Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Oppskrifter, bøker og andre tema > Oppskrifter > Spørsmål om matvarer og oppskrifter

Hvordan få salat til å holde seg lenge? (altså salathoder o.l.)

Spørsmål om matvarer og oppskrifter Her kan du stille og finne svar på spørsmål om matvarer, produkter og oppskrifter.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 28-07-10, 14:30   #1
TrillTrall
Seniormedlem
 
TrillTrall sin avatar
 
Medlem siden: May 2010
Hvor: Trøndelag
Alder: 55
Innlegg: 5.374
TrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastisk

Hvordan få salat til å holde seg lenge? (altså salathoder o.l.)

Har tenkt på å kjøpe en del blomkål og brokkoli om jeg kommer over et tilbud, forvelle og putte i fryseren, det går nemlig mye av det hos oss og mye av blomkålen man får i butikken er begredelige saker...

Men hva med salatblader? Hvordan får man disse til å holde seg lenge? Som f.eks. hjertesalat - vi rekker bare akkurat å spise opp de to hodene som er i pakken før de begynner å bli slappe. Hadde vært artig å så salat selv til neste sommer (det er vel for sent nå?), men hvordan rekke å bruke det før det blir dårlig???

__________________
Uansett hvor sakte du løper, knuser du alle som ligger på sofaen!

http://lilletrilles.blogspot.no/
TrillTrall er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo :) Svar med sitat
Gammel 28-07-10, 21:11   #2
Rin
Seniormedlem
 
Rin sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2009
Hvor: Oslo
Alder: 38
Innlegg: 6.608
Rin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastisk

Sv: Hvordan få salat til å holde seg lenge? (altså salathoder o.l.)

Opprinnelig lagt inn av TrillTrall, her.

Men hva med salatblader? Hvordan får man disse til å holde seg lenge?

Sliter med det samme - får det ikke til å holde seg bra selv om jeg oppbevarer pakket etter alle kunstens regler. "Løste" problemet ved å konvertere til kinakål, som har litt lengre levetid i kjøleskapet.

__________________
Min krympedagbok & Lavkarbosaurus!
-33 kg med ketogen LCHF. Vedlikeholder normalvekta.


Rin er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo-høyfett-nullkorn-passemett Svar med sitat
Gammel 28-07-10, 21:17   #3
Trulte67
Medlem
 
Medlem siden: Mar 2009
Hvor: Østlandet
Alder: 56
Innlegg: 303
Trulte67 er på en erverdig vei

Sv: Hvordan få salat til å holde seg lenge? (altså salathoder o.l.)

Du sår nye frø med jevne mellomrom, så du får fersk salat på forskjellige tidspunkt hele sommeren. Mener det tipset står bak på issalat-frøposene.
Men ellers har jeg ingen tips for resten av året...

__________________



118 kg (grøss) i nov.2008. Ketolyse fra mai 2010, da 106,6 kg.
Trulte67 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse,men øker på karboene i sommer! Svar med sitat
Gammel 28-07-10, 21:23   #4
Kanutten
Seniormedlem
 
Kanutten sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 11.548
Kanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastisk

Sv: Hvordan få salat til å holde seg lenge? (altså salathoder o.l.)

Kutte av bunnen på kålen og sett kålen i ei lita skål med vann. Da holder den lenge!

__________________
Æ står han a!
Kanutten er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥ Lavkarbo ala Kanutt ♥ Svar med sitat
Gammel 28-07-10, 22:13   #5
Georgine
Supermoderator
 
Georgine sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2006
Hvor: Akershus
Alder: 54
Innlegg: 6.457
Georgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastisk

Sv: Hvordan få salat til å holde seg lenge? (altså salathoder o.l.)

Slapp salat kan du legge i vann i en halvtime før du skal spise den, da er den sprek igjen.

Georgine er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Generell lavkarbo for god helse Svar med sitat
Gammel 28-07-10, 22:18   #6
Hannepaalandet
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Jul 2010
Innlegg: 2
Hannepaalandet er på en erverdig vei

Sv: Hvordan få salat til å holde seg lenge? (altså salathoder o.l.)

Vet at med f.eks frisk mynte så kan man legge den i en pose med litt vann og knyte igjen posen - da holder den seg lenge!
Vet ikke om det funker på andre typer urter og salater, men det kan jo være verdt å prøve

Hannepaalandet er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lav karbo Svar med sitat
Gammel 28-07-10, 22:24   #7
Carisma
Seniormedlem
 
Carisma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Harestua
Alder: 47
Innlegg: 16.055
Carisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastisk

Sv: Hvordan få salat til å holde seg lenge? (altså salathoder o.l.)

Kutt den opp og legg i en bolle med rist i bunnen. Tupperware har hvertfall en variant.

__________________
Persistance pays!
Carisma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 28-07-10, 23:02   #8
TrillTrall
Seniormedlem
 
TrillTrall sin avatar
 
Medlem siden: May 2010
Hvor: Trøndelag
Alder: 55
Innlegg: 5.374
TrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastisk

Sv: Hvordan få salat til å holde seg lenge? (altså salathoder o.l.)

Opprinnelig lagt inn av Georgine, her.

Slapp salat kan du legge i vann i en halvtime før du skal spise den, da er den sprek igjen.

En halvtime før jeg skal spise er jeg ikke hjemme ennå! Salaten mekkes mens hovedretten putrer ferdig i stekeovnen eller i panna den og det går som regel ganske så fort. I alle fall når man slipper å vente på at risen eller potetene skal kokes ferdig.

__________________
Uansett hvor sakte du løper, knuser du alle som ligger på sofaen!

http://lilletrilles.blogspot.no/
TrillTrall er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo :) Svar med sitat
Gammel 28-07-10, 23:03   #9
TrillTrall
Seniormedlem
 
TrillTrall sin avatar
 
Medlem siden: May 2010
Hvor: Trøndelag
Alder: 55
Innlegg: 5.374
TrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastisk

Sv: Hvordan få salat til å holde seg lenge? (altså salathoder o.l.)

Takker for masse gode forslag som skal testes ut!

__________________
Uansett hvor sakte du løper, knuser du alle som ligger på sofaen!

http://lilletrilles.blogspot.no/
TrillTrall er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo :) Svar med sitat
Gammel 29-07-10, 01:59   #10
arkine
Seniormedlem
 
arkine sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2008
Hvor: vestfold
Alder: 70
Innlegg: 1.154
arkine er virkelig snillarkine er virkelig snillarkine er virkelig snillarkine er virkelig snill

Sv: Hvordan få salat til å holde seg lenge? (altså salathoder o.l.)

ta vann i salatposen ,, tøm ut vannet , da blir det fukt i posen, salaten holder seg sprø og fin,,men ikke skjær den opp før du skal bruke den,,kan gjøres med all grønnsalat

om salaten er slapp ,og den skal brukes med en gang,,, skjær den opp legg den i en bolle , fyll den med vann ,, hell av vannet ,,, så er salaten sprø og fin og klar når du har kuttet opp det andre du skal ha i,,, trenger ikke vente en halvtime,

__________________
start 18.01.2016

arkine er avlogget   Min kostholdsfilosofi: røykfri,og snart slank,,håper jeg Svar med sitat
Gammel 29-07-10, 09:18   #11
Anne
Tar i mot hjelp....
 
Anne sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2004
Hvor: Østlandet
Innlegg: 22.191
Anne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastisk

Sv: Hvordan få salat til å holde seg lenge? (altså salathoder o.l.)

Opprinnelig lagt inn av Carisma, her.

Tupperware har hvertfall en variant.


Tupperware er suverent til dette. Den med rist er kjempefin. For da renner kondensen ned under rista og salaten slipper å ligge i vann å råtne. Samtidig er det nok fukt i boksen til at salaten holder seg godt.

Du behøver ikke kutte den opp., men kutt gjerne av den nederste stilkbiten. Da kan du enten plukke ett og et blad eller skjære litt salat når du vil ha. Vet ikke hvor lenge den holder, men godt over en uke og da antar jeg du har spist den opp?

For jeg antar at du ikke mente å oppbevare den utover høsten?
Det er ikke like nødvendig som med grønnsaker, for det er god salat hele året nå...Ikke store prisforskjellen heller, syns jeg.

Lykke til

__________________
2007 var mitt år. 2008 ble enda bedre og 2009 var topp. 2010 ble et blandingsår, men nå kommer et fantastisk 2011 Prøver igjen for 2012... og på nytt i 2013...så kom 2014 med masse glede og tre nye barnebarnog nå er det 2017 og enda to nye barnebarn
Anne er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lindberg og MUP Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 
Trådverktøy

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Hvor lenge kan man holde på? Gorbi Spørsmål og svar 3 06-05-10 21:36
Hvordan holde stabil vekt etter endt kur? hoppetussa Spørsmål og svar 10 10-03-10 11:42
Hvor lenge kan kroppen holde på vann? nellie Spørsmål og svar 7 27-12-09 16:00
Hvordan holde fokus? cathrine Lavkarbo generelt 12 11-02-08 18:26
Hvordan holde seg til MINIMUM karbo? elian Spis deg ned i vekt med Skaldeman 8 23-01-08 23:47


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 14:56.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no