Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Helserelatert > Fysisk og mental helse

Når bør jeg måle blodtrykket?

Fysisk og mental helse Her er forumet for temaer som angår den fysiske helsen vår, og temaer som er knyttet til det mentale (feks. målsetting og motivasjon, eller om en blir oppstemt eller nedstemt i prosessen ved å legge om livsstilen og kostholdet sitt ol.).

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 15-05-17, 10:23   #1
mam
Seniormedlem
 
mam sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2004
Innlegg: 794
mam begynner å bli godt kjentmam begynner å bli godt kjentmam begynner å bli godt kjentmam begynner å bli godt kjentmam begynner å bli godt kjentmam begynner å bli godt kjent

Når bør jeg måle blodtrykket?

Jeg er i gang med et nytt forsøk på å gå ned i vekt.

Helsa har blitt verre, jeg har hælspore som sikkert ikke blir bedre av å dra på så mange kilo.

Jeg har også gått på blodtrykksenkende medisiner et års tid.

Når bør jeg sjekke om blodtrykket har blitt bedre? Blir det "drastisk" fort en bedre, eller tar det noen måneder? Jeg er i ketose.

mam er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert Svar med sitat
Gammel 15-05-17, 16:12   #2
nellie
Seniormedlem
 
nellie sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Sarpsborg
Alder: 38
Innlegg: 14.496
nellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisk

Sv: Når bør jeg måle blodtrykket?

Det er ingen garanti at blodtrykket senkes. Men du burde kanskje avtale en time hos lege nå i oppstarten, sånn at han kan følge opp ved evt behov for nedtrapping av medisiner.

__________________
nellie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo Svar med sitat
Gammel 15-05-17, 21:44   #3
TrillTrall
Seniormedlem
 
TrillTrall sin avatar
 
Medlem siden: May 2010
Hvor: Trøndelag
Alder: 55
Innlegg: 5.374
TrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastisk

Sv: Når bør jeg måle blodtrykket?

Legen min er så kjekk at jeg har en mistanke om at de blodtrykksmålingene han gjør på meg ikke er helt korrekte... Men de ligger innenfor normalen heldigvis.

Enig med Nellie - ta en storsjekk hos legen med blodtrykk, kolesterol og sånt så vet du i alle fall hvordan det ligger an nå, så kan du jo sjekke igjen om 6-12 mnd.

__________________
Uansett hvor sakte du løper, knuser du alle som ligger på sofaen!

http://lilletrilles.blogspot.no/
TrillTrall er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo :) Svar med sitat
Gammel 18-07-17, 02:05   #4
Sofagubben
Seniormedlem
 
Sofagubben sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2017
Innlegg: 778
Sofagubben er en juvelSofagubben er en juvelSofagubben er en juvel

Sv: Når bør jeg måle blodtrykket?

Opprinnelig lagt inn av mam, her.

Jeg er i gang med et nytt forsøk på å gå ned i vekt.

Helsa har blitt verre, jeg har hælspore som sikkert ikke blir bedre av å dra på så mange kilo.

Jeg har også gått på blodtrykksenkende medisiner et års tid.

Når bør jeg sjekke om blodtrykket har blitt bedre? Blir det "drastisk" fort en bedre, eller tar det noen måneder? Jeg er i ketose.

Du burde kjøpe deg en blodtrykksmåler (helst overarmsmåling), da får du mye bedre kontroll på situasjonen. Jeg er og har vært i ketose lenge og blodtrykket har vært fint, men plutselig i forrige uke så var det altfor høyt (175/130) så jeg målte fler ganger og fler dager, men blodtrykket lå altfor høyt fortsatt ( et overtrykk som varierte mellom 165 og 175 og et undertrykk som varierte mellom 130 og 110) Ble ganske fortvilet for blodtrykket mitt har vært fint de siste 30 årene. Men så kom jeg på at jeg i det siste har blitt mer og mer glad i salt på eggene ( så mye salt at jeg knapt så forskjell på plommen og eggehviten...), så jeg kuttet ut saltet helt og i løpet av et par dager var blodtrykket mitt på 135/88. Det har vært fint siden og jeg klarer meg fint uten salt. Så mitt råd er om du bruker salt ( gjelder sikkert også andre sterke krydder, men det kjenner jeg ikke noe til), kutt det ut en periode og sjekk om blodtrykket bedrer seg.

Uansett om du har blodtrykksmåler hjemme så finner du fort ut hva som påvirker akkurat ditt blodtrykk, dessuten så vil måling hjemme være en fordel da eventuelt kjekke leger eller andre stressfaktorer ikke driver blodtrykket i været. I tillegg anbefaler jeg også å måle blodsukkeret hver dag en periode, og der vil du virkelig se forbedring etter å ha lagt om til lavkarbo.

Sofagubben er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo livsstil. Svar med sitat
Gammel 18-07-17, 11:36   #5
nellie
Seniormedlem
 
nellie sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Sarpsborg
Alder: 38
Innlegg: 14.496
nellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisk

Sv: Når bør jeg måle blodtrykket?

Opprinnelig lagt inn av Sofagubben, her.

Du burde kjøpe deg en blodtrykksmåler (helst overarmsmåling), da får du mye bedre kontroll på situasjonen. Jeg er og har vært i ketose lenge og blodtrykket har vært fint, men plutselig i forrige uke så var det altfor høyt (175/130) så jeg målte fler ganger og fler dager, men blodtrykket lå altfor høyt fortsatt ( et overtrykk som varierte mellom 165 og 175 og et undertrykk som varierte mellom 130 og 110) Ble ganske fortvilet for blodtrykket mitt har vært fint de siste 30 årene. Men så kom jeg på at jeg i det siste har blitt mer og mer glad i salt på eggene ( så mye salt at jeg knapt så forskjell på plommen og eggehviten...), så jeg kuttet ut saltet helt og i løpet av et par dager var blodtrykket mitt på 135/88. Det har vært fint siden og jeg klarer meg fint uten salt. Så mitt råd er om du bruker salt ( gjelder sikkert også andre sterke krydder, men det kjenner jeg ikke noe til), kutt det ut en periode og sjekk om blodtrykket bedrer seg.

Uansett om du har blodtrykksmåler hjemme så finner du fort ut hva som påvirker akkurat ditt blodtrykk, dessuten så vil måling hjemme være en fordel da eventuelt kjekke leger eller andre stressfaktorer ikke driver blodtrykket i været. I tillegg anbefaler jeg også å måle blodsukkeret hver dag en periode, og der vil du virkelig se forbedring etter å ha lagt om til lavkarbo.

Så lenge man måler riktig så. Har mange ganger målt på kollegaer etter at de har målt seg selv, og fått helt andre resultater. Skal jo sitte riktig med armen, helst i ro en stund før osvosv.

__________________
nellie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 
Trådverktøy

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Måle blodsukker? Filifjonka Lavkarbo generelt 12 11-03-13 21:11
Fettrikt kosthold ugunstig for blodtrykket? VistaX Artikler 0 14-10-11 21:07
Blodtrykket mitt normaliserer seg! Devana Ketolysekuren 1 30-08-10 21:18
Noe jeg selv kan gjøre for å få ned blodtrykket? Charlott Fysisk og mental helse 12 23-01-10 15:27
Måle karbohydratinnhold Atalanta Lavkarbo generelt 1 07-01-07 01:24


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 06:06.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no