Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Generell ernæringsdebatt > Nyheter / media

Innbilt fedme kan føre til overvekt

Nyheter / media Her kan du dele og diskutere siste nytt fra media! :)

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 08-10-12, 15:34   #1
Huldr
Gudinne
 
Huldr sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2004
Hvor: Oslo
Alder: 51
Innlegg: 11.131
Huldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastisk

Innbilt fedme kan føre til overvekt

Dette kjenner jeg meg veldig igjen i! Flere som gjør det?

Sitat:

Tenåringer med normal vekt som føler seg tykke, har økt risiko for å bli overvektige i voksen alder.

Det mener forskere ved NTNU som har fulgt en gruppe på over tusen personer siden 1990-tallet, ifølge Aftenposten.


Undersøkelsen viser at de som hadde normal vekt, men likevel følte seg tykke som tenåringer, hadde betydelig høyere risiko for å bli overvektige som voksne.

Blant normalvektige tenåringsjenter som ikke følte seg fete, ble 50 prosent overvektige som voksne.

I gruppen som hadde normal vekt, men følte seg tykke, ble hele 78 prosent overvektige i voksen alder. Også blant gutter og menn ble denne sammenhengen påvist.

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/a...artid=10046928

Huldr er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Intuitivt Svar med sitat
Gammel 08-10-12, 18:26   #2
Señora
Seniormedlem
 
Señora sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Rogaland
Innlegg: 806
Señora har en fantastisk aura rundt segSeñora har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Innbilt fedme kan føre til overvekt

Det stemmer for min del hvertfall.

Señora er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo med telling av kalorier Svar med sitat
Gammel 08-10-12, 18:28   #3
ToreH
Gjest
 
Innlegg: n/a

Sv: Innbilt fedme kan føre til overvekt

Opprinnelig lagt inn av Huldr, her.

Dette kjenner jeg meg veldig igjen i! Flere som gjør det?
http://www.vg.no/nyheter/innenriks/a...artid=10046928

Hmm, blir de tykke som følge av jojoslanking?
I min ungdom klagde jeg hele tiden over mine tykke lår. Tror sammenhengen er mye mye mer kompleks enn å konkludere med at normalvektige tenåringer som føler seg tykke har 28% større sjanse til å bli overvektige som voksne enn de som ikke føler seg tykke.
I bunn og grunn sier forskerne at disse menneskene har 28% større sjanse for å bli matmisbrukere enn de som ikke føler seg tykke. Hadde de som er normalvektige i begge leire fortsatt brukt mat som næring ville de som voksen også fremdeles vært normalvektige. Antar at forskerne har fjernet de 10% obligatoriske som faller utenfor statistikken i begge ekstreme retninger (dvs de som utvikler forstyrrelser, sykdom etc)

Men man ser vel noe av det samme i medisin. Innbilt sykdom, kan jo føre til reell sykdom.

  Svar med sitat
Gammel 08-10-12, 18:28   #4
Gerd
Jeg kan og jeg vil!
 
Medlem siden: Jan 2007
Hvor: 1
Innlegg: 55.254
Gerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastisk

Sv: Innbilt fedme kan føre til overvekt

Stemmer nok for meg også

Gerd er avlogget   Min kostholdsfilosofi: 1 Svar med sitat
Gammel 08-10-12, 19:14   #5
FrkMarge
Seniormedlem
 
FrkMarge sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Innlegg: 920
FrkMarge er et fyrlysFrkMarge er et fyrlysFrkMarge er et fyrlysFrkMarge er et fyrlysFrkMarge er et fyrlysFrkMarge er et fyrlys

Sv: Innbilt fedme kan føre til overvekt

Det stemmer på meg også, men jeg har IKKE drevet med jojoslanking. For min del tror jeg heller det hadde med holdning og en dårlig kombinasjon av hormoner og sykdom som gjorde at jeg gav litt mer blaffen enn andre når jeg burde ha tatt meg sammen. Kanskje jeg hadde latt vær å pådra meg fedme om jeg hadde tatt meg selv i nakkeskinnet og trodd at det hadde hatt noen virkning den gangen jeg var iferd med å legge på meg?
Jeg hadde ikke selvtillit nok til å tro at jeg kunne gjøre en forskjell rett og slett - derfor prøvde jeg bare halvhjertet, desverre.
Resultatet er jevnt over moderat, men stabil fedme som har varier med noen kg i den ene eller andre retningen. Holder meg i snitt 15-20 kg over der jeg var som ungdom da jeg trodde selv jeg var tykk, men egentlig bare var litt kraftig bygd og slank.

__________________



FrkMarge er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse/LCHF Svar med sitat
Gammel 08-10-12, 19:37   #6
Huldr
Gudinne
 
Huldr sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2004
Hvor: Oslo
Alder: 51
Innlegg: 11.131
Huldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastisk

Sv: Innbilt fedme kan føre til overvekt

Jeg drev heller ikke med jojoslanking. Jeg spiste rett og slett fryktelig lite, fastet, prøvde å bli tynnere - fordi jeg trodde jeg var for tjukk. Det ødelegger forbrenningen noe veldig seinere i livet. Jeg har aldri spist spesielt mye, heller ikke så fryktelig usunt (etter norsk normalt kosthold å regne ...). Har hatt perioder med sukkeravhengighet, men samtidig har jeg alltid vært opptatt av sunt kosthold.

Selvsagt er det komplekst, det finnes mange årsaker til overvekt. Men dette er ett aspekt, og det er jo ganske klare tall her, en seriøs studie. Og enten det fører til at man spiser mer eller mindre, så handler det om spiseforstyrrelser. Det er veldig lett å påvirke barn og ungdom til å få problemer med kroppsoppfatning og selvbilde, og her ser man altså at det har klare effekter senere i livet.


Sist redigert av Huldr : 08-10-12 kl 20:03.
Huldr er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Intuitivt Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 
Trådverktøy

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Eksperter på overvekt og fedme nellie Nyheter / media 13 06-04-12 13:39
Overvekt og fedme er ikke en sykdom! Sistegangsslanker Generell diskusjon 22 24-02-12 14:27
Lettbrus kan føre til overvekt og diabetes EmilyB Generell ernæringsdebatt 0 03-07-11 13:10
NRK1 kl: 19:30 - aspartam kan føre til overvekt Impulsiw Spørsmål og svar 76 19-09-08 22:13
Beste side for å føre inn mat? Lisekir Spørsmål og svar 9 12-08-08 21:48


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 15:00.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no