Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Helserelatert > Fysisk og mental helse

Cøliaki og Ibs-c, gutt snart 15 år

Fysisk og mental helse Her er forumet for temaer som angår den fysiske helsen vår, og temaer som er knyttet til det mentale (feks. målsetting og motivasjon, eller om en blir oppstemt eller nedstemt i prosessen ved å legge om livsstilen og kostholdet sitt ol.).

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 26-05-18, 09:59   #1
malena
Juniormedlem
 
malena sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2007
Innlegg: 10
malena er på en erverdig vei

Cøliaki og Ibs-c, gutt snart 15 år

Prøver å være så kortfattet som mulig her.

Sønnen vår har hatt diagnosen cøliaki i 6 år, kuttet ut havre og hvetestivelse for to år siden, og fikk i våres diagnosen Ibs-c (irritabel tarm med forstoppelse).
Etter et halvt år med konstante magesmerter (ca 7 på 1-10), så har vi nå bestemt oss for å prøve lavkarbo (man blir jo overlatt til seg selv etter stilt diagnose, med beskjed om at man bare må prøve seg fram siden det er så individuelt hva man reagerer på).

I tillegg til magesmerter sliter han en del med kvalme og blir dermed veldig følsom på hva han orker å spise.

Noen med erfaringer/tips&råd å dele?


Sist redigert av malena : 26-05-18 kl 13:03. Årsak: Skrivefeil
malena er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Svar med sitat
Gammel 26-05-18, 13:07   #2
kamp
Seniormedlem
 
kamp sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2008
Innlegg: 1.762
kamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt av

Sv: Cøliaki og Ibs-c, gutt snart 15 år.

Vil bare si jeg også har cøliaki og vanskelig med mat. Lavkarbo har gjort meg frisk.

__________________
Paleolitisk lav Oksalat kosthold
kamp er avlogget   Min kostholdsfilosofi: eat real food - paleo Svar med sitat
Gammel 26-05-18, 22:15   #3
Sofagubben
Seniormedlem
 
Sofagubben sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2017
Innlegg: 778
Sofagubben er en juvelSofagubben er en juvelSofagubben er en juvel

Sv: Cøliaki og Ibs-c, gutt snart 15 år.

Opprinnelig lagt inn av malena, her.

Noen med erfaringer/tips&råd å dele?

Jeg slet med IBS i en 10 års tid før jeg begynte med LCHF og det ble umiddelbart veldig bra på LCHF, men jeg hadde jo ikke forstoppelse, men brukte tvert imot mye Imodium for å komme meg helskinnet gjennom dagene. (tenk om jeg hadde kjent til alle fordelene med lavkarbo tidligere, du verden så mye plager jeg kunne unngått...)

Men Lavkarbo setter ikke akkurat fart på systemet mitt, men tvert imot. Så jeg vil tro fiber fra grønnsaker vil være bra i tillegg.

__________________
Pure blooded frihetselskende og sannhetssøkende selvstendig individ.
Sofagubben er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo livsstil. Svar med sitat
Gammel 27-05-18, 16:58   #4
malena
Juniormedlem
 
malena sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2007
Innlegg: 10
malena er på en erverdig vei

Sv: Cøliaki og Ibs-c, gutt snart 15 år.

Opprinnelig lagt inn av kamp, her.

Vil bare si jeg også har cøliaki og vanskelig med mat. Lavkarbo har gjort meg frisk.

Det må føles helt fantastisk. Hvor lenge gikk du på lavkarbo før du merket forandring?

malena er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Svar med sitat
Gammel 27-05-18, 17:01   #5
malena
Juniormedlem
 
malena sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2007
Innlegg: 10
malena er på en erverdig vei

Sv: Cøliaki og Ibs-c, gutt snart 15 år.

Opprinnelig lagt inn av Sofagubben, her.

Jeg slet med IBS i en 10 års tid før jeg begynte med LCHF og det ble umiddelbart veldig bra på LCHF, men jeg hadde jo ikke forstoppelse, men brukte tvert imot mye Imodium for å komme meg helskinnet gjennom dagene. (tenk om jeg hadde kjent til alle fordelene med lavkarbo tidligere, du verden så mye plager jeg kunne unngått...)

Men Lavkarbo setter ikke akkurat fart på systemet mitt, men tvert imot. Så jeg vil tro fiber fra grønnsaker vil være bra i tillegg.

Ja. Dette ser vi nå, etter noen få dager på lavkarbo. Jeg tenker vi må bli flinkere til å lage smoothies, grønnsaksretter og supper, og å ha salater til måltidene.

malena er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Svar med sitat
Gammel 28-05-18, 07:31   #6
malena
Juniormedlem
 
malena sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2007
Innlegg: 10
malena er på en erverdig vei

Sv: Cøliaki og Ibs-c, gutt snart 15 år

Dere som har blitt kvitt eller blitt bedre av mageproblemer ved lavkarbo - hvor strenge var dere på inntaket av karbohydrater?
Det å kutte ut mel og sukker er en selvfølge, men hva med bær? Bør man ha nulltoleranse for frukt?
Hva tenker dere om å bytte ut (små menger) saft og syltetøy med lett-varianter?
I utgangspunktet skyr vi kunstig søtning som pesten, men jeg ser at for at sønnen vår skal kunne holde ut på dette kostholdet så er det en stor fordel med alternativer til søtt av og til.
De pannekakene jeg lager feks, de orker han å spise om han får syltetøy på.
I smoothie av kokosmelk og bringebær bruker jeg sukrin, ellers hadde det aldri gått ned.

malena er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Svar med sitat
Gammel 28-05-18, 08:36   #7
kamp
Seniormedlem
 
kamp sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2008
Innlegg: 1.762
kamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt av

Sv: Cøliaki og Ibs-c, gutt snart 15 år

Jeg reagere på noen typer frukt men ikke bær.
Jeg spiser Nora sine sukkerfrie syltetøy søtet emd sukralose uten problemer, eller så lager jeg mitt eget med sukrin.
Jeg tåler sukrin og stevia men ikke tagatesse eks.

Det er egebtlig bare å prøve ut en ting om gangen og se hva han tåler og ikke.
Veldig lurt å skrive ned underveis hva han tåler og ikke.

__________________
Paleolitisk lav Oksalat kosthold
kamp er avlogget   Min kostholdsfilosofi: eat real food - paleo Svar med sitat
Gammel 28-05-18, 12:32   #8
TrillTrall
Seniormedlem
 
TrillTrall sin avatar
 
Medlem siden: May 2010
Hvor: Trøndelag
Alder: 55
Innlegg: 5.374
TrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastisk

Sv: Cøliaki og Ibs-c, gutt snart 15 år

Man må prøve seg frem rett og slett. For min del blir det for nazi å kutte ut bær og frukt, men som kamp sier - prøv med en og en ting, ellers er det umulig å vite hva han reagerer på. Skriv ned - det er kjempeviktig for man klarer ikke å huske alt etter en stund.

Selv tåler jeg ikke aspartam (får veldig mye luft og vondt i magen) og holder meg unna det meste av sånt, men bruker stevia. Sukrin smaker pjuk, sukrinmelis også synes jeg, men sukrin gold er bedre.

Lag heller lettsyltetøy selv enn det du får kjøpt i butikken, det smaker tusen ganger bedre! Bruk flytende stevia (jeg kjøper på iherb.com) eller sukrin gold og prøv dere frem med mengde.

Lykke til!

__________________
Uansett hvor sakte du løper, knuser du alle som ligger på sofaen!

http://lilletrilles.blogspot.no/
TrillTrall er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo :) Svar med sitat
Gammel 28-05-18, 12:48   #9
malena
Juniormedlem
 
malena sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2007
Innlegg: 10
malena er på en erverdig vei

Sv: Cøliaki og Ibs-c, gutt snart 15 år

Tusen takk til begge to!

En del av utfordringen er at smertene hans er konstante, han har omtrent aldri noe som ligner akutte smerter pga noe han har spist. Han får heller ikke akutt vondt av gluten, han blir dårlig over tid. Så finne ut nøyaktig hva han tåler og ikke tåler føles litt som å lete etter nåla i høystakken.
Uansett er det sikkert lurt å skrive opp både mat og hvordan han har det fra dag til dag, kanskje man kan se et mønster etter hvert? Å lage eget syltetøy var lurt, det skal jeg gjøre!

malena er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Svar med sitat
Gammel 28-05-18, 12:48   #10
kamp
Seniormedlem
 
kamp sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2008
Innlegg: 1.762
kamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt av

Sv: Cøliaki og Ibs-c, gutt snart 15 år

Jeg tar ogås Glutamin for å styrke tarmen. Samt probiotika.

__________________
Paleolitisk lav Oksalat kosthold
kamp er avlogget   Min kostholdsfilosofi: eat real food - paleo Svar med sitat
Gammel 28-05-18, 12:54   #11
malena
Juniormedlem
 
malena sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2007
Innlegg: 10
malena er på en erverdig vei

Sv: Cøliaki og Ibs-c, gutt snart 15 år

Opprinnelig lagt inn av kamp, her.

Jeg tar ogås Glutamin for å styrke tarmen. Samt probiotika.

Probiotika fokuserer vi på å få inn via kosten (fermenterte grønnsaker, syrnete, upasteuriserte melkeprodukter osv.). Han tar også fermentert torskeleverolje, og magnesiumolje som vi smører på huden.
Glutamin må jeg visst google.

malena er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Svar med sitat
Gammel 29-05-18, 13:17   #12
Carisma
Seniormedlem
 
Carisma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Harestua
Alder: 47
Innlegg: 16.055
Carisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastisk

Sv: Cøliaki og Ibs-c, gutt snart 15 år

Kvalme er ofte fordekt sult, og vil bedre seg når blodsukkeret stabiliserer seg.

Det høres ut som Atkins kan være lurt å forsøke, da har man to veldig strenge uker i starten hvor man kutter ut nesten alt, og så øker på forskjellige ting etter en plan. Sjekk Atkins-delen inne på forumet her

__________________
Persistance pays!
Carisma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 30-05-18, 07:56   #13
malena
Juniormedlem
 
malena sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2007
Innlegg: 10
malena er på en erverdig vei

Sv: Cøliaki og Ibs-c, gutt snart 15 år

Det med kvalme kan du nok ha rett i, Carisma. Har ikke tenkt den sammenhengen, men matlysten er veldig liten morgen og formiddag, og når ettermiddagen kommer så er han sulten som en ulv. Spiser gjerne to store måltider ettermiddag/kveld.

Jeg vet at dette absolutt ikke er bra for en med irritabel tarm, men han vil sjeldent ha det som er tilgjengelig på dagen mens vi er på jobb. Middagsrester kunne han ha varmet selv, men som regel fungerer ikke det heller, han vil ikke ha det og sier han blir kvalm.

Jeg skal sjekke ut Atkins, takk for tips!

malena er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Svar med sitat
Gammel 30-05-18, 09:17   #14
kamp
Seniormedlem
 
kamp sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2008
Innlegg: 1.762
kamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt av

Sv: Cøliaki og Ibs-c, gutt snart 15 år

Kanskje vafler ville fristet? Toppet med sukkerfri syltetøy eller avokdo?
http://lchf-bloggen.blogspot.com/201...afler.html?m=1

__________________
Paleolitisk lav Oksalat kosthold
kamp er avlogget   Min kostholdsfilosofi: eat real food - paleo Svar med sitat
Gammel 30-05-18, 11:03   #15
Carisma
Seniormedlem
 
Carisma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Harestua
Alder: 47
Innlegg: 16.055
Carisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastisk

Sv: Cøliaki og Ibs-c, gutt snart 15 år

Jeg har mye trøbbel med magesmerter og har sår på spiserøret, og jeg syns denne hjelper veldig å innta tidlig på dagen http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=30991

Og den er veldig mettende!

__________________
Persistance pays!
Carisma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 
Trådverktøy

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Lavkarbo og cøliaki? supermom Spørsmål og svar 9 10-05-11 19:56
Noen her med cøliaki? Sjokoholiker Ketolysekuren 7 29-04-11 22:46
Noen med cøliaki her? mam Fysisk og mental helse 5 26-02-07 14:42


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 13:24.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no