Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Spørsmål og svar

Hvordan fungerer dette med å ikke få i seg for mye karbohydrater?

Spørsmål og svar Hjelp oss å bli enda bedre!Still spørsmål, eller svar på det du kan.
Er du ny? Spør og les her først!

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 27-08-08, 21:10   #1
anca-77
Juniormedlem
 
Medlem siden: Aug 2008
Alder: 46
Innlegg: 23
anca-77 er på en erverdig vei

Hvordan fungerer dette med å ikke få i seg for mye karbohydrater?

Visste ikke helt hvordan jeg skulle formulere det.
Jeg går ikke på noen spesiell slankekur, men forsøker å ikke spise mat med for mye karbohydrater, fordi jeg har skjønt at dette virker.
Skjønner at karbohydrater/sukker omdannes til fett, så derfor skal man ikke spise det. Men hva med den maten som allerede har fett i seg? F.eks steikesmør har jo 80 % fett i seg. Du legger vel på deg da?
Nei jeg har tydeligvis ikke skjønt alt dette her. Tar du virkelig av på den måten? Kan noen forklare dette for meg?

anca-77 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Litt av alt, mest lite karbohydrater Svar med sitat
Gammel 27-08-08, 21:24   #2
Nussenasse
Juniormedlem
 
Nussenasse sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Innlegg: 36
Nussenasse er på en erverdig vei

Sv: Hvordan fungerer dette med å ikke få i seg for mye karbohydrater?

Jeg kan prøve å forklare. Når kroppen trenger energi så brukes først glukose(sukker) altså blodsukkeret til forbrenning,når glukosen er brukt opp vil kroppen ty til glykogen som er glukosens lagringsform i cellene. (Glukose er et karbohydrat på lik linje som stivelse, fruktsukker etc.)Glykogenlagrene er også begrensede og da må kroppen ty til lagringsfettet i kroppen. Siden nerveceller ikke kan bruke fett som næringstoff i sin metabolisme så gjøres fettsyrene om til ketonlegemer for det er næringstoff som alle cellene kan bruke. Man blir fortere slank på denne måten fordi når en spiser lavkarbo mat så vil glukose og glykogenlagrene være minimale og en vil raskt komme inn i ketose som er den prosessen som skjer når kroppen må lage ketogen av lagringsfettet(opplagsnæringen) vår. ....hmmm, er ikke så veldig god på å forklare men...et forsøk hvertfall;-)

Nussenasse er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert Svar med sitat
Gammel 27-08-08, 21:36   #3
anca-77
Juniormedlem
 
Medlem siden: Aug 2008
Alder: 46
Innlegg: 23
anca-77 er på en erverdig vei

Sv: Hvordan fungerer dette med å ikke få i seg for mye karbohydrater?

Ok, så med andre ord går det fint an å bruke steikesmør i matlagingen?
Takk for forklaringen, skjønte litt mer nå:-)
Men det jeg gjør er vel ikke ketose? Jeg følger jo egentlig ingen spesielle kurer da.

anca-77 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Litt av alt, mest lite karbohydrater Svar med sitat
Gammel 27-08-08, 21:42   #4
Gracella
Seniormedlem
 
Gracella sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Finnmark
Innlegg: 2.881
Gracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt av

Sv: Hvordan fungerer dette med å ikke få i seg for mye karbohydrater?

Opprinnelig lagt inn av anca-77, her.

Visste ikke helt hvordan jeg skulle formulere det.
Jeg går ikke på noen spesiell slankekur, men forsøker å ikke spise mat med for mye karbohydrater, fordi jeg har skjønt at dette virker.
Skjønner at karbohydrater/sukker omdannes til fett, så derfor skal man ikke spise det. Men hva med den maten som allerede har fett i seg? F.eks steikesmør har jo 80 % fett i seg. Du legger vel på deg da?
Nei jeg har tydeligvis ikke skjønt alt dette her. Tar du virkelig av på den måten? Kan noen forklare dette for meg?

Du bør gå på biblioteket og låne bøker om lavkarbo og ketolyse!
Der står det godt beskrevet hva som skjer i kroppen din.
Fett er faktisk noe som kroppen vår trenger, hjernen trenger bl.a fett for å bygges opp når vi er barn.
Og som Torkil sier i sin bok (fritt sitert): det trengs energien fra en fettcelle for å forbrenne en fettcelle.
Det fettet du spiser på ketolyse er med på å holde fettforbrenningen i gang. Spiser du for mye fett vil det vistnok komme "rett ut" igjen. Har lest at noen her inne har hatt det de kaller for "fettdiare" .

Det er fett kombinert med mye karbohydrater (såkalte raske karber) som er skadelig og fetende.

__________________
”Hvis det ikke er meningen at vi skal spise dyr, hvorfor er de da lagd av kjøtt?”-Homer Simpson

Gracella
http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=29970
Gracella er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ferdig på Ketolyse, nå lavkarbokosthold Svar med sitat
Gammel 27-08-08, 22:11   #5
Fat lemmy
Medlem
 
Fat lemmy sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: oslo
Alder: 45
Innlegg: 61
Fat lemmy er på en erverdig vei

Sv: Hvordan fungerer dette med å ikke få i seg for mye karbohydrater?

Kan man da egentlig spise ubegrensett med fett så lenge man er i ketose? Jeg har lest boka til Torkil, og der står det at om vekta stagnerer så må man øke mengden fett å kanskje kutte ned enda mer på karb og prot. Nå har jeg vært i ketose i litt over en uke, og vekta gikk ned di første dagene. Nå virker det som om det står bom stille, men er jo litt tidlig å trekke en konklusjon enda. Kanskje jeg kan kutte enda mer på karbohydratene. Hummm.... Veier 140, så vekta burde egentlig rast fort nedover i starten eller hva?

__________________



Det er ingen karbo i kjærlighet
Fat lemmy er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Low on carbs, nothing else. Svar med sitat
Gammel 27-08-08, 22:22   #6
nattfrue
Seniormedlem
 
nattfrue sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2008
Hvor: Oslo
Alder: 48
Innlegg: 740
nattfrue er virkelig snillnattfrue er virkelig snillnattfrue er virkelig snillnattfrue er virkelig snill

Sv: Hvordan fungerer dette med å ikke få i seg for mye karbohydrater?

Opprinnelig lagt inn av Fat lemmy, her.

Kan man da egentlig spise ubegrensett med fett så lenge man er i ketose? Jeg har lest boka til Torkil, og der står det at om vekta stagnerer så må man øke mengden fett å kanskje kutte ned enda mer på karb og prot. Nå har jeg vært i ketose i litt over en uke, og vekta gikk ned di første dagene. Nå virker det som om det står bom stille, men er jo litt tidlig å trekke en konklusjon enda. Kanskje jeg kan kutte enda mer på karbohydratene. Hummm.... Veier 140, så vekta burde egentlig rast fort nedover i starten eller hva?

Så lenge du har gått ned i vekt og har utslag på stixene, trenger du ikke kutte karbohydrater. Det er ikke så mye vits i å veie seg hver dag, for vekta kan variere en del innenfor korte tidsintervaller uten at det betyr at du har lagt på deg eller stagnert. Gi kroppen litt tid til å komme skikkelig i gang Har du problemer med å få utslag på stixene, kan du jo prøve de forslagene som står i boka, selvsagt.

__________________
Quidquid latine dictum sit, altum sonatur.
Min journal
nattfrue er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert ketogen diett med utgangspunkt i Ketolyse Svar med sitat
Gammel 27-08-08, 22:27   #7
Fat lemmy
Medlem
 
Fat lemmy sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: oslo
Alder: 45
Innlegg: 61
Fat lemmy er på en erverdig vei

Sv: Hvordan fungerer dette med å ikke få i seg for mye karbohydrater?

Ingen problem der. Er faktisk alltid utsag på stixen, selv om jeg føler jeg har spist ALT for mye karb i løpet av dagen Men er vankelig å ikke veie seg hver dag.

__________________



Det er ingen karbo i kjærlighet
Fat lemmy er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Low on carbs, nothing else. Svar med sitat
Gammel 27-08-08, 22:29   #8
nattfrue
Seniormedlem
 
nattfrue sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2008
Hvor: Oslo
Alder: 48
Innlegg: 740
nattfrue er virkelig snillnattfrue er virkelig snillnattfrue er virkelig snillnattfrue er virkelig snill

Sv: Hvordan fungerer dette med å ikke få i seg for mye karbohydrater?

Opprinnelig lagt inn av Fat lemmy, her.

Ingen problem der. Er faktisk alltid utsag på stixen, selv om jeg føler jeg har spist ALT for mye karb i løpet av dagen Men er vankelig å ikke veie seg hver dag.

Det tror jeg så gjerne (Derfor jeg selv har valgt å ikke gjøre det i det hele tatt, ville sikkert flydd på vekta flere ganger om dagen. Selvkontroll? Det har vi ikke sett )

__________________
Quidquid latine dictum sit, altum sonatur.
Min journal
nattfrue er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert ketogen diett med utgangspunkt i Ketolyse Svar med sitat
Gammel 27-08-08, 22:57   #9
Iset
Seniormedlem
 
Iset sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Sola
Alder: 44
Innlegg: 10.031
Iset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastisk

Sv: Hvordan fungerer dette med å ikke få i seg for mye karbohydrater?

Bare et lite apropos; når du nevner steikesmør, har jeg en mistanke om at du egentlig snakker om margarin? Per, Melange osv? Disse bør ikke brukes. Det du bør bruke er rent smør, både til steking og ellers. Kun meierismør/setersmør og ellers det det står smør på selve pakken. Alt annet (Brelett, Bremykt, Soft osv) er margariner og bør unngås pga. kreftfare osv.

__________________
Endelig i mål: minus 77 kg!
(Startvekt: 135 kg og 174 cm høy (bmi 44) - vekten i dag: 58 kg (bmi 19)
Iset er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Vektoperert veganer Svar med sitat
Gammel 28-08-08, 08:24   #10
Skippy
Seniormedlem
 
Skippy sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Gjøvik
Alder: 56
Innlegg: 616
Skippy har en fantastisk aura rundt segSkippy har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Hvordan fungerer dette med å ikke få i seg for mye karbohydrater?

Deler litt bekymringen med fat lemmy, har vært på ketolysekuren siden fredag og har skikkelig utslag på stixen. Men vekten har bare gått ned 600g på 6 dager. Hadde håpet dette skulle gå raskere. Må bare innrømme med en gang at trim har jeg ikke helt startet med ennå. Når starter egentlig vekta "rase"?

Skippy er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 28-08-08, 08:35   #11
nattfrue
Seniormedlem
 
nattfrue sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2008
Hvor: Oslo
Alder: 48
Innlegg: 740
nattfrue er virkelig snillnattfrue er virkelig snillnattfrue er virkelig snillnattfrue er virkelig snill

Sv: Hvordan fungerer dette med å ikke få i seg for mye karbohydrater?

Opprinnelig lagt inn av Skippy, her.

Deler litt bekymringen med fat lemmy, har vært på ketolysekuren siden fredag og har skikkelig utslag på stixen. Men vekten har bare gått ned 600g på 6 dager. Hadde håpet dette skulle gå raskere. Må bare innrømme med en gang at trim har jeg ikke helt startet med ennå. Når starter egentlig vekta "rase"?

Det er veldig individuelt om vekta "raser" eller ikke - det er ikke gitt at man går ned masse kilo helt med én gang selv om du går på Ketolyse. Normalt vil du tømme kroppen for en del vann den første uka eller så, men det er først etter det at den virkelige moroa starter og du mister fett, og det går ikke helt med samme fart. Men går du ned, gjør du det riktig Trim hjelper til, selvsagt.

__________________
Quidquid latine dictum sit, altum sonatur.
Min journal
nattfrue er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert ketogen diett med utgangspunkt i Ketolyse Svar med sitat
Gammel 28-08-08, 09:12   #12
anca-77
Juniormedlem
 
Medlem siden: Aug 2008
Alder: 46
Innlegg: 23
anca-77 er på en erverdig vei

Sv: Hvordan fungerer dette med å ikke få i seg for mye karbohydrater?

Opprinnelig lagt inn av Iset, her.

Bare et lite apropos; når du nevner steikesmør, har jeg en mistanke om at du egentlig snakker om margarin? Per, Melange osv? Disse bør ikke brukes. Det du bør bruke er rent smør, både til steking og ellers. Kun meierismør/setersmør og ellers det det står smør på selve pakken. Alt annet (Brelett, Bremykt, Soft osv) er margariner og bør unngås pga. kreftfare osv.

Ja jeg bruker melange steke og bake margarin. Men da skal jeg bytte merke fra i dag av! Visste ikke helt det der.
Og en ting til, hvor får man tak i den boka??

anca-77 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Litt av alt, mest lite karbohydrater Svar med sitat
Gammel 28-08-08, 10:07   #13
Pearl
Seniormedlem
 
Pearl sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Stavanger
Alder: 66
Innlegg: 3.622
Pearl har veldig mye å være stolt avPearl har veldig mye å være stolt avPearl har veldig mye å være stolt avPearl har veldig mye å være stolt avPearl har veldig mye å være stolt avPearl har veldig mye å være stolt avPearl har veldig mye å være stolt avPearl har veldig mye å være stolt avPearl har veldig mye å være stolt av

Sv: Hvordan fungerer dette med å ikke få i seg for mye karbohydrater?

Opprinnelig lagt inn av Skippy, her.

Deler litt bekymringen med fat lemmy, har vært på ketolysekuren siden fredag og har skikkelig utslag på stixen. Men vekten har bare gått ned 600g på 6 dager. Hadde håpet dette skulle gå raskere. Må bare innrømme med en gang at trim har jeg ikke helt startet med ennå. Når starter egentlig vekta "rase"?

Jeg vil nå påstå at med en nedgang på 100 g til dagen, så holder du faktisk på å rase ned i vekt.

__________________
Min Journal
Pearl er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 28-08-08, 10:20   #14
Gracella
Seniormedlem
 
Gracella sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Finnmark
Innlegg: 2.881
Gracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt av

Sv: Hvordan fungerer dette med å ikke få i seg for mye karbohydrater?

Opprinnelig lagt inn av anca-77, her.

Ja jeg bruker melange steke og bake margarin. Men da skal jeg bytte merke fra i dag av! Visste ikke helt det der.
Og en ting til, hvor får man tak i den boka??

Boka heter "Slank med ketolysekuren" av Torkil P Andersen.

Ketolyse.no
capris.no
bokhandlere
bibliotek
Life-butikker
Menybutikker

__________________
”Hvis det ikke er meningen at vi skal spise dyr, hvorfor er de da lagd av kjøtt?”-Homer Simpson

Gracella
http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=29970
Gracella er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ferdig på Ketolyse, nå lavkarbokosthold Svar med sitat
Gammel 28-08-08, 10:40   #15
Skippy
Seniormedlem
 
Skippy sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Gjøvik
Alder: 56
Innlegg: 616
Skippy har en fantastisk aura rundt segSkippy har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Hvordan fungerer dette med å ikke få i seg for mye karbohydrater?

Opprinnelig lagt inn av Iset, her.

Bare et lite apropos; når du nevner steikesmør, har jeg en mistanke om at du egentlig snakker om margarin? Per, Melange osv? Disse bør ikke brukes. Det du bør bruke er rent smør, både til steking og ellers. Kun meierismør/setersmør og ellers det det står smør på selve pakken. Alt annet (Brelett, Bremykt, Soft osv) er margariner og bør unngås pga. kreftfare osv.

Dette er da den beste greia med dette. Jeg elsker smaken av smør og synes ikke livet er verdt å leve uten ost! For 3 år siden gikk jeg ned 17 kg på Montignac og holdt vekta i 2 år på "vanlig norsk mat", lite smør og ost altså. Så sluttet jeg å følge med på kostholdet mitt, og vips! Ny runde, denne gang som disippel av Dr Ketolyse. Er nå fint å kunne spise god mat uten dårlig samvittighet.

Skippy er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 29-08-08, 14:27   #16
Runegutt
Seniormedlem
 
Runegutt sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Nordland
Alder: 56
Innlegg: 1.818
Runegutt er et fyrlysRunegutt er et fyrlysRunegutt er et fyrlysRunegutt er et fyrlysRunegutt er et fyrlysRunegutt er et fyrlys

Sv: Hvordan fungerer dette med å ikke få i seg for mye karbohydrater?

Hvis man slanker vekk en halv kilo fett i uka, er det kjempebra. Vanskelig å fjerne mere fett. Vann derimot kan få vekta til å rase fort.

Lemmy, prøv en liten spasertur hver dag, minst 20 minutter sammenhengende, så tror jeg du får enda bedre ressultat.

__________________


Runegutt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lindberg. Svar med sitat
Gammel 29-08-08, 23:31   #17
Fat lemmy
Medlem
 
Fat lemmy sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: oslo
Alder: 45
Innlegg: 61
Fat lemmy er på en erverdig vei

Sv: Hvordan fungerer dette med å ikke få i seg for mye karbohydrater?

Opprinnelig lagt inn av Runegutt, her.

Hvis man slanker vekk en halv kilo fett i uka, er det kjempebra. Vanskelig å fjerne mere fett. Vann derimot kan få vekta til å rase fort.

Lemmy, prøv en liten spasertur hver dag, minst 20 minutter sammenhengende, så tror jeg du får enda bedre ressultat.

Det er planern å komme igang med litt moderat trening igjen.

__________________



Det er ingen karbo i kjærlighet
Fat lemmy er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Low on carbs, nothing else. Svar med sitat
Gammel 29-08-08, 23:39   #18
Fat lemmy
Medlem
 
Fat lemmy sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: oslo
Alder: 45
Innlegg: 61
Fat lemmy er på en erverdig vei

Sv: Hvordan fungerer dette med å ikke få i seg for mye karbohydrater?

Men så var det det å få på plass en ting av gangen da. Nå har jeg kuttet ut røyk, snus, karbo og alkohol. Pluss at jeg sover uregelmessig pga shift arbeid. (Har lagt på med snart 40 kg etter at jeg begynte i denne jobben i 2001.) Så vis jeg begynner med trening i tillegg er jeg redd jeg sprekker på alt. Men merker jeg har fått mer langvarig energi av å legge om kosten, så jeg skal virkelig prøve å komme igang med trening igjen Skader ikke å få opp kondisen heller.

__________________



Det er ingen karbo i kjærlighet
Fat lemmy er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Low on carbs, nothing else. Svar med sitat
Gammel 30-08-08, 00:45   #19
Runegutt
Seniormedlem
 
Runegutt sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Nordland
Alder: 56
Innlegg: 1.818
Runegutt er et fyrlysRunegutt er et fyrlysRunegutt er et fyrlysRunegutt er et fyrlysRunegutt er et fyrlysRunegutt er et fyrlys

Sv: Hvordan fungerer dette med å ikke få i seg for mye karbohydrater?

Lemmy, finn deg ei hyggelig dame å gå tur sammen med. 20 minutter daglig er greit nok. Start heller for pent, men daglig, enn å gå i grøfta.
Makrell i tomat er fortsatt godt

__________________


Runegutt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lindberg. Svar med sitat
Gammel 30-08-08, 09:14   #20
Fat lemmy
Medlem
 
Fat lemmy sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: oslo
Alder: 45
Innlegg: 61
Fat lemmy er på en erverdig vei

Sv: Hvordan fungerer dette med å ikke få i seg for mye karbohydrater?

Opprinnelig lagt inn av Runegutt, her.

Lemmy, finn deg ei hyggelig dame å gå tur sammen med. 20 minutter daglig er greit nok. Start heller for pent, men daglig, enn å gå i grøfta.
Makrell i tomat er fortsatt godt

Ha ha, har nettopp blitt dumpet av dama. Men 20 - 30 min lett trening hver dag er fra nå iverksatt. Minus en kg til denne uken. ned 3,4 kg på to uker. Meget fornøyd med det.

__________________



Det er ingen karbo i kjærlighet
Fat lemmy er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Low on carbs, nothing else. Svar med sitat
Gammel 30-08-08, 09:31   #21
Fat lemmy
Medlem
 
Fat lemmy sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: oslo
Alder: 45
Innlegg: 61
Fat lemmy er på en erverdig vei

Sv: Hvordan fungerer dette med å ikke få i seg for mye karbohydrater?

Men det er jo nok av hyggelige damer å gå tur med her inne vil jeg tro

__________________



Det er ingen karbo i kjærlighet
Fat lemmy er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Low on carbs, nothing else. Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Hvordan fungerer dette? msplum Generell ernæringsdebatt 5 07-08-08 13:51
Hvordan fungerer fordelinga i blodtypedietten? dydde Blodtypedietten 2 24-03-08 11:22
[Forum] Hvordan fungerer ryktesystemet? Sugarpill Spørsmål og svar 4 14-12-07 11:04
Hvordan regne ut karbohydrater monki Ketolysekuren 2 25-03-07 15:10
Hvordan reagerer dere på Karbohydrater? lokkebiff Lavkarbo generelt 19 15-03-07 08:49


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 22:09.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no