Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Helserelatert > Fysisk og mental helse

Problemer med mage/tarm i over ei uke

Fysisk og mental helse Her er forumet for temaer som angår den fysiske helsen vår, og temaer som er knyttet til det mentale (feks. målsetting og motivasjon, eller om en blir oppstemt eller nedstemt i prosessen ved å legge om livsstilen og kostholdet sitt ol.).

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 28-09-17, 01:38   #1
sylwester
Seniormedlem
 
sylwester sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Oslo
Alder: 47
Innlegg: 719
sylwester er virkelig snillsylwester er virkelig snillsylwester er virkelig snillsylwester er virkelig snillsylwester er virkelig snill
Thumbs down

Problemer med mage/tarm i over ei uke

Hei

Jeg er absolutt ikke ny her og har vært av/på både Atkins, Ketolysekuren og LCHF siden 2009. Etter sommerferien var jeg igang igjen med LCHF siden begynnelsen av August og alt har gått på skinner helt til for ca. en uke siden.

Da begynte jeg å få problemer med magen. Ikke vondt, men jeg hadde følelsen av å måtte gå på do hele tiden. Dette var spesielt irriterende på natten og jeg endte opp med å gå på do uten at det kom noe. Avføringene har også kommet hyppigere til flere ganger om dagen. Vanlig er avføring på lavkarbo nærmest jord, men jeg fikk illeluktende slimete avføring. Jeg tenkte opprinnelig at det kan være sår så jeg kjøpte AC3 sammen med klyster i håp om at det lindret, men isteden så føltes det faktisk enda verre.

Det skal sies at jeg spiser 500g grønnsaker hver dag og at mitt matinntak er typisk 100g fett, 100g kjøtt og 500g grønnsaker. Jeg hopper av dette til fordel for kjøtt + stivelse og har altså mistet alle symptomer etter ett døgn.

Er det noen som har opplevd noe liknende?

__________________
Normalvektig siden 22.06.21
Alt går i grisen
(trening- og spiseblogg)
sylwester er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Statens (LCHF før det) Svar med sitat
Gammel 28-09-17, 12:10   #2
HP
Systemutvikler
 
HP sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Bergen
Alder: 47
Innlegg: 7.502
HP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastisk

Sv: Problemer med mage/tarm i over ei uke

Hvilke grønnsaker spiser du, andre eller større mengder enn du har spist før? Feks blomkål (inneholder mannitol), avokado, løk og hvitløk inneholder FODMAP som kan gi ubehag slik du beskriver. Mørk sjokolade, nøtter?

__________________
Noe du lurer på? Sjekk FAQen."Kommunikasjon har ikke bare med offentlig transport å gjøre".

Sist redigert av HP : 28-09-17 kl 12:43.
HP er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Keto Svar med sitat
Gammel 28-09-17, 13:10   #3
sylwester
Seniormedlem
 
sylwester sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Oslo
Alder: 47
Innlegg: 719
sylwester er virkelig snillsylwester er virkelig snillsylwester er virkelig snillsylwester er virkelig snillsylwester er virkelig snill

Sv: Problemer med mage/tarm i over ei uke

Av grønnsaker så går det mye i brokkoli, stangselleri, squash og blomkål. Blomkål og brokkolig brukes ofte til å tykne basen før andre grønnsaker tilsettes. Resten går inn i biter.

Jeg har ikke endret mye på disse grønnsakene eller mengde så jeg føler jeg er blitt invadert heller enn at maten i seg selv er problemet.

Nå som jeg er av så har jeg ikke disse plagene. For å sjekke om det er FODMAP kan jeg vel se om plagene kommer tilbake på en ren kjøtt og blomkåldiett? Hvilke grønnsaker er verst?

__________________
Normalvektig siden 22.06.21
Alt går i grisen
(trening- og spiseblogg)
sylwester er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Statens (LCHF før det) Svar med sitat
Gammel 28-09-17, 13:49   #4
HP
Systemutvikler
 
HP sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Bergen
Alder: 47
Innlegg: 7.502
HP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastisk

Sv: Problemer med mage/tarm i over ei uke

Blomkål inneholder mye sukkeralkohol (mannitol), og mer enn 1 stilk stangselleri har en del. Squash og brokkoli er OK, fruktose i stilken på brokkoli men det er nok ikke det du reagerer på.

__________________
Noe du lurer på? Sjekk FAQen."Kommunikasjon har ikke bare med offentlig transport å gjøre".
HP er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Keto Svar med sitat
Gammel 17-10-17, 23:15   #5
Newstart
Seniormedlem
 
Newstart sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: Midt på kartet:)
Innlegg: 1.032
Newstart er en juvelNewstart er en juvelNewstart er en juvel

Sv: Problemer med mage/tarm i over ei uke

Veldig interessant.... men hva menes med FODMAP?

Newstart er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo(-25kg) Svar med sitat
Gammel 17-10-17, 23:32   #6
sylwester
Seniormedlem
 
sylwester sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Oslo
Alder: 47
Innlegg: 719
sylwester er virkelig snillsylwester er virkelig snillsylwester er virkelig snillsylwester er virkelig snillsylwester er virkelig snill

Sv: Problemer med mage/tarm i over ei uke

For å oppdatere mitt tilfelle gikk jeg av dietten og holdt meg unna grønnsaker ei uke før jeg starta opp igjen. Nå spiser jeg akkurat det samme som før uten noen sideeffekter.

__________________
Normalvektig siden 22.06.21
Alt går i grisen
(trening- og spiseblogg)
sylwester er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Statens (LCHF før det) Svar med sitat
Gammel 19-10-17, 12:36   #7
Carisma
Seniormedlem
 
Carisma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Harestua
Alder: 47
Innlegg: 16.055
Carisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastisk

Sv: Problemer med mage/tarm i over ei uke

For noen år siden fikk jeg en kraftig matforgiftning som slo meg helt ut i et par uker. Ingen av de andre jeg spiste sammen med merket noe. Legen sa da at det sjelden var det man spiste før man ble syk som var den egentlige utløseren, men noe man hadde i magen fra tidligere. Mao er det nesten umulig å finne ut hva som egentlig utløser slike problemer Bra du ble kvitt det

__________________
Persistance pays!
Carisma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 25-10-17, 12:53   #8
HP
Systemutvikler
 
HP sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Bergen
Alder: 47
Innlegg: 7.502
HP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastisk

Sv: Problemer med mage/tarm i over ei uke

Opprinnelig lagt inn av Newstart, her.

Veldig interessant.... men hva menes med FODMAP?

Du finner en del info fra Haukeland universitetssykehus her: https://helse-bergen.no/avdelinger/m...ap-mat-ved-ibs

Den beste appen er denne, de oppdaterer regelmessig etterhvert som nye matvarer testes: https://www.monash.edu/medicine/ccs/...ion/iphone-app

@sylwester: Bra magen ordnet seg!

__________________
Noe du lurer på? Sjekk FAQen."Kommunikasjon har ikke bare med offentlig transport å gjøre".
HP er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Keto Svar med sitat
Svar

Emneord
avføring, helse, irritabel tarm


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 
Trådverktøy

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Irritabel tarm Vibeke-67 Stoffskifte / hormonproblemer 14 02-06-12 14:45
Følsom mage/irritabel tarm + lavkarbo? xLex Fysisk og mental helse 6 03-12-11 16:38
Problemer med dobesøk ... treg mage! fremtid Spørsmål og svar 6 31-05-11 23:35
Billigste kosttilskudd for mage/tarm themonk Kosttilskudd 22 30-11-06 11:20
Lekk tarm MHM Fysisk og mental helse 19 05-04-05 19:21


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 06:13.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no