk mat der, og billig. Det er en av mine desiderte favorittbutikker!

http://www.kimchi.no/butikker/a-food-market/

Takk! Jeg skal se nøyere etter neste gang. Dette er min favorittsuppe også, blir så uendelig skuffa når jeg bestiller den ute og den er heeelt feil.

__________________
Min krympedagbok & Lavkarbosaurus!
-33 kg med ketogen LCHF. Vedlikeholder normalvekta.


Rin er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo-høyfett-nullkorn-passemett Svar med sitat
Gammel 15-12-11, 13:31   #5
Alynna
Seniormedlem
 
Alynna sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2010
Hvor: Sandvika
Innlegg: 524
Alynna er veldig godt liktAlynna er veldig godt liktAlynna er veldig godt liktAlynna er veldig godt liktAlynna er veldig godt liktAlynna er veldig godt likt

Sv: Favorittsuppe: Tom Kha Gai, slik den skal smake.

Vet ikke om denne sjappa eksisterer enda, men de har også hatt slikt.

http://maps.google.no/maps?hl=en&ll=...2,5.66,,0,6.41

Den er temmelig kjip sammenliknet med A-food, da.

Alynna er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Mest smak igjen for hver karbohydrat :) Ketolyse om jeg ønsker å gå ned i vekt. Svar med sitat
Gammel 20-12-11, 13:43   #6
Kuredu
Medlem
 
Medlem siden: Aug 2009
Innlegg: 159
Kuredu er på en erverdig vei

Sv: Favorittsuppe: Tom Kha Gai, slik den skal smake

Å dette så godt ut, mye jeg ikke har prøvd skjønner jeg. Etter jul skal jeg teste den Takk for oppskrift!

Kuredu er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF - egenkomponert lavkarbo Svar med sitat
Gammel 04-01-12, 14:16   #7
Rin
Seniormedlem
 
Rin sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2009
Hvor: Oslo
Alder: 38
Innlegg: 6.608
Rin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastisk

Sv: Favorittsuppe: Tom Kha Gai, slik den skal smake

Ahh, i morgen skal jeg omsider lage denne. Det eneste jeg glemte å plukke opp i går var thai-chili - håper det går bra å erstatte med en ekstra "vanlig" chili og evt litt sambal oelek eller knuste chiliflak. Krysser fingrene!

__________________
Min krympedagbok & Lavkarbosaurus!
-33 kg med ketogen LCHF. Vedlikeholder normalvekta.


Rin er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo-høyfett-nullkorn-passemett Svar med sitat
Gammel 05-01-12, 13:33   #8
Rin
Seniormedlem
 
Rin sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2009
Hvor: Oslo
Alder: 38
Innlegg: 6.608
Rin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastisk

Sv: Favorittsuppe: Tom Kha Gai, slik den skal smake

Uten nam prik chao og sterk nok chili ble den litt i mildeste laget for min gane - men restene blir sikkert ekstra fabelaktige med litt ekstra salt og chili. Veldig god suppe, uansett - beste oppskriften jeg har prøvd så langt!

__________________
Min krympedagbok & Lavkarbosaurus!
-33 kg med ketogen LCHF. Vedlikeholder normalvekta.


Rin er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo-høyfett-nullkorn-passemett Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
JBKM - skal det smake gresskar? tjyms Spørsmål og svar 2 29-09-11 18:37
Disse nøttene må dere smake pernille Lavkarbo generelt 6 17-09-10 21:34
Finnes det noen måte å smake uten å få i seg karbs? Elizabeth Ketolysekuren 8 30-04-10 11:15
Hvordan få eurodiettprodukter til å smake bedre Tidl. medlem Eurodiett 3 23-08-06 09:40
Skal egentlig rapsolje smake fjøs? Iset Lavkarbo generelt 9 15-08-05 23:20


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 23:52.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no