Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Helserelatert > Trening

Ganske stor vektoppgang etter begynt trening

Trening Forumet for tips, diskusjoner og spørsmål angående trening og lavkarbokosthold.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 21-05-14, 12:55   #1
j0achim
Juniormedlem
 
Medlem siden: May 2011
Innlegg: 28
j0achim er på en erverdig vei

Ganske stor vektoppgang etter begynt trening

Hei!


Har levd på generell lavkarbo i tre år nå (Gikk ned 29Kg når jeg startet med lavkarbo i 2011). Nå lever jeg ikke lengre på en 0-karbo diett, da jeg kan enkelt være i ketose selv med 50 - 70 karbs for dagen. (kommer litt an på hva for en type karber jeg får i meg e.g nøtter/grønnsaker)


For 4 uker siden begynte jeg å trene, første uken var helt topp, med noe vekt nedgang. Men der stoppet det, bokstavelig talt, de 3 siste ukene har jeg gått opp 1kg pr uke. At noe av dette er vann er jo helt naturlig, og en kjent sak at personer som aldri har vært i særlig fysisk aktivitet vil først merke en vekt oppgang pga vann som binder seg til musklene.

I samme periode har jeg endelig kuttet ut røyken, og sluttet å drikke 2-3 liter med Pepsi Max (explosiv kombinasjon de 2 første ukene). Jeg er påpasselig at jeg drikker i det minste 2 liter vann for dagen + 1 liter (ca) under trenings økt de dagene jeg trener. (crossfit) 2 til 3 ganger i uken.


Er noe frustrert over å ha gått opp ca 3kg iløpet av de 3 siste ukene når jeg enkelt kunne gått ned vel 5-6kg de 4 siste ukene hadde jeg heller gått for en streng diett. (kan også se i fjeset at jeg har en del oppsamlet vann i kroppen da det for øyeblikket er veldig oppblåst og rundt)


De dagene jeg ikke har fått i nok mat etter trening har jeg vært knust i opp til 4 dager etter trening, så jeg spiser noe frukt etter trening, uten at jeg har falt ut av ketose av den grunn, og jeg føler meg i mye bedre form og jeg kan kjenne det på kroppen dagen etterpå at jeg ikke verker på samme måte når jeg har fått i meg noe med raske karbohydrater.


Noen andre som har hatt lignende erfaringer? Hvor lang tid tok det før det begynte å løsne? Jeg har fått råd av en del å fylle på med karbohydrater etter trenings øktene for å restituere raskere, tanker rundt dette?




/j0achim


Sist redigert av j0achim : 21-05-14 kl 13:01.
j0achim er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Generellt lavkarbo kosthold Svar med sitat
Gammel 21-05-14, 13:04   #2
Carisma
Seniormedlem
 
Carisma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Harestua
Alder: 47
Innlegg: 16.055
Carisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastisk

Sv: Ganske stor vektoppgang etter begynt trening

Karbo etter trening er tull, det hindrer vektnedgang og kan tulle med forbrenninga. Dessuten er det ikke karbo som bygger, det er proteiner. Fett før trening og proteiner etter fungerer mye bedre.
De som ikke er i ketose spiser karbohydrater under og etter trening formål slippe ubehaget ved blodsukkerdrop, men det trenger ikke vi.

__________________
Persistance pays!
Carisma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 21-05-14, 13:17   #3
j0achim
Juniormedlem
 
Medlem siden: May 2011
Innlegg: 28
j0achim er på en erverdig vei

Sv: Ganske stor vektoppgang etter begynt trening

Supert, skal lade opp med en lett salat med oljer og Avokado og avslutte med diverse nøtter, nå som trening er ett relativt nytt konsept for meg, når bør jeg få i meg fett før trening, like før eller en stund før?

j0achim er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Generellt lavkarbo kosthold Svar med sitat
Gammel 21-05-14, 13:27   #4
Carisma
Seniormedlem
 
Carisma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Harestua
Alder: 47
Innlegg: 16.055
Carisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastisk

Sv: Ganske stor vektoppgang etter begynt trening

Da jeg trente mye spinning og litt styrke (og hadde mest vektnedgang) spiste jeg f.eks en avocado med 1ss rekesalat 45-30 min før trening.

__________________
Persistance pays!
Carisma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 21-05-14, 20:49   #5
sonim
Medlem
 
Medlem siden: Jan 2013
Innlegg: 370
sonim er virkelig snillsonim er virkelig snillsonim er virkelig snillsonim er virkelig snillsonim er virkelig snill

Sv: Ganske stor vektoppgang etter begynt trening

Anbefaler deg å søke råd fra de som kan vise til resultater ift crossfit, muskelmasse, fettprosent og kosthold med lavt innhold av enkle karbohydrater.

Kom inn på fitnessbloggens kostholdsforum. Der finner du mange som lever lavkarbo og som vil kunne gi deg målrettede råd basert på rene resultater.

sonim er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Gammel 21-05-14, 21:10   #6
j0achim
Juniormedlem
 
Medlem siden: May 2011
Innlegg: 28
j0achim er på en erverdig vei

Sv: Ganske stor vektoppgang etter begynt trening

Takker for svar fra begge to, jeg skal ta meg en tur inn på fitnessbloggens kostholdsforum!

j0achim er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Generellt lavkarbo kosthold Svar med sitat
Gammel 22-05-14, 11:30   #7
nellie
Seniormedlem
 
nellie sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Sarpsborg
Alder: 38
Innlegg: 14.496
nellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisk

Sv: Ganske stor vektoppgang etter begynt trening

Det er fordi at musklene trekker til seg vann.. Ikke noe å stresse med.
Gi det en 6-8 uker og bruk målebåndet.

__________________
nellie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo Svar med sitat
Gammel 23-05-14, 22:54   #8
svar
Juniormedlem
 
svar sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2010
Innlegg: 13
svar er på en erverdig vei

Sv: Ganske stor vektoppgang etter begynt trening

Og ingen har nevnt at muskler veier mer enn fett.
Ca 3ganger så mye pr samme arial.

svar er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert Svar med sitat
Gammel 24-05-14, 09:38   #9
langaard
Seniormedlem
 
Medlem siden: Nov 2010
Innlegg: 6.428
langaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisk

Sv: Ganske stor vektoppgang etter begynt trening

Opprinnelig lagt inn av svar, her.

Og ingen har nevnt at muskler veier mer enn fett.
Ca 3ganger så mye pr samme arial.

1kgfett og 1kg muskler veier 1kg

langaard er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 24-05-14, 10:31   #10
Imse
Seniormedlem
 
Imse sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2005
Hvor: Hedmark
Innlegg: 9.680
Imse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastisk

Sv: Ganske stor vektoppgang etter begynt trening

Opprinnelig lagt inn av langaard, her.

1kgfett og 1kg muskler veier 1kg

Presis. En kilo er en kilo uansett. Men fett tar mere plass enn muskler, så derfor kan en ofte se forskjell på målebåndet.

Imse er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketogent 0-20 Svar med sitat
Gammel 24-05-14, 10:53   #11
langaard
Seniormedlem
 
Medlem siden: Nov 2010
Innlegg: 6.428
langaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisk

Sv: Ganske stor vektoppgang etter begynt trening

Opprinnelig lagt inn av Imse, her.

Presis. En kilo er en kilo uansett. Men fett tar mere plass enn muskler, så derfor kan en ofte se forskjell på målebåndet.

Riktig

langaard er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 24-05-14, 12:53   #12
j0achim
Juniormedlem
 
Medlem siden: May 2011
Innlegg: 28
j0achim er på en erverdig vei

Sv: Ganske stor vektoppgang etter begynt trening

For 3 dager siden begynte det å komme seg igjen, vannoppsamling i fjeset er borte og 1kg forsvant over natten etter forrige trenings økt

j0achim er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Generellt lavkarbo kosthold Svar med sitat
Gammel 24-05-14, 13:00   #13
svar
Juniormedlem
 
svar sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2010
Innlegg: 13
svar er på en erverdig vei

Sv: Ganske stor vektoppgang etter begynt trening

Opprinnelig lagt inn av langaard, her.

1kgfett og 1kg muskler veier 1kg

Sant nok, men nå sa jeg vell at det veier mer enn fett pr samme arial?

Eller for å vri litt på det, muskler tar 3ganger så mye plass enn fett, på samme vekt.
Sånn, lettere å forstå for alle.

svar er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert Svar med sitat
Gammel 24-05-14, 16:57   #14
Pearl
Seniormedlem
 
Pearl sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Stavanger
Alder: 66
Innlegg: 3.622
Pearl har veldig mye å være stolt avPearl har veldig mye å være stolt avPearl har veldig mye å være stolt avPearl har veldig mye å være stolt avPearl har veldig mye å være stolt avPearl har veldig mye å være stolt avPearl har veldig mye å være stolt avPearl har veldig mye å være stolt avPearl har veldig mye å være stolt av

Sv: Ganske stor vektoppgang etter begynt trening

1 kilo fjær veier det samme som en kilo bly, men jeg synes liksom likevel at fjær er lettest.

__________________
Min Journal
Pearl er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 27-05-14, 09:36   #15
jankph
Seniormedlem
 
jankph sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2006
Hvor: Arendal
Alder: 60
Innlegg: 503
jankph er en juveljankph er en juveljankph er en juvel

Sv: Ganske stor vektoppgang etter begynt trening

Opprinnelig lagt inn av svar, her.

Sant nok, men nå sa jeg vell at det veier mer enn fett pr samme arial?

Eller for å vri litt på det, muskler tar 3ganger så mye plass enn fett, på samme vekt.
Sånn, lettere å forstå for alle.

Det er nok litt feil det, 1kg muskler tar ikke mer plass enn 1kg fett, heller omvendt, samme vekt muskler tar litt mindre plass enn samme vekt fett:

Vitenskaplig sett er ikke forskjellen så voldsomt stor. Kroppsfett har en densitet på 900 gram/liter mens muskler har en densitet på 1060 gram/liter, dvs. at samme mengde (volum) muskler veier 1,17 ganger så mye som samme mengde fett.

Sagt på en annen måte, om du tar av 1kg fett (= 1111 ml) og klarer å erstatte det med 1kg muskler (= 943 ml), så er volumet blitt 168 ml mindre. Eksempel: Om du fyller en stor balje med 30 liter vann for som skal være 30kg kroppsfett, og så tar ut ett kilo fett og fyller på med ett kilo muskler, så er det det samme som å ta ut et lite glass vann (168ml). Vekten er den samme, men volumet er litegranne mindre.

For hvert kilo fett du tar av blir altså kroppsvolumet ditt 1,1 liter mindre. Fordelt over en gjennomsnittlig kroppsoverflate på 1,8 m2 for det fleste skulle dette bli 1,7 mm per kilo, dvs. at hele kroppen krymper inn nesten 2mm for hvert kilo fett. Siden fett er ujvent fordelt på kroppen vil det noen steder krympe (mye) mer og noen steder krympe mindre. Tar du av 10kg fett krymper du med nesten 2cm jevnt over.

Litt på siden av trådstarteren dette her, men kjekt å vite.

jankph er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketogent/LCHF Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 
Trådverktøy

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Vektoppgang etter ammeslutt Minimus Stoffskifte / hormonproblemer 4 13-04-13 20:25
Karbohydratinnhold i "ja"mat er jo ganske stor? Jannamor LCHF 9 15-11-11 22:27
Veldig lav forbrenning etter begynt på ketolyse. Vanlig? xCamilla Ketolysekuren 24 16-03-09 18:41


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 06:03.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no