Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Kostholdsfilosofier > Ketolysekuren

Amming og ketolyse

Del denne siden:

Svar

Trådverktøy
Gammel 15-11-09, 02:23   #1
Jojodama
Medlem

Medlem siden: Nov 2007
Hvor: i nord
Jojodama er på en erverdig vei

Amming og ketolyse

Heisann.
Vet at amming og ketose ikke er anbefalt i utgangspunktet, men har lest et eller annet sted at når babyen er over 6 mndr og ikke lenger fullammes så er det ok. Flere som har fått den informasjonen?

Gammel 15-11-09, 02:33   #2
Bæret
Medlem

Bæret sin avatar

Medlem siden: Aug 2007
Hvor: Trondheim
Bæret har en fantastisk aura rundt segBæret har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Amming og ketolyse

Jeg ville ikke ta sjansen på noe, så jeg ventet til jeg avsluttet ammingen før jeg gikk igang med ketolyse.

Man forbrenner gammelt fett, der vi lagrer miljøgifter. Det ville jeg ikke fore babyen min med altså, huff... Uansett om de fullammes eller ikke er jo ikke det bra.

Man kan jo spise generell avkarbo til man avslutter ammingen, for så å gå over på ketolyse etterpå.

Bæret er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 15-11-09, 23:34   #3
beate
Medlem

beate sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Alder: 50
beate er ny på veien

Opprinnelig lagt inn av danku01, her.

Heisann.
Vet at amming og ketose ikke er anbefalt i utgangspunktet, men har lest et eller annet sted at når babyen er over 6 mndr og ikke lenger fullammes så er det ok. Flere som har fått den informasjonen?

Dr. Torkil skrev en plass jeg leste at når barna fikk mer fast føde og ammingen ikke lenger var hovednæringen så kunne man gjøre det. Jeg er selv i samme situasjon. Babyen min spiser 3 måltider fast føde pr. dag nå og følgelig mindre melk. Jeg er i min 4 uke på karboredusert kosthold, men tenker etterhvert å vurdere om jeg skal gå inn i ketose. Nå ligger jeg et sted på mellom 20-50 karber for dagen tror jeg med en og annen stor utskeielse Så faren skal ikke være så stor når de spiser så mye fast føde nei.

Da prøve æ på igjen etter en sommer full av dritt!! En erfaring rikar, æ veit kor mang kilo æ må ha å gå på når æ ska vedlikehold!!
Oppstart 09.09.11!!! Mål?? 7.8 kilo i første omgang. Totalt: - 5.2 kg før jul + - 0.6 kg første uka etter oppstart igjen fra 13.01.12. 2 kilo igjen til 1 delmål. 08/02: Sliter med røykeslutt og et enormt mat/godtesug så jeg og vekta er IKKE venner
beate er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Karboredusert kosthold Svar med sitat
Gammel 15-11-09, 23:43   #4
beate
Medlem

beate sin avatar

Alder: 50
beate er ny på veien

Fant forresten dette som er skrevet til Torkil og hvorpå han svarer:

Hei
Hvorfor anbefallers ikke ketolysekuren til gravide, er det gjort noe konkret forskning på det? Er det fare for mor eller barnet som gjør at man ikke anbefaller det? ER det noen avfallstoffer som går direkte til barnet når det ligger i magen?

Googlet litt på nettet og fant at det er gjort noe forskning på dette; noe viste at barna hadde lavere TG i voksen alder hvis mor hadde vært på lavkarb diett, andre at barnet kunne få hjerneskade. Vet du om noen av dette stemmer?

Lurer også på om barnet kan ta skade under amming?

Mange spørsmål dette.

Glad for svar!

Torkil svarer følgende:
Hei
Føre-var prinsippet er den viktigste årsak.

Under amming anbefaler jeg å vente til barnet får annen mat i tilleg til morsmelken ca. fra 6 måneders alder.

Vennlig Hilsen
Torkil

Håper dette kan være til hjelp!

Da prøve æ på igjen etter en sommer full av dritt!! En erfaring rikar, æ veit kor mang kilo æ må ha å gå på når æ ska vedlikehold!!
Oppstart 09.09.11!!! Mål?? 7.8 kilo i første omgang. Totalt: - 5.2 kg før jul + - 0.6 kg første uka etter oppstart igjen fra 13.01.12. 2 kilo igjen til 1 delmål. 08/02: Sliter med røykeslutt og et enormt mat/godtesug så jeg og vekta er IKKE venner
beate er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Karboredusert kosthold Svar med sitat
Gammel 17-11-09, 18:26   #5
Jojodama
Medlem

Medlem siden: Nov 2007
Hvor: i nord
Jojodama er på en erverdig vei

Opprinnelig lagt inn av beate, her.

Dr. Torkil skrev en plass jeg leste at når barna fikk mer fast føde og ammingen ikke lenger var hovednæringen så kunne man gjøre det. Jeg er selv i samme situasjon. Babyen min spiser 3 måltider fast føde pr. dag nå og følgelig mindre melk. Jeg er i min 4 uke på karboredusert kosthold, men tenker etterhvert å vurdere om jeg skal gå inn i ketose. Nå ligger jeg et sted på mellom 20-50 karber for dagen tror jeg med en og annen stor utskeielse Så faren skal ikke være så stor når de spiser så mye fast føde nei.

Ja, det er dette jeg også har lest...

Gammel 18-11-09, 09:23   #6
Torkil
Seniormedlem

Torkil sin avatar

Medlem siden: Jan 2005
Hvor: Arendal
Alder: 66
Torkil er bare helt fantastiskTorkil er bare helt fantastiskTorkil er bare helt fantastiskTorkil er bare helt fantastiskTorkil er bare helt fantastiskTorkil er bare helt fantastiskTorkil er bare helt fantastiskTorkil er bare helt fantastiskTorkil er bare helt fantastiskTorkil er bare helt fantastiskTorkil er bare helt fantastisk

Hei
Faren for ketose og amming er vesentlig overdrevet.
Selv ved "normalt" kosthold vil morsmelken faktisk inneholde miljøgifter i mikroskopiske mengder. De store fordeler med amming, som er meget godt dokumentert, oppveier de bitte små og udokumenterte, tenkelige ulemper ved at man kan påvise miljøgifter i morsmelk (på normal kost).
Dette blir altså en ganske teoretisk diskusjon og antakelsen om at det frigjøres miljøgifter av betydning ved ketose er meg bekjent ganske så udokumenterte, men fortalt så mange ganger at det har blitt en sanhet.
En får gjøre seg opp en mening selv.
Vennlig Hilsen
Torkil

Torkil er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolysekuren Svar med sitat
Gammel 08-01-10, 01:27   #7
KW87
Medlem

KW87 sin avatar

Medlem siden: Aug 2007
Hvor: Nordland
Alder: 37
KW87 er på en erverdig vei

Da velger jeg og høre på det Torkil sier,så ammer jeg litt fordet om jeg er i ketose jeg!!
Babyen min får kun pupp 3,max 4 ganger i døgnet!
Ellers går det på mme,grøt og fruktpurè (fordi jeg har for lite melk til å bare amme)!

Gammel 15-08-10, 14:02   #8
Lanfear86
Nytt Medlem

Medlem siden: Jun 2008
Alder: 38
Lanfear86 er på en erverdig vei

sønnen min på en måned får mme. også får han det lille jeg har av melk da jeg har hatt brystreduksjon. er det da farlig å starte på ketolyse?

Lanfear86 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 15-08-10, 16:42   #9
Zincite
Seniormedlem

Zincite sin avatar

Zincite er bare helt fantastiskZincite er bare helt fantastiskZincite er bare helt fantastiskZincite er bare helt fantastiskZincite er bare helt fantastiskZincite er bare helt fantastiskZincite er bare helt fantastiskZincite er bare helt fantastiskZincite er bare helt fantastiskZincite er bare helt fantastiskZincite er bare helt fantastisk

Det er nok mange meninger ute og går i forhold til amming og ketolyse, og det er/har akkurat vært en stor diskusjon i Sverige. Der både Hexeberg og Viljen Poleszynski har fått uttale seg.
Så gir deg en del lesestoff, og så må du nesten finne ut hva du velger selv. Lykke til.
Noen lenker og kommentarer.
http://www.kostdoktorn.se/paulun-och-amning
http://blogg.passagen.se/dahlqvistannika/ har også diskusjon til de samme innleggene fra toxiska epistlar bl.a.

Zincite er avlogget   Min kostholdsfilosofi: litt egenkomponert Svar med sitat
Gammel 15-08-10, 16:54   #10
Gressenka
Medlem

Medlem siden: Jul 2010
Hvor: Sunnmøre
Gressenka er på en erverdig vei

Opprinnelig lagt inn av Bæret, her.

Jeg ville ikke ta sjansen på noe, så jeg ventet til jeg avsluttet ammingen før jeg gikk igang med ketolyse.

Man forbrenner gammelt fett, der vi lagrer miljøgifter. Det ville jeg ikke fore babyen min med altså, huff... Uansett om de fullammes eller ikke er jo ikke det bra.

Man kan jo spise generell avkarbo til man avslutter ammingen, for så å gå over på ketolyse etterpå.

Signerer hele denne.

Gammel 16-08-10, 09:48   #11
Stor&liten
Medlem

Medlem siden: Aug 2010
Stor&liten er på en erverdig vei

Jeg ventet til jeg var ferdig å amme, derfor ble det altså nå jeg først fikk startet.

Jeg trodde ikke man skal slanke seg i det hele tatt jeg, når man ammer, men det er jo selvsagt alltid en fordel å spise sunt (det var kanskje ikke jeg så veldig flink selv da...)

Men man må nesten gjøre seg opp en mening selv, men jeg mener å ha lært at man får mye giftstoffer i melka når man slanker seg, og særlig i starten, siden kroppen renses....

Men mulig jeg er helt på jordet..... Fagfolk er jo ikke enig seg i mellom heller, så her er det nok mange teorier ute å går

Stor&liten er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 16-08-10, 12:49   #12
martefie
Medlem

Hvor: Østlandet
martefie er en juvelmartefie er en juvelmartefie er en juvel

Bare tenk på at endringen i kosthold kan ha negativ innvirkning på melkemengden du produserer...

Gammel 18-08-10, 12:23   #13
Lanfear86
Nytt Medlem

Medlem siden: Jun 2008
Alder: 38
Lanfear86 er på en erverdig vei

Opprinnelig lagt inn av martefie, her.

Bare tenk på at endringen i kosthold kan ha negativ innvirkning på melkemengden du produserer...

Hvis det er meg du mener, så har jeg hatt brystreduksjon, så brystvorten er flyttet og mesteparten av melkekanalene mine er dermed kuttet over og ødelagt. Så derfor vil det være minimalt med melk uansett kosthold.

Lanfear86 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 18-08-10, 12:30   #14
Nahemah
Medlem

Nahemah sin avatar

Medlem siden: Jul 2010
Hvor: Skedsmo
Alder: 42
Nahemah er på en erverdig vei

Jeg ventet ihvertfall til jeg var ferdig med å amme, for å være på den sikre siden.

Nahemah er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Svar

Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)

Trådverktøy

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Ketolyse og amming hmmm Ketolysekuren 2 09-07-09 16:02
Ketolyse og amming Wilma Ketolysekuren 15 10-05-09 16:52
Amming og Ketolyse Nea30 Ketolysekuren 4 24-03-08 10:58
Ketolyse og amming? turid Ketolysekuren 11 25-04-06 14:52
Ketolyse og amming Babe Ketolysekuren 7 20-05-05 21:43

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 10:18.