Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Oppskrifter, bøker og andre tema > Oppskrifter > Bakst

LCHF-bloggen sin focaccia, kjempegod!

Bakst Her finner du, og poster du oppskrifter på lavkarbovenlig bakst, som lavkarbo-brød, pannekaker, vafler, muffins, og andre gode ting du kommer på som kan bakes på et lavkarbokosthold.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 03-07-10, 21:05   #1
Imse
Seniormedlem
 
Imse sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2005
Hvor: Hedmark
Innlegg: 9.680
Imse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastisk

LCHF-bloggen sin focaccia, kjempegod!

Jeg fikk besøk i dag og hadde egentlig bare tenkt å sette på kaffe, men så kom jeg på at kanskje vi kunne lage middag/sen lunsj. Også ville jeg prøve oppskriften på focaccia jeg fant her: http://lchf-bloggen.blogspot.com/2010/06/focaccia.html
Og den ble veldig vellykket, kjempegod og både vennina mi og søstra mi skrøt fælt av den.
Det vanskeligste var å male sesamfrøene, hverken hakkebollen eller selve stavmiskeren min klarer dette tilfeldig, men jeg fikk most det noenlunde med staven, hadde det i hakkebollen med litt av eggeblandingen, og det moste seg tålelig bra.

Brødet så OG smakte som focaccia, vi åt det til stekt kyllingfileet og salat med hvitløksdressing til.

Dette er ikke siste gang jeg skal servere focaccia til venner.

Sitat:


3 egg

75g kremost

1/2 dl fløte

2 dl sesamfrø

1 ss fiberhusk

1ts bakepulver

litt salt & sukrin

olivenolje

litt havsalt

rosmarin (kan byttes ut med andre krydderurter)

oliven (kan sløyfes)

litt revet parmesan (kan sløyfes eller byttes ut med for eksempel feta)

noen skiver ekte spansk chorizo (kan byttes ut med for eksempel soltørkede tomater)
__________________________________________________ ________________

Sett ovnen på 175 grader.

Mal sesamfrøene i blenderen, eller med en stavmikser.

Tilsett egg, ost, fløte, bakepulver, litt salt og sukrin til de malte sesamfrøene og bland godt. Tilsett deretter fiberhusken og bland videre.

Dekk en ildfast form eller en liten langpanne med bakepapir. Hell røren over i formen.

Strø rosmarin, havsalt, parmesan, oliven og chorizobiter (eller det du velger å smaksette brødet med) over brødrøra. Avslutt med å dryppe god olivenolje utover røra.

Sett brødet i ovnen og la det steke i ca. 30 minutter.

La det avkjøles litt før du skjærer det i passe store porsjonsstykker.


Sist redigert av Imse : 06-06-14 kl 12:18.
Imse er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketogent 0-20 Svar med sitat
Gammel 03-07-10, 21:25   #2
Lemen
Seniormedlem
 
Lemen sin avatar
 
Medlem siden: May 2006
Alder: 44
Innlegg: 2.788
Lemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastisk

Sv: LCHF bloggen sin focaccia, kjempegod!

Åh, takk for tips! Den skal jeg prøve snart!!

__________________



Lemen er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 03-07-10, 22:36   #3
Iset
Seniormedlem
 
Iset sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Sola
Alder: 44
Innlegg: 10.031
Iset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastisk

Sv: LCHF bloggen sin focaccia, kjempegod!

Den har jeg siklet på lenge, men er uskker på hvordan jeg skal knuse disse sesamfrøene. Jeg må nok vente til food processor-lokket mitt kommer (har bestilt nytt). Stavmikser har jeg ikke. Dvs jeg har en gammel uten bolle og sånt, den funker best på supper og sånne ting.

__________________
Endelig i mål: minus 77 kg!
(Startvekt: 135 kg og 174 cm høy (bmi 44) - vekten i dag: 58 kg (bmi 19)
Iset er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Vektoperert veganer Svar med sitat
Gammel 03-07-10, 23:27   #4
Lemen
Seniormedlem
 
Lemen sin avatar
 
Medlem siden: May 2006
Alder: 44
Innlegg: 2.788
Lemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastisk

Sv: LCHF bloggen sin focaccia, kjempegod!

Noen som har prøvd å male sesamfrø i mandelkvern? Går det?

__________________



Lemen er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 04-07-10, 00:11   #5
Gracella
Seniormedlem
 
Gracella sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Finnmark
Innlegg: 2.881
Gracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt av

Sv: LCHF bloggen sin focaccia, kjempegod!

Denne var bare helt nydelig!!!
Takk for linken til den siden!

__________________
”Hvis det ikke er meningen at vi skal spise dyr, hvorfor er de da lagd av kjøtt?”-Homer Simpson

Gracella
http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=29970
Gracella er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ferdig på Ketolyse, nå lavkarbokosthold Svar med sitat
Gammel 04-07-10, 10:08   #6
Rin
Seniormedlem
 
Rin sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2009
Hvor: Oslo
Alder: 38
Innlegg: 6.608
Rin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastisk

Sv: LCHF bloggen sin focaccia, kjempegod!

Opprinnelig lagt inn av Lemen, her.

Noen som har prøvd å male sesamfrø i mandelkvern? Går det?

Ikke akkurat, men jeg prøvde det en gang med solsikkefrø - og det var ikke lett, de bare sklei gjennom og var altså ikke store nok til at kverna fikk ordentlig 'tak' i dem. Da regner jeg med at sesafrø ikke blir en større suksess.

__________________
Min krympedagbok & Lavkarbosaurus!
-33 kg med ketogen LCHF. Vedlikeholder normalvekta.


Rin er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo-høyfett-nullkorn-passemett Svar med sitat
Gammel 04-07-10, 17:40   #7
Imse
Seniormedlem
 
Imse sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2005
Hvor: Hedmark
Innlegg: 9.680
Imse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastisk

Sv: LCHF bloggen sin focaccia, kjempegod!

Nå oppdaget jeg at dette er Nannhs smørbrød, men solsikkefrøene er byttet ut med sesamfrø. Ellers tror jeg det går an å bruke stavmikser og ha i litt av væsken og mose i vei.
Jeg gjorde en 3-dobbel porsjon nå( med skyr, krydderost og ekstra fløte, fordi gubben syntes jeg var sprø som forslo at han skulle kjøre 5 mil etter philadelfiaost ), og da slang jeg frøene og eggene i food prosessor og det andre litt etter litt. Og alt ble most og det så riktig ut.
Mandelkvern går ikke, den funker kun til nøtter.

Imse er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketogent 0-20 Svar med sitat
Gammel 04-07-10, 22:01   #8
Didi
Juniormedlem
 
Medlem siden: Nov 2009
Hvor: Eidsvoll
Innlegg: 11
Didi er på en erverdig vei

Sv: LCHF bloggen sin focaccia, kjempegod!

Det er bare å bruke en elektrisk kaffekvern til å male sesamfrø. jeg bruker det til alle "frø" jeg, - med godt resultat.
Vennlig hilsen Didi.

Didi er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo, egenkomponert Svar med sitat
Gammel 04-07-10, 22:25   #9
Lemen
Seniormedlem
 
Lemen sin avatar
 
Medlem siden: May 2006
Alder: 44
Innlegg: 2.788
Lemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastisk

Sv: LCHF bloggen sin focaccia, kjempegod!

Opprinnelig lagt inn av Didi, her.

Det er bare å bruke en elektrisk kaffekvern til å male sesamfrø. jeg bruker det til alle "frø" jeg, - med godt resultat.
Vennlig hilsen Didi.

Ah, smart! Takk!

__________________



Lemen er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 05-07-10, 13:15   #10
mål:littavetmenneske
Medlem
 
mål:littavetmenneske sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: hus under hver busk
Innlegg: 63
mål:littavetmenneske er ny på veien

Sv: LCHF bloggen sin focaccia, kjempegod!

Hei! Jeg lager slik foccaccia "hele tiden"- og jeg har slutta å male frøene. Det går like godt- bare prøv

mål:littavetmenneske er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ketolyse Svar med sitat
Gammel 06-07-10, 01:14   #11
Akeleie
Juniormedlem
 
Medlem siden: Apr 2010
Innlegg: 23
Akeleie er på en erverdig vei

Sv: LCHF bloggen sin focaccia, kjempegod!

ååå.. lurer på om man kan ha reker på denne hvis man tilpasser toppingen? savner noe å ha rekene på (utrolig lei av avocado)

Akeleie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Gammel 06-07-10, 02:14   #12
TinoEzio
Juniormedlem
 
TinoEzio sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2010
Innlegg: 17
TinoEzio er på en erverdig vei

Sv: LCHF bloggen sin focaccia, kjempegod!

Når jeg får mot til å begynne å bake igjen skal jeg prøve. Focaccia er noe jeg liker godt.

__________________


TinoEzio er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert Svar med sitat
Gammel 06-07-10, 05:20   #13
Fofa
Seniormedlem
 
Fofa sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2010
Alder: 44
Innlegg: 746
Fofa er ny på veien

Sv: LCHF bloggen sin focaccia, kjempegod!

Er det noen som har regnet på antall karber i denne? Den ser jo veldig fristene ut

Fofa er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 06-07-10, 19:05   #14
Akeleie
Juniormedlem
 
Medlem siden: Apr 2010
Innlegg: 23
Akeleie er på en erverdig vei

Sv: LCHF bloggen sin focaccia, kjempegod!

Da står dobbelt røre i ovnen og jeg venter spent.. begrenset toppingen denne gangen til olivenolje og maldonsalt siden jeg har tenkt å bruke den til reker, men neste gang tenker jeg oliven, cheddar, parmesan og timian.. Mmm..

Akeleie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Gammel 06-07-10, 21:25   #15
Gracella
Seniormedlem
 
Gracella sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Finnmark
Innlegg: 2.881
Gracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt av

Sv: LCHF bloggen sin focaccia, kjempegod!

Opprinnelig lagt inn av Fofa, her.

Er det noen som har regnet på antall karber i denne? Den ser jo veldig fristene ut

Ca 5 g pluss de karbene som er i 2 dl sesamfrø. Nå har jeg ikke en kjøkkenvekt her, så det får andre finne ut.
Da grovregner jeg slik:
3 egg: 3g
75 g ost: 1g
0,5 dl fløte: 1,5 g.
Sesamfrø: ??
Resten av ingrediensene er såpass lite at jeg ser vekk fra de.

__________________
”Hvis det ikke er meningen at vi skal spise dyr, hvorfor er de da lagd av kjøtt?”-Homer Simpson

Gracella
http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=29970
Gracella er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ferdig på Ketolyse, nå lavkarbokosthold Svar med sitat
Gammel 07-07-10, 09:57   #16
Karolinee
Medlem
 
Medlem siden: Apr 2010
Hvor: Vestlandet
Innlegg: 51
Karolinee er på en erverdig vei

Sv: LCHF bloggen sin focaccia, kjempegod!

Kor skal olivenoljen brukast egentli?

__________________


Karolinee er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 07-07-10, 10:33   #17
Akeleie
Juniormedlem
 
Medlem siden: Apr 2010
Innlegg: 23
Akeleie er på en erverdig vei

Sv: LCHF bloggen sin focaccia, kjempegod!

olivenoljen skal du dryppe over røra når den er i formen og all toppingen er hatt på.

Kan forøvrig ikke få rost denne oppskriften nok! Var passe skeptisk da jeg satte i gang i går, men resultatet ble aldeles fantastisk. I dag er det focaccia-rester med pålegg til frokost! Har ikke spist brød på noen mnd, og selv om det vel ikke har vært et stort savn, er det ikke til å komme unna at det er praktisk å ha brød tilgjengelig når man har det travelt om morgenen. Dette er i så måte et strålende alternativ! Saftig og godt

Akeleie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Gammel 09-07-10, 02:51   #18
LilleMill
Medlem
 
LilleMill sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Alder: 40
Innlegg: 255
LilleMill er på en erverdig vei

Sv: LCHF bloggen sin focaccia, kjempegod!

Hvor stor form bør brukes for å få litt høyde på focacciaen? Liker hvertfall at den er et par cm høy.

__________________




5.8 kg til 31.okt: 1.3/5.8
LilleMill er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 08-11-10, 12:23   #19
Coockie
Medlem
 
Coockie sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2010
Hvor: Oslo
Innlegg: 146
Coockie har en fantastisk aura rundt segCoockie har en fantastisk aura rundt seg

Sv: LCHF bloggen sin focaccia, kjempegod!

Opprinnelig lagt inn av Gracella, her.

Ca 5 g pluss de karbene som er i 2 dl sesamfrø. Nå har jeg ikke en kjøkkenvekt her, så det får andre finne ut.
Da grovregner jeg slik:
3 egg: 3g
75 g ost: 1g
0,5 dl fløte: 1,5 g.
Sesamfrø: ??
Resten av ingrediensene er såpass lite at jeg ser vekk fra de.

100 g sesamfrø (uten skall) inneholder 4,5 g karbohydrater
1 dl sesamfrø veier ca 60 g.
2 dl sesamfrø vil da veie 120 g.
120 g sesamfrø har 5,4 g karbohydrater

Referanse:
http://dindebat.dk/mad-drikke/661936...am-til-dl.html
http://www.matvareguiden.no/sokemask...type=produkter

__________________
Livet er en dans på roser, men hvem sa at dansing på roser var lett?
Leter du etter noe? Det er ikke noe her. Hvorfor titter du her egentlig?.
Startvekt: 103,6 kg – Mål: -32 kg – Fremgang: -16 kg
Coockie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Det meste med måte Svar med sitat
Gammel 05-04-11, 09:52   #20
tara67
Juniormedlem
 
Medlem siden: Apr 2011
Innlegg: 19
tara67 er på en erverdig vei

Sv: LCHF-bloggen sin focaccia, kjempegod!

Dette må prøves :-)

__________________


tara67 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ketolyse Svar med sitat
Gammel 21-05-11, 19:57   #21
kattungen
Medlem
 
kattungen sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Stor-Oslo
Alder: 36
Innlegg: 367
kattungen er på en erverdig vei

Sv: LCHF-bloggen sin focaccia, kjempegod!

Jeg lagde denne i dag, men hadde ikke sesamfrø så jeg lagde mel av solsikkefrø isteden.

Så utroooolig godt!

__________________
Min journal



kattungen er avlogget   Min kostholdsfilosofi: <40 g/carbs pr dag Svar med sitat
Gammel 25-11-11, 13:56   #22
beths
Medlem
 
beths sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2007
Alder: 46
Innlegg: 189
beths er en juvelbeths er en juvelbeths er en juvel

Sv: LCHF-bloggen sin focaccia, kjempegod!

Dere som har prøvd denne; bruker dere extra virgin olivenolje?

beths er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert Svar med sitat
Gammel 25-11-11, 14:09   #23
smgj
Seniormedlem
 
smgj sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Hvor: Østfold
Alder: 50
Innlegg: 6.228
smgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisk

Sv: LCHF-bloggen sin focaccia, kjempegod!

Aiaiai! Noe som ser ut som brød og som ikke inneholder det forhatte glutenmelet!!! *sikle*

Denne tråden åker rett inn i oppskriftslenkelista mi!

__________________
Fant (og mistet igjen) matchvekta under candida- og eliminasjonsdiett ifm. stoffskiftesykdom. Forsøker nå å finne den igjen med inspirasjon fra Primal Blueprint
smgj er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Primal Blueprint - tåler begrenset melk (lett laktoseintolerant) og glutenholdig mel enda dårligere. Svar med sitat
Gammel 27-12-11, 22:21   #24
Marella77
Seniormedlem
 
Marella77 sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2011
Hvor: Østlandet
Innlegg: 3.119
Marella77 har veldig mye å være stolt avMarella77 har veldig mye å være stolt avMarella77 har veldig mye å være stolt avMarella77 har veldig mye å være stolt avMarella77 har veldig mye å være stolt avMarella77 har veldig mye å være stolt avMarella77 har veldig mye å være stolt avMarella77 har veldig mye å være stolt avMarella77 har veldig mye å være stolt avMarella77 har veldig mye å være stolt av

Sv: LCHF bloggen sin focaccia, kjempegod!

Opprinnelig lagt inn av Gracella, her.

Ca 5 g pluss de karbene som er i 2 dl sesamfrø. Nå har jeg ikke en kjøkkenvekt her, så det får andre finne ut.
Da grovregner jeg slik:
3 egg: 3g
75 g ost: 1g
0,5 dl fløte: 1,5 g.
Sesamfrø: ??
Resten av ingrediensene er såpass lite at jeg ser vekk fra de.

Jeg har nå denne foccaciaen i ovnen, den lukter deilig. Takk for tips! Men jeg skjønner ikke at 75g kremost kan bli 1 g. På min kremost (krydder) står det 3 g pr 100, dvs 2,25g... er det mye mindre kh i andre kremoster?

__________________
Marella77 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Prøver å være i ketose hele tiden... Men skeier ut av og til. Har gått ned 33,2 kg på lavkarbo. Svar med sitat
Gammel 06-01-13, 01:22   #25
xeena82
Medlem
 
xeena82 sin avatar
 
Medlem siden: May 2008
Hvor: Alta
Alder: 41
Innlegg: 220
xeena82 har en fantastisk aura rundt segxeena82 har en fantastisk aura rundt seg

Sv: LCHF-bloggen sin focaccia, kjempegod!

Min focaccia oppskrift som jeg laga i jula:



http://skinnyshepherd.blogspot.no/2013/01/focaccia.html

xeena82 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 
Trådverktøy

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Kjempegod iskrem! Nam! Imp Kake/dessert og snacks 53 15-08-11 23:36
Sallys focaccia Babalotta Bakst 16 03-11-08 10:40
Bloggen Linn H Forumrelaterte spørsmål og tilbakemeldinger 1 20-09-07 00:36
focaccia med soyaprotein Siljevanilje Ketolysekuren 4 03-04-06 22:59


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 07:03.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no