Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Spørsmål og svar

Velkommen til spørsmål & svar

Spørsmål og svar Hjelp oss å bli enda bedre!Still spørsmål, eller svar på det du kan.
Er du ny? Spør og les her først!

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 08-03-11, 11:02   #476
ada-emilie
Sperret
 
Medlem siden: Mar 2010
Innlegg: 2.076
ada-emilie har en fantastisk aura rundt segada-emilie har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Treg og vanskelig start

Opprinnelig lagt inn av kthnk, her.

Ja jeg har spist litt Extra tyggis. Ikke mye, en pakke kanskje pr uke. Har ikke tenkt over at det kan ha noe å si. Har også prøvd meg er par ganger på disse Atkins-barene, men jeg tror jeg er av dem som reagerer på maltitolen Ikke var de så veldig gode heller, så jeg holder meg til ostechips m rømmedip el kremfløte om jeg må ha noe godt en kveld tror jeg.

Ja maltitol er en kjent årsak til gass, så spis atkinsbarer med forsiktighet Husk forresten at det tar noen uker å få igang fettforbrenningen, så ikke forvent å gå ned i vekt hver uke. Om du spiser passe mengde og passe med karbohydrater, ikke overdriver fettinntaket, holder deg unna alkohol og andre utskeielser så vil det løsne en dag. Men det er viktig at du holder deg strengt til matplanen så kroppen kan bli trygg på at den nå skal bruke fett som energikilde.

ada-emilie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: egenkomponert Svar med sitat
Gammel 08-03-11, 11:13   #477
Nerthus
Seniormedlem
 
Nerthus sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Østlandet
Alder: 53
Innlegg: 6.244
Nerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastisk

Sv: Velkommen til spørsmål & svar

Opprinnelig lagt inn av kthnk, her.

Jeg veide meg i dag (mandag) og vekten viste opp ett kilo fra sist mandag, og opp to kilo fra i går Jeg er nå på min tredje uke på ketolyse.

Har spist reker i dag (som jeg tror er litt salt), samt en håndfull salte pistasjnøtter, i tillegg at jeg kjenner i dag at mensen er like om hjørnet (merker det på at rygg/magesmertene er på plass). Kan dette ha noe med min traurige oppadgående vekt å gjøre? Mensen + saltinntak = opp i vekt?? Syns å huske å ha lest noe om at salt gjør at man kan øke i vekt, pga vannet som blir bundet....?

Jeg har ellers fulgt boken til punkt og prikke, lagt på riktig prosentvis fordeling av fett/prot/karb, spist 15 karbs hver dag...osv. Har drukket litt lightbrus med søtning men er nettopp sluttet nå, og tatt vanlige multivitamintilskudd og omega-3 fordi jeg ikke har fått ketolysetablettene i posten ennå. Syns jeg merker på klær at de har blitt litt romsligere. Har ikke trent noe særlig denne perioden, er så utrolig slapp i kroppen. Men prøver å få til 30 min spasertur hver dag.

Jeg vil bare gi deg litt ros fordi du nå har brukt fornuftig tid og energi på å finne ut hvorfor ikke ting fungerer som du ønsker. Du har sett at du har spist for lite, og økt inntaket, du har funnet din "maks" balanse for hvor du føler deg uvel, du trenger slett ingen som skal fortelle deg hvordan du skal spise - du klarer dette kjempefint selv!
Fortsetter du å føle deg litt slapp og sliten synes jeg du skal vurdere å øke på med karbohydrater for å se om det hjelper - 15 gram pr dag er ikke optimalt for alle
Nå vet du ihvertfall så mye mer om hvordan du spiser og hvordan kroppen din oppfører seg at jeg har stor tiltro til at du finner den måten å spise på som gjør at du når målene dine Synes du er flink jeg! Lov å være frustrert - men du gjør en kjempeinnsats selv her for å finne utav ting!

Nerthus er avlogget   Min kostholdsfilosofi: På sukkerkjøret etter røykeslutt :/ Svar med sitat
Gammel 08-03-11, 11:39   #478
ada-emilie
Sperret
 
Medlem siden: Mar 2010
Innlegg: 2.076
ada-emilie har en fantastisk aura rundt segada-emilie har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Velkommen til spørsmål & svar

Pistasjnøtter er høye på karbo.

ada-emilie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: egenkomponert Svar med sitat
Gammel 08-03-11, 16:46   #479
tora trollmor
Seniormedlem
 
Medlem siden: Jun 2010
Hvor: Trønderlag
Innlegg: 2.279
tora trollmor er veldig godt likttora trollmor er veldig godt likttora trollmor er veldig godt likttora trollmor er veldig godt likttora trollmor er veldig godt likttora trollmor er veldig godt likttora trollmor er veldig godt likt

Sv: Velkommen til spørsmål & svar

Jeg har ikke tenkt å gi opp, men heller starte helt på nytt å da med ketolysekuren. Da skal man vil ikke ha mer en 15 karbø vær dag. Jeg har en bmi på 35, så hvorfor den ikke stemmer på tiken min hvet jeg ikke.

Jeg spiser ikke drops,tyggis eller noe. Jeg drikker ikke saft eller brus. tar en 1/2 liter faris i helgene. MEN jeg går opp i vekt.

Pga opperasjon, har jeg ikke mensen lengre, men syklusen følges jo alikevell.
Takk for fine svar Ble litt mere motivert da vi fikk ny vikar på jobb i dag som følger lavkarbo.
Så nå har jeg bestemte meg for å prøve Ketolysekuren. Håper på resultat der iallefall i cm.

__________________
Min journal
tora trollmor er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Gammel 08-03-11, 18:30   #480
Lillemy71
Seniormedlem
 
Lillemy71 sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2010
Innlegg: 2.372
Lillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastisk

Sv: Velkommen til spørsmål & svar

Opprinnelig lagt inn av tora trollmor, her.

Jeg har en bmi på 35, så hvorfor den ikke stemmer på tiken min hvet jeg ikke.

Sjekk tallene du har lagt inn på tickeren og om du har punktum og IKKE komma. Er amerikansk og de bruker punktum der vi bruker komma ellers må det være noen av tallene du har lagt inn som må være feil. Det betyr jo ikke så mye, men det indikerer jo hvorvidt du har mye eller lite du skal ned og det kan være greit å vite for oss andre når vi skal svare.

__________________
Easy isn't always simple
Keep an open mind, but not so open that your brain falls out


Lillemy71 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketose Svar med sitat
Gammel 08-03-11, 18:44   #481
tora trollmor
Seniormedlem
 
Medlem siden: Jun 2010
Hvor: Trønderlag
Innlegg: 2.279
tora trollmor er veldig godt likttora trollmor er veldig godt likttora trollmor er veldig godt likttora trollmor er veldig godt likttora trollmor er veldig godt likttora trollmor er veldig godt likttora trollmor er veldig godt likt

Sv: Velkommen til spørsmål & svar

Opprinnelig lagt inn av Lillemy71, her.

Sjekk tallene du har lagt inn på tickeren og om du har punktum og IKKE komma. Er amerikansk og de bruker punktum der vi bruker komma ellers må det være noen av tallene du har lagt inn som må være feil. Det betyr jo ikke så mye, men det indikerer jo hvorvidt du har mye eller lite du skal ned og det kan være greit å vite for oss andre når vi skal svare.

Det skal jeg gjøre takk takk

__________________
Min journal
tora trollmor er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Gammel 08-03-11, 18:52   #482
tora trollmor
Seniormedlem
 
Medlem siden: Jun 2010
Hvor: Trønderlag
Innlegg: 2.279
tora trollmor er veldig godt likttora trollmor er veldig godt likttora trollmor er veldig godt likttora trollmor er veldig godt likttora trollmor er veldig godt likttora trollmor er veldig godt likttora trollmor er veldig godt likt

Sv: Velkommen til spørsmål & svar

Lillemy71. - Nå prøvde jeg å gjøre som du sa ,en fortsatt BMI på 26,1 her inne. men prøver jeg å regne det ut på kalkulatoren får jeg 35,4 på BMI. Vet ikke horfor, men skla gå på vekta i morra så oppdatterer også da.

__________________
Min journal
tora trollmor er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Gammel 08-03-11, 19:15   #483
kthnk
Medlem
 
Medlem siden: Feb 2011
Innlegg: 192
kthnk er ny på veien

Sv: Velkommen til spørsmål & svar

Nerthus: Takk for gode råd!
Ja jeg har lest mye her og er veldig glad for alle tipsene som finnes på dette forumet. Mange med mye erfaring her inne

Jeg tror nok, med mine små to uker med erfaring, at det er viktig å følge boken/bøkene, men at det også er viktig å kjenne etter på seg selv. Hvordan man føler det og hva som passer for en.
Veide meg forresten nå i kveld og da stod vekten på 90.4...
Så ikke vet jeg. Det er ned over 2 kg fra i går og ned over ett kg fra sist uke. Vekten er enten helt ute og kjøre, ellers så er det kroppen min som har litt problemer med å gi etter for lavkarbo-presset jeg har pålagt den
Jeg får bare fortsette, og "tyne" den litt mer!

__________________
Kathinka


Sist redigert av kthnk : 08-03-11 kl 20:29.
kthnk er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo (max 20) Svar med sitat
Gammel 09-03-11, 01:04   #484
Minith
Juniormedlem
 
Minith sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2011
Innlegg: 30
Minith er på en erverdig vei

Sv: Velkommen til spørsmål & svar

Hei! Jeg har gått på lavkarbo i 31 dager, men rundt denne perioden har jeg begynte å slite litt med depresjonen igjen, selvom jeg går på anti-deppresive medisiner, så jeg gikk med på fra råd av legen min at jeg skulle spise karber i en uke å se om det har noen sammenheng med diett planen min... Men jeg har nå spist flere karber i 3 dager, men vil ikke mer ettersom jeg vil at dietten skal gå så vellykket som mulig.
Men, her kommer spørsmålet: Må jeg gå på lavkarbo en hel måned igjen før kroppen virkelig begynner med fettbrenning for fullt, eller går det greit bare jeg fortsetter lavkarbo i morgen igjen?

__________________
Minith er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 09-03-11, 11:07   #485
Kitt
Seniormedlem
 
Kitt sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Asker
Alder: 56
Innlegg: 18.153
Kitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastisk

Sv: Velkommen til spørsmål & svar

Opprinnelig lagt inn av Minith, her.

Hei! Jeg har gått på lavkarbo i 31 dager, men rundt denne perioden har jeg begynte å slite litt med depresjonen igjen, selvom jeg går på anti-deppresive medisiner, så jeg gikk med på fra råd av legen min at jeg skulle spise karber i en uke å se om det har noen sammenheng med diett planen min... Men jeg har nå spist flere karber i 3 dager, men vil ikke mer ettersom jeg vil at dietten skal gå så vellykket som mulig.
Men, her kommer spørsmålet: Må jeg gå på lavkarbo en hel måned igjen før kroppen virkelig begynner med fettbrenning for fullt, eller går det greit bare jeg fortsetter lavkarbo i morgen igjen?

Det tar ikke like langt tid når du bare har vært bort noen dager, så bare sett i gang igjen og minimer skadevirkningene!

__________________
Kitt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Syns "Less carbs" høres fornuftig ut! ;) Svar med sitat
Gammel 09-03-11, 11:18   #486
Nerthus
Seniormedlem
 
Nerthus sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Østlandet
Alder: 53
Innlegg: 6.244
Nerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastisk

Sv: Velkommen til spørsmål & svar

Opprinnelig lagt inn av Minith, her.

Hei! Jeg har gått på lavkarbo i 31 dager, men rundt denne perioden har jeg begynte å slite litt med depresjonen igjen, selvom jeg går på anti-deppresive medisiner, så jeg gikk med på fra råd av legen min at jeg skulle spise karber i en uke å se om det har noen sammenheng med diett planen min... Men jeg har nå spist flere karber i 3 dager, men vil ikke mer ettersom jeg vil at dietten skal gå så vellykket som mulig.
Men, her kommer spørsmålet: Må jeg gå på lavkarbo en hel måned igjen før kroppen virkelig begynner med fettbrenning for fullt, eller går det greit bare jeg fortsetter lavkarbo i morgen igjen?

Hvor mange karbohydratgram pr dag har du lagt deg på i denne prøveperioden? Du kan faktisk øke til 70 gram karbo pr dag og fremdeles kunne spise ubegrenset fett ( i teorien, jfr Lutz "Bedre uten brød"). Dette anses fremdeles som lavkarbo Bare så du vet at det finnes mellom-alternativer du kan prøve ut og fremdeles spise ganske lavkarbo. Du vil sannsynligvis være utenfor ketose-nivå, men ikke særlig mye.

Nå har jeg kjennskap personlig til depresjon - men jeg har aldri brukt antidepressiva. Bare en tanke - er det noen andre her inne som har måttet redusere antidepressiva under lavkarbo fordi man opplever økt depresjon? Det er jo sånn at mange må redusere insulinbruk og dia2 medisin etter at de har begynt på lavkarbo...

Jeg håper så inderlig at du får kontroll både på den mentale delen og den fysiske delen, vet litt om hvordan du har det!

Sender deg en og en klem - krysser fingrene for suksess på alle måter!

Nerthus er avlogget   Min kostholdsfilosofi: På sukkerkjøret etter røykeslutt :/ Svar med sitat
Gammel 09-03-11, 15:40   #487
Minith
Juniormedlem
 
Minith sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2011
Innlegg: 30
Minith er på en erverdig vei

Sv: Velkommen til spørsmål & svar

Opprinnelig lagt inn av Nerthus, her.

Hvor mange karbohydratgram pr dag har du lagt deg på i denne prøveperioden? Du kan faktisk øke til 70 gram karbo pr dag og fremdeles kunne spise ubegrenset fett ( i teorien, jfr Lutz "Bedre uten brød"). Dette anses fremdeles som lavkarbo Bare så du vet at det finnes mellom-alternativer du kan prøve ut og fremdeles spise ganske lavkarbo. Du vil sannsynligvis være utenfor ketose-nivå, men ikke særlig mye.

Nå har jeg kjennskap personlig til depresjon - men jeg har aldri brukt antidepressiva. Bare en tanke - er det noen andre her inne som har måttet redusere antidepressiva under lavkarbo fordi man opplever økt depresjon? Det er jo sånn at mange må redusere insulinbruk og dia2 medisin etter at de har begynt på lavkarbo...

Jeg håper så inderlig at du får kontroll både på den mentale delen og den fysiske delen, vet litt om hvordan du har det!

Sender deg en og en klem - krysser fingrene for suksess på alle måter!

Tusen takk for svar og gode ord

__________________
Minith er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 14-03-11, 16:32   #488
alexsandra
Medlem
 
Medlem siden: Jan 2011
Innlegg: 284
alexsandra er på en erverdig vei

Sv: Velkommen til spørsmål & svar

må ha inn litt med teskje her. man skal trekke fra sukkeralkoholer? (som jeg har skjønt)
Men hva hvis det bare står sukkerarter,skal trekkes fra eller?
sikkert et spørsmål som går igjen men håper noen som er snill og vil svare

__________________
start 8.1.2011. bmi 39. (97.4kg)
alexsandra er avlogget   Min kostholdsfilosofi: nytt forsøk på ketolyse kuren (15.6) Svar med sitat
Gammel 14-03-11, 16:36   #489
Aline
Admin
 
Aline sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2004
Hvor: Bergen
Alder: 42
Innlegg: 15.345
Aline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastisk

Sv: Velkommen til spørsmål & svar

Hvis det kun står spesifisert sukkerarter, så er det sukker, og må regnes med (og helst unngås )
Det er ikke så mye annet enn sukkeralkoholer som kan trekkes fra i Norge, men om du handler amerikanske varer så skal fiber også trekkes fra

__________________
Aline

Nybegynnerinfo!


Aline er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 14-03-11, 16:42   #490
alexsandra
Medlem
 
Medlem siden: Jan 2011
Innlegg: 284
alexsandra er på en erverdig vei

Sv: Velkommen til spørsmål & svar

Opprinnelig lagt inn av Aline, her.

Hvis det kun står spesifisert sukkerarter, så er det sukker, og må regnes med (og helst unngås )
Det er ikke så mye annet enn sukkeralkoholer som kan trekkes fra i Norge, men om du handler amerikanske varer så skal fiber også trekkes fra

takk for svar
da har jeg gjort noen feil ja men man lærer av sine feil. he he

__________________
start 8.1.2011. bmi 39. (97.4kg)
alexsandra er avlogget   Min kostholdsfilosofi: nytt forsøk på ketolyse kuren (15.6) Svar med sitat
Gammel 14-03-11, 16:48   #491
Aline
Admin
 
Aline sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2004
Hvor: Bergen
Alder: 42
Innlegg: 15.345
Aline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastisk

Sv: Velkommen til spørsmål & svar

Opprinnelig lagt inn av alexsandra, her.

men man lærer av sine feil. he he

Helt sant

__________________
Aline

Nybegynnerinfo!


Aline er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 15-03-11, 17:49   #492
Ashley
Medlem
 
Ashley sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2011
Innlegg: 242
Ashley er ny på veien

Sv: Velkommen til spørsmål & svar

kan man spise for lite karber også? ligger på ekstremt underskudd idag, 3.5 karber etter middag og ikke noe tidligere! kan dere anbefale en passende kvelds? vil ikke stoppe vekta fordi jeg spiser for lite. mangel på matlyst.

Ashley er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert Svar med sitat
Gammel 18-03-11, 17:42   #493
kthnk
Medlem
 
Medlem siden: Feb 2011
Innlegg: 192
kthnk er ny på veien

Sv: Velkommen til spørsmål & svar

Har lest flere steder at dersom man går på ketolyse el lign en periode og så "hopper av", vil det være vanskeligere å "hoppe på" igjen neste gang. Ikke å hoppe på kanskje, men iallfall vanskeligere å gå ned.
Gjelder dette også når man faller ut av ketose fordi man prøver seg frem med å øke karbo-inntaket litt, og så er tilbake i ketose etter en dag el to? Eller gjelder det kun når man går tilbake til ketogen diett etter å slutta/falt av og så spist høykarbo en stund...?

Jeg ønsker å prøve å øke karbo-inntaket til jeg ligger på rundt +-20g/dag, for å se om det funker bedre for meg. Har hittil lagt på 12-15g/dag som jeg nå ser at kanskje er litt for lavt, bør vel være minimum 15, i tillegg til at jeg fremdeles etter snart fire uker er ganske slapp og trøtt. Dersom jeg da ramler ut av ketose pga dette, vil være vanskeligere å komme i ketose igjen etterpå?

__________________
Kathinka

kthnk er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo (max 20) Svar med sitat
Gammel 19-03-11, 17:50   #494
Lillemy71
Seniormedlem
 
Lillemy71 sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2010
Innlegg: 2.372
Lillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastisk

Sv: Velkommen til spørsmål & svar

Opprinnelig lagt inn av Ashley, her.

kan man spise for lite karber også? ligger på ekstremt underskudd idag, 3.5 karber etter middag og ikke noe tidligere! kan dere anbefale en passende kvelds? vil ikke stoppe vekta fordi jeg spiser for lite. mangel på matlyst.

Ja man kan spise for lite kh. I følge Torkil (Ketolyse) kan for lite grønnsaker og for lite variasjon i grønnsakene føre til stagnasjon i vekta. Dette gjelder ikke for alle for noen passer det best med med minimalt med kh og for andre (som meg selv) passer det å ligge litt høyere (opptil 50 g kh). Dette er individuelt og man må bare prøve seg frem og finne det nivået som passer best.

Vanskelig å anbefale kvelds når jeg ikke vet hva du spiser sånn ellers, men man skal jo spise når man er sulten til man er passe mett. Er du ikke sulten er det ikke vits å spise bare for å lasse på med kh. Spis heller litt mer kh i morgen. Søk inspirasjon i alle oppskriftene her i forumet og invester evt i lavkarbobøker, de fleste inneholder oppskrifter.

__________________
Easy isn't always simple
Keep an open mind, but not so open that your brain falls out



Sist redigert av Lillemy71 : 19-03-11 kl 18:05.
Lillemy71 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketose Svar med sitat
Gammel 19-03-11, 17:59   #495
Cherry
Seniormedlem
 
Cherry sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2009
Hvor: Tromsø
Innlegg: 1.828
Cherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt av

Sv: Velkommen til spørsmål & svar

Opprinnelig lagt inn av Ashley, her.

kan man spise for lite karber også? ligger på ekstremt underskudd idag, 3.5 karber etter middag og ikke noe tidligere! kan dere anbefale en passende kvelds? vil ikke stoppe vekta fordi jeg spiser for lite. mangel på matlyst.

Man kan spise for lite karber, spesielt om man ikke skal ned mer enn 10-15 kg. MEN, siden du ligger lavt, og har tenkt å spise til kvelds igjen så ser jeg ingen hensikt å lasse på med veldig masse karber så sent på kvelden. Det kan selvsagt diskuteres om 10-12 karber er MYE da, siden man nok får brent de av før man legger seg, but still

__________________

Cherry er avlogget   Min kostholdsfilosofi: A little bit of this, a little bit of that Svar med sitat
Gammel 19-03-11, 18:03   #496
Lillemy71
Seniormedlem
 
Lillemy71 sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2010
Innlegg: 2.372
Lillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastisk

Sv: Velkommen til spørsmål & svar

Opprinnelig lagt inn av kthnk, her.

Har lest flere steder at dersom man går på ketolyse el lign en periode og så "hopper av", vil det være vanskeligere å "hoppe på" igjen neste gang. Ikke å hoppe på kanskje, men iallfall vanskeligere å gå ned.
Gjelder dette også når man faller ut av ketose fordi man prøver seg frem med å øke karbo-inntaket litt, og så er tilbake i ketose etter en dag el to? Eller gjelder det kun når man går tilbake til ketogen diett etter å slutta/falt av og så spist høykarbo en stund...?

Jeg ønsker å prøve å øke karbo-inntaket til jeg ligger på rundt +-20g/dag, for å se om det funker bedre for meg. Har hittil lagt på 12-15g/dag som jeg nå ser at kanskje er litt for lavt, bør vel være minimum 15, i tillegg til at jeg fremdeles etter snart fire uker er ganske slapp og trøtt. Dersom jeg da ramler ut av ketose pga dette, vil være vanskeligere å komme i ketose igjen etterpå?

Ser ut ifra signaturen din at du ikke er helt fornøyd med vektnedgangen. Er ikke dårlig med 3 kg på en liten mnd. Ketose er ikke ensbetydende med at man raser ned i vekt og det kommer litt ann på hvor mye du skal ned. Selv har jeg 15 kg igjen og har hatt stillstand i over et år nå, men holder fortsatt fast ved lavkarbo - for alltid

Når det gjelder spørsmålet ditt, kan jeg bare svare utfra min egen erfaring. Jeg har vært ute av ketosen en gang over lengre tid (ca 6-7 uker) og da synes jeg det var vanskelig å komme i ketose igjen og etter det har jeg også hatt total stillstand i vekta etter det.

Jeg ligger opp i mot 50 g kh per dag og er i ketose, men dette er individuelt. Mange kan uten problem ligge opp mot 30 g uten å falle ut av ketose. Jeg har også enkelte dager der jeg kanskje ligger opp imot 70-80 g kh (f.eks jul, bursdager o.l.) har aldri målt om jeg er i ketose da, men siden jeg nok ligger i grenseland er det ikke noe problem å komme tilbake til ketose dagen etter dersom jeg legger meg litt lavt etter en sånn dag.

Prøv å øke opp til 20 g kh over noen dager og se hvordan du reagerer, tror ikke du faller ut av ketose men dersom du er usikker kutt bare ned på kh igjen (ta gjerne en dag med veldig lite kh) så bør du være i rute igjen. Det pleier ikke være problem å komme tilbake til ketose dersom man øker kh-inntaket langsomt og ikke vedlig høyt. Tror det problemet er større dersom man skeier ut med masse karbo og gjerne over tid. Men alt dette er individuelt, så her må du bare prøve deg frem. Tviler sterkt på at du faller ut av ketose ved 20g kh, så bare prøv.

__________________
Easy isn't always simple
Keep an open mind, but not so open that your brain falls out


Lillemy71 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketose Svar med sitat
Gammel 19-03-11, 21:36   #497
kthnk
Medlem
 
Medlem siden: Feb 2011
Innlegg: 192
kthnk er ny på veien

Sv: Velkommen til spørsmål & svar

Lillemy: Takk for svar
Jeg prøver meg frem med ca 20 en stund, så får jeg se. Er ikke misfornøyd med nedgangen, eller jo kanskje litt innerst inne, men jeg ser vel igrunn at det er ganske normalt og realistisk med 2-4 pr mnd.
Men, dersom noen grep (for eks litt mer karbs) kan gjøre at det går raskere så er jo det å foretrekke
Jeg har ca 20 å gå ned. Hadde håpet på iallfall halvparten av det før sommeren, men jeg får jo bare se hva kroppen vil være med på...

__________________
Kathinka

kthnk er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo (max 20) Svar med sitat
Gammel 23-03-11, 20:01   #498
Ashley
Medlem
 
Ashley sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2011
Innlegg: 242
Ashley er ny på veien

Sv: Velkommen til spørsmål & svar

dagens blondie spørsmål bommer jeg helt når jeg mener at 32 % av dagens karber = 32 gram? regner det ut på diett.no. litt ny på siden.

Ashley er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert Svar med sitat
Gammel 23-03-11, 20:16   #499
Nerthus
Seniormedlem
 
Nerthus sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Østlandet
Alder: 53
Innlegg: 6.244
Nerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastisk

Sv: Velkommen til spørsmål & svar

Opprinnelig lagt inn av Ashley, her.

dagens blondie spørsmål bommer jeg helt når jeg mener at 32 % av dagens karber = 32 gram? regner det ut på diett.no. litt ny på siden.

Det blir ikke helt rett. Først må du finne ut hvor mye totalt kalorier du har spist i dag. så regner du ut hvor mange kalorier 32% er. Og så deler du på 4 og får antall karbo i gram

Nerthus er avlogget   Min kostholdsfilosofi: På sukkerkjøret etter røykeslutt :/ Svar med sitat
Gammel 23-03-11, 20:18   #500
Nerthus
Seniormedlem
 
Nerthus sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Østlandet
Alder: 53
Innlegg: 6.244
Nerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastisk

Sv: Velkommen til spørsmål & svar

Men du trenger ikke REGNE ut noe på diett.no, du legger jo bare inn maten og antall gram så regner diett.no ut for deg Kakediagram viser prosentvis fordeling av fett, protein og karbo, mens etikett viser antall gram for de forskjellige næringsstoffene

Nerthus er avlogget   Min kostholdsfilosofi: På sukkerkjøret etter røykeslutt :/ Svar med sitat
Svar

Emneord
oppbækking


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Pannekaker (og inspirasjon til bruk) dingpot Middag 35 04-01-12 23:46
Påstand Summer Fysisk og mental helse 46 29-04-05 21:36
5 spørsmål, håper på mange svar *Tussi* Ketolysekuren 5 16-04-05 22:05


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 21:09.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no