Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Barns kosthold

Mulige intoleranser hos treåring

Barns kosthold Et karbohydratkontrollert kosthold er det optimale for alle - også for barna våre!

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 15-05-13, 19:21   #1
nellie
Seniormedlem
 
nellie sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Sarpsborg
Alder: 38
Innlegg: 14.496
nellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisk

Mulige intoleranser hos treåring

Vi har en liten mistanke om at treåringen reagerer på melk og/eller gluten. Men det er mest når hun får i seg mye, eks spiser en brødskive + en yoghurt og topper det hele med et glass melk, spiser flere brødskiver med litt pålegg på, osv. Det virker ikke som at hun reagerer på f.eks et glass melk til fornuftig mat, litt fullkornspasta sammen med mye annet, men mest når det blir mye.

Hjemme spiser hun ikke på den måten, så her er det aldri noe problem. Hun spiser knekkebrød, men det ser det ikke ut til at hun reagerer på.. Det er mest i barnehagen hun klager på magevondt.. Og litt når hun har vært hos foreldrene mine. Min mor vil egentlig ikke, men likevel sitter litt fast i brødboksen. Hos foreldrene til faren hennes serveres det kun fisk, grønnsaker, frukt, litt havregryn osv, og der heller klager hun aldri, selv om hun proppes full av veldig mye grønnsaker og greier, som gjør at hun blir litt vindfull.

Inntil hun var rundt et og et halvt år, og begynte i barnehagen, ble hun stort sett aldri eksponert for disse matvarene hun reagerer mest på, og jeg har jo lest i det siste at man kan ha vanskelig for å fordøye det, når det går lenge imellom hver gang.

Avføringen hennes er helt normal. Både utseende/konsistens og hyppighet.

Er det lurt å dra til legen og få testet, eller er det bare til å prøve ut å kutte ned?
Kan hun fortsette å spise/drikke litt, siden hun bare reagerer på store mengder, eller bør hun slutte helt?

Er ikke interessert i noen "gjør ungen til en steinalderunge"-svar. Ønsker helst at hun skal spise litt av alt, og heller mye av det som er bra for henne, men selvfølgelig ikke hvis dette kommer til å bli verre om hun fortsetter å eksponeres for det da..

__________________
nellie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo Svar med sitat
Gammel 15-05-13, 19:38   #2
smgj
Seniormedlem
 
smgj sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Hvor: Østfold
Alder: 50
Innlegg: 6.228
smgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisk

Sv: Mulige intoleranser hos treåring.

Det er umulig å svare på om hun vil bli verre, eller om hun vil utvikle toleranse. Og med såpass diffuse reaksjoner *tror jeg* at du ikke ville komme langt hos lege. Det er jo ingen allergi sånn som du beskriver det.
UANSETT - dersom hun ikke har verre problemer enn magevondt når det blir for mye, så gir vel egentlig svaret seg selv? Spise såpass begrenset av disse matvarene at hun ikke får vondt? Er det vonde en reaksjon på at noe er galt så er det bare dumt å trigge den terskelen unødvendig/ofte. Så får vel bare tiden vise i hvilken retning det går. Og så selvfølgelig huske disse matvarene dersom det engang skulle oppstå andre ting som kanskje kan relateres.

Legg i bakhodet (til eventuelt seinere) at mange både med cøliaki og "diffus melintoleranse" IKKE har avføringsrelaterte symptomer.

__________________
Fant (og mistet igjen) matchvekta under candida- og eliminasjonsdiett ifm. stoffskiftesykdom. Forsøker nå å finne den igjen med inspirasjon fra Primal Blueprint
smgj er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Primal Blueprint - tåler begrenset melk (lett laktoseintolerant) og glutenholdig mel enda dårligere. Svar med sitat
Gammel 15-05-13, 19:41   #3
nellie
Seniormedlem
 
nellie sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Sarpsborg
Alder: 38
Innlegg: 14.496
nellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisk

Sv: Mulige intoleranser hos treåring.

Ja, det er nok "bare til", men da må jeg ta steget med å snakke med barnehagen. Ikke noe farlig det, men det er jo liksom et steg det også.

Også få skjerpet inn mora mi da. Noe som kan være vanskelig nok i seg selv. Men hun er i grunn enig, så burde ikke være vanskelig. Sklir bare litt ut.

__________________
nellie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo Svar med sitat
Gammel 15-05-13, 19:42   #4
Cyan
Supermoderator
 
Cyan sin avatar
 
Medlem siden: May 2005
Hvor: Oslo
Alder: 44
Innlegg: 3.060
Cyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastisk

Sv: Mulige intoleranser hos treåring.

Dersom det er melk høres det mer ut som laktoseproblematikk enn melkeprotein iom at hun ikke reagerer ved mindre mengder. Prøv med laktosefrie produkter en stund og se om det blir bedre. Gutten vår hadde noe mageproblematikk tidligere som ga seg da vi begynte med laktosefri melk. Han tåler litt biola og ost (yoghurt liker han ikke). Hvis det ikke blir bedre med laktosefritt ville jeg tatt en tur til legen for å forsikre meg om at det ikke er cøliaki.

Og med barnehagen burde det ikke være noe problem. Er som regel flere barn med både laktoseintoleranse og glutenallergi, så de har sikkert allerede disse matvarene. Hvis ikke kan du jo kjøpe selv

Cyan er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo + trening Svar med sitat
Gammel 15-05-13, 19:43   #5
nellie
Seniormedlem
 
nellie sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Sarpsborg
Alder: 38
Innlegg: 14.496
nellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisk

Sv: Mulige intoleranser hos treåring.

Akkurat melken synes jeg uansett godt hun kan slutte med. Verre med yoghurt..

__________________
nellie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo Svar med sitat
Gammel 15-05-13, 19:52   #6
TrillTrall
Seniormedlem
 
TrillTrall sin avatar
 
Medlem siden: May 2010
Hvor: Trøndelag
Alder: 55
Innlegg: 5.374
TrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastisk

Sv: Mulige intoleranser hos treåring.

Poden her reagerte på melk da han var liten. Oppblåst mage, løs avføring og illeluktende fising. Vi kuttet ut melk og melkeprodukter så godt som mulig og det forsvant raskt. Nevnte dette for kardiologen vår og hun henviste oss til deitetiker på St. Olavs (den gangen RiT) og detetikeren var helt enig med oss og den medbarkte kostplanen for ungen ble godkjent umiddelbart.

Han vokste det av seg, men liker ikke melk i dag heller. Yoghurt tålte han greit hele tiden, men ikke søtmelk.

__________________
Uansett hvor sakte du løper, knuser du alle som ligger på sofaen!

http://lilletrilles.blogspot.no/
TrillTrall er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo :) Svar med sitat
Gammel 15-05-13, 19:53   #7
nellie
Seniormedlem
 
nellie sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Sarpsborg
Alder: 38
Innlegg: 14.496
nellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisk

Sv: Mulige intoleranser hos treåring.

Da skal jeg nok ihvertfall be dem om å ikke gi henne melk i barnehagen. Også kanskje ta med en knekkebrødpakke, så begynner vi der. Prøve å forklare henne hvorfor. Tror ikke det blir noe problem.

__________________
nellie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo Svar med sitat
Gammel 15-05-13, 19:56   #8
Cyan
Supermoderator
 
Cyan sin avatar
 
Medlem siden: May 2005
Hvor: Oslo
Alder: 44
Innlegg: 3.060
Cyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastisk

Sv: Mulige intoleranser hos treåring.

Syrnede produkter tolereres som regel mye bedre enn melk, så kan hende det går helt fint ned noe yoghurt. Det finnes jo laktosefri yoghurt også, men mulig det bare er naturell.

Cyan er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo + trening Svar med sitat
Gammel 15-05-13, 21:03   #9
smgj
Seniormedlem
 
smgj sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Hvor: Østfold
Alder: 50
Innlegg: 6.228
smgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisk

Sv: Mulige intoleranser hos treåring.

Om du gidder/orker kan du jo forsøke henne med upasturisert melk. Jeg vet det er en del som tåler det bedre enn pappmelka. På den annen side så er ikke det så enkelt å få tak i (selv om det er en melkering her i nedre Østfold) og melk er jo ikke noen nødvendighet - næringsstoffene får hun jo alltids dersom hun tåler smør, ost etc bra.

__________________
Fant (og mistet igjen) matchvekta under candida- og eliminasjonsdiett ifm. stoffskiftesykdom. Forsøker nå å finne den igjen med inspirasjon fra Primal Blueprint
smgj er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Primal Blueprint - tåler begrenset melk (lett laktoseintolerant) og glutenholdig mel enda dårligere. Svar med sitat
Gammel 15-05-13, 21:08   #10
nellie
Seniormedlem
 
nellie sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Sarpsborg
Alder: 38
Innlegg: 14.496
nellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisk

Sv: Mulige intoleranser hos treåring.

Hun er en liten smørbukk og ost er hun veldig glad i, så det får holde med det. Vil helst ha minst mulige spesielle greier. For enkelhets skyld.

__________________
nellie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo Svar med sitat
Gammel 15-05-13, 21:14   #11
Vibeke-67
Seniormedlem
 
Vibeke-67 sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Bergen
Alder: 56
Innlegg: 1.934
Vibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastisk

Sv: Mulige intoleranser hos treåring.

Kan man ikke blande skummet melk og fløte hvis man ønsker upasturisert? Noen barn i barnehagen jeg jobbet i en gang drakk det.

Vibeke-67 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LowFODMAP/Fedon Svar med sitat
Gammel 15-05-13, 22:23   #12
smgj
Seniormedlem
 
smgj sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Hvor: Østfold
Alder: 50
Innlegg: 6.228
smgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisk

Sv: Mulige intoleranser hos treåring.

Opprinnelig lagt inn av Vibeke-67, her.

Kan man ikke blande skummet melk og fløte hvis man ønsker upasturisert? Noen barn i barnehagen jeg jobbet i en gang drakk det.

Nei - pasturisert blir det nok likevel, men de to produktene er iallfall lite homogenisert.

__________________
Fant (og mistet igjen) matchvekta under candida- og eliminasjonsdiett ifm. stoffskiftesykdom. Forsøker nå å finne den igjen med inspirasjon fra Primal Blueprint
smgj er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Primal Blueprint - tåler begrenset melk (lett laktoseintolerant) og glutenholdig mel enda dårligere. Svar med sitat
Gammel 17-05-13, 21:03   #13
Hamster59
Medlem
 
Medlem siden: Jun 2010
Hvor: Tromsø
Innlegg: 425
Hamster59 er på en erverdig vei

Sv: Mulige intoleranser hos treåring

Man kan få testa for intoleranse hos noen naturterapeuter. Det gjøres på to måter: Kinesologitesten er ganske enkel og viser hva man reagerer på i øyeblikket. Men man kan få tatt en blodprøve som de sender videre til undersøkelse. Denne vil vise mer varige intoleranser. Har selv nettopp tatt den første av dem, den viste at jeg tåler dårlig mel (også speltmel), sukker, potet og kaffe. Skal holde meg unna dem i minst en måned. Kaffen er kanskje det jeg savner mest.

Hamster59 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 
Trådverktøy

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Intoleranser og lavkarbo savoy Generell ernæringsdebatt 3 30-04-12 01:12
Lavkarboprodukter til barn med intoleranser ..? behoeg Barns kosthold 27 20-02-11 19:06
Ulike påstander og mulige feiloppfatninger, hva er rett? Augustina Lavkarbo generelt 2 03-08-10 16:44
Lavkarbo og intoleranser ninagronn Spørsmål og svar 1 22-04-10 21:39


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 01:09.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no