Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Oppskrifter, bøker og andre tema > Oppskrifter > Bakst

Vanlig gjæret brød 5 karb pr. skive i brødbakemaskin

Bakst Her finner du, og poster du oppskrifter på lavkarbovenlig bakst, som lavkarbo-brød, pannekaker, vafler, muffins, og andre gode ting du kommer på som kan bakes på et lavkarbokosthold.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 06-05-10, 18:31   #1
Biggie Small
Medlem
 
Biggie Small sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Alder: 55
Innlegg: 292
Biggie Small er virkelig snillBiggie Small er virkelig snillBiggie Small er virkelig snillBiggie Small er virkelig snill

Vanlig gjæret brød 5 karb pr. skive i brødbakemaskin

Tørt:
110 gr. Glutenmel (Life, 1 kg. poser) [22 gr. karb]
75 gr. Jyttemel (grønn m. fiber) [45 gr. karb]
40 gr. Kruskakli (Regal) [4 gr. karb]
40 gr. Linfrø (halvparten som mel, bruk kaffekvern)
30 gr. Soyamehl (kan erstattes med f.eks. kjøpt mandelmel) [1 gr. karb]
1,5 ts. Bakepulver
1 ss. Splenda
1 ts. Salt

Vått:
280 gr. lunkent vann
3 ss. kaldpresset olje

Til heving:
1/2 pose blå tørrgjær
2/3 ts. sukker (spises opp av gjæren)

- Tøm vått i bunnen av bakemaskinbeholderen (husk å sette i blandebladet!)
- Tøm deretter godt blandet tørt i beholderen
- Strø tilslutt gjæren på toppen sammen med sukkeret
- Sett beholderen i maskinen

Endring 04. Juli 2010: Prøv med "rapid rise cycle" ca. 1t 40 min. da faller ikke toppen sammen. Se bildet. Prøvde også med hvetemel istedenfor Jyttemel (ca. samme karber) og da ble brødet mer nøytralt i smak. Prøv også med 1ss sukker til gjæren.

(går ut: "Velg grovbakst 600 gram (på min maskin) med mørk skorpe, som gir 3 eltinger med pause mellom (tilsammen 30-40 min. eltetid)".) Etter 3 elting når den er i pausetid, ta ut beholderen og velt deigen i en bolle. Ta deretter ut bladet, og dump forsiktig deigen tilbake i beholderen som du setter i maskinen igjen. Da får du ikke så stort hull under brødet og tilleggseltingen før hevingdelen forstyrrer ikke den følsømme gjæringen. La programmet fullføre med hevingdel helst over 1 time for å få fibrene i Jyttemelet til å ta sin del av hevingen. Brødet gir 15 medium tykke fullhøyde skiver på ca. 5 gr. karb pr. skive (~75 / 15 = 5)

Kommentarer:
Jyttemelet gir ekstra binding sammen med glutenmelet og gir en god fasthet i brødet. Mer enn 30-40 gram Soyamel gir en ubehagelig "aceton" lukt av brødet, så her kan man prøve med andre fylltyper som malt kokosmel, kjøpt mandelmel etc. Øker du til 100 gr. Jyttemel og ned til 100 gr. Glutenmel som gir 6 gr. karbo pr. skive får den en enda bedre tekstur og smak. Siden Jyttemel ligger på ~60 gr. karb pr. 100 gram, kan man prøve med andre fullmelstyper for mulig lignende resultat. Hvis man baker for å komme under 5 gr. karb pr. skive er min subjektive erfaring at det nesten uansett oppskrift går fra å være et fullverdig brød til å bli mer eggete, tungt eller med bilukter/smak som man ofte ikke liker lenger etter en tid. Brødbakemaskinen sørger for å unngå typiske feilkilder som for høy/lav temperatur på ovn og uoptimal knaing/heving.

Vedlagte bilder
Filtype: jpg brødhøy.jpg (90,1 KB, 28 visninger)

Sist redigert av Biggie Small : 04-07-10 kl 10:38.
Biggie Small er avlogget   Min kostholdsfilosofi: 20-50 gr. karbohydrater + forsøk på avslappet kcal underskudd.. Svar med sitat
Gammel 06-05-10, 18:43   #2
Biggie Small
Medlem
 
Biggie Small sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Alder: 55
Innlegg: 292
Biggie Small er virkelig snillBiggie Small er virkelig snillBiggie Small er virkelig snillBiggie Small er virkelig snill

Sv: Vanlig gjæret brød 5 karb pr. skive i brødbakemaskin









Sist redigert av Biggie Small : 10-05-10 kl 13:40.
Biggie Small er avlogget   Min kostholdsfilosofi: 20-50 gr. karbohydrater + forsøk på avslappet kcal underskudd.. Svar med sitat
Gammel 07-05-10, 10:26   #3
TinyToon
Nytt Medlem
 
TinyToon sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2010
Hvor: Akershus
Innlegg: 3
TinyToon er på en erverdig vei

Sv: Vanlig gjæret brød 5 karb pr. skive i brødbakemaskin

Kult! Det må jeg prøve!

__________________


TinyToon er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 10-05-10, 01:42   #4
Biggie Small
Medlem
 
Biggie Small sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Alder: 55
Innlegg: 292
Biggie Small er virkelig snillBiggie Small er virkelig snillBiggie Small er virkelig snillBiggie Small er virkelig snill

Sv: Vanlig gjæret brød 5 karb pr. skive i brødbakemaskin

Opprinnelig lagt inn av TinyToon, her.

Kult! Det må jeg prøve!

Her er en veldig god variasjon som luktet som om den hadde litt sirup/honning i seg:

110 gr. Glutenmel
75 gr. Jyttemel
30 gr. Kruskakli
30 gr. Linfrø
40 gr. Mandelmel (kjøpt)
10 gr. Solsikkefrø
2 ss. Sukrin
1 ts. salt
1,5 ts. bakepulver
2/3 ts. sukker + 1/2 pose m. gjær
280 gr. lunkent vann

Tips: Når man "kaffekverner" frøtyper, bland en tørr type med de som har mye væske i seg slik at det ferdige "melet" ikke setter seg i bunnen av kverna.

Ellers samme oppskrift/antall karb./skiver som den forrige.


Sist redigert av Biggie Small : 10-05-10 kl 13:41.
Biggie Small er avlogget   Min kostholdsfilosofi: 20-50 gr. karbohydrater + forsøk på avslappet kcal underskudd.. Svar med sitat
Gammel 14-05-10, 17:47   #5
Biggie Small
Medlem
 
Biggie Small sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Alder: 55
Innlegg: 292
Biggie Small er virkelig snillBiggie Small er virkelig snillBiggie Small er virkelig snillBiggie Small er virkelig snill

Sv: Vanlig gjæret brød 5 karb pr. skive i brødbakemaskin

Ny variant som ble lysere, skikkelig bra smak og veldig god skorpe

90 gr. Glutenmel
100 gr. Jyttemel
20 gr. Kruskakli
30 gr. Linfrø
25 gr. kokosmel (kvernet)
30 gr. Mandelmel
-------------------
18 + 61 + 2 + 0 + 2 + 3 = 86 karb / 16 skiver = 5,3 karb

Biggie Small er avlogget   Min kostholdsfilosofi: 20-50 gr. karbohydrater + forsøk på avslappet kcal underskudd.. Svar med sitat
Gammel 14-05-10, 20:37   #6
StineK
Seniormedlem
 
StineK sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2007
Hvor: Utenfor Bergen
Innlegg: 15.451
StineK er bare helt fantastiskStineK er bare helt fantastiskStineK er bare helt fantastiskStineK er bare helt fantastiskStineK er bare helt fantastiskStineK er bare helt fantastiskStineK er bare helt fantastiskStineK er bare helt fantastiskStineK er bare helt fantastiskStineK er bare helt fantastiskStineK er bare helt fantastisk

Sv: Vanlig gjæret brød 5 karb pr. skive i brødbakemaskin

Ser kjempespennende ut! Takk for oppskriften

__________________




Det er alltid hyggelig med besøk i Journalen min - StineK uten sukker, takk!
StineK er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 14-05-10, 20:39   #7
Iset
Seniormedlem
 
Iset sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Sola
Alder: 44
Innlegg: 10.031
Iset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastisk

Sv: Vanlig gjæret brød 5 karb pr. skive i brødbakemaskin

Jeg tror jeg elsker deg, altså! Jeg elsker å bake brød i maskinen, det er så lettvint hehe. Nå skal jeg jammen prøve dette her! Men Jyttemel, det er ikke det samme som Fiberhusk?

__________________
Endelig i mål: minus 77 kg!
(Startvekt: 135 kg og 174 cm høy (bmi 44) - vekten i dag: 58 kg (bmi 19)
Iset er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Vektoperert veganer Svar med sitat
Gammel 14-05-10, 22:40   #8
kamp
Seniormedlem
 
kamp sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2008
Innlegg: 1.762
kamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt av

Sv: Vanlig gjæret brød 5 karb pr. skive i brødbakemaskin

Opprinnelig lagt inn av Iset, her.

Jeg tror jeg elsker deg, altså! Jeg elsker å bake brød i maskinen, det er så lettvint hehe. Nå skal jeg jammen prøve dette her! Men Jyttemel, det er ikke det samme som Fiberhusk?

jytte er en blanding av ris, mais, bokhvete og potetmel.

__________________
Paleolitisk lav Oksalat kosthold
kamp er avlogget   Min kostholdsfilosofi: eat real food - paleo Svar med sitat
Gammel 14-05-10, 22:43   #9
Imse
Seniormedlem
 
Imse sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2005
Hvor: Hedmark
Innlegg: 9.680
Imse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastisk

Sv: Vanlig gjæret brød 5 karb pr. skive i brødbakemaskin

Opprinnelig lagt inn av kamp, her.

jytte er en blanding av ris, mais, bokhvete og potetmel.

Høres veeeeldig lite lavkarbo ut..

Imse er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketogent 0-20 Svar med sitat
Gammel 15-05-10, 07:44   #10
kamp
Seniormedlem
 
kamp sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2008
Innlegg: 1.762
kamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt av

Sv: Vanlig gjæret brød 5 karb pr. skive i brødbakemaskin

Opprinnelig lagt inn av Imse, her.

Høres veeeeldig lite lavkarbo ut..

Det inneholder:
Mel av råris, mais, bokhvete, betefiber, psylliumskall, fortykningsmiddel (potetstivelse, tarakjernemel (caesalpinia spinosa), E410, E415).


Energi 1405 kJ.: Protein 8,0 g, fett 1,5 g, karbohydrat 76,4 g, fiber 11,2 g.

__________________
Paleolitisk lav Oksalat kosthold
kamp er avlogget   Min kostholdsfilosofi: eat real food - paleo Svar med sitat
Gammel 15-05-10, 07:54   #11
Iset
Seniormedlem
 
Iset sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Sola
Alder: 44
Innlegg: 10.031
Iset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastisk

Sv: Vanlig gjæret brød 5 karb pr. skive i brødbakemaskin

Det er vel et ganske optimalt brød når det gjelder feks. Kwasniewskis filosofi (Optimal Ernæring), han bruker både druesukker og bokhvete i endel mat (men ikke i mengder da). Uansett skal man jo bare ha en tynn skive eller to, og 5 gram karber per skive er vel det samme som Lindbergbrødet, feks.

__________________
Endelig i mål: minus 77 kg!
(Startvekt: 135 kg og 174 cm høy (bmi 44) - vekten i dag: 58 kg (bmi 19)
Iset er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Vektoperert veganer Svar med sitat
Gammel 18-05-10, 05:51   #12
Biggie Small
Medlem
 
Biggie Small sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Alder: 55
Innlegg: 292
Biggie Small er virkelig snillBiggie Small er virkelig snillBiggie Small er virkelig snillBiggie Small er virkelig snill

Sv: Vanlig gjæret brød 5 karb pr. skive i brødbakemaskin

Opprinnelig lagt inn av kamp, her.

Det inneholder:
Mel av råris, mais, bokhvete, betefiber, psylliumskall, fortykningsmiddel (potetstivelse, tarakjernemel (caesalpinia spinosa), E410, E415).


Energi 1405 kJ.: Protein 8,0 g, fett 1,5 g, karbohydrat 76,4 g, fiber 11,2 g.

Hei dere, så cool at det er flere "brødbakemaskinere"

Jeg burde nok presisert litt, det Jyttemelet jeg bruker (Grønn pose) heter Jyttemel Fibra Teff og inneholder utenom det over også "Teff" som beskrives på følgende vis;

Sitat:

Teff er en plante i gressfamilien, som bl.a. dyrkes i Etiopia og Eritrea. Den er svært næringsrik, har lav glykemisk indeks (GI), har god smak og er naturlig glutenfri. Den har en særlig gunstig aminosyresammensetning og er svært mineralrik. Frøene har størrelse med valmuefrø, er runde og kakifarget.

Ingredienser: Mel av: Råris, bokhvete, mais, sukkerør, teff, husk, potetstivelse, E410 (Johannesbrød), E415 (xantangummi), E417 (tarakjernemel). Andre konserveringsmidler er ikke tilsatt.

Næringsverdi pr 100 g:
Energi 1246 kJ
Protein 8,7 g
Karbohydrat 61,9 g
Fett 1,7 g
Fiber 8,3 g
Jern 2,7 g

Som dere ser er antall karber ca. 61-62 pr. 100 gram i denne versjonen av Jyttemel. Sammen med glutenmel gir den en meget fin struktur i brødet og det smaker bare deilig mykt og nybakt,

Etter en dag eller to bør den fryses ev. være i kjøleskap siden den er drøy nok til å vare over en uke for oss 2-om-dagen.

For oppskriften:
Kanskje bruk 2/3 pose gjær hvis den ikke heves like høyt som smørpakken (se bildet), ev. litt mindre enn 1/2 pakke hvis toppen faller litt sammen på slutten av bakingen. Jeg "kaffekvernet" kokosmelet, men ikke linfrøene.

Hvis man skjærer tynt får man opp i rundt 20 skiver. Synes skivene fungerer tildels veldig bra i brødrister også!

Jeg lot pedalen stå i deigen hele veien, det gjorde visst ikke så mye på hevingen på grovbakst/helkorn setting da.


Sist redigert av Biggie Small : 18-05-10 kl 06:09.
Biggie Small er avlogget   Min kostholdsfilosofi: 20-50 gr. karbohydrater + forsøk på avslappet kcal underskudd.. Svar med sitat
Gammel 18-05-10, 06:56   #13
kamp
Seniormedlem
 
kamp sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2008
Innlegg: 1.762
kamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt av

Sv: Vanlig gjæret brød 5 karb pr. skive i brødbakemaskin

Fibra teff er jo litt annerledes enn jytte original

Har du prøvd ren teff oppi?

__________________
Paleolitisk lav Oksalat kosthold
kamp er avlogget   Min kostholdsfilosofi: eat real food - paleo Svar med sitat
Gammel 18-05-10, 12:10   #14
Biggie Small
Medlem
 
Biggie Small sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Alder: 55
Innlegg: 292
Biggie Small er virkelig snillBiggie Small er virkelig snillBiggie Small er virkelig snillBiggie Small er virkelig snill

Sv: Vanlig gjæret brød 5 karb pr. skive i brødbakemaskin

Opprinnelig lagt inn av kamp, her.

Fibra teff er jo litt annerledes enn jytte original

Har du prøvd ren teff oppi?

Hei Kamp

Oi ren Teff! Høres interessant ut, vet du hvor man får tak i det?

Biggie Small er avlogget   Min kostholdsfilosofi: 20-50 gr. karbohydrater + forsøk på avslappet kcal underskudd.. Svar med sitat
Gammel 18-05-10, 12:13   #15
Biggie Small
Medlem
 
Biggie Small sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Alder: 55
Innlegg: 292
Biggie Small er virkelig snillBiggie Small er virkelig snillBiggie Small er virkelig snillBiggie Small er virkelig snill

Sv: Vanlig gjæret brød 5 karb pr. skive i brødbakemaskin

Opprinnelig lagt inn av Iset, her.

Jeg tror jeg elsker deg, altså! Jeg elsker å bake brød i maskinen, det er så lettvint hehe. Nå skal jeg jammen prøve dette her! Men Jyttemel, det er ikke det samme som Fiberhusk?

Takk for entusiasmen

Biggie Small er avlogget   Min kostholdsfilosofi: 20-50 gr. karbohydrater + forsøk på avslappet kcal underskudd.. Svar med sitat
Gammel 19-05-10, 09:59   #16
Biggie Small
Medlem
 
Biggie Small sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Alder: 55
Innlegg: 292
Biggie Small er virkelig snillBiggie Small er virkelig snillBiggie Small er virkelig snillBiggie Small er virkelig snill

Sv: Vanlig gjæret brød 5 karb pr. skive i brødbakemaskin

Nå er jeg veldig nøye på brød, så blir vel aldri fornøyd såå.. jeg synes å kjenne at brødet er litt for "spongy" etter 2-3 dag, som ødelegger litt av den gjærete tyggefølelsen.. hmm.

Glutendelen i hvetemel er 20 av 67 karb. pr. 100 gram så hvis jeg reduserer glutenmel til ~50 gram burde det gi et bedre forholdstall mot de andre varene. Spørsmålet blir da, hva erstatter jeg 40- til 50 gram glutenmel med som gir brødet like luftig og lyst og har maks 10 gram karb?

Noen som leser som har forslag?

Biggie Small er avlogget   Min kostholdsfilosofi: 20-50 gr. karbohydrater + forsøk på avslappet kcal underskudd.. Svar med sitat
Gammel 19-05-10, 23:27   #17
kamp
Seniormedlem
 
kamp sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2008
Innlegg: 1.762
kamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt av

Sv: Vanlig gjæret brød 5 karb pr. skive i brødbakemaskin

Opprinnelig lagt inn av Biggie Small, her.

Hei Kamp

Oi ren Teff! Høres interessant ut, vet du hvor man får tak i det?

life, meny, ultra, mega.. eller www.allergimat.no

__________________
Paleolitisk lav Oksalat kosthold
kamp er avlogget   Min kostholdsfilosofi: eat real food - paleo Svar med sitat
Gammel 25-05-10, 16:30   #18
Biggie Small
Medlem
 
Biggie Small sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Alder: 55
Innlegg: 292
Biggie Small er virkelig snillBiggie Small er virkelig snillBiggie Small er virkelig snillBiggie Small er virkelig snill

Sv: Vanlig gjæret brød 5 karb pr. skive i brødbakemaskin

"Litt" forskjell mellom det gjærbakte brødet mitt og det jeg kjøpte.. Det kjøpte fikk jeg ikke engang søster til å spise det smakte mest papp desverre.

Min variant denne gangen var litt grovere men veldig god forde. Jeg fikk den lille "aceton" lukten uten Soya denne gangen (som går bort når brødet bli mindre varmt), tror det er når man har i endel fiberhusk, skal prøve uten neste gang.

Jeg reduserte Glutenmelet endel og det gikk kjempefint, fin heving og krispy skorpe og myk struktur.

50 gr. glutenmel
100 gr. Jyttemel Teff
20 gr. Linfrø
8 gr. fiberhusk
30 gr. Kruskakli

Mal samtidig i kaffekvern:
30 gr. linfrø/25 gr. kokosmel/25 gr. solsikkefrø (så blir de ikke så klumpete men mer som grovkornet mel).

(Skal bli 290 gr. melblanding) Resten som standard oppskrift.

Brødet blir ca. 580 gr. tungt, som gir ca. 35 gram pr. skive hvis du tar 16 skiver. Det gir ~5,1 karb pr.skive.

Gjett hvilket brød som er mitt gjærbakte

Vedlagte bilder
Filtype: jpg brødgrov.jpg (50,6 KB, 27 visninger)
Filtype: jpg brødkjøp.jpg (50,4 KB, 22 visninger)

Sist redigert av Biggie Small : 25-05-10 kl 16:41.
Biggie Small er avlogget   Min kostholdsfilosofi: 20-50 gr. karbohydrater + forsøk på avslappet kcal underskudd.. Svar med sitat
Gammel 26-06-10, 13:33   #19
StineK
Seniormedlem
 
StineK sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2007
Hvor: Utenfor Bergen
Innlegg: 15.451
StineK er bare helt fantastiskStineK er bare helt fantastiskStineK er bare helt fantastiskStineK er bare helt fantastiskStineK er bare helt fantastiskStineK er bare helt fantastiskStineK er bare helt fantastiskStineK er bare helt fantastiskStineK er bare helt fantastiskStineK er bare helt fantastiskStineK er bare helt fantastisk

Sv: Vanlig gjæret brød 5 karb pr. skive i brødbakemaskin

Bakte dette i går - ble kjempegodt

Fulgte oppskriften i det første innlegget, og brødet mitt ble slik som på bildet. Takk for flott oppskrift!

Mamma ble også veldig glad - hun har jo spist vanlig brød hele livet og savnet gjærbaksten.

__________________




Det er alltid hyggelig med besøk i Journalen min - StineK uten sukker, takk!
StineK er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 08-07-10, 22:23   #20
Idarull
Seniormedlem
 
Idarull sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2010
Hvor: Jevnaker
Alder: 36
Innlegg: 1.123
Idarull har en fantastisk aura rundt segIdarull har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Vanlig gjæret brød 5 karb pr. skive i brødbakemaskin

du kan ikke tilfeldigvis forklare hvordan dette stekes i ovn? høres veldig interessant ut!

__________________
Mål: -10 kilo
Startvekt: 68 kg
Vekt: 66 kg
Ønske-vekt: 58 kg
Idarull er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo - max 20 gram karbo om dagen Svar med sitat
Gammel 12-07-10, 16:58   #21
Biggie Small
Medlem
 
Biggie Small sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Alder: 55
Innlegg: 292
Biggie Small er virkelig snillBiggie Small er virkelig snillBiggie Small er virkelig snillBiggie Small er virkelig snill

Sv: Vanlig gjæret brød 5 karb pr. skive i brødbakemaskin

Opprinnelig lagt inn av Idarull, her.

du kan ikke tilfeldigvis forklare hvordan dette stekes i ovn? høres veldig interessant ut!

Heisann Idarull.

Hvis du ikke har brødbakemaskin ville jeg valgt en eltekrok for å elte deigen.

Jeg bruker "rapid cycle" på bakemaskinen som gir ca. 7 min. elting. så en periode på ca. 10 min. hvor den hviler litt og utvikler glutenen bl.a., så elting igjen en god stund, før heving.

Jeg ville vel rullet den ut så den passet i en brødform (1,5 liters) lagt tøyhåndkle over og hevet den minimum 1 time i lunken ovn (ca. kroppstemp.) men gjerne flere timer eller til dagen etter hvis du har tid. Enklest å lage lunken ovn er å slå på laveste temp. i ovnen, deretter slå den av og lufte 30 sek. før man setter brødformen inni.

Når det er klart for steking fjerner du tøyhåndklet, lar formen stå i ovnen og setter opp temp. til steking i ca. 30-60 min. ved rundt 200 grader eller til den er fin og brun i fargen (man må teste det ut siden det er forskjell på ovner).

Min beste oppskrift til nå som gir saftig brød (se bildet);
------
Vann 230 gr (lunkent 1 min. i micro)
3 ss olje
1 stort egg
Glutenmel 90 gr.
Jyttemel Teff/Hvetemel 105 gr.
Kruskakli 25 gr.
Linfrø knust 45 gr.
Sesam, Solsikkefrø eller Mandelmel kvernet 30 gr.
Tørrgjær (1/2 pose)
1 toppet ss Sukrin
1 ss sukker (spises opp av gjæren)
1 ts salt
1 ts vanilje-essens (kan sløyfes)
1 toppet ts bakepulver
------
Plasser i rekkefølge vann, olje, egg, glutenmel, hvetemel/jytte, kruskakli, linfrømel, sesam/solsikke/mandel, gjær, sukrin, sukker, salt vanilje, og bakepulver i brødbakemaskin eller eltebolle. For bakemaskin bruk "rapid" programmet (1,4 t. på min maskin).

Uten bakemaskin elt med eltekrok på laveste hastighet 7 min. så 5-10 min. hvile, så litt lengre elting til deigen er rundt og holdbar. Rull ut til den passer i brødform, hev min. 1 time og deretter i ovn ca. 30-60 min. 200 grader eller til den er fint brun.

Jeg har faktisk ikke prøvd i ovn, men det jeg skrev er ca. det jeg ville prøvd. Så post gjerne resultat her hvis du prøver da

Mvh
BiSm

Vedlagte bilder
Filtype: jpg BRDHY_~1.JPG (90,1 KB, 11 visninger)

Sist redigert av Biggie Small : 12-07-10 kl 21:52.
Biggie Small er avlogget   Min kostholdsfilosofi: 20-50 gr. karbohydrater + forsøk på avslappet kcal underskudd.. Svar med sitat
Gammel 12-07-10, 17:57   #22
Idarull
Seniormedlem
 
Idarull sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2010
Hvor: Jevnaker
Alder: 36
Innlegg: 1.123
Idarull har en fantastisk aura rundt segIdarull har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Vanlig gjæret brød 5 karb pr. skive i brødbakemaskin

takk for dette! skal få litt hjelp av mamma også prøve

__________________
Mål: -10 kilo
Startvekt: 68 kg
Vekt: 66 kg
Ønske-vekt: 58 kg
Idarull er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo - max 20 gram karbo om dagen Svar med sitat
Gammel 12-07-10, 18:44   #23
Pearl
Seniormedlem
 
Pearl sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Stavanger
Alder: 66
Innlegg: 3.622
Pearl har veldig mye å være stolt avPearl har veldig mye å være stolt avPearl har veldig mye å være stolt avPearl har veldig mye å være stolt avPearl har veldig mye å være stolt avPearl har veldig mye å være stolt avPearl har veldig mye å være stolt avPearl har veldig mye å være stolt avPearl har veldig mye å være stolt av

Sv: Vanlig gjæret brød 5 karb pr. skive i brødbakemaskin

Tror jeg skal prøve dette når min tid på Eurodiett er historie.

__________________
Min Journal
Pearl er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 12-07-10, 21:44   #24
Biggie Small
Medlem
 
Biggie Small sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Alder: 55
Innlegg: 292
Biggie Small er virkelig snillBiggie Small er virkelig snillBiggie Small er virkelig snillBiggie Small er virkelig snill

Sv: Vanlig gjæret brød 5 karb pr. skive i brødbakemaskin

Opprinnelig lagt inn av Idarull, her.

takk for dette! skal få litt hjelp av mamma også prøve

Små variasjoner kan gjøre det enda bedre, litt lavere glutenmel (høyere enn 90 gr. glir over en grense og den blir en anelse for gummiaktig etter noen dager, men har prøvd med mindre enn 90 gr. med helt fint resultat).

Går man ned 10-20 gram i det ordinære melet, så kommer man fort under 5 gr. pr skive også.

De 30 gr. med solsikke el. lign. er det som gir litt karakter og type (aroma) til brødet mener jeg. Her kan man legge til, trekke fra og få fine varianter

Mer grovt brød får du hvis du øker til f.eks. 40 gr. kruskakli. Man kan også ta i frø like før heving, så det blir flerkorn Eller noen gram rosiner? Etc.

Brødet blir vel ca. 590-600 gram. og en skive blir 35-40 gram hvis man vil ha 16-17 skiver. Da er man på eller opp mot 5 gram karb. pr. skive men da kan man også ta det med på jobb, uten at noen som vil smake synes det smaker sært eller ser dårligere ut enn kneip etc. de kjøper inn til lunsj.

To til frokost f.eks. eller to til lunsj, med masse godsaker oppå så har man plutselig inkludert vanlig brød i kostholdet for bare 10 gr. karb, perfekt hvis man savner det litt for mye som meg.

Skaldeman i boken sin tipser at man bør prøve å unngå at karbohydratdelen av måltidet kommer først, altså prøve å unngå småspising av brød alene eller først, og har minst samme mengde fett og proteiner på brødskiva som karbohydrater (nam masse deilig smør!).

Mvh
BiSm

Biggie Small er avlogget   Min kostholdsfilosofi: 20-50 gr. karbohydrater + forsøk på avslappet kcal underskudd.. Svar med sitat
Gammel 13-07-10, 13:50   #25
Idarull
Seniormedlem
 
Idarull sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2010
Hvor: Jevnaker
Alder: 36
Innlegg: 1.123
Idarull har en fantastisk aura rundt segIdarull har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Vanlig gjæret brød 5 karb pr. skive i brødbakemaskin

okay, ja det finnes ganske mange muligheter med brød! ser at noen har mandler eller nøtter i, det høres snacks ut.

jeg savner også brød ja, men har greid meg fint på pannekaker til frokost nå et par dager. hadde også laget noen av lena beatrice sine tekaker som var gode med smør på elsker smør!

hvis jeg forstår deg riktig, så skal man altså ha like mye brød som pålegg cirka? jeg pleier å lage tjukke skiver, haha... jaja :P

__________________
Mål: -10 kilo
Startvekt: 68 kg
Vekt: 66 kg
Ønske-vekt: 58 kg
Idarull er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo - max 20 gram karbo om dagen Svar med sitat
Svar

Emneord
brød, brødmaskin, ekte, gjær, vanlig


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Farris - vanlig,bris og PLUSS - forskjell på karb? Ella-A Ketolysekuren 11 13-01-09 20:22
0,8 g k pr skive: Torkil P. Andersen sitt soya brød (ketolysebrød) xeena82 Bakst 9 25-08-08 10:29
Lollypop-brød med 2.24 g karbo per 100 gram. Helt VANLIG brød! Lollypop! Bakst 1 01-08-08 17:33
Hvor mange karb. er det i brød?? Nett Spørsmål og svar 3 14-03-06 09:19
Nydelie lav karb, lav kal pita brød Metalann Kake/dessert og snacks 1 17-11-04 17:43


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 21:40.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no