Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Lavkarbo generelt

Kunne noen vært snill og sett på min meny i dag?

Lavkarbo generelt Generell diskusjon omkring lavkarbo, lavglykemisk og karbohydratkontrollert kosthold.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 16-04-10, 20:37   #1
Kat
Nytt Medlem
 
Medlem siden: May 2009
Innlegg: 4
Kat er på en erverdig vei

Kunne noen vært snill og sett på min meny i dag?

Jeg vet generelt hvilke matvarer som har mye/lite karbo. Pleier ikke spise så mye hver dag, men lurer på om dette er for mye mat? For mye karbo i forhold til å få resultater?

Eggerøre. Smør. 2 egg. Kaffe

2 knekkebrød m/ost

90 g Mixed nuts (røstet og saltet)

1 sukkerfri sjokolade. Choc waff eller noe.

(Nå har jeg begynt å bake også)

2 hamburgere. 4 lapper som brød (består av egg og 2 ulike smøreoster). Litt av alt: løk, agurk, ost, paprika, salat, ketchup, dressing. Hovedsaklige karbokilder: ketchup, tacokrydder, paprika, dressing.

Kat er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LowAsPossibleCarb Svar med sitat
Gammel 16-04-10, 21:02   #2
arnakristin
Seniormedlem
 
arnakristin sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Drammen
Innlegg: 2.035
arnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt av

Sv: Kunne noen vært snill og sett på min meny i dag?

Hei,
Nå sier ikke du noe om hvor mange kh du skal ligge på hver dag. Lavkarbo er en paraplybetegnelse for karbo reduserte kosthold fra tilnærmet null til 150 kh pr dag.
Hvilken råd man skal gi til menyen din er litt avhengig av hvilken kh kvote du ligger på eller hvilken lavkarbo retning du følger.
Du sier ikke noe om hvaslags knekkebrød du spiser – hjemmelaget lavkarbo eller wasa med mye kh.
Mixed nuts’ noen nøtter, for eksempel cashew nøtter innholder 18,1 kh pr 100 g og det er litt vel mye dersom du skal ligge lavt på kh og ikke tilrådelig på ketogen diett. Mest brukte nøtter på lavkarbo er: paranøtter, mandler, hasselnøtter og pekan. Husk at salt binder vann i kroppen, noen får et ubehagelig møte med vekta dersom de spiser mye salt dagen før veiedag, husk at nøtter også kan være en partystopper.
Sukkerfri sjokolade, for en del så trigger kunstig søtningsmidler søthungeren i tillegg til at det kan være en partystopper.
Husk å sjekke kh innholdet i smøre ostene, noen oster inneholder kh.
Ketchup, husk å sjekke kh innholdet, noen typer innholder veldig mye kh.
Dressing, samme her en god del ferdigdressinger inneholder alfor mye kh.
Tacokrydder, de fleste kjøpevariantene inneholder mye kh, det finnes oppskrift på hjemmelaget her på forumet. De aller fleste ferdig blandende kryddermixene man kjøper i butikken er tilsatt sukker.
I tillegg synes jeg du får i deg lite fett og får du i deg nok vann…

En partystopper er mat eller andre faktorer som kan hindre vektnedgang uten at men helt kan forklare hvorfor. De vanligste partystopperne er: nøtter, søtningsmidler, brøderstatninger, meieriprodukter foruten smør. I tillegg kommer: STRESS, sykdom, søvnforstyrelser og medisiner.

arnakristin er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ketolyse Svar med sitat
Gammel 16-04-10, 22:17   #3
Lillemy71
Seniormedlem
 
Lillemy71 sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2010
Innlegg: 2.372
Lillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastisk

Sv: Kunne noen vært snill og sett på min meny i dag?

Opprinnelig lagt inn av arnakristin, her.

Hei,
En partystopper er mat eller andre faktorer som kan hindre vektnedgang uten at men helt kan forklare hvorfor. De vanligste partystopperne er: nøtter, søtningsmidler, brøderstatninger, meieriprodukter foruten smør. I tillegg kommer: STRESS, sykdom, søvnforstyrelser og medisiner.

Litt utenfor tråden dette her, men kan noen svare meg på eller linke til en tråd der jeg kan finne svar på hvorfor nøtter og brøderstatning kan være partystoppere? Har sett forklaring på alt det andre du nevner, samt tomater men ikke brød/nøtter.

For min egen del ser det ut til hat lavkarbo/høyfett er partystopper for etter at jeg gikk over på dt fra lavkarbo/lavfett har ikke vekta beveget seg nedover i det hele tatt.

__________________
Easy isn't always simple
Keep an open mind, but not so open that your brain falls out


Lillemy71 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketose Svar med sitat
Gammel 16-04-10, 23:50   #4
Kitt
Seniormedlem
 
Kitt sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Asker
Alder: 56
Innlegg: 18.153
Kitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastisk

Sv: Kunne noen vært snill og sett på min meny i dag?

Opprinnelig lagt inn av Kat, her.

Jeg vet generelt hvilke matvarer som har mye/lite karbo. Pleier ikke spise så mye hver dag, men lurer på om dette er for mye mat? For mye karbo i forhold til å få resultater?

Eggerøre. Smør. 2 egg. Kaffe

2 knekkebrød m/ost

90 g Mixed nuts (røstet og saltet)

1 sukkerfri sjokolade. Choc waff eller noe.

(Nå har jeg begynt å bake også)

2 hamburgere. 4 lapper som brød (består av egg og 2 ulike smøreoster). Litt av alt: løk, agurk, ost, paprika, salat, ketchup, dressing. Hovedsaklige karbokilder: ketchup, tacokrydder, paprika, dressing.

Skal du ha så lite karber som mulig, kan du ikke spise vanlige knekkebrød, som ArnaKristin sier. Nøttene kan også skape problemer på flere måter.

Choco Waff, er det den med sånn kjeksting? For selv om den er sukkerfri, inneholder den nok en god del karber. Sukkerfri betyr bare at det ikke er noe tilsatt sukker, men hva tror du kjeksen er laget av? Mel, feks som vi slett ikke vil ha, annen stivelse og masse karber.

Har du sett denne?

__________________
Kitt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Syns "Less carbs" høres fornuftig ut! ;) Svar med sitat
Gammel 16-04-10, 23:51   #5
arnakristin
Seniormedlem
 
arnakristin sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Drammen
Innlegg: 2.035
arnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt av

Sv: Kunne noen vært snill og sett på min meny i dag?

Hei,
Nei, det er det som er det rare med de mye omtalte partystopperne at man ikke helt kan forklare hvorfor de hindrer vektnedgang og hvorfor det er så forskjellig fra person til person. Noen kan spise nøtter uten at de merker noe som helst mens hos andre så bråstopper vekta dersom de spiser nøtter, det med brøderstatninger blir ofte forklart med at de som oftest inneholder nøtter.
Dersom du ønsker kommentarer på matinntaket ditt for å få sjekket ut om det er noe du kan forandre på så bør du legge ut hva og hvor mye du spiser. De to største nybegynnerfeilene på lavkarbo er jo for lite vann og for lite fett. Husk også at kroppen kan trenge opptil 4 uker for å komme i optimal fettforbrenningsmodus.

arnakristin er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ketolyse Svar med sitat
Gammel 17-04-10, 10:03   #6
Kat
Nytt Medlem
 
Medlem siden: May 2009
Innlegg: 4
Kat er på en erverdig vei

Sv: Kunne noen vært snill og sett på min meny i dag?

Takk for svar. Ja, jeg tror nok jeg forstår hvordan dette fungerer. Jeg har ikke bestemt meg for noen takhøyde på karbo-inntaket. Tenker egentlig "minst mulig", men jeg klarer meg nok ikke uten. Hadde ikke spist sjokolade på 1,5 uke da jeg fant den "sukkerfrie" sjokoladen og måtte smake. Det finnes helt klart bedre alternativer. Spiste ganske mye i går og var sikker på jeg hadde gått opp. Men vekten står heldigvis stille, så er nok på rett vei. Eller kanskje den står stille fordi jeg fikk i meg for mange partystoppere?

Kat er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LowAsPossibleCarb Svar med sitat
Gammel 17-04-10, 15:12   #7
Lillemy71
Seniormedlem
 
Lillemy71 sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2010
Innlegg: 2.372
Lillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastisk

Sv: Kunne noen vært snill og sett på min meny i dag?

Som nevnt tidligere i tråden sluttet vekten min å gå ned da jeg begynte å spise mer fett. Før det spiste jeg både brød, nøtter, litt kunstig søtning, litt ost og litt tomater og vekta raste nedover. Men etter at jeg la om til den fettmengden som ble anbefalt (av brukere her inne - IKKE boka) ifm ketolysekuren har vekten stagnert. Nå har jeg hatt to dager med lite fett og det lille jeg får i meg er fortrinnsvis plantefett og i dag hadde jeg gått ned for første gang på 2 mnd. Tydeligvis ikke alle som skal ha for mye fett heller og jeg har til nå ikke funnet noen sted i Ketolyseboka at man skal ha 150-200 g fett daglig, som mange her inne anbefaler. Tror mange her inne bruker det som unnskyldning til å stappe i seg på alle typer fett også skylde på andre ting når vekta ikke går ned.

Men nå var jeg heller ikke ute etter å få mitt kosthold analysert, jeg bare lurte på om det finnes noen forklaring på hvorfor vekta kan stagnere av partystoppere. For min del er for mye fett partystopper, enkelt og greit.

__________________
Easy isn't always simple
Keep an open mind, but not so open that your brain falls out


Lillemy71 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketose Svar med sitat
Gammel 17-04-10, 15:22   #8
Gerd
Jeg kan og jeg vil!
 
Medlem siden: Jan 2007
Hvor: 1
Innlegg: 55.254
Gerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastisk

Sv: Kunne noen vært snill og sett på min meny i dag?

Stemmer det Lillemy71 at det ikke står mengde fettinntak i boka.
Vi er jo forskjellige, og at enkelte gir råd om at man må spise visst mye fett blir egentlig litt feil, mener jeg.
For i boka står det at man skal spise når man er sulten og spise seg mett.


En ting man kan ha som "indikator" er at viss man blir fort sulten igjen etter et måltid, så kan det være at det er for lite fett i måltidet

Gerd er avlogget   Min kostholdsfilosofi: 1 Svar med sitat
Gammel 17-04-10, 15:49   #9
Lillemy71
Seniormedlem
 
Lillemy71 sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2010
Innlegg: 2.372
Lillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastisk

Sv: Kunne noen vært snill og sett på min meny i dag?

Opprinnelig lagt inn av Gerd, her.

Stemmer det Lillemy71 at det ikke står mengde fettinntak i boka.
Vi er jo forskjellige, og at enkelte gir råd om at man må spise visst mye fett blir egentlig litt feil, mener jeg.
For i boka står det at man skal spise når man er sulten og spise seg mett.


En ting man kan ha som "indikator" er at viss man blir fort sulten igjen etter et måltid, så kan det være at det er for lite fett i måltidet

Godt å få støtte fra en fornuftig, erfaren dame - Takk Gerd

Tror det viktigste for alle som skal begynne på lavkarbo - skaff litteraturen som ligger bak det opplegget du vil følge. Jeg leste både Atkins, Ketolyse, Spis deg slank og en del på nettet før jeg begynte. Det er viktig å forstå prinsippene med lavkarbo også heller bruke forumet her dersom man ikke finner svar i den etablerte litteraturen.

Jeg har inntrykk av at alt for mange som slanker seg enten det nå er med lavkarbo, grete rode eller andre ting er alt for opptatt av at dette er en kur og målet er raskest mulig vektnedgang. I steden for å fokusere på at dette er en livsstilendring som innebærer omlegging av bl.a kostholdet og dermed etablerte vaner slik at man får en kropp som fungerer på alle mulige måter, inkl. vekttap. Og ikke minst fokuset på at dette er for resten av livet.

Har også inntrykk av at mange på lavkarbo kun fokuserer på at nå kan de hive i seg nesten ubegrensa med fett og spesielt mettet fett, og at de bruker utrolig mye tid på å finne alle mulige erstatninger til sjokkis, chips, kaker, snop osv, osv. Jeg forstår det veldig godt for jeg har vært slik selv en periode og selvfølgelig har man behov for å kose seg innimellom, det er jo så inndokterinert i skallen på oss at vi spiser for å hygge oss. Vi skal spise sjokkis og chips når vi ser tv, vi skal ha kake når vi har bursdag, mat er blitt kos ikke en nødvendighet.

Jeg koser meg jeg og med brus, ostechips og sukkerfri sjokkis men har satt meg som mål at jeg skal ha litt to, maks to ganger i uka. Ellers skal jeg spise normal, sunn mat og ikke minst skal jeg (etter råd fra psykologen) slutte å fokusere på mat hele tiden. Det er ikke lett og spesielt ikke i begynnelsen, men det kommer seg.

Sånn da har jeg frest litt i fra meg, mest fordi at jeg ikke har lyst til å støvsuge og trene. Det er ikke vondt ment til noen, men tenk litt igjennom hvorfor du i det hele tatt begynner et "slankeopplegg". Er det for å bli tynn eller er det for å endre livet ditt??

__________________
Easy isn't always simple
Keep an open mind, but not so open that your brain falls out


Lillemy71 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketose Svar med sitat
Gammel 17-04-10, 16:05   #10
Kitt
Seniormedlem
 
Kitt sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Asker
Alder: 56
Innlegg: 18.153
Kitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastisk

Sv: Kunne noen vært snill og sett på min meny i dag?

Grunnen til at vi oppgir en vekt- mengde med fett, er fordi svært mange ikke selv klarer å regne ut hvor mye fett de skal ha i seg i løpet av en dag om de skal følge den anbefalte 5-20-75% fordelingen av karbohydrater, proteiner og fett!
Da blir nemlig regnestykket slik for mange at man kommer opp i den fett- mengden!!!

Faktisk er 150- 200g fett i minste laget om man skal følge denne fordelingen, det har ingen ting med å lage unnskyldninger for seg selv å gjøre. De fleste sliter med å få i seg tilnærmingsvis så mye!
Jeg syns faktisk det er passe frekt å komme med slike uttalelser når denne fordelingen faktisk er "alfa og omega" som grunnlag for ketolyse- dietten!

__________________
Kitt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Syns "Less carbs" høres fornuftig ut! ;) Svar med sitat
Gammel 17-04-10, 16:53   #11
Lillemy71
Seniormedlem
 
Lillemy71 sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2010
Innlegg: 2.372
Lillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastisk

Sv: Kunne noen vært snill og sett på min meny i dag?

Opprinnelig lagt inn av Kitt, her.

Grunnen til at vi oppgir en vekt- mengde med fett, er fordi svært mange ikke selv klarer å regne ut hvor mye fett de skal ha i seg i løpet av en dag om de skal følge den anbefalte 5-20-75% fordelingen av karbohydrater, proteiner og fett!
Da blir nemlig regnestykket slik for mange at man kommer opp i den fett- mengden!!!

Faktisk er 150- 200g fett i minste laget om man skal følge denne fordelingen, det har ingen ting med å lage unnskyldninger for seg selv å gjøre. De fleste sliter med å få i seg tilnærmingsvis så mye!
Jeg syns faktisk det er passe frekt å komme med slike uttalelser når denne fordelingen faktisk er "alfa og omega" som grunnlag for ketolyse- dietten!

Kan du gi henvisning til hvor denne fordelingen står i de ulike bøkene. Det står ihvertfall ingen plass i "Slank med ketolysekuren" eller "Spis deg slank". Og jeg vet om flere som har blitt anbefalt å kutte såkalte partystoppere uten at vekten har gått ned, men når fettmengden blir redusert og grønnsaksinntaket økt raser vekta ned. Tydeligvis gjelder dette meg selv også.

Som Gerd skreiv tidligere - størrelsen på fettinntak er individuelt og man må finne ut selv hva som fungerer. Og kalle det essensielt er litt drøyt etter som det ikke står i noe av den litteraturen jeg har.

Det har ingenting med frekkhet å gjøre og dersom du leser hele innlegget mitt forstår du kanskje at det jeg irriterer meg på er at folk går på slankekur, de driver ikke med livsstilsendring - det er jo bare å lese innelggene her inne. Det var det jeg mente og ingenting annet, dersom du ble så fryktelig fornærma over det jeg skreiv har du enten ikke lest det skikkelig eller så følte du deg kanskje truffet.

__________________
Easy isn't always simple
Keep an open mind, but not so open that your brain falls out


Lillemy71 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketose Svar med sitat
Gammel 17-04-10, 17:53   #12
Kitt
Seniormedlem
 
Kitt sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Asker
Alder: 56
Innlegg: 18.153
Kitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastisk

Sv: Kunne noen vært snill og sett på min meny i dag?

Opprinnelig lagt inn av Nille, her.

Når man henvendte seg Atkins Support telefonen i USA, eller sendte mail (dengang Atkins fremdeles levde og pasientene betydde noe, før produktene og griskheten tok fullstendig over) og spurte om den optimale fordelingen av fett, protein og karber, fikk man svaret man ikke fant i boka. De anbefalte 70-75 % fett, 20-25% protein og 5 % karber. Som sagt var dette dessverre ikke skrevet noe sted i boken. Ikke engang den nyere 2002 utgaven som har en masse tilleggsinfo i forhold til 1992/1999 utgaven den norske utgaven er basert på. Men det var så mange som spurte og så mange som fikk dette svaret (bl.a. jeg selv) at det fort ble en kjent fordeling innen lavkarbo kretser i USA og Canada.

Som du ser, er dette den anbefalte fordelingen! Trodde alle som drev med ketogene dietter var klar over det!

Med 5% karber og 20-25% proteiner gir regnestykket ganske så mye fett!
For min egen del ser det omtrent slik ut:
5% karber= 30g
17% protein= 100g (ca 1g pr kg kroppsvekt)
78% fett= 208g

Jeg føler meg ikke truffet og er aldeles ikke fornærmet. Synes likevel det er frekt å uttale seg sånn om en masse mennesker du ikke kjenner!

__________________
Kitt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Syns "Less carbs" høres fornuftig ut! ;) Svar med sitat
Gammel 17-04-10, 20:22   #13
Gerd
Jeg kan og jeg vil!
 
Medlem siden: Jan 2007
Hvor: 1
Innlegg: 55.254
Gerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastisk

Sv: Kunne noen vært snill og sett på min meny i dag?

Opprinnelig lagt inn av Kitt, her.

....... denne fordelingen faktisk er "alfa og omega" som grunnlag for ketolyse- dietten!

At det er gunnlag for ketolysekuren har jeg aldri hørt før. Det var faktisk nytt for meg

Og den tiden jeg begynte, i 2007, var det aldri snakk om hvor mange gram med fett man skulle ha i seg pr dag.
Det med at man må spise så og så mye fett om dagen er noe som har blitt sagt mer og mer her det siste året.


Sist redigert av Gerd : 17-04-10 kl 20:39.
Gerd er avlogget   Min kostholdsfilosofi: 1 Svar med sitat
Gammel 17-04-10, 21:43   #14
Lillemy71
Seniormedlem
 
Lillemy71 sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2010
Innlegg: 2.372
Lillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastisk

Sv: Kunne noen vært snill og sett på min meny i dag?

Ta og les hele innlegget mitt en gang til og se hva jeg egentlig sier....

Opprinnelig lagt inn av Lillemy71, her.

Godt å få støtte fra en fornuftig, erfaren dame - Takk Gerd

Tror det viktigste for alle som skal begynne på lavkarbo - skaff litteraturen som ligger bak det opplegget du vil følge. Jeg leste både Atkins, Ketolyse, Spis deg slank og en del på nettet før jeg begynte. Det er viktig å forstå prinsippene med lavkarbo også heller bruke forumet her dersom man ikke finner svar i den etablerte litteraturen......

......Det er ikke vondt ment til noen, men tenk litt igjennom hvorfor du i det hele tatt begynner et "slankeopplegg". Er det for å bli tynn eller er det for å endre livet ditt??

Men hvis du fortsatt mener jeg er frekk så er jeg vel det da, har rygg til å bare det jeg vøttø, i motsetning til så mange andre her inne som ikke tåler en tøddel av kritikk

Har ALDRI hørt om den fordelingen du snakker om, hverken på kurs eller i litteraturen men jeg ble jo også frarådet Atkins av legen. Han anbefalte
Ketolyseopplegget til Torkil eller Spis deg slank av Foseid så jeg forholder meg til det de skriver.

Ha en fortsett fortreffelig helg, håper jeg ikke har ødelagt den helt for deg med frekkhetene mine

__________________
Easy isn't always simple
Keep an open mind, but not so open that your brain falls out


Lillemy71 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketose Svar med sitat
Gammel 17-04-10, 22:16   #15
Kitt
Seniormedlem
 
Kitt sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Asker
Alder: 56
Innlegg: 18.153
Kitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastisk

Sv: Kunne noen vært snill og sett på min meny i dag?

Opprinnelig lagt inn av Torkil, her.

Hei
Jeg har altså valgt en enkel fremstilling. Siden er den utvidet i revidert utgave. I neste utgave av "slank med ketolysekuren" blir det en betydelig utvidelse av håndtering av problemområder og metoder for beregning av fett og protein sett i forhold til kroppsvekt og fysisk aktivitet /trening. Samt et eget kapittel om beregning av kalorier. Det vil gå noe på bekostning av enkeltheten, men det kan ordnes med en annen inndeling av boken.
..........
..........

Det skal ikke være tvil om at ketolysekuren er en "fettrik avmagringsdiett" Som professor Hans Bassøe kalte sin versjon.

20 gram karbohydrat gir 80 kalorier. 125 gram protein gir 500 kalorier.
Når man skal opp på kanskje 1480 kalorier pr dag (avhengig av vekt og fysisk aktivitet) må man altså ha 100 gram fett i maten, det er ikke så lite.
Da kommer:
80/11480 = 5 % av energien fra karbohydrat
500/1480 = 34 % av energien fra protein
900/1480 = 61 % av energien fra fett

Veier man 120 kilo og er godt fysisk aktiv kan energibehovet være betydelig større, da er det fettmengden som skal være enda større.

Når dette er sagt klarer altså mange å gjennomføre ketolysekuren ved å følge de enkle prinsipper om blandet salat og varierte grønnsaker hver dag, kosttilskudd, tran, fete kjøtt- og fiskevarianter oljer, smør etc.
Og det uten å telle kalorier, karbohydrater og uten å slite ut lommeregneren.

Vennlig Hilsen
Torkil P Andersen

Opprinnelig lagt inn av Torkil, her.

Hei
..................
I ketose oppreguleres fettforbrenningen til maksimal fettforbrenning, helt opp under 90% av energien kan komme fra fett, i praksis blir det noe lavere.

Vennlig Hilsen
Torkil

Opprinnelig lagt inn av Torkil, her.

Hei
På ketolysekuren kan man spise begrenset med karbohydrat, faktisk veldig lite, men nokk til man kan (SKAL) spise blandet salat/varierte grønnsaker hevr dag. Protein kan man heller ikke spise uhemmet av, da et for stort overskudd vil blive forbrent med frigivelse av glucose ( ryggraden i alle aminosyrer - som proteiner består av)
Det er betydelig forskjell på hvor mye protein den enkelte kan ha pr dag
før man går ut av ketose.
Fettinnholdet i ketolysedietten bør ligge på 50%-75% regnet som energiprosent ( Den mengde energi fett, KH og protein bidrar med)
Da er deet bare fett igjenn, slik det må man spise for å vedlikeholde forbrenningen og få god metthetsfølelse.

Dette var kortversjon uten referanse til forskjellige hormoner.

Vennlig Hilsen
Torkil

Opprinnelig lagt inn av Torkil, her.

Hei
Jo fetere jo bedre. OG pass opp for alt for mye protein.
hvis 50-75% av energien kommer fra fett er det meget bra.
vennlig Hilsen
Torkil

Opprinnelig lagt inn av Torkil, her.

Hei
For å utdype. Det kan ikke bli for mye fett, men totalmengden av mat KAN bli så stor at vekttapet stopper opp.
Man må ha grønnsaker og /eller variert salat hver dag. OG protein, men ikke uendelig mye protein (langt over 500 hundre gram)

Lykke til
Torkil

Opprinnelig lagt inn av Torkil, her.

Jammen skal jeg ta dette med i neste revisjon av boken. Andre ting som bør innskjerpes ? ( f.eks. at man ikke kan spise ubegrenset protein og at man gjerne kan spise så fett som mulig?)
Vennlig Hilsen

Torkil

Opprinnelig lagt inn av Torkil, her.

Hei
For lite fett og for mye protein!!!!, Prøv høy fettinnhold, mindre protein og litt mer grønnsaker og blandet salat.
Vennlig Hilsen

Opprinnelig lagt inn av Torkil, her.

Hei
Så lenge du er på ketolysekuren trenger du ikke bekymre deg om fett heller ikke oppvarnmning etc. Senere, etter kuren kan du gi bort frityregryta - det er nå min mening.

Vennlig Hilsen
Torkil

Opprinnelig lagt inn av Torkil, her.

Hei
Skumma gjennom ???? Vel Om du hadde LEST de første sidene hadde du hatt det mye lettere. Fett kan du ta uten bekymring, protein med måte og karbohydrat etter utrekning ( og fort på "gefühl") Oftest går det lett med ketolysekurens prinsipper i løpet av et par uker. da tenker du lite på hva du spiser og gleder deg over energien og hyumøret ;-)

Lykke til
Torkil


Skal ikke kverulere, jeg, tenkte bare å vise deg hva dr. Torkil sier om fett! Og det er ikke akkurat at man skal spise så lite som mulig av det!

__________________
Kitt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Syns "Less carbs" høres fornuftig ut! ;) Svar med sitat
Gammel 17-04-10, 22:38   #16
Gerd
Jeg kan og jeg vil!
 
Medlem siden: Jan 2007
Hvor: 1
Innlegg: 55.254
Gerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastisk

Sv: Kunne noen vært snill og sett på min meny i dag?

Ser den

Men det er jo som jeg sier forskjell fra person til person
Som han skriver:

Sitat:

Når man skal opp på kanskje 1480 kalorier pr dag (avhengig av vekt og fysisk aktivitet) må man altså ha 100 gram fett i maten, det er ikke så lite.
Da kommer:
80/11480 = 5 % av energien fra karbohydrat
500/1480 = 34 % av energien fra protein
900/1480 = 61 % av energien fra fett

Veier man 120 kilo og er godt fysisk aktiv kan energibehovet være betydelig større, da er det fettmengden som skal være enda større.

Her sier han 61% fett,..... 100 gram fett.

Og det du skriver:

Sitat:

78% fett= 208g

Det er stor forskjell

Jeg har, for å forsvare meg selv litt her, ikke telt annet enn karber under vektnedgang, spist meg god og mett, ikke vært redd for fett (men ikke spist fett så "det tyter ut av øra"), fulgt rådene om varierte grønnsaker og salat osv osv...
Og kiloene ble borte, gitt

Gerd er avlogget   Min kostholdsfilosofi: 1 Svar med sitat
Gammel 17-04-10, 23:07   #17
Kitt
Seniormedlem
 
Kitt sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Asker
Alder: 56
Innlegg: 18.153
Kitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastisk

Sv: Kunne noen vært snill og sett på min meny i dag?

Og det var du, Guru- Gerd, som lærte meg at om man lurte på om man hadde fått i seg nok fett, så skulle man ta litt til!

Forholdstallene er bare alle rådene om mye fett satt i system. Tallene Torkil bruker er faktisk litt i strid med seg selv, fordi han sier at man skal være forsiktig med proteiner, men viser jo selv til et regnestykke med veldig mye proteiner!
Og han går ut i fra egentlig veldig lite kalorier i forhold til hva de fleste av oss får i oss på denne "kuren", for han beskriver det selv som en kur, ingen livsstilsendring!

Og han forfekter naturlig fet mat, ikke plantefett og annet stæsj!

__________________
Kitt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Syns "Less carbs" høres fornuftig ut! ;) Svar med sitat
Gammel 17-04-10, 23:12   #18
Gerd
Jeg kan og jeg vil!
 
Medlem siden: Jan 2007
Hvor: 1
Innlegg: 55.254
Gerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastisk

Sv: Kunne noen vært snill og sett på min meny i dag?

Jeg har alltid sagt at man ikke skal være redd for fett
Og det rådet med å ta litt eksta når man mener det er nok, ja det holder jeg på ennå
For enten man er ny i gamet eller har drevet på en stund, så sitter den fett"fobien" dypt av og til


Ja, ketolysekuren er laget som en kur
Men nå er jo LCHF blitt mer "anerkjent" som en livsstil i den senere tid

Takk og lov for det

Gerd er avlogget   Min kostholdsfilosofi: 1 Svar med sitat
Gammel 18-04-10, 15:07   #19
Lillemy71
Seniormedlem
 
Lillemy71 sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2010
Innlegg: 2.372
Lillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastisk

Sv: Kunne noen vært snill og sett på min meny i dag?

Opprinnelig lagt inn av Kitt, her.

Skal ikke kverulere, jeg, tenkte bare å vise deg hva dr. Torkil sier om fett! Og det er ikke akkurat at man skal spise så lite som mulig av det!

Nei men man skal jo heller ikke spise ubegrenset av det heller - ikke for å kverulere altså

__________________
Easy isn't always simple
Keep an open mind, but not so open that your brain falls out


Lillemy71 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketose Svar med sitat
Gammel 18-04-10, 15:32   #20
Lillemy71
Seniormedlem
 
Lillemy71 sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2010
Innlegg: 2.372
Lillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastisk

Sv: Kunne noen vært snill og sett på min meny i dag?

Opprinnelig lagt inn av Kitt, her.

Og han går ut i fra egentlig veldig lite kalorier i forhold til hva de fleste av oss får i oss på denne "kuren", for han beskriver det selv som en kur, ingen livsstilsendring!

Han skriver riktignok at dette ikke er livsstilsendring og at det er en kur - INNTIL man har tatt av det man ønsker - da anbefaler han å gå over til Lindberg eller Atkins fase 3 (4?) eller hans egen bok - Etter slankekuren.
Dersom folk er så korttenkte at de kun tenker slankekur og ikke livsstilsendring har de seg selv å takke når vekta svinger opp og ned. Og det er det jeg, med mine frekkheter har prøvd å få frem, man kan ikke kun tenke en og en dag om gangen dersom man vil ned i vekt. Men så mange tenker kun på hvordan de kan få sitt neste fiks av sjokkis, chips, kaker, fett osv i steden for å tenke langsiktig.

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Torkil, her.
Hei
For å utdype. Det kan ikke bli for mye fett, men totalmengden av mat KAN bli så stor at vekttapet stopper opp. Man må ha grønnsaker og /eller variert salat hver dag. OG protein, men ikke uendelig mye protein (langt over 500 hundre gram)

Tror dette gjelder for mange som vekta stopper opp for, for de er alt for opptatt av å trykke i seg mest mulig fett uten tanke på at det skal være en viss balanse. Selv om man ikke tror det så er det faktisk en viss porsjonskontroll dersom man følger prinsippene om mat når man er sulten til man er mett, men som jeg har nevnt før alt for mange tenker kun på å få i seg mest mulig fett og glemmer dette. Huff nei se der var jeg frekk igjen

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Torkil, her.

Hei
Så lenge du er på ketolysekuren trenger du ikke bekymre deg om fett heller ikke oppvarnmning etc. Senere, etter kuren kan du gi bort frityregryta - det er nå min mening.

Vennlig Hilsen
Torkil

Jada han forfekter en livsstilsendring han også. Kanskje noe å tenke på allerede når man starter kuren og ikke etterpå, som jeg prøvde å komme med et hjertesukk om

Jeg er ikke redd for fett i det hele men holder med Gerd, spise når man er sulten til man er passe mett med en viss balanse i måltidene. Og når man snakker om partystopperene så tror jeg at det ikke nødvendigvis er enkelte matvarer i seg selv som er så negativ, men det faktum at det blir alt for mye av alt i løpet av en dag

__________________
Easy isn't always simple
Keep an open mind, but not so open that your brain falls out


Lillemy71 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketose Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Kanskje Nilling kunne vært noe for meg ...? Lindabtn Ketolysekuren 32 30-01-11 20:11
Om insulin - Det kunne godt ha vært meg heltny Generell diskusjon 9 20-11-09 19:51
Er det noen som har vært på Meny i/på helgerudgården i Sandvika? lille_flode Ketolysekuren 5 10-11-07 19:25
Kan noen være så snill å vurdere dagens meny?? Chia Ketolysekuren 10 16-08-07 11:41
Kunne dette vært noe? firth Livets lyse side 5 23-07-06 14:00


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 08:24.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no